در گفتگوی الف با کارشناس اقتصادی مطرح شد؛ سقوط شدید قیمت ارز و فواره‌ای که برگشت/ بازار سیاه را دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند/ چه نرخی برای دلار مناسب است؟

گروه اقتصادی الف،   3970710109 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس ارشد اقتصادی در حوزه پولی و بانکی با با بیان اینکه منفعل عملکرد دولت و بانک مرکزی باعث ایجاد بازار سیاه ارز شد و سوداگران از آن استفاده کردند، گفت: برخی سایت‌ها شبانه با ایجاد معاملات صوری نرخ‌های بالا می‌بردند و همه روز بعد منتظر نرخ بالاتری بودند.

سقوط شدید قیمت ارز و فواره‌ای که برگشت/ بازار سیاه را دولت و بانک مرکزی ایجاد کردند/ چه نرخی برای دلار مناسب است؟

به گزارش الف، امروز و روز گذشته بازار ارز با سیل فروشندگان ارز مواجه شده است و این موضوع پس از اقدامات اخیر بانک مرکزی مانند عرضه ارز توسط صرافی‌ها و اختصاص ارز خدماتی (غیربازرگانی) در کنار اقدامات قضایی برای بستن برخی سایت‌هایی که نرخ‌های بالا با رقم ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان را اعلام می‌کردند باعث شد، موجی در بازار ایجاد شود و افرادی که ارز را برای جلوگیری کاهش ارز پولشان و یا اینکه برای سرمایه گذاری خریداری کرده بودن به دلیل ترس از اینکه ضرر کنند وارد بازار شده تا دلارها و یوروهای خود را بفروشند و همین موضوع باعث افت قیمت از بالای ۱۷ هزار تومان در بازار سیاه به حدود ۱۰ و حتی پایین تر شد.

چرا نرخ ارز سقوط کرد؟/ وقتی بازیگران بد عمل کردند

سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس ارشد اقتصادی و مدیرعامل اسبق بانک‌های صادرات و سرمایه در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد سقوط و افت شدید قیمت دلار در بازار، گفت: زمانی که قیمت دلار ۱۷ و ۲۰ هزار تومان اعلام شد، رسیدن به این نرخ به دلیل روانی و در جهت آشفته کردن بازار بود و و این رشد قیمت مبنای اقتصادی نداشت؛ زیرا نرخ دلار یک شاخص است و شاخص یعنی اینکه بتوان با آن معاملات و مبادله انجام شود.

وی با اشاره افزایش شدید قیمت‌ها در بازار ارز افزود: بانک مرکزی و دولت در بحث مدیریت بازار خوب عمل نکردند و دلال‌ها و سوداگران از این وضعیت استفاده کرده و توانستند بازار را  آشفته کنند و نرخ‌هایی را اعلام کردند که حجم معاملات آن در حدود ۲ الی ۳ درصد و یا حداکثر ۵ درصد معاملات بازار را تشکیل می‌داد، ولی در کل حجم ۹۵ معاملات بازار تاثیر گذار بود و مبنای محاسبات مردم و تعیین قیمت‌ها شده بود.

ازدحام مردم برای فروش دلار در مشهد

این کارشناس ارشد اقتصادی ادامه داد: طبیعی بود زمانی که نرخ‌های بالا (افزایش قیمت به بالای ۱۷ هزار تومان) اعلام شد، حالا به قیمت‌های قبلی برگردد و قصد این بود از این روش اقتصاد ایران را تخریب کنند و فواره‌ای بود که باید بر می‌گشت به نرخی که تداوم داشته باشد تا مصرف کننده بتواند معاملات با آن انجام دهد. نرخ‌های ۲۰ هزار تومانی ارز مبنای و علت اقتصادی نداشت و طبیعی بود که قیمت ارز در این نرخ‌‌ها نمی‌تواند ماندگار باشد.

حسینی هاشمی با تاکید بر اینکه بازیگران بازار (دولت و بانک مرکزی) بد بازی کردند و خوب مراقبت و مدیریت نکردند، بیان کرد: به دلیل عملکرد بد، نرخ ارز چند نرخی شد و همیشه این قصه وضعیت را برای افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه را آماده می‌کند و باعث مشکلاتی می‌شود.

این کارشناس پولی و بانکی در مورد نقش اقدام قوه قضائیه برای بستن سایت‌هایی که قیمت‌ها را اعلام می‌کردند و اقدامات بانک مرکزی در بازار بخصوص ارز خدماتی  بازار ارز، گفت: همه این موارد تاثیر داشتند؛ به هر حال زمانی که سوداگران و دلالان شایعه می‌سازند و نرخ تعیین می‌کنند، عده‌ای که نمی‌دانند و اطلاعات ندارند، در بازار فعال می‌شوند و ضرر خواهند کرد.

حسینی هاشمی اضافه کرد: قطعا کمبود ارز برای  بعضی از مصارف و نیازها در افزایش قیمت تاثیر داشت، وقتی به مسافر ۱۰۰۰ یورو داده می‌شود و این مسافر برای سفر خود ۵هزار یورو هزینه‌اش دارد و باید مابقی آن (۴هزار یورو) را از بازار سیاه تهیه کند و دلالان و بازسازها با دیدن این نیاز و خلع، بازار سیاه را مخدوش کردند، زیرا باید مستمسکی برای آنها وجود داشته باشد.

قیمت‌ها شبانه تعیین می‌شد/ مردم هر روز منتظر افزایش قیمت بودند

این اقتصاددان ادامه داد: سخنان رئیس قوه قضائیه هم درست بود، زیرا همین سایت‌ها که اشاره کردند قیمت را بالا بردند، زیرا وقتی اقتصاد و صرافی‌ها تعطیل بودند، این سایت‌ها شبانه با ایجاد معاملات سوری و هماهنگی هم، نرخ‌های عجیب را اعلام می‌کردند و روز بعد مردم این نرخ‌ها را با تعجب می‌دیدند و همه روز بعد منتظر نرخ بالاتری نسبت به امروز و دیروز بودند.

وی با بیان اینکه نرخ‌‌های بالای ارز به دلیل آشفتکی بازار بود و از سوی سایت‌ها مدیریت می‌شد، ادامه داد: دولت عنوان کرده بود فقط برای کالاهای اساسی و نیازهای اقتصادی ارز می‌دهد و برای سایر نیازها ارز را  تامین مانند مصارف لوکس و مسافرت تامین نمی‌کند، هر چند این موضوع صحیح و درست است، اما همین موضوع (وجود متقاضی برای خرید ارز و تامین نکردن نیاز ارزی برخی مصارف) باعث ایجاد بازار سیاه شد که این بازار سیاه، همه بازارها را تحت تاثیر قرار می‌هد و داد.

این کارشناس ارشد اقتصادی بیان کرد: باید برای تمام نیازها ارز داده شود، البته براساس نرخ واقعی باشد و همیشه تاکید داریم که نرخ ارز باید تک نرخ باشد، البته فروشنده ارز (دولت از طرف مردم) است و باید حافظ منافع مردم باشد ولی هر کسی هم باید بتواند نیاز خود را تامین کند و اگر این نیاز تامین نشود یا ارز به او ندهند، این تقاضا به بازار سیاه منتقل می‌شود.

حسینی هاشمی ادامه داد: کسی که ارز نیاز دارد اگر نتواند آن را تهیه کند، از  سوی دیگر از طلا استفاده و خارج می‌کند و به همین دلیل بود که رشد قیمت طلا در داخل کشور از رشد قیمت جهانی پیشی گرفت زیرا فرد راحت‌تر می‌توانست طلا تهیه کند با خودش ببرد؛ به هر حال مثلا هر فردی که سفر می‌رود نیاز مالی دارد که باید تامین شود.

بازگشت صرافی‌ها و افت قیمت ارز/ باید محدودیت‌ها را حذف کرد

وی در مورد نقش بازگشت صرافی‌‌ها در کاهش قیمت‌ها، گفت: برعکس اقدام قبلی که صرافی‌ها را تعطیل کردند، بازگشت آنها اثر مثبت دارد و داشت، همچنین واردات اسکناس و طلا به صورت نامحدود، تامین برخی نیازهای ارزی و موارد دیگر در بازار اثر مثبت گذاشت، البته باید مواردی که می تواند در بازار محدودیت ایجاد کند را حذف کرد و اقدامات کنونی دولت و بانک مرکزی مثبت است .

این کارشناسان اقتصادی ادامه داد: زمانی سایت‌‌های خبری و ... یک جوری مردم را می‌ترسانند و سیاه نمایی می‌کردند و یا پیش‌بینی‌های بدی نسبت به آینده ارائه می‌دادند و از سوی دیگر هم دولت منفعل عمل می‌کرد و باعث ایجاد وضعیت آشفته در بازار و اقتصاد ایران شد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه دولت باید با توجه مقدوراتی که دارد ارز در اختیار مصارف ارزی قرار دهد، گفت: نرخی باید تعیین شود که فروشنده (دولت) ضرر نکند، البته اگر مثلا با نرخ ۴۲۰۰ تومان بخواهند هر میزان ارز به صورت نا محدود ارائه دهند، صحیح نیست.

چرا بازار سیاه ایجاد شد؟/ دلال‌ها ارز را به مردم گران فروختند و امروز ارزان می‌خرند

حسینی هاشمی در مورد سامانه نیما و بازار ثانویه، این بازارها را مهم دانست و عنوان کرد: وقتی بازرگان و صادرکننده مانند پتروشیمی‌‌ها و صادرکنندگان فلزات یا... مشاهده می‌کند بازار سیاهی (بازار سوم) وجود دارد، قطعا ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمی‌کند و به بازار سیاه می‌برد و باید این بازار (بازار سیاه) حذف شود، زیرا بازار سیاه و نرخ‌های آن اقتصاد ایران را آزار می‌داد و می‌دهد. بازار سیاه همیشه حاصل چند نرخی بودن ارز است، اگر فقط یک نرخ ارز داشته باشیم، بازار سیاهی وجود نخواهد داشت و صادرکنند باید ارز خود را بفروشد، ولی همیشه می‌خواهیم با دستور و فرمان و بخشنامه نرخ‌ها را مدیریت کنیم و این شدنی نیست، البته تصمیمات اخیر منطقی و به بازار کمک کرده است.

وی در مورد سقوط شدید قیمت ارز  و اینکه مردمی که در این بازار ضرر کردند، گفت: زمانی که سقوط نرخ رخ می دهد، بدتر است، زیرا  زمان افزایش قیمت عده‌ای به صورت اندک اندک وارد بازار می‌شوند، ولی در زمان سقوط قیمت همه می خواهند وارد بازار شده و جلوی ضرر خود را بگیرند و همه هم مردم عادی و افراد ضعیفی از نظر اقتصادی هستند که منابع خود را صرف خرید ارز کردند، این موضوع شوک‌هایی را به مردم وارد می کند و سوداگران الان و در همین شرایط ارز می‌خرند و همان‌هایی که ارز را به قیمت بالا به مردم فروختند، امروز همان‌ها ارز را از مردم و با قیمت ارزان خریداری می‌کنند که اینها بازی بازسازی‌های به اصطلاح بد است که دولت باید با آن مقابله کند.

نرخ واقعی دلار چند است؟

این کارشناس اقتصادی در مورد نرخ واقعی ارز (دلار) گفت: هیچ کسی نمی تواند نرخ واقعی را تعیین و اعلام کند و نرخ واقعی یعنی نرخ شناور و نرخی که به واسطه عرضه و تقاضا در یک بازار واقعی تولید شود و آن نرخ با عرضه و تقاضا تغییر کند؛ اگر دولت می خواهد به نرخ کاهش یابد باید عرضه ارز را زیاد کند و زمانی هم که قصد دارد نرخ بالاتر برود و نرخ بالاتر هم برای اقتصاد مفید است، عرضه را کم می‌کند، ولی اکنون این نرخ را نداریم.

حسینی هاشمی ادامه داد: اواخر سال گذاشته و اوایل سال جاری اعلام کردم که مثلا نرخی حدود ۵ الی ۶ هزار تومانی، نرخی است که براساس شاخص تعادلی قدرت خرید ارز ها می‌تواند مناسب باشد و اگر این نرخ مدنظر باشد باید ارز دولتی، ارز خصوصی، مسافر و .. همه در یک بازار می‌رفت و هیچ کسی به تنهایی در بازار تاثیر نباشد، اما امروز دولت در یک بازار است و بخش خصوصی هم در بازار دیگری و بازار سوم هم (بازار سیاه) ایجاد شده که کسی در آن نیست و این وضعیت مشکل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: با توجه وضعیت اقتصادی ایران و سطح درآمدی و قدرت خرید مردم (عموم مردم منظور است) نه ۵ درصدی که درآمد بالا دارند، زیرا تولید و خدمات برای ۹۵ درصد مردم که متقاضی هستند، است و آن ۵ درصدی چیز دارند نیاز خرید چیزی ندارند، نرخ دلار بیش از ۵ الی ۶ هزار تومان جوابگو نیست و بالاتر از آن اقتصاد را شدیدا وارد رکود می‌کند.

این کارشناس اقتصادی اکنون نرخ قدرت برابری ارزها (ریال نسبت به دلار) با توجه به همه شاخص‌ها بین ۶ الی ۷ هزار تومان است، بیان کرد: باید شرایطی را فراهم کرد که ارزش پول ملی کشور و قدرت خرید آن به صورت صوری تضعیف نشود و کاهش پیدا نکند، زیرا اکنون قدرت خرید ریال خیلی بیشتر از دلار ۱۷ هزار تومانی و حتی ۱۰ و ۸ هزار تومانی است؛ براساس ارزیابی اقتصاددان ها و با توجه شاخص‌ها از نظر بازار حقیقی پول و کالا نرخ دلار در حدود ۶ هزار تومان، تعادل وجود دارد و اقتصاد با این نرخ می تواند در مسیر رونق قرار گیرد، هر چند این نرخ نیز برای اقتصادی ایران آزار دهند‌ه‌ است، ولی نرخ می‌توان در این کانال قیمتی قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

پیمان۵۷۶۲۹۲۱۵:۵۶:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
هر نرخی بالاتر از 4000 تومان وحشتناکه. دیگه آب که از سر بگذره چه 8000 تومان چه 80000 هزار تومان.
ناشناس۵۷۶۳۴۸۱۶:۲۱:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دولت با دستکاری نرخ ارز و به مرگ گرفتن مردم که به تب دلار 8000 هزار تومانی راضی و خشنود باشند
mostafa.kamali95@yahoo.com۵۷۶۳۶۲۱۶:۲۵:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دولت با اهداف زیر اقدام به دستکاری نرخ ارز کرد 1 برای پیروزی در انتخابات از چند سال قبل نرخ به طور مصنوعی کنترل میشده2 برای پوشش دادن کسری خود3 برای نجات بانک ها از ورشکستکی و جلو گیری از تبعات انچه برای موسسات پیش امد برای بانک ها پیش نیاید4 برای پرداخت بدهیدهلی خود به بانک ها در پایان دولت با اینکار خویش تمام زیان ها در جامعه سر شکن و خرد نمود
پیمان۵۷۶۶۰۹۱۹:۰۴:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۱۰
چرا مصنوعی کنترل میشده؟ همین الان برو ببین قیمت یه آب معدنی تو آمارات به پول ایران 100 هزار تومان میشه! این الان طبیعیه؟
ناشناس۵۷۶۶۴۵۱۹:۳۶:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
وقتی تحریمی برداشته نشد و fatf امضا نشد و دلار کشید پایین ثابت شد کار دولته این بالا و پایین کردن کاری که دولت با ما کرد ترامپ با ما نکرد
ناشناس۵۷۶۳۹۰۱۶:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
فعلا که دولت با دادن نرخ بالا به صرافیها جلوی کاهش قیمت دلار را طبق معمول گرفت
ناشناس۵۷۶۴۹۵۱۷:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اتفاق خاصی نیافتاده. نرخ دلار با توجه به درامد ارزی و نقدینگی همین حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است و نرخهای دو هفته گذشته فقط دست ساز مدیرانی بود که با عدم مدیریت خود موجب به هم ریختن بازار شدند و حالا مانند قهرمان صحبت از کاهش قیمت دلار می کنند. ولی به هر حال نا چند ماه اینده به فکر کاهش درامد نفتی باشید که ان دیگر شایعه و مصنوعی نیست
ناشناس۵۷۶۶۷۰۱۹:۵۶:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
مقصر اصلی خود دولت است . چند ماه است ایستاده و فقط نگاه میکند تا جلوی چشم ملت قیمت دلار و سکه هر روز افزایش پیدا کند اما به محض اینکه با هجوم دلارهای خانگی قیمت کاهش پیدا میکند و دلالان اقدام به خرید آن زیر قیمت می نمایند دولت وارد شده و توسط بانکها ارز را بالاتر از قیمت دلال میخرد . از جیب کی؟ ملت مظلوم . تا نگذارد حباب قیمتها شکسته شود .
ناشناس۵۷۶۴۳۸۱۶:۵۶:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده ۲۰ درصد کاهش یافته اسمش را هم گذاشتند کاهش شدید نرخ ارز سایت الف کاهش شدید یعنی دلار بشود ۴-۵ هزارتومان الان هم که میگویند ۱۵ تومان
ناشناس۵۷۶۶۶۳۱۹:۵۰:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۱۰
ایهالناس چگونه باید گفت دولت نمیخواهد قیمت ارز و سکه پائین تر از آنچه او میخواهد افت کند . دلیل: با هجوم دارندگان ارزهای خانگی و عدم توان مالی دلالان برای خرید این حجم از دلار ،باعث شده بود تا دلالان حتا تا سه هزار تومان زیر قیمت دلارها را بخرند و چنانچه سه روز دیگر ادامه پیدا میکرد دلار برمیگشت سر خط (4000 تا 4500) تومان اما با ورود دولت و دستور به بعضی بانکها برای خرید سیل دلارهای خانگی باعث گردید تا سیر افت قیمت سست تر شود .
ناشناس۵۷۶۷۲۲۲۰:۳۵:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
قیمت 4000 تومن هم وحشتناکه و به زیان تولید و باید بالاتر باشه. دولت آقای روحانی مثل دولت احمدی نژاد چند سال قیمت دلار رو پایین نگه داشت و ناگهان این فنر رها شد و قیمت به شدت افزایش پیدا کرد.
بیگی29۵۷۶۹۱۸۲۳:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر دولت بخواهد میتواند دلار ها را به خزانه باز گرداند .روز اول:خرید ،قیمت واقعی مثلا ۴۰۰۰ تومن فروش ۱۰۰۰۰ هفته یا روز بعد:خرید همان ،فروش ۹۵۰۰ همینطور بعد خرید همان،فروش با کاهش تا به قیمت واقعی برسد.البته اگر پشتوانه داشته باشد در مدت کوتاهی دلار های دلالی و ذخیره شده بر میگردند.البته بماند که دولت هم با این بازی ها مقدار قابل توجهی نقدینگی ها را بر گرداند.
ناشناس۵۷۷۰۷۵۰۷:۳۲:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۱
من میگم 1000 تومن
ناشناس۵۷۶۳۱۱۱۶:۰۲:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
بانک مرکزی با اعلام خرید دلار از مردم ، دلالان را متقاعد کرد که کاهش نرخ ارز مقطعیه..!!
ناشناس۵۷۶۳۲۵۱۶:۱۰:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دلار باید همان هزار تومن باشه تا قدرت خرید 90 درصد مردم بهتر شود و ارزشش بیش از این هم نیست
پیما۵۷۶۴۶۱۱۷:۰۹:۳۰ ۱۳۹۷/۷/۱۰
نه دیگه 1000 تومان زیادی کمه! من به عنوان کسی که از هزینه های زندگی در خیلی از کشورها خبر دارم میگم که دلار تو ایران 3000 تومان منطقی هست نه بیشتر و نه کمتر.
ناشناس۵۷۶۷۲۳۲۰:۳۶:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
در این حالت تولید کشور نابود میشه و بخش زیادی از مردم هر سال چندبار میرن مسافرت خارج و کلی ارز خارج میشه!
ناشناس۵۷۶۳۲۶۱۶:۱۱:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
آقا نرخ نده...شما هم مثل همون کانالها نرخ تعیین می کنید...بگذارید تا جایی که میشود برود پایین اَه
ناشناس۵۷۶۳۳۶۱۶:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
گذاشتن دقیقا زمان تصویبfatfاین کارو کردن.
لاله۵۷۶۶۴۹۱۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
بله برای فریب مردم
ناشناس۵۷۶۳۴۷۱۶:۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر دولت در کار مردم دخالت نکند مردم زندگی خود را می کنند. دولت دیگر نباید ارز بدهد . بازار خود تعادل را بعد از مدت کوتاهی پیدا می کند. کشوری با این همه ثروت انسانی و معدنی باید پولش از محکم ترین پول های دنیا باشد. اگر دولت در کار مردم دخالت نکند احتیاج به این همه سازمان های نظارتی و تعیین قیمت و تعزیرات و 0000ندارد. دولت هم کوچک می شود . دولت باید سیاست گذار وبرنامه ریزی کند و به ملت دستور دهد تا هر چه می خواهد برایش فراهم کند
ناشناس۵۷۶۴۲۶۱۶:۵۱:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
انگاری مردم درامد ارزی دارند که به بازار بیاورند تا بازار به تعادل برسد ارز فقط دست دولت است و هر جوری بخواد و هرقیمتی را بخواد میگذاره
ناشناس۵۷۶۴۵۱۱۷:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۱۰
تقریبا ۹۰ درصد مجاری و منابع ارزی کشور و درآمدهای ارزی در انحصار دولت است آنوقت دولت اگر ارز ندهد نیازهای ارزی از کجا فراهم میشود؟ از باران ؟
ناشناس۵۷۶۳۶۵۱۶:۲۷:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دلار قبل از انقلاب 70 ریال بود باید به اصل برگشت
ناشناس۵۷۶۴۸۶۱۷:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
تو خواب هم نمیشه دید
ناشناس۵۷۷۰۷۶۰۷:۳۴:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۱
اگه میشد چی میشد
ناشناس۵۷۶۵۱۴۱۷:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر به آن قیمت برگده دستمزدها و حقوق‌ها هم به همان وضع برمیگرده
ناشناس۵۷۶۶۷۳۲۰:۰۲:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۰
هموطن آی.کیو دار عزیز... آنزمان که دلار 70 ریال بود مزد یک کارگر در روز 700 ریال بود که میشود ماهی 21000 ریال . امروز یک کارگر ساختمان حد اقل روزی 50 هزار تومان (500000 ریال) مزد میگیرد . یه آرزویی بکن که منطقی باشد .
ناشناس۵۷۷۰۱۹۰۴:۴۷:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۱۱
و حقوق یک معلم کمتر از هزار تومان در ماه.
ناشناس۵۷۷۱۴۷۰۸:۳۴:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
حقوق و در آمد هم به آن زمان بر گردد؟
ناشناس۵۷۷۱۶۹۰۸:۴۳:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۱
قبل انقلاب درآمد مردم هم کمتر بود اونزمان یکی 1 میلیون تومن داشت میگفتن میلیونر میلیاردی در کار نبود که
ناشناس۵۷۶۳۶۷۱۶:۲۸:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
معلوم شد که قیمت دلار وارز دست دولت وبانک مرکزی است چرا دولت وقتی دید دلار وارز پاین اومده داره از دلالان به قیمت ۱۱۰۰۰ هزارتومان میخره این یعنی چه یعنی می خواهد دراین قیمت بمونه این چه دولتی که به فکر جیب خودشه نه مردم
ناشناس۵۷۶۳۹۹۱۶:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
تصویبfatf = دلار 5000 تومنی
ناشناس۵۷۶۵۱۷۱۷:۴۹:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
تو خواب ببینی تصویب بشه اگه بهانه کاهش دلار رو دارین برجام تون رو دیدیم چه بر سر مملکت اورد
ناشناس۵۷۶۷۱۶۲۰:۳۱:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
شما از کاهش قیمت دلار ناراحتی ؟ اخی
ناشناس۵۷۶۸۰۴۲۱:۴۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
آره قبل برجام گل و بلبل بود
ناشناس۵۷۶۶۵۱۱۹:۳۸:۳۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
فتف امضا نشد کار خود دولتیاس
ناشناس۵۷۷۲۵۱۰۹:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۱۱
تصویب آن باعث اعمال تحریمهای بیشتر بر علیه ایران خواهد شد.
ناشناس۵۷۶۴۲۰۱۶:۴۷:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
نرخ ارز بر اساس حجم نقدینگی و اوضاع و احوال سیاسی و حالت انتظاری مردم تعیین میشود ، اگر مردم فکر میکنند گران است پس چرا میخرند و اگر فکر میکنند ارزان است چرا میفروشند .
ناشناس۵۷۶۴۵۳۱۷:۰۶:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اگر ملاک نرخ دستمزدها و معاش آبرومند و مکفی خانوارها را درنظر بگیریم نرخ واقعی دلار حدود ۲ الی ۳ هزار تومان باید باشد
سروش۵۷۶۵۱۱۱۷:۴۵:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۰
طرف رفته هزار دلار خریده ک دلار بشه ۵۰ هزار تومن تا با دمش گردو بشکنه ، ولی خبر نداره بعدش باید یه کیلو موز بخره ۱۰۰ هزار تومن ! متاسفانه مردم ما خیلی تفکرات بچگانه ایی دارن ...
ناشناس۵۷۶۵۳۱۱۷:۵۹:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۱۰
با این بازی که دولت محترم آغاز کرد حتی اگر دلار به زیر ۳۰۰۰تومان هم سقوط کند بعید است مایحتاج مردم که گران شده ارزان شود.
علی۵۷۶۹۹۰۰۱:۱۱:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۱۱
بیشترین منبع دلار دولت, باید دید چه سود در پشت این ضرر پنهان
ناشناس۵۷۶۵۶۲۱۸:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
این نوسان و بازی الاکلنگی قیمت دلار نشان از ساختار بشدت بیمار و آشفته اقتصاد ایران دارد که با یک حرف یا حتی یک توهم به هم می ریزد . پشت بند این افزایش و کاهش ، هیچ منطق اقتصادی نمی بینم .
ناشناس۵۷۶۸۴۳۲۲:۱۳:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۱۰
بیمار نه فاسد
ناشناس۵۷۶۶۳۰۱۹:۱۷:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دلار زیر 3 هزار اتفاقا دلار منطقی است و باعث رفاه و رضایت مردم میشه با دلار 5 تومن چه کار میشه کرد؟ همه چی گران میشه و اقتصاد راه نمیفته دلار 3 هزار منطقی است دلار 5 هزار دلار گرانی است قرار بود که دلار وقتی از هزار پرید رو 4 هزار برگرده به همون هزار ولی چه شده که الان نرخ 6 هزار را پیشنهاد میدهید؟ قابل قبول نیست
ناشناس۵۷۶۶۳۹۱۹:۲۸:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اصلا شما بگو دلار هزار تومان ، این افزایش قیمتهای اقلام مصرفی مردم هم برگشت میکنه؟!!! مردم رو به بازی گرفتن ومتاسفانه عده ای هم آب تو این آسیاب میریزن
علی۵۷۶۶۵۳۱۹:۴۳:۴۸ ۱۳۹۷/۷/۱۰
بازی قشنگی با مردم نبود. مردم لایق این کار نبودند. یک ماه پیش رسانه ها به مردم گفتند که در سایت سنا قیمت ها معلوم می شود که مربوط به بانک مرکزی می باشد. همون سایت هم قیمت های دیگر سایتها را تایید می کرد. الان هم دیگه از دسترس خارج کردیدش.
ناشناس۵۷۶۶۷۴۲۰:۰۳:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
نرخ 5600 تومن منطقی هست
ناشناس۵۷۶۷۵۲۲۱:۰۱:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۱۰
اینا کار رو خوب بلدن. الان دلارهای مردم رو جمع می کنن و چند روز دیگه قیمت رو می برن بالا دوباره به مردم می فروشن و این دور باطل همین جور ادامه پیدا می کنه
ناشناس۵۷۶۷۶۳۲۱:۱۱:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دولت در روز روشن از جیب مردم دزدی کرد
ناشناس۵۷۶۷۹۵۲۱:۳۶:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
هر دولتی که‌ناتوان است با مردم خودش معامله می‌کند خیانت در حق مردم خودش می‌کند نمایندگان مجلس هم نا کارآمد و تماشایی هستند
سعید۵۷۶۸۳۴۲۲:۰۷:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۱۰
کار هرکی بوده این مردم حقشونه!
ناشناس۵۷۶۸۹۳۲۲:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۰
دیگه لایک کننده های هزاران نفری دیگه نیستند
ناشناس۵۷۶۹۰۹۲۳:۲۲:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۱۰
به نظرمن دولت باید بجز ارز کالاهای اساسی بقیه بازارها رو یکی کنه تا انقدر نوسان در بازار آزاد نباشه. نوسان به اقتصاد کشور ضربه میزنه.
ف.خ۵۷۶۹۲۹۲۳:۴۳:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۱۰
به عقیده من ارزش واقعی دلار 7 تا 8000 تومان است. دولت نرخ ارز را بطور مصنوعی به منظور کنترل صوری تورم پایین نگه داشت در صورتی که باید همان موقع نرخ واقعی اش را به جریان می انداخت.
ناشناس۵۷۶۹۵۵۰۰:۲۳:۴۳ ۱۳۹۷/۷/۱۱
بنظر میرسد غیر مستقیم دولت درجهت بی اعتمادی به کل ساختار موفق بوده وهرروز اعتماد مردم بااین حرکتهای دولت که فقط بفکر حالست واینده کشور وامید واعتماد عمومی بابرنامه وبتدریج ازدست خواهد رفت ودولت فکر میکند مردم بیشعورندوفکر میکنند که ملت متوجه بازیهای شل وسفت کن بمنظور هرچه فقیر ومحتاج دولت شدن را نمیفهمد .بفرض امروز نفهمید اینده هم ایا نخواهد فهمید بعد چگونه میخواهید به فقرا پاسخ دهید
ناشناس۵۷۶۹۵۹۰۰:۲۸:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
ارزش دلار 1000 تومان اخرش بدون چانه
جلال۵۷۶۹۸۲۰۰:۴۲:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۱۱
چرا دولت این سایت های دلار و طلا را که الکی قیمتها را بالا میبرند هک نمیکند .... گردانندگان اینها کی هستند ... ۴تا دلال بیشتر نیستن قیمت دلار شده ده تومن اینها مقاومت میکنند ... بچه مریض من احتیاج به دارو دارد
ناشناس۵۷۷۰۸۴۰۷:۴۱:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۱۱
نرخ بین 7000 تا 8000 برای دلار مناسب است.
شاهرخ۵۷۷۲۵۳۰۹:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۱۱
دولت و داردسته هاش عینه گنگسترها عمل می کنن فقط هف تیر ندارن.......البته آسیب رسانی شون کم از هفت تیر نیس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  2. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  3. برای این عکس شما تیتر بزنید

  4. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  5. امکان آزادی مشروط بابک زنجانی وجود دارد

  6. مدرسه یا بازار؟!

  7. نجات معجزه آسا از وسط سیل توسط لودر و راننده ماهر

  8. نتانیاهو و کابوس حمله به رفح

  9. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  10. حمایت زاکانی از طرح نور پلیس

  11. زاکانی: برای کمک به طرح نور پلیس کاملا آماده هستیم

  12. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  13. پلیس آمریکا حجاب معترضین را به زور برداشت

  14. قوه قضاییه کانون مبارزه بی‌امان با فساد است/ جنس جمهوری اسلامی فسادستیز و فساد ناپذیر است

  15. وقتی در بزرگراه سرعت خود را بی دلیل کم می کنید

  16. قالیباف: جوانان و نوجوانان اندیشه مطهری را چراغ راه خود قرار دهند

  17. دستگیری سارقین زورگیر باهوشیاری واحد گشت عملیات

  18. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  19. شرایط دریافت مهریه بعد از طلاق

  20. تغییر نام استقلال در حال بررسی است/ واگذاری سرخابی‌ها این هفته نهایی می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. من عجله ندارم!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  8. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  9. دور باطلی که تمامی ندارد!

  10. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  11. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  12. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  15. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  16. برای این عکس شما تیتر بزنید

  17. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  20. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  21. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  22. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  23. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

آخرین عناوین