قابلیت بازگشت ثبات به بازار ارز در پی تصمیمات جدید سران قوا

گروه اقتصادی الف،   3970708056 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تاثیر تصمیمات جدید سران قوا و اختیارات بانک مرکزی در ثبات بازار ارز در هفته‌های آینده خبر داد.

قابلیت بازگشت ثبات به بازار ارز در پی تصمیمات جدید سران قوا

به گزارش شبکه خبر، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب درباره جلسه مجلس با مسئولان گفت: یکشنبه 8 مهر مجلس بر اساس اعلام هیئت رئیسه جلسه غیرعلنی خواهد داشت که بخشی از جلسه به موضوعات اقتصادی با اولویت بازار ارز با توجه به شرایط کنونی اختصاص خواهد داشت.

وی افزود: در این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور خواهند داشت؛ یکشنبه بعد از ظهر نیز جلسه جداگانه‌ای برای بررسی وضعیت بازار ارز و بازار کالاها در کمیسیون اقتصادی مجلس خواهیم داشت؛ روسای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و تعاون نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

پورابراهیمی در ادامه درباره استمرار آرامش در بازار ارز گفت: با توجه به جایگاهی که بانک مرکزی دارد باید بتواند با توجه به مسئولیت و اختیارات در حوزه بازار ارز تصمیم‌گیری لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در جلسه شورای اقتصادی با حضور سران قوا، بانک مرکزی پیشنهاداتی داشت که یکی از آنها این بود که بتواند بر اساس نظارت مداخله بر اساس چارچوب عملیات کنترلی را انجام دهد.

پورابراهیمی همچنین گفت: مجلس نیز با این پیشنهادات موافقت کرد و اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد تا بتواند در خصوص مطلوب‌سازی بازار ارز عمل کند؛ تعهدات لازم برای صادرکنندگان کالا برای بازگرداندن ارز به سامانه نیما بر اساس مشوق‌های بانک مرکزی انجام خواهد شد. این مجموعه کارها به کاهش التهاب بازار ارز کمک خواهد کرد که مجلس شورای اسلامی نیز از این روند استقبال کرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره ارزیابی این تصمیمات در بازار گفت: مصوبات شنبه 7 مهر مجلس در خصوص ارز این بود که کمیته ارزی با مسئولیت بانک مرکزی تشکیل شود و با هماهنگی وزارت صنعت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و جهاد کشاورزی با اشراف تصمیم‌گیری کند؛ این تصمیمات به بانک مرکزی برای اینکه بتواند با آرامش خیال در این حوزه با شرایط تعریف‌شده‌ای با اختیارات خود تصمیم‌گیری کند، کمک می‌کند.

او اضافه کرد: این بخش از اختیارات که به بانک مرکزی داده شد حتماً در کاهش التهابات بازار ارز کمک خواهد کرد و قطعاً بانک مرکزی با این ظرفیت‌ها باید به‌طور کامل پاسخگو باشد و هیجانات بازار را کاهش دهد، در این باره باید تا هفته‌های آینده صبر کرد تا نتایج را شاهد باشیم.

تیمور رحمانی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای کنترل تورم نیاز به ابزارهایی است که ما تاکنون نداشتیم و کلیات تصمیمات جدید بانک مرکزی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، برای فراهم کردن ابزار کافی و کنترل تورم است.

رحمانی ابراز کرد: سامانه نیما به‌عنوان یکی از ابزارهای مهار تورم و افزایش نرخ ارز تا کنون به موفقیت چندانی دست نیافته زیرا ارز حاصل از صادرات به‌طور کامل به سامانه نیما بازنگشته است.

تیمور رحمانی از اختیارات بیشتر بانک مرکزی در جلسات اخیر بانک مرکزی گفت: اجازه وارد کردن هر کس به هر مقدار ارز از جمله ابزارهای جدید است. باید ابزارهای جدید به مردم معرفی شود.

او با بیان اینکه از تصمیم‌گیری‌های امروز تا اجرایی شدن آن فاصله زیادی وجود دارد گفت: تاثیرگذاری و اجرای قوانین کنترل تورم نیاز به زمان دارد.

رحمانی افزود: مشکلات امروز، مشکلات انباشته‌شده گذشته است علاوه بر این اقدامات و محدودیت‌ها که از بیرون از حیطه تصمیم‌گیری ما تحمیل می‌شود باید مدیریت شود.

او ادامه داد: افزایش نرخ ارز چرخ تولید را هم مختل خواهد کرد چون توان وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز در صورت واردات را نخواهد داشت. با جهش نرخ ارز خیلی از قیمت کالاها افزایش خواهد یافت بنابراین نرخ قیمت کالاها باید مطابق با نرخ واقعی اقتصاد باشد.

رحمانی اظهار کرد: سامانه نیما برای تامین ارز بنا شده، برآورد 6ماهه امسال بر تزریق 18 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما بوده است که تا کنون صادرکنندگان، انتظارات سامانه نیما را برآورده نکرده‌اند علت آن نیز نداشتن ضمانت اجرایی در بازگشت ارز به سامانه نیماست.

کامران ندری کارشناس مسائل اقتصادی دیگر مهمان برنامه تیتر امشب گفت: وقتی کنار سامانه نیما بازار سومی هست که ارز با قیمت بالا خرید و فروش می‌شود، بدیهی است که عرضه کنندگان ارز ترجیح می‌دهند ارز خود را در آن بازار به‌فروش برسانند و با مکانیزم‌های دستوری برخورد شاید بتوان بخشی از ارز صادرکنندگان غیرنفتی را وارد سامانه نیما کرد اما به‌دلیل اختلاف زیاد این کار به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست.

او اضافه کرد: شورای سران قوا این اختیار را به بانک مرکزی داده است که تمهیداتی را برای تشویق صادرکنندگان برای وارد کردن ارز به سامانه ارز نیما به‌کار گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه درباره اختیارات جدید بانک مرکزی گفت: اینها اختیارات جدیدی نیست، مسئله این است که بیش از حد در مسائل بانک مرکزی مداخله شده است. اختیاراتی که امروز به بانک مرکزی داده شده به‌صورت ذاتی مربوط به بانک مرکزی است که از بانک مرکزی گرفته شده بود حالا امروز دوباره این اختیارات به بانک مرکزی برگردانده شد.

او گفت: اینکه گفته شده هرکس می‌تواند ارز وارد کند نباید جلوگیری می‌شد که امروز برگردانده شد. ما تابه‌حال بد تدبیر کرده و حال به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌خواهیم گذشته را جبران کنیم.

ندری گفت: تا زمانی که جزئیات کنترل و نظارت بانک مرکزی را ندانیم نمی‌توان درباره نتایج این تصمیم و کنترل بازار پرالتهاب ارز نظر داد.

او گفت: سران قوا باید از دستگاه دیگر مثل سازمان برنامه و بودجه، وزارت صنعت نیز کمک بگیرد و تاکید می‌شود که بانک مرکزی بدون حمایت دستگاه‌ها نمی‌تواند در کنترل بازار موفق عمل کند، مثلاً وقتی خوراک پتروشیمی‌ها ارزان دریافت شود ارز را نگه نمی‌دارند و وارد بازار می‌کنند بنابراین باید قیمت‌ها اصلاح شود تا بانک مرکزی نیز بتواند به‌طور کامل نظارت دقیق داشته باشد.

او افزود: در شرایط بحران استقلال بانک مرکزی به‌تنهایی جوابگو نیست بلکه نیاز به شورایی داریم که کلیه دستگاه‌ها را نیز با بانک مرکزی هماهنگ کند تا بازار به ثبات برسد.

ندری در ادامه درباره درآمد اضافی دولت گفت: دولت باید دست از کنترل قیمت‌ها بردارد. وقتی قیمت را کنترل می‌کنیم و پایین می‌آوریم کشورهای همسایه کالاهای مورد نیاز کشور را خریداری می‌کنند و قاچاق صورت می‌گیرد و مردم مجبورند کالا را با قیمت بالا خریداری کنند.

دولت باید سیاست یارانه‌ای را تغییر دهد، اگر منابع دولت افزایش یابد و تورم بالا رود دولت می‌تواند بر اساس نرخ بالای تورم از منابع کسب‌کرده میزان دستمزدها را افزایش دهد چراکه در شرایطی که قیمت‌ها بالا می‌رود ولی دستمزدها باز هم ثابت مانده، بی‌عدالتی ایجاد می‌شود بنابراین توصیه می‌شود دولت تا جایی که امکان دارد از کنترل قیمت‌ها دست بردارد و از درآمد ایجادشده برای اصلاح حقوق و دستمزدها استفاده کند تا در اقتصاد تعادل ایجاد شود.

کارشناس اقتصادی برنامه درباره کنترل احتکار گفت: ما تنها کشوری هستیم که هیچ کنترلی در تراکنش مالی افراد و تعاملات مالی بانک‌ها نداریم بنابراین اگر مقررات مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی پیاده شود و بتوانیم سه‌بازاری را از بین ببریم، بازار مطلوب‌تر خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۷۱۳۴۰۱۰:۵۲:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۸
این حرف ها و کار ها فایده ای نخواهد داشت تا موقعیکه تک نرخی شود و ازاد و به هر مقدار و هر کسی خواست مثل بیشتر کشور های دنیا و جمع اوری صرافان و عهده دار ان بانک ها شود تا ان موقع البته دولتها دوست ندارند چون میتوانند با این بازی ها مردم را غارت و چپاول کنند
عباس۵۷۱۳۵۳۱۰:۵۷:۳۹ ۱۳۹۷/۷/۸
همه چیزی احتمال دارد ولی بهترین راه حل برداشت پنج تا صفر از پول ملی و تک نرخی دلار به قیمت هفت تومان
ناشناس۵۷۲۲۷۹۱۶:۱۰:۳۲ ۱۳۹۷/۷/۸
لطف کردند تازه ارز را کردند سه نرخی ۴۲۰۰ جهانگیریی به قول کارشناس شبکه خبر سیمایی اا ببخشید نیمایی ارز بالدار ۲۰ هزارتومن به بالای بازار آزاد
ناشناس۵۷۱۹۰۷۱۳:۵۹:۱۵ ۱۳۹۷/۷/۸
دولت و بانکها از ورشکستگی رهایی پیدا کردند ، حالا دیگه وقتشه...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین