ولایتی: ایران و چین مانع نفوذ آمریکا در منطقه خواهند شد

گروه جهان الف،   3970707209

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت‌: آمریکا نمی‌خواهد در غرب آسیا کشور موفق و بانفوذ اول منطقه‌ای مثل ایران و در شرق آسیا کشور قدرتمندی مانند چین با بالاترین نفوذ وجود داشته باشد.

به گزارش تسنیم، علی اکبر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار پروفسور وانگ جی سی رئیس موسسه مطالعات بین‌الملل و استراتژیک دانشگاه پکن و هیات همراه که عصر امروز در سالن ۹ دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: خوشحالیم از اینکه چنین ارتباطی بین اساتید و اهل سیاست چین و دانشگاه آزاد اسلامی برقرار می‌شود و همواره از سفر هیات‌های چینی که قصدشان توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه باشد، استقبال می‌کنیم.

ولایتی یادآور شد: قدمت روابط تاریخی ایران و چین به چند هزار سال قبل باز می‌گردد. این موضوع نشان می‌دهد که رابطه دو کشور ریشه دار و تاریخی است، بنابراین به آینده روابط ایران و چین بسیار خوشبین هستیم و امیدواریم روز به روز این رابطه گسترده‌تر شود.

وی با اشاره به سفر رئیس موسسه مطالعات بین الملل و استراتژیک دانشگاه پکن به ایران، گفت: رابطه ایران و چین یک رابطه مثال زدنی است و در این بین دشمنی‌های بسیاری وجود دارد، اما علیرغم دشمنی ها، رابطه ایران و چین روز به روز گسترده‌تر خواهد شد.

در ادامه این دیدار پروفسور وانگ جی سی رئیس موسسه مطالعات بین الملل و استراتژیک دانشگاه پکن ضمن قدردانی از خوشامدگویی گرم رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: دکتر ولایتی از دیپلمات‌های باسابقه و از دانشمندان برجسته ایران است که نقش موثر و برجسته‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته و دارد. اندیشه‌های استراتژیک دکتر ولایتی نه تنها در حوزه دیپلماسی، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز تاثیرگذار است.

پروفسور وانگ جی سی با اشاره به رابطه تاریخی ایران و چین، اظهار داشت: ایران و چین رابطه قدیمی و دوستانه دارند و در عین حال ایران یکی از کشور‌های مهم دنیا و منطقه محسوب می‌شود و به همین دلیل رابطه ایران و چین روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

رئیس موسسه مطالعات بین الملل و استراتژیک دانشگاه پکن افزود: رابطه ایران و چین با دشمنی مشترک که همان فشار‌های آمریکاست، مواجه است بنابراین باید از طرفی با این فشار‌ها مقابله و از طرف دیگر رابطه مان را با یکدیگر تنظیم کنیم.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهور ایران در سازمان ملل، خاطرنشان کرد: سخنان اخیر دکتر روحانی در سازمان ملل را مرور کردم و تاکید ایشان مبنی بر اینکه ایران قصد جنگ با آمریکا را ندارد، توجه بنده را جلب کرد. ما هم به همین صورت عمل خواهیم کرد، اما در عین حال تاکید داریم که آمریکا نباید در امور داخلی ما دخالت کند.

پروفسور وانگ جی سی با بیان اینکه شاهد گسترش روز به روز مناسبات ایران و چین هستیم، گفت: این مناسبات نه تنها در حوزه اقتصادی، بلکه در حوزه سیاسی روند رو به رشدی داشته و امیدواریم در این چارچوب رابطه خوبی با نهاد‌های علمی و پژوهشی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی پایه ریزی کنیم.

وی گفت: مناسبات ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی گسترش خوبی داشته و امیدواریم در حوزه علمی و فرهنگی نیز قدم‌های مناسبی برداریم، همانطور که امروز ملاقات مثبتی با دکتر طهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم و از نظرات وی و دیگر مسئولان درخصوص ایجاد رابطه با دانشگاه پکن، استفاده کردیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران، گفت: امروز میزبان هیاتی از دانشگاه پکن که بزرگ‌ترین دانشگاه چین است، بودیم و این هیات در چند روز گذشته ملاقات‌های خوبی با مسئولان مربوطه داشته است.

وی با بیان اینکه هدف اصلی از این سفر، ایجاد ارتباط علمی، تکنولوژی و دانش‌های آموزشی بین دانشگاه آزاد اسلامی و چین است، افزود: امروز قرار‌های خوبی گذاشته و مقرر شد یک مرکز مطالعات مشترک در پکن و تهران راه اندازی شود تا دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پکن با یکدیگر تبادل نظر داشته باشند.

ولایتی با بیان اینکه قرار اولیه برای تبادل استاد و دانشجو بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پکن گذاشته شد، خاطرنشان کرد: اتفاقی که امروز افتاد، کار مهمی است، چرا که ما برای پیشرفت در تکنولوژی باید از تکنولوژی‌های نوین اطلاع داشته باشیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلاتی که برخی کشور‌ها برای دانشجویان و استادان ایرانی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: با ارتباطی که با دانشگاه‌های خارجی برقرار می‌کنیم، نشان خواهیم داد محدودیتی برای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و ما با ایجاد ارتباط با روسیه، چین و در آینده با کشور‌های دیگر در آسیا، روابط علمی و فناوری خود را با دانشگاه‌های مختلف توسعه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه دیدار بعدی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با هیات چینی در دانشگاه پکن برگزار خواهد شد، اظهار داشت: تاکید این است که دو انستیتوی تحقیقاتی در تهران و پکن برای ساماندهی همکاری‌های علمی و فناوری بین دانشگاه آزاد اسلامی و چین، حداکثر تا یک ماه آینده راه اندازی شود.

ولایتی با اشاره به پیشرفت‌های علمی چین، تاکید کرد: امروز کسی نیست که معتقد نباشد چین جزو پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه علم و تکنولوژی است و یکی از نزدیک‌ترین کشور‌ها به ایران است و با ما روابط استراتژیک دارد، همانطور که در تفصیل و توصیف دیپلماسی نگاه به شرق بار‌ها گفته شده، راه اینکه ایران با سرعت بیشتری به پیشرفت خود ادامه دهد و محدودیت‌هایی که غربی‌ها در انتقال فناوری قائل می‌شوند، سد راه ما نشود، نگاه به شرق است.

وی افزود: دیداری که امروز با هیات چینی داشتیم بسیار ارزشمند بود و طرح‌های موفقی مطرح شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: آمریکا به دلیل زیاده خواهی که دارد، هر کشوری که با رای خارج از عقل رئیس جمهور آن مخالفت کند، به راحتی تحریم می‌کند، در صورتی که این اقدام برای آمریکا خودزنی است و اگر بخواهد به هر بهانه‌ای با کشور‌های دنیا رابطه تحریمی برقرار کند و رابطه خود را به خاطر تحریم قطع کند، آمریکا منزوی می‌شود، همانطور که در مجمع عمومی سازمان ملل این موضوع نشان داده شد.

ولایتی با بیان اینکه آمریکایی‌ها نمی‌خواهند در غرب آسیا کشور موفق و بانفوذ اول منطقه‌ای مثل ایران و در شرق آسیا کشور قدرتمندی مانند چین با بالاترین نفوذ وجود داشته باشد، اظهار داشت: این موضوع باعث می‌شود ایران و چین که به استقلال، قدرت و توانمندی خود اعتقاد دارند، مانع نفوذ و حضور آمریکا و کسانی که به دنبال تخریب استقلال هستند، شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین