قیمت سمعک به حدود ۸ میلیون رسید

گروه اقتصادی الف،   3970704092

قیمت سمعک به حدود ۸ میلیون تومان رسیده است و در این بین معلولان و بازنشستگانی که از این وسیله استفاده می‌کنند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند و توان خرید آن را نیز ندارند و در این شرایط برخی از سودجویان نیز اقدام به احتکار این وسیله کرده‌اند.

قیمت سمعک به حدود ۸ میلیون رسید

تسنیم نوشت: شرایط اقتصادی فعلی بر اقشار ضعیف و کم درآمد مشکلات بیشتری  را برجا گذاشته است و در این بین مددجویان دستگاه‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) و بازنشستگان و سالمندان به مراتب شرایط نامناسب تری را دارند.

افزایش قیمت مواد غذایی ،پوشاک و... از مواردی است که اکثر خانواده‌ها با آن روبرو هستند اما برخی خانواده‌ها و افراد علاوه بر موارد اشاره شده دغدغه و مشکلات بیشتری را دارند که از جمله این افراد می‌توان به معلولان و بازنشستگان و سالمندان در جامعه اشاره کرد،افرادی که این روزها شرایط سختی را سپری می کنند.

شاید باور این موضوع کمی سخت باشد اما واقعیتی است که هم اکنون وجود دارد افزایش نجومی وسایل کمک توانبخشی برای معلولان و سالمندانی که نیاز به این وسایل دارند، خانواده‌های که برای نگهداری عزیزانشان نیاز به این وسایل و تجهیزات دارند و هم اینک خرید مایحتاجشان دشوار و سخت شده است.

در هفته‌های گذشته قیمت پوشاک افزایش قابل توجهی را پیدا کرده است و همین امر مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها و حتی مراکز نگهداری معلولان و سالمندان در کشور ایجاد کرده است مشکلی که همچنان وجود دارد و پیش بینی می‌شود ادامه نیز داشته باشد. اگرچه حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور 11 شهریور در نشست خبری خود با خبرنگاران در خصوص کمبود وساسل توانبخشی،ویلچر و پوشاک معلولان در مراکز نگهداری هشدار داد و گفت: از مسئولین وزارت بهداشت نیز درخواست کردیم ارز دولتی را برای تامین نیاز سازمان بهزیستی تخصیص دهند، همچنین وزارت صنعت کمک اعتباری کند.

نحوی‌نژاد  با اشاره به برخی مشکلات سازمان بهزیستی در خصوص تامین تجهیزات و کمک‌لوازم توانبخشی و پزشکی اظهار کرد: علی‌رغم این‌که ما در ردیف بودجه‌ای امسال اعتباراتی برای این بخش پیش‌بینی کرده بودیم، اما در هفته‌های اخیر برای تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی مشکلات جدی داشتیم.

وی تصریح کرد: در ابتدای امسال با برآوردی که در خصوص وسایل کمک‌توانبخشی بود اعتباراتی برای این منظور پیش‌بینی شد اما در شرایط فعلی ما برای تامین پوشاک معلولان جسمی حرکتی و همچنین لوازم پزشکی دچار بحران شده‌ایم و علاوه بر وجود پول نمی‌توانیم این محصولات را دریافت کنیم.

نحوی‌نژاد گفت: علی‌رغم اینکه قیمت لوازم پزشکی و توانبخشی و همچنین پوشاک رو به افزایش یافته است قدرت خرید ما نیز کاهش یافته و در هفته‌های اخیر با مشکلات جدی در این زمینه روبه‌رو بودیم که امیدواریم تمهیداتی در این بخش از سوی مسئولان اتخاذ شود.

چهاردهم شهریور ماه نیز انوشیروان محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی  به تامین لوازم و تجهیزات پزشکی مورد نیاز افراد جامعه اشاره کرد و گفت: در هفته‌های اخیر با بحرانی در خصوص پوشک و برخی از لوازم پزشکی روبرو بوده‌ایم که در این زمینه و با هماهنگی وزارت بهداشت 3.5 میلیارد دلار برای تامین اینگونه وسایل با ارز 4200 تومانی پیش‌بینی شده است.

اما با آغاز هفته جهانی ناشنوایان حسین نحوی نژاد بار دیگر بر مشکلات معلولان و این بار به صورت ویژه به معلولان کم شنوا و ناشنوا اشاره کرد و افزود: ناشنوایی بر خلاف ظاهر یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین معلولیت‌ها است به طوریکه 17 درصد از جامعه معلولان را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به علل ناشنوایی گفت: 50 درصد از عوامل ناشنوایی عوامل ژنتیکی هستند و 50 درصد آن عوامل اکتسابی و ناشناخته هستند. سالانه یک میلیون و 300 هزار نوزاد در کشور متولد می‌شوند که حدود 90 درصد آنها تحت غربالگری شنوایی سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه از یک میلیون و 430 هزار فرد دارای معلولیت، 17 درصد از آنها دارای معلولیت شنوایی هستند گفت: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند خدماتی را به این افراد در حوزه‌های مختلف درمانی، تحصیلی و ... ارائه کند. ارائه خدمات توانبخشی، مستمری، کمک‌های موردی، مسکن، اشتغال، خدمات مددکاری، کمک هزینه تحصیلی، استخدامی از دیگر مواردی است که به معلولان کم‌شنوا و ناشنوا ارائه می‌شود.

وی همچنین با اشاره به وضعیت تجهیزات توانبخشی با توجه به افزایش نرخ ارز و مشکلات جامعه معلولان بیان کرد: در این زمینه نیز نامه‌نگاری با اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت صورت گرفته و ما مشکلات و موانع خود را اعلام کرده‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه به نتایج مطلوبی دست یابیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: متاسفانه با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات عدیده‌ای در بخش توانبخشی بویژه سمعک بوجود آمده است و این در حالیست که برخی از واردکنندگان حاضر به فروش اجناس خود نیستند و برخی از افرادی که با ارز دولتی تجهیزات توانبخشی وارد کرده‌اند این تجهیزات را احتکار کرده‌اند و ما در این نامه از وزارت بهداشت خواسته‌ایم که این افراد را به ما معرفی کنند.

وی  گفت:در حال حاضر و با توجه به افزایش نرخ ارز 20 هزار نفر از معلولان کم‌شنوا و ناشنوا در انتظار دریافت سمعک پشت نوبت قرار دارند.

به گزارش تسنیم علی محمود کلایه کارشناس حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به اینکه قیمت سمعک از دو میلیون شروع و تا به 10 میلیون تومان می رسد،گفت: نوع انتخاب سمعک بستگی به شدت معلولیت افراد دارد که البته در این زمینه سن فرد معلول نیز مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: اختلالات شنوایی از طیف خفیف شروع و به خیلی شدید می رسد و بر همین اساس شدت معلولیت افراد در کمیته توانبخشی سازمان بهزیستی ارزیابی و براساس آن شدت معلولیت مشخص می‌شود.

کلایه با بیان اینکه علاوه بر افزایش قیمت سمعک، قیمت باطری این وسیله نیز افزایش یافته است،بیان کرد: ما طی نامه‌ای به وزارت بهداشت خواستیم که سمعک را جزء کالاهای اساسی محسوب کنند که البته موافقت اولیه شده اما در بحث باطری سمعک اعلام کردند که با توجه به اینکه باطری را در سایر وسایل دیگر از جمله ساعت و اسباب‌بازی استفاده می‌کنند،نمی‌توانند آن را جزء کالاهای اساسی محسوب کنند.

کارشناس حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین به قیمت باطری سمعک اشاره کرد و گفت: هم اکنون یه بسته 6 تایی به 15 هزار تومان رسیده است که هر عمر مفید هر باطری یک هفته است که در همین زمینه نیز ما شاهد افزایش قیمت باطری بوده‌ایم.

استفاده از سمعک خاص معلولان نیست به طوری که تعداد قابل توجهی از بازنشستگان و ساالمندان نیز این وسیله استفاده می‌کنند و توان خرید این وسیله را ندارند و این در حالی است که هیچ یک از سازمان‌ها متولی در این زمینه نیز از آنها حمایت نمی کنند و صدای آنها به گوش کسی نمی‌رسد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین