سرانجام بن سلمان و پادشاهی عربستان چه خواهد شد؟

گروه جهان الف،   3970703081 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدبن سلمان نسبت به دوران اولیه اوج گیری در نظام سیاسی عربستان دیگر تمایل کمتری به شرکت در جلسات عمومی داخلی و یا سفر به خارج دارد. درباره این مسئله سناریوهای متفاوتی منتشر شده اما فارغ از این که کدامیک درست باشد باید گفت شکست سیاست های ولیعهد عربستان مشکلات عدیده ای را برای او بوجود آورده که شاید به قیمت خداحافظی او از مسند پادشاهی تمام شود.

سرانجام بن سلمان و پادشاهی عربستان چه خواهد شد؟

به گزارش الف، اوضاع برای محمدبن سلمان دیگر مثل سابق نیست. شاهزاده جوان برخلاف ماه های اول ترقی در ساختار قدرت که دائماً در مقابل دوربین رسانه ها ظاهر می شد و اشتیاق عجیبی به مطرح کردن خود به عنوان نماد تجدد، جسارت و پیشرفت در بافت سنتی و به شدت محافظه کار عربستان داشت کمتر در مقابل انظار مردم ظاهر می شود و خبرهایی نیز جهت تعجیل او در نشستن بر تاج و تخت به جای پدرش منتشر نمی شود.

این موضوع تقریباً به اوائل اردیبهشت ماه امسال برمی گردد که به طور ناگهانی صدای تیراندازی شدید در ریاض، پایتخت عربستان شنیده شد. همان موقع برخی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها از احتمال وقوع کودتا سخن گفتند اما عربستان ضمن تکذیب این اخبار، اعلام کرد که یک پهپاد به کاخ پادشاهای نزدیک شده و نیروهای دولتی شروع به تیراندازی کرده اند. اما از آن روز به بعد ولیعهد عربستان در برابر دوربین رسانه ها قرار نگرفت و دیداری رسمی نیز با مقامات سیاسی خارجی نداشت تا این که در اواخر خرداد ماه با سفر به روسیه در مسابقات افتتاحیه جام جهانی فوتبال حضور داشت، اتفاقی که موجب شد به شایعات زخمی شدن و حتی مرگ او پایان داده شود. اما بعد از این رویداد دوباره غیبت رسانه ای بن سلمان تا به امروز ادامه داشته است.

در طول این مدت اخباری هم منتشر می شد که نشان می داد بن سلمان در کاخ های پادشاهی حضور ندارد. مثلاً مجتهد، افشاگر و فعال توییتری که به انتشار اخبار پشت پرده از خاندان سلطنتی در عربستان مشهور است یکبار عنوان کرده بود: بن سلمان از ابتدای دوره اختفای خود در یک کشتی گرانقیمت بر روی آب‌های سرزمینی دریای سرخ حضور دارد و البته گه‌گاه در بازه‌های زمانی نامنظم در یکی از قصر‌های ساحلی حضور می‌یافت.

البته دو روز قبل خبری فرانس 24 منتشر کرد که احتمالاً می توان آن را به عنوان تائید کننده توییت مجتهد به حساب آورد. این رسانه فرانسوی عنوان کرده بود یک پهپاد یمنی به قایق تفریحی بن سلمان در دریای سرخ حمله کرده است. البته طبق معمول تاکنون خبر دیگری از سرانجام این حمله منتشر نشده است. اما درباره این که چرا محمدبن سلمان نوعی انزوا و دوری گزینی را ترجیح داده حدس و گمانه هایی تا کنون در رسانه ها منتشر شده است.

مثلاً برخی به شکست عربستان در جنگ یمن و عدم توانایی برای به عقب راندن انصارالله بعد از حدود سه و سال نیم از آغاز جنگ اشاره دارند. بمباران مردم  و کودکان بی گناه یمنی بعد از مدت ها موجب فشار سازمان ها و نهادهای بین المللی به ریاض برای توقف جنگ شده است. اتفاقی که عربستان را در تنگنای عجیبی قرار داده است؛ به عبارتی ادامه درگیری می تواند به تلفات بیشتر نیروهای خودی و تشدید اعتراضات منجر شود و توقف جنگ نیز بعد از حدود چهارسال نوعی اعتراف به شکست و قدرت یابی بیشتر انصارالله در یمن است.

حتی برخی در این باره معتقدند مقاومت جانانه یمنی ها مقابل ریاض موجب شده که بن سلمان ثبات روحی و روانی خود را از دست بدهد و به همین دلیل برخلاف شخصیتی که دارد ناچار شده کمتر در مقابل رسانه ها ظاهر شود.

این مسئله در حالی است که چند هفته قبل شاهزاده احمد بن عبدالعزیز برادر ناتنی ملک سلمان و پسر ابن سعود، بنیانگذار پادشاهی به شماری از معترضان که علیه آل سعود بدلیل جنگ یمن و سیاست های ریاض در لندن شعار می‌دادند، گفته بود به جای شعار دادن علیه این خانواده، پادشاه و ولیعهدش را بازخواست کنند. همین واکنش بیانگر ادامه رقابت شاهزادگان سعودی برای تصاحب قدرت است. به خصوص این که تصفیه شاهزاده ها توسط ملک سلمان و پسرش نتوانسته به جنگ قدرت در عربستان پایان دهد و به همین دلیل ولیعهد از ترس انتقام گیری مجبور به کناره گیری غیر رسمی از سیاست و زندگی در انزوا شده است.

در این بین گمانه دیگری نیز مطرح می شود و آن به نتیجه نرسیدن اصلاحات اقتصادی و اجتماعی بن سلمان در عربستان است که موجب شده فشار مضاعفی به ولیعهد وارد شود. شاید به همین دلیل بود که اخیراً خبرگزاری الجزیره در توصیف شرایط محمد بن سلمان نوشته بود که ولیعهد از یک شکست به شکستی دیگر منتقل می شود. به این مسائل می توان به ورود عجیب عربستان به ماجرای سعد حریری که منجر به دخالت کشورهای خارجی نظیر فرانسه شد نیز اشاره کرد.

با تمام این شرایط باید گفت بدون شک اگر عربستان برخوردار از ذخائر گسترده نفتی نبود رفتار کشورهای غربی با آن تفاوت داشت اما دیپلماسی مالی سعودی موجب شده تا تبعات سیاست ها و جنگ افروزی های ریاض برایش قابل تحمل تر باشد.

در نهایت باید گفت بعد از مرگ ملک عبدالله، تندروی های ملک سلمان و پسرش در دو عرصه داخلی و خارجی(لبنان، عراق، سوریه، یمن، بحرین، قطر و ....) موفقیت آمیز نبوده و نه تنها به نتایج خاصی منجر نشده بلکه احتمال بی ثباتی را نیز در عربستان افزایش داده و به همین دلیل ولیعهد رغبت کمتری برای حضور در جمع دارد. اگر این احتمال صحیح باشد باید گفت نشستن محمد بن سلمان بر تاج و تخت پدر بسیار سخت شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۶۳۵۹۵۰۷:۴۷:۱۹ ۱۳۹۷/۷/۴
پادشاه
ناشناس۵۶۴۱۸۲۱۳:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۴
البته پادشاه ارازل جهنم.
ناشناس۵۶۳۶۸۸۰۹:۰۲:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۴
بن سلمان داره پخته می شه بعد از دو سال زمامداری داره یاد می گیره که چطور ریاست کنه. به نظرم جوانگرایی را در کالبد پیرو فرتوت عربستان سعودی دمیده. به راحتی مانور می ده و سیاستهاش رو عوض می کنه. در این راه حماقتهایی هم انجام میده مانند حمله ابلهانه و بی ثمر به یمن. ولی احتمالا باید چند دهه با این فرد در همسایگیمان سر کنیم از این رو خوب یا بد باید بشناسیمش و باهاش مدارا کنیم تا آسیب کمتری به کشورهای منطقه و ما وارد شود. ما که امکان سرنگونیش را نداریم پس راهی جز تعامل با وی نداریم.
ناشناس۵۶۴۶۳۴۱۵:۰۴:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۴
این دیگه از پختن گذشته ، داره می سوزه ، یعنی سوخته ، بوش هم بلند شده.
ناشناس۵۶۵۶۲۹۲۲:۵۳:۴۲ ۱۳۹۷/۷/۴
دوباره ارتش سایبری سعودی وارد شد.
ناشناس۵۶۳۷۲۲۰۹:۲۳:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۴
مرگ بر آل سعود
ناشناس۵۶۳۷۴۰۰۹:۳۰:۰۹ ۱۳۹۷/۷/۴
من در این چند سال زیالد دیدم که در مورد عربستان مقاله نوشته بشه در مود پادشاه قبلی هم دوستان تیتر خبر مرگش رو زدن و بعدی که سرکار امد هم بدتر بود بهتر خودمان را با عربستان که حداقل 20 کشور عربی و اسلامی را تحت نفوذ خود دارد درگیر نکنیم به ما هم ربطی داره و صلح بهترین چیزه
ناشناس۵۶۴۸۷۲۱۶:۰۳:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۴
فعلا که پنهان شده و از نعمت امنیت بی نصیب.
ناشناس۵۶۳۹۱۲۱۱:۰۳:۰۱ ۱۳۹۷/۷/۴
سرانجام ما چی؟
ناشناس۵۶۴۳۵۵۱۳:۴۴:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۴
سرانجام شما (ال سعود) که مشخص است. همه نوکرها سرنوشت یکسانی دارند.
ناشناس۵۶۵۰۵۶۱۷:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۴
دمت گرم هزارتا لایک
ناشناس۵۶۳۹۵۹۱۱:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۴
دودقیقه هم به عاقبت خودتون فکر کنید با این وضع اقتصادی که درست کردید
ناشناس۵۶۴۳۹۳۱۳:۵۸:۳۵ ۱۳۹۷/۷/۴
مشکلات داخلی ما ربطی به شما ندارد . همه مردم ایران در مقابل بیگانان همدل همانگ و محکم هستند. ما علیرغم همه مشکلات و سختی ها از این مرحله هم عبور خواهیم کرد ؛ چون صلابت و نوکر نبودن در ذات همه ایرانیها است. ولی شما مرضی دارید بنام نوکری که صعب العلاج است.
ناشناس۵۶۳۹۶۵۱۱:۲۸:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۴
امام راحل رحمت الله علیه تنها رهبری در جهان معاصر و نیم قرن اخیر بودند که بر قلبها حکومت نمودند . روحشان شاد ، اما: سرانجام بن سلمان مانند سرانجام سایر دیکتاتورهای عالم همانند شاه سابق در ایران خواهد بود
ناشناس۵۶۴۰۰۲۱۱:۴۸:۲۲ ۱۳۹۷/۷/۴
سرانجام قیمت سکه ۵ میلیون تومان شد خخخخخخخخخخخ
ناشناس۵۶۴۱۷۸۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۷/۴
ممکنه سکه در ایران 5 میلیون شده باشد ؛ ولی مطمئن باشید که این باعث نخواهد شد که بن سلمان شما یک پاپاسی هم بی ارزد.
ناشناس۵۶۴۰۴۹۱۲:۰۵:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۴
سرانجامی خواب در انتظار او و کشورش است .
ناشناس۵۶۴۳۷۱۱۳:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۴
سیاستهای سران کشور ما وعربستان باعثکشته شدن مردم منطقه خاورمیانه هدر رفت سرمایه های خدادادی مردم خاورمیانه وهمچنین تمین منافع کشورهایی مثل روسیه وآمریکا وکشورهای اروپایی گردیده است وای بر ما با چنین حاکمانی
ناشناس۵۶۴۳۹۵۱۳:۵۸:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۴
سرانجام اون رو ولش کن. اون احتمالا تا آخر عمر در ثروت و قدرت غلت خواهد زد. سرانجام خودت و خودمان رو بچسب
ناشناس۵۶۵۶۲۳۲۲:۴۵:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۴
اگر اوضاع بدین منوال باشد متاسفانه ما و نسلهای بعد از ما هم در ..........
ناشناس۵۶۴۴۵۵۱۴:۱۵:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۴
دلار 18 تومن شده در حال رسیدن به 20 تومن هست
ناشناس۵۶۴۵۷۶۱۴:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۴
انشاله بزودی در قایق تفریحیش غرق و جهانی راشاد خواد نمود !
ناشناس۵۶۴۸۳۶۱۵:۵۵:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۴
نابودی سرانجام سعودیست
جلال۵۶۵۱۸۸۱۸:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۷/۴
هرکس بفکر کشورش باشه ... حالا هرچی اسمش باشه
ناشناس۵۶۵۶۳۳۲۲:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۴
خدائیش از اون 16 هزار کاربر سعودی ایرانی مستقر در فضای سایبری که توی صفحات رشید پور و سلبریتی ها هم پلاسند چند نفر شان اومده اند توی این صفحه ؟ راستش رو بگید اگه بگید .
ناشناس۵۶۵۷۰۷۰۰:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۵
من فقط موندم این مجتهد که اینقدر دقیق از تعداد گلوله های خورده شده به بن سلمان نوشت چرا بعدش بن سلمان کنار پوتین ظاهر شد؟؟ بشخصه یک خبر از این کاربر مجتهد عنوان کنید که درست درآمده باشه
ناشناس۵۶۵۹۶۳۰۸:۴۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۵
خودمون دیگه مهم نیست مهم بن سلمان و خنده به ترامپ و... است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین