سهم چینی‌ها از بازار خودروی ایران چقدر است؟

گروه اقتصادی الف،   3970627156 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بهار امسال 400 میلیون دلار قطعه برای خودروهای مونتاژی چین وارد ایران شده است

آخرین بررسی ها نشان می دهد سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ در داخل به تولید کل خودروهای سواری در بهار امسال از 17.8 درصد فراتر رفته است .

به گزارش خبرآنلاین، گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نشان می دهد سهم این دسته از خودروها در سال 1396 نیز رشدی برابر با 3.6 درصد را تجربه کرده بود . سهم خودروهای سواری چینی مونتاژ داخل در سال گذشته برابر با 15.9 درصد برآورد شده است.
بر این اساس میزان واردات قطعات منفصله به ایران از ابتای سال 1386 تا پایان خرداد ماه سال 1397 ، برابر با 16 میلیارد دلار بوده است که سهم چین از این رقم برابر با 30 درصد ، یعنی 5 میلیارد دلار بوده است.
بر اساس آمار انجمن خودروسازان و جمع آوری اطلاعات از طرف کارشناسان مرکز ، با نگاهی خوشبینانه به جز "دانگ فانگ" که بین 30 تا 40 درصد سهم داخلی سازی آن برآورد می شود، سایر خودروهای مونتاژی چینی در کشور از حداکثر 30 درصد ساخت داخل قفراتر نرفته اند .

سهم داخلی سازی مونتاژی های چینی
اگر چه دقیقا مشخص نشده است که این سهم داخلی سازی ، شامل چه قطعاتی می شود اما قابل برآورد است که حدود 14 درصد آن شامل رنگ و مونتاژ می شود و مابقی را نیز قطعاتی مانند تایر، باتری و صندلی تشکیل می دهند که جزو ساده ترین قطعات خودرو به حساب می آیند.

شرکت ایران خودرو، یک محصول چینی دیگر به جز دانگ فانگ به نام "هایما" را نیز در سایت خراسان خود مونتاژ می کند، شاسی بلندی که بین 20 تا 30 درصد ان ساخت داخل دارد، که اگر این 14 درصد سهم رنگ و مونتاژ کسر شود بین 5 تا 16 درصد قطعات آن از داخل و مابقی قطعات منفصله از مسیر واردات تامین می شود . علاوه بر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز محصولات چینی را در سبد تولیدات خود جای داده اند و این در شرایطی است که داخلی سازی آنها در محدوده 20 تا 30 درصدی قرار دارد . در این بین برلیانس که در مدل های مختلف در پارس خودرو مونتاژ می شود در سه ماه نخست سال1397 با رشد 38 درصدی تولید به 12 هزار و 232 دستگاه رسید . این مدل نیز از 20 تا 30 درصد ساخت داخل برخوردار است . دیگر محصول چینی گروه خودروسازی سایپا در بنیان توسعه صنعت خودرو - بن رو300 S آریو (چری) است که حدود 20 درصد ساخت داخل است.

از طرفی چانگان با رشد 124 درصدی در سه ماه نخست سال 1397 به تولید 3917 دستگاه در شرکت سایپا کاشان رسیده است . گروه بهمن محصولاتی به نام B50 و B30 (خودروهای متعلفق به FAW چین) و هاوال H2 را مونتاژ می کند و میزان داخلی سازی قطعات آنها بیش از 20 درصد نبوده است . دیگر خودروساز ایرانی بخش خصوصی یعنی کرمان موتور که بخشی از سبد محصولاتش را خودروهای چینی تشکیل می دهد نیز توانسته تنها در محدوده 20 تا 30 درصدی داخلی سازی کند . این خودروساز لیفان و جک را در مدل های مختلف مونتاژ می کند.

مدیران خودرو نیز دیگر خودروساز بخش خصوصی است که تنها به مونتاژ خودروهای چینی مشغول است . این شرکت در حال حاضر محصولاتی متعلق به چری چین مانند ام وی ام و تیگو و آریزو را مونتاژ می کند و سهم داخلی سازی آنها را نتوانسته از مرز 30 درصد بیشتر کند.

چه باید کرد؟
با مقایسه قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار می توان به وضوح دریافت که به دلیل نبود بازار رقابتی در ارتباط با خودروهای شاسی و نیم شاسی همچون هایما و هاوال حدود 40 درصد اختلاف قیمت وجود دارد .

مرکز پژوهشها در گزارش خود میزان ارزبری خودروهای چینی مونتاژ داخل را در سه ماه اول سال برابر با 400 میلیون دلار برآورد و تاکید کرده است سهم عمده واردات قطعات منفصله از چین مربوط به خودروهای چینی مونتاژ داخل است و هر گونه تغییر رویه در تخصیص و قیمت گذاری ارز، بر بازار خودرو که سهم خودروهای چینی مونتاژ داخل در آن 17 درصد است قطعا تاثیر خواهد گذاشت و منجر به بروز و تشدید شوک ها به بازار خودرو می شود.

در این گزارش تاکید شده است با قرار گرفتن حدود 17 درصد بازار داخل در اختیار خودروهای با منشا چینی از یک سو و با میانگین ساخت داخل آنها حدود بیست درصد و به عبارت دیگر واردات کل قطعات از چین و مونتاژ آن در داخل از سوی دیگر ، این حقیقت آشکار می شود که بازار خودرو از ناحیه خودروهای چینی آسیب پذیر بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در سیاست های حاکمیتی خود برای صنعت خودروسازی به خصوص اصلاح و اجرایی کردن چشم انداز صنعت خودرو در افق 1404 ، موضوع تعمیق عمق ساخت داخل در خودروهای چینی را به طور متوسط سالی 10 درصد پیگیری و اجرایی کند.نمودار سهم خودروهای مونتاژی چین

دیدگاه کاربران

حسن۵۵۴۰۲۲۱۵:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
والله به نظرم اینها حتی جا کلیدی رو هم از چین وارد می کنند.من ام وی ام دارم حتی لاستیک و باتری هم از خود چینه.اگرچه کیفیت بالایی دارند و عمرشان نزدیک کره ای هاست ولی اصلا داخلی سازی نشده.
ناشناس۵۵۴۰۶۸۱۵:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ننگ بر خودروسازان داخلی که با کره جنوبی شروع به کار کردند و آن موقع چین اصلا نمی دانست خودروسازی یعنی چه و الان به جایی رسیده اند که لاستیک و باطری و صندلی خودروی چینی را برایش می سازند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین