سوءاستفاده میلیاردی شرکتهای بیمه از جیب مردم / وقتی چشم عدالت کور می‌شود!

حسین قربانزاده/ حقوقدان گروه اجتماعی الف،   3970626133 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
سوءاستفاده میلیاردی شرکتهای بیمه از جیب مردم / وقتی چشم عدالت کور می‌شود!

تصور کنید آقای الف بخاطر داشتن یک اختلاف با آقای ب، به دنبال گرفتن انتقام از او باشد. فرض کنید، آقای ب ماشین گران قیمتی مثلا به ارزش 770 میلیون تومان دارد. کافی است آقای الف، خودش یا هر کس دیگری با یک ماشین مثلا یک پراید خیلی کار کرده محکم به شکل تصادف به ماشین گران قیمت آقای ب بکوید و بعد با آرامش از ماشین پیاده شود و 110 را بگیرید و آدرس بدهد تا افسر راهنمایی و رانندگی برای کشیدن کروکی و تعیین مقصر به صحنه بیاید.

باز فرض کنید مثلا 15 میلیون تومان به این ماشین خسارت بزند. خب حالا اگر از اتهام جرم تخریب جان سالم به در ببرد و صحنه صرفا تصادف جلوه کند، خسارت تقریبا غیر قابل جبرانی به مالک ماشین گران قیمت زده است.

چون بر فرض داشتن بیمه شخص ثالث هر دو ماشین، مطابق قانون جدید بیمه، به رغم زیان دیده بودن، از این میزان خسارت صرفا 3 میلیون تومان را بیمه تقبل می کند و زیان دیده 12 میلیون تومان بقیه را نه می تواند از بیمه بگیرد نه از مقصر ! حتی اگر سقف تعهدات مالی پراید 15 میلیون تومان باشد، یعنی هرچند مطابق بیمه نامه، همه آن خسارت تحت پوشش قرار می گیرد، اما زیان دیده، فقط یک پنجم خسارتش را می تواند دریافت کند و چهار پنجم دیگر هم به جیب بیمه می رود!

 

پشت پرده این سوءاستفاده در روز روشن چیست؟

 

در گذشته از جمله انتقادات به شکاف و نابرابری در پرداخت خسارت تصادفات وسائل نقلیه این بود که مواردی پیش می آمد که راننده کم درآمد و بی بضاعتی که همه زندگی اش یک خودرو کارکرده ارزان قیمت بود با یک خودرو گران قیمت تصادف می کرد و خساراتی فراتر از سقف تعهدات مالی بیمه نامه خود به بار می آورد و مجبور بود، علاوه بر خسارتی که بیمه پرداخت می کرد، مبلغی حتی بیشتر از ارزش خودروی خودش تهیه کند و به عنوان خسارت به خودروی گران قیمت زیان دیده بپردازد.

این اتفاقات، مبنایی شد برای حدود و ثغور گذاشتن برای خسارتی که باید به خودروهای گران قیمت پرداخت کرد و در همین راستا ماده 8 و پنج تبصره آن از قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، این موضوع را قاعده مند کرد.

اما متاسفانه، نکته عجیب آن بود که قانونگذار برای درست کردن ابروی عدالت، زد چشمش را کور کرد !

یعنی درست است که مطابق مقرره یاد شده، افراد کم بضاعت دیگر شخصا تعهدی به پرداخت مازاد بر سقف تعهدات مالی ماشین های لوکس و گران قیمت ندارند، ولی در کمال ناباوری، شورای عالی بیمه در جلسه مورخ ۲۹/۰۵/۱۳۹۶، فرمول ظالمانه ای برای تبصره های 3 و 4 ماده 8 قانون یاد شده، تعیین کرد تا در این خصوص، بیمه ها را حتی از پرداخت سقف تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه ها نیز معاف کند!

یعنی مقنن با باقی گذاشتن ابهام در متن تبصره 3 ماده 8، راه را برای این تفسیر نادرست شورای عالی بیمه باز گذاشت، تا این شورا با سوء استفاده از این ابهام، فرمولی تعیین کند و پرداخت خسارت را درخصوص خودروهای به اصطلاح نامتعارف (که ارزش آن ها 50 درصد رقم تعهدات بدنی تعیین شده در ابتدای سال است) به حداقل ممکن برساند و به نام حمایت از رانندگان کم درآمد، از جیب مالکان خودروهای گران قیمت برداشته و به جیب بیمه ها منتقل کند !

قانون چه می گوید؟

متن تبصره های 3 و 4 ماده 8 قانون یاد شده از این قرار است :

"تبصره ۳ ـ خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.

تبصره ۴ ـ منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد ( ۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می شود، باشد. "

 

امسال میزان دیه، 308 میلیون تومان اعلام شد، 50 درصد این رقم می شود، 154 میلیون تومان. بنابراین هر خودرویی که قیمت روزش  154 میلیون تومان یا بیشتر باشد، مطابق تعریف قانون، خودروی غیرمتعارف نامیده می شود. قانونگذار، ملاک و معیار تعیین خسارت این خودروها را خسارت مشابه وارد شده به گران ترین خودروی متعارف (یعنی 154 میلیون تومانی) دانسته است و این موضوع از عبارت " ... تا میزان خسارت متناظر وارده به گران ترین خودروی متعارف ..." مصرح در تبصره 3 ماده 8 این قانون، برداشت می شود. یعنی هدف قانونگذار آن بوده که صراحتا اعلام کند که در تعیین میزان خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی ، نباید ارزش خودروی زیان دیده، بدون هیچ محدودیتی ملاک باشد، بلکه باید سقف و محدوده ای وجود داشته باشد و لذا مقنن در این موضوع، بالاترین رقم ارزش خودروی زیان دیده را معادل نصف دیه تعیین شده در ابتدای سال می داند و ارزشی بالاتر از آن را به رسمیت نمی شناسد و با همه خودروهای گران قیمت تر حتی چندین میلیارد تومانی هم همان مناسبات خودروی 154 میلیون تومانی را سرایت می دهد.

 

سوء استفاده میلیاردی بیمه ها از ابهام قانونی

 

اما پرسش اینجاست؟ از چه طریقی می توان رقم خسارت وارد شده به یک خودروی لوکس را با یک خوروی 154 میلیون تومانی، معادل سازی کرد؟

مثلا اگر یک پراید مدل 83 به سپر و چراغ جلوی یک BMV، X6 مدل 2013 ، آسیب بزند، ارزیاب خسارت باید یک خودروی 154 میلیون تومانی در بازار پیدا کند و ارزیابی کند اگر همین خسارت در سپر و چراغ جلو به این خودرو وارد می شد، چه میزان خسارت تخمین زده می شد و همان رقم را برای ماشین BMV  در نظر بگیرد.

خب اولا پیدا کردن خودرویی که قیمتش دقیق 154 میلیون تومان باشد، با توجه به تغییر روزانه قیمت ها، سخت است.

 

ثانیا، تعمیر و لوازم همه خودروهای 154 میلیون تومانی، هزینه و قیمت یکسانی ندارند.

 ثالثا تطبیق دقیق قسمت خسارت دیده ماشین زیان دیده و یک ماشین 154 میلیون تومانی در مواردی بسیار مشکل است.

رابعا به دلیل همین پیچیدگی ها، اختلاف برآورد خسارت بین ارزیاب های متفاوت، زیاد خواهد بود.

همین ایرادات بود که در عمل، اجرای این تکلیف قانونی را با مشکل مواجه کرد و همانگونه که پیشتر گفته شد، شورای عالی بیمه با سوء استفاده از این ابهام قانونی، با صدور دستورالعملی درباره تبصره های 3 و 4 ماده 8 قانون یاد شده، فرمولی را تعیین کرد که اگرچه کار را برای ارزیاب بیمه آسان کرد، اما ظلم فاحشی را به زیان دیدگان روا داشت. این در حالی است که این شورا از طرف قانونگذار در متن ماده و تبصره های آن، تکلیفی به تصویب آیین نامه یا دستورالعمل اجرایی نداشت.

 

در متن ماده ۲ این دستورالعمل امده است:  "بیمه گر وسیله نقلیه مسبب حادثه، موظف است میزان تعهد مسبب حادثه را بر اساس فرمول زیر محاسبه و تا سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص ثالث (شامل تعهدات قانونی و مازاد مالی) نسبت به پرداخت خسارت خودرو نامتعارف زیان دیده اقدام نماید: میزان تعهد مسبب حادثه مساوی است با قیمت روز گران ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان دیده ضربدر میزان خسارت مالی وارد شده . "

در واقع شورای عالی بیمه به جای تطبیق دقیق خسارت خودروی زیان دیده با خودروی 154 میلیون تومانی که تکلیف قانونگذار بود، کار خود را راحت کرد و فرمولی وضع کرد که اگر بخواهیم آن را ساده کنیم باید بگوییم، به همان نسبت که قیمت خودروی زیان دیده از رقم 154 میلیون تومان فاصله می گیرد و بیشتر می شود، به همان نسبت خسارت کمتری دریافت می کند.

حالا اگر مثال اول این نوشتار را دوباره مرور کنیم ، خسارت خودروی آقای ب ،  15 میلیون تومان بوده است اما چون خودروی او، پنج برابر 154 میلیون تومان ارزش دارد ( یعنی770 میلیون تومان) بنابراین، صرفا یک پنجم خسارتش به او تعلق می گیرد که می شود، سه میلیون تومان ! این در حالی است که خودروی آقای الف به عنوان مقصر تا سقف 15 میلیون تومان بیمه شده است.

کشف آن سوء استفاده کلان که ادعا شده اینجاست که شورای عالی بیمه از رهگذر این تعیین فرمول برای ساده سازی مقصود مقنن، خیلی ظریف و شیک از کنار این موضوع رد شده است که نباید زیان دیده را حداقل تا سقف رقم تعهدات مالی مندرج در بیمه نامه خودروی مقصر محروم کرد.

توضیح آنکه، آقای الف، مالک پراید به عنوان بیمه گذار مقصر، حق بیمه اش را قبلا پرداخت کرده و تا سقف 15 میلیون تومان درخصوص خسارات مالی، خودروی خودش را بیمه کرده است و از طرفی زیان دیده هم خسارتش تا سقف تعهد مالی بیمه نامه یا بیشتر از آن است . حالا چرا باید این وسط، بیمه ها خسارت وارد شده به خودروی لوکس را حداقل تا سقف تعهد مالی خودروی مقصر نپردازند؟!

 

اگرچه همانطور که ابتدا گفته شد، هدف مقنن حمایت از رانندگان کم درآمد در مواجهه با خسارات هنگفتی بود که به ماشین های لوکس می زدند، اما این مقصود قانونگذار در عمل تحریف شد و با این فرمول شورای عالی بیمه، تو گویی هدف مقنن، حمایت از بیمه ها به قیمت دستبرد از جیب مقصر و زیان دیده، بوده است و در طول یک سال اجرای این فرمول، بیمه ها، میلیارد ها تومان با این شیوه تعیین خسارت، سود بردند و هزینه اش هم از جیب بیمه گذار و زیان دیده رفت و البته مهم تر آنکه در مراکز پرداخت خسارت بیمه، حاکمیت و دولت هم مورد اعتراض و انتقاد قرار گرفتند و آبروی مجلس و نظام هم در این میان، هزینه شد و دستگاه های بازرسی و نظارتی و حتی رسانه ها هم در این یکسال فقط تماشاچی بودند.

دیدگاه کاربران

آزاد۵۵۳۲۸۴۰۶:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
هفته گذشته چنین تجربه تلخی برای من افتاد. بیش از سه میلیون تومان خسارت دیدم ولی بیمه آسیا با همین استنادات، یک میلیون تومان خسارت را پرداخت کرد در حالیکه خودرو مقصر تا سقف ده میلیون تومان بیمه شخص ثالث بود!
ناشناس۵۵۳۷۶۴۱۲:۳۷:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مسئله این است که سقف در محاسبات برای رسیدن به رقم بیمه ثالث از علم آمار و احتمال استفاده میشود، این متفاوت از بیمه بدنه است که ملاک ارزش ماشین است! یک بیمه نامه ثالث 6 کوپن دارد، در مثال ذکر شده برای یکسال تعهد 90 میلیون خسارت بدنه و 308 میلیون دیه (بعلاوه مبالغ دیگر برای خسارت جانی سرنشین)، فرض کنیم کل مبلغ 420 میلیون شود، خوب این تعهد را چند می فروشد، 0.3 درصد تعهد، چگونه به این عدد رسیده؟ برآورد می کنند ارزش اکثریت خودرو هایی که بیمه نامه می خرند، و آمار تصادف های ایشان، فرض کنید تنها 5 درصد از ماشین های موجود، خودرو های معمول جهانی که در مملکت ما متاسفانه لوکس شده اند باشند، هر چراغ یا آینه بغل این خودرو ها بین 1 تا 10 میلیون قیمت دارد، بنابراین طبق علم آمار و احتمال تنها دو راه وجود دارد، یا برآورد آماری خسارت این 5 درصد نیز عینا در محاسبات آمده و ارزش بیمه نامه ثالث آن 95 درصد را بالاتر ببرد، یا برای آن سقف تعیین شده و نرخ بیمه نامه آن 95 درصد معادل همان 0.3 ارزش تعهد حساب شود. همین الان هم ارزش یک بیمه ثالث از کل درآمد ماهانه یک خانواده کارگری بیشتر است، به نظر من روش درستی است، منی که یک i20 که متاسفانه در همه جای جهان یک ماشین به شدت اقتصادی است ولی اینجا الان حدود 200 میلیون تومان قیمت دارد سوار هستم، حتما باید بیمه بدنه بگیرم و اگر تصادفی پیش آمد اختلاف مبلغ را از آن بیمه جبران کنم، هشتگی هست که می گوید به-خودمان-رحم-کنیم ، اکثریت جامعه بسیار بسیار بیش از آنچه لازم است تاوان بی کفایتی ........را می دهند، ما دیگر مزید علت نشویم ......
ناشناس۵۵۳۷۹۸۱۳:۰۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر بیمه بدنه داشتید از بیمه بدنه مازاد خسارت رو دریافت می کردید و ضرر کمتری متحمل میشدید
ازاد۵۵۴۴۰۴۲۰:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
تخفیف بیمه بدنه خودرو من بیش از چهار میلیون تومان است. به عبارت دیگر اگر میخواستم از بیمه بدنه خودرو خودم استفاده کنم، بیش از وضعیت فعلی متضرر می شدم!
حسینی۵۵۳۸۴۹۱۳:۳۱:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
یکی دوست داشته لامبورگینی ۱۰ میلیاردی سوار بشه مردم باید از ترس تصادف براش بکشن کنار ایشون اسیب نبینه؟! به نظرم ماشین های لوکس هزینه بیمه لوکس هم باید بدن تا ادعای بیمه کامل کنن‌. پراید سالی ۵% ارزشش بیمه میده ماشین یک میلیاردی هم باید سالی ۵۰ میلیون بیمه بده برای شرکت های بیمه صرفه داشته باشه بیمه کامل پرداخت کنند.
ناشناس۵۵۳۹۲۹۱۴:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سپاس از تهیه این گزارش ،لطفا به رسالت خود عمل کنید تا باعث شفافیت این موضوع شوید ،حتما از کارشناسان خبره در این موضوع استفاده کنید ،شاید جلوی این کار گرفته شود.
ناشناس۵۵۳۹۹۲۱۴:۴۲:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دولت و مجلس و ... ، صرفا حامی رفقای خودشون هستن و منافع اونها رو تضمین میکنن
علی۵۵۴۰۱۳۱۴:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
بهتر هست یادمون باشه، بیمه نه برای راحتی مردم، بلکه برای درآمدزایی خودشون و تشکیلاتشون هست و هر قانونی که ضربه بزنه، سریعاً دور زده میشه و خب، ...کارو هم بلدن. انصاف نیست به این شیوه عمل کردند. همنطوری که در تخفیفات ثالث هم همینطور عمل میکنند و با استفاده از جهل مردم، به راحتی هم از جیب خریدار ورمیدارن هم از فروشنده خودرو. خدای نکرده، بیمه فقط به درد آدم کشتن میخوره که دردسر زندان نکشید، وگرنه در تعهدات مالی، بیمه ها چنان برنامه ریزی میکنند و تبصره میزارند که آخر سر به این نتیجه برسید که اصلاً از کوپن استفاده نشه بهتره.
ناشناس۵۵۳۲۹۸۰۷:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خوب فکر میکنید کیا تو مجلس برای مردم تصمیم می گیرند؟ تحصیلاتشان چیست؟ مدارکشان را چطور گرفته اند؟ از دنیا چی میفهمند؟
مرتضی۵۵۳۷۶۱۱۲:۳۵:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
لیست امیدی ها
ناشناس۵۵۳۳۰۶۰۷:۳۰:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
به جای ماشین گران قیمت برود پراید بخرد مثله همه مردم
ناشناس۵۵۳۶۸۶۱۱:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چرا قانون رو درست نکنیم و اراجیف ببافیم
ناشناس۵۵۳۸۲۵۱۳:۲۰:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
قانون را درست کنید نمی شود که همه ماشینها یکدست پراید شوند. قانون را اصلاح کنید فارغ از این که چه کسی چه ماشینی دارد.
ناشناس۵۵۴۰۷۵۱۵:۴۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کسایی که منفی دادند معلومه که مایه دار هستند و نفع شخصی رو به نفع جمعی ترجیح میدهند مشکل ما اینکه که جمعی آدم بیکار و مرفه بی درد که فقط پشت اینترنت نشستند و دائم دارند به نفع سرمایه دارها منفی یا مثبت میزنند شدند ندای مردم و مردم واقعی در کف خیابان نمیتوانند نظراتشان رو بدهند کسایی هم که میتونند در اقلیت هستند و زیر منفی و مثبت آقایان لیبرال له میشوند و دولت مردان ما به جای شنیدن حرف مردم واقعی حرف های این افراد و سلیبریتی های حامی اونهارو میشنوند
ناشناس۵۵۶۴۲۹۱۱:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۳۰
بخشی از حرف های شما درست و برخی از انتقاداتت نادرست است . این قانون به ضرر پولدارهاست پس جملات اخرشما بشدت غلط است . البته نه اینکه از دولت طرفداری کنم که انها کم مقصر نیستد بلکه نوشتم که اگر انتقاد می کنید تناقضی در انتقاداتتان نباشد . با تشکر
ناشناس۵۵۴۵۹۸۰۰:۳۷:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۸
اگر کسی عمدا به ماشین دیگری بکوبد و ضربه بزنه علاوه بر خسارت جرم کیفری هم انجام داده و زندانی هم میتونه داشته باشه! مثل اینکه کسی عمدا به بدن دیگری آسیب برسونه که اگر شدید باشه علاوه بر دیه زندانی هم میشه.
رضا۵۵۳۳۱۹۰۷:۴۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اتفاق عجیبی در کشور نیست وقتی فقط روابط و ظاهر افراد ملاک است نه تخصص و تعهد بهتر از این نمی شود مملکت .
ناشناس۵۵۳۳۲۶۰۷:۵۶:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
وقتی بیمه میکنی یعنی با آرامش رانندگی کنی نه اینکه از جیب پول بدی... تعریف بیمه چیه؟
ناشناس۵۵۴۷۴۳۰۹:۰۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۸
هرچی پول بیمه بدی همونقدر میتونی آش بخوری سقف تعهد بیمه نامتو ببر بالا با آرامش تصادف کن!!
علی۵۵۳۳۲۷۰۷:۵۷:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
همه میدانند کلاه سرشان میشود ولی جایی برای مراجعه نیست.مثلا بیمه متعهد شده خسارت را پرداخت کند ولی در عمل افت ماشین را خسارت نمی داند و پرداخت ان را به گردن متخلف و از طریق دادگاه میداند
ناشناس۵۵۳۳۳۹۰۸:۰۸:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خیلی خوب بود یه بررسی بکنید این بیمه های عمر ارزش و اعتبار دارن ؟؟ بعد 15 یا 20 سال پس انداز امکان داره پولمون را بخورن ؟؟
ناشناس۵۵۳۳۴۳۰۸:۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سرمایه گذاری در ماشین اشتباه است. بهتر است افراد ماشین گرانقیمت سوار نشوند. (مثلا افراد می‌توانند به جای آن در خانه گرانقیمت زندگی کنند) شرکت‌های بیمه به فکر جیب خودشان هستند، مردم هم باید به فکر خودشان باشند.
حسام۵۵۳۳۵۷۰۸:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مطالب شما در یک جامعه با اقتصاد نسبتا سالم قابل پذیرش هست، ولی از اونجاییکه به یقین میتوان گفت که اکثر افرادی که در جامعه ما ماشینهای لوکس مد نظر شما رو دارند، این اموال رو با رانت و استفاده از بیماری اقتصاد بدست آوردند، با این قانون ناچار هستند تا مضرات این اقتصاد ناسالم رو هم کمی تجربه کنند.
ناشناس۵۵۳۳۷۰۰۸:۲۷:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
بدیهی ترین نتیجه کارناوالهای بزن و برقص همین چیزهاست. وقتی کورکورانه انتخاب میکنیم ، چشم عدالت کور میشه. ________ وای بر ما
حسین هزارخانی۵۵۳۳۷۲۰۸:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
آقا چه کاریه در خصوص یه موضوع هیچ تخصصی نداری مطلب مینویسی برادر خیلی غیر فنی حرف زدی متن پر از اشتباه
سعید۵۵۳۸۷۲۱۳:۴۲:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
من کارشناس بیمه هستم. مطالب کاملاً درسته.
علی۵۵۳۳۷۴۰۸:۲۹:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
حالا یه کاری کنید بیمه هم چند برابر ازمون حق بیمه بگیره تا این مشکل هم حل بشه. دقیقا مثل جریان قنادی ها و کارتن های کاغذی که فقط هیاهو برای گران شدن شیرینی بود و هیچ تغییر دیگری هم انجام نشد.
ناشناس۵۵۳۳۷۶۰۸:۳۰:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
ارزیابی خسارتش کار سختی نیست. مبلغ خسارت رو با جمع فاکتورها محاسبه میکنند و بعد تناسب می گیرند. مثلا جمع فاکتور یک خودروی 1 میلیاردی شده صد میلیون. خسارت پرداختی برابر است با 15 میلیون و چهارصد. افت رو هم اگر قرار بر دادن باشه به همین روش می شود گرفت. به نظر این عادلانه ترین قانون ایران است. البته .. سال دیگه دیه می شه 600
سید۵۵۳۳۸۷۰۸:۳۶:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دم بیمه گرم...ملت نون ندارند بخورند یارو ماشین میلیاردی سوار میشه که چی بشه....باید اینا از ملت و پراید بترسن.....دست مریزاد که اگر یه قانون درست هم باشه همینه
کاکتوس۵۵۳۷۸۸۱۲:۵۸:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
آقا سید! جنگ دارا و ندار نیست... مشکل بی قانونی و دور زدن قانون است که اگر باب شود دیر یا زود تفسیری از یک قانون دیگر، ممکن است این بار به ضرر قشر ضعیف و آسیب پذیر (مستضعف سابق) تمام شود باید به عدم اجرای قانون و تفسیر به رای اعتراض کرد چون چیزی که امروز دل من و شما را خنک می کند یا فرقی به حالمان ندارد (چون ماشین آنچنانی نداریم) فردا بصورت دیگری گریه ما را درخواهد آورد...
علی۵۵۳۳۹۷۰۸:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
معلومه ماشینت لوکسه، دادا !!!!!!!!!!!!!!!!
یاسر۵۵۳۴۰۴۰۸:۴۸:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
واقعا این داستان صحت داره؟! یعنی هیچکس تو این یکسال پیگیری نکرده این سوء استفاده بیمه ها رو ؟!! الله اکبر !
ناشناس۵۵۳۴۱۲۰۸:۵۲:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این فقط یک نمونه کوچک از سوء استفاده های میلیاردی است!!!!!!!!
ناشناس۵۵۳۴۱۹۰۸:۵۸:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
همیشه بیمه ها سر مردم گول گذاشتن بدترین قانون هم اینه که بعضیها برا ماشین سال 89 هم افت ماشین میخوان و قانونگذار سالی برا تعیین افت ماشین تعیین نکرده یکبار تصادف کردم طرف طوری ماشین دربه داغونشو به ما شین من زد اومدیم پایین گفتم بالا غیرتن مقصر من بودم یا شما گفت قانونا شما مقصرید وجدانی من طرف کل خسارت رو گرفت بعدشم طلب افت ماشین کرد هیات حل اختلاف گفت باید بپردازین چون قانونی برای سال وجودنداره حالا من نمیدونم کارشناسهای راهنمایی چطور میتونن تشخیص بدن قانونی و وجدانی رو چطور جدا کنن و افراد ماهر رو که خوب بلدن صحنه سازی کنن رو مجازات کنن
ناشناس۵۵۳۴۲۲۰۹:۰۵:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مطلب مفيدي بود علت سكوت رسانه پيچيدگي مسئله مي باشد . ضروري است در اين قبيل موارد اطلاع رساني بيشتري صورت گيرد تا عموم مردم اثر اصلاح در قوانين و مقررات را بهتر متوجه شوند.
ناشناس۵۵۳۴۳۹۰۹:۱۹:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
باعث تاسف است
ناشناس۵۵۳۴۵۰۰۹:۲۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کسب که ماشین ۷۰۰ میلیونی سوار میشود باید فکر نگهداریش را هم بکند.
ناشناس۵۵۳۹۶۵۱۴:۳۲:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کسی که ماشین ۷۰۰ میلیونی سواره یعنی در واقع یه ماشین ۳۰۰ میلیونی داره که ۴۰۰ میلیون هم عوارض و گمرکی پرداخت کرده در واقع حق و حقوق ملت رو چند برابر اروپا و آمریکا در زمینه خرید خودرو هزینه کرده حقش نیست که بیمه ها هم اینجور بهش ظلم کنن خودم پراید دارم
ناشناس۵۵۴۱۲۴۱۶:۰۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خو بیمه کرده پول داده که نگرانیش رفع بشه
ناشناس۵۵۳۴۵۴۰۹:۲۶:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۷
الف عزیز خدا خیرت دهد که به این مهم پرداختی دراین آشفته بازار وحرف دل چندین خانواده را زدی که با این کار من درآوردی بیمه های فرصت طلب بیچاره شده اند وهیچکس هم جوابگونیست که این قانون 110را ازکجا آوردندچرا باید ضرردیده تاوان ضررزده را بدهد آخه توروز روشن ظلم وبیعدالتی تا کجا ؟صاحب ماشین مدل پایین با قلدری ضربه بزند وبا گردن افرازی پاسخگوی بقیه خسارت نباشد وبیمه هم از اوحمایت کند
ناشناس۵۵۳۴۷۶۰۹:۴۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
واقعا اینطور است وهیچکس به این مسئله ورود پیدا نکرده باور نکردنی هست مگر امکان دارد که شرکت بیمه تا این حد ........................... پس بهکی می شود اعتماد کرد
اکبری۵۵۳۴۸۹۰۹:۴۸:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
دقیقا خودم یک ماه پیش ماشین آردی با من تصاف و ماشین من نیز کوراندو بوده و موقع بیمه نمودن آن با قیمت 140 میلیونی بیمه کردم.خسارت ماشین من 6 میلیون بوده و بیمه خسارت زننده هم 7 میلیون بوده که میتوتنست همه خسارت را پرداخت نمایدو بیمه .. 5 میلیون 400 را قبول کرد.موقع پرداخت هزینه گفتند ماشین شما افزایش قیمت داشته و بیمه مکمل ننموده بودید و باید از بیمه بدنه خود مابقی را درخواست نمایید و ما معترض شدیم لیکن صدای ما به هیچ مقام با انصافی نرسید .ناچارا فقط 3میلون 900 به ما پرداخت کردند.و آشکارا 2 میلیون و 100 هزار تومان مارا بیمه ..کرج خورد.شماره پیگیری ما هم ....در بیمه ..کرج میباشد.این ظلم بر مارا چه کسی جز نمایندگان مجلس میتوانند برطرف کنند...
امیر۵۵۳۵۰۵۱۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
با سلام ممنون از مقاله بسیار خوب و کارشناسی شده این مورد دقیقا در مورد من نیز پیش آمده است و اینجا دقیقا سوال مطرح میشود که آیا قانونگزار به حق الناس توجهی داشته است یا خیر؟ جلوی سوء استفاده شرکت های بیمه ای بایستی گرفته شود. در حال حاضر با توجه به عدم رقابتی بودن این صنعت - متولیان صنعت بیمه به اصلاح هر آتشی که دلشان می خواهد میسوزانند. دولت هم با عدم رسیدگی به این اشکال واضح در مظان اتهام همکاری با ایشان و پرکردن جیبشان قرار خواهد گرفت. بنابراین لازم است اقدام عاجل توسط مسئولین ذیربط انجام پذیرد. با تشکر
عباس۵۵۳۵۱۵۱۰:۰۷:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
به به.چه شود!!!!
ناشناس۵۵۳۵۲۳۱۰:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خوب اینکه فاجعه است من با چه اجازه ایی با ماشین فرسوده تردد کنم در شهر وباعث خسارت ومدیونی شوم اگر همان روش قبلی بود آنکه ماشین فرسوده داره از سرویس های اتوبوس و مترو استفاده می کرد و آنقدر شهر آلودهنبود
ناشناس۵۵۳۵۲۹۱۰:۱۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خوب حال بیمه نده وجدان راننده مقصر چه می شود اینکه خلاف دین است مدیونی دارد
ناشناس۵۵۳۵۳۰۱۰:۱۵:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
کالبد شکافی 1- مشکل اصلی، مصوبات مجلس ماست که قانونگذار قبل از شبیه سازی آن (در راستای برآورد چگونگی سوء استفاده شرکت های بیمه) ، طرحی را تصویب و به قانون تبدیل میکند . 2- و دلیل اصلی تصویب چنین قوانینی در مجلس نیز بر میگردد به سواد حقوقی نمایندگان حاضر در خانه ملت . ... و اما ختم کلام: باید کاری کرد و فکر بکری نمود تا منبعد خانه ملت محلی برای حضور نمایندگان با تجربه و با سوادتری بشود .... تنها راه اینست که سران ارشد نظام و مجمع مصلحت نظام خود پا پیش گذاشته و چاره ای بیندیشند تا به تقویت مجلس بیانجامد .
ناشناس۵۵۳۵۳۷۱۰:۲۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
مشکل اینجاست که بنا بر قوانین فعلی نمی توان حق بیمه را بر اساس سابقه راننده افزایش داد. بنا بر این افراد عادی دارند تاوان رانندگان پر تصادف را می دهند وبیمه هم برای ورشکست نشدن می رود سراغ این کلکها.
ناشناس۵۵۳۵۶۰۱۰:۳۲:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
پس پولدارها هم توی الف نماینده دارند ، طفلکیها
ناشناس۵۵۳۵۷۴۱۰:۴۷:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
عزیز دارنده خودرو گران قیمت باید بپذیرید که اگر در جامعه ای کم توان و دارای مردم ضعیف به جهت مادی زندگی می کنید نبایستی توقع داشته باشید که فقر آنها روی زندگی شما تاثیر نگذارد . این تاثیرات میتوانند مستقیم و یا غیر مستقیم شما ، اموالتان و خانواده شما را تحت تاثیر خود قرار دهد پس بهتر است خود را برای مقابله با مشکلات ناشی از آن آماده نمایید مثلا خودرو گران قیمت می تواند بیمه بدنه داشته باشد و بقیه خسارت خود را از بیمه بدنه دریافت کند . وقس علی هذا
کارشناس بیمه۵۵۳۵۷۹۱۰:۵۰:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اگر چه نگارنده مطلب به موضوع صحیحی اشاره نموده اما برای قضاوت بهتر در خصوص عملکرد شرکتهای بیمه میبایست به نکات ذیل توجه نمود 1- قانون جدید شخص ثالث (مصوب 1395)که نگارنده به ماده 8 آن اشاره نموده قانون کاملا حمایتی و بنفع زیاندیدگان میباشد و نسبت به قوانین قبلی فشار مالی بسیار بیشتری را به شرکتهای بیمه تحمیل نموده است کفه ترازو در این قانون کاملا به سود مردم بوده که البته میبایست اینگونه هم باشد . بعنوان مثال حذف تخفیفها که در قوانین قبلی سالها تخفیف با یک حادثه مالی کوچک از بین میرفت در این قانون اصلاح و حذف تخفیفها بصورت مرحله ای و طی چند حادثه در یکسال بیمه ای میباشد مورد دیگر پرداخت دیه به راننده مسب حادثه یا پرداخت خسارت به زیاندیدگان حوادث جرحی و فوتی تقریبا تحت هر شرایطی حتی نداشتن بیمه نامه یا گواهینامه از سوی مقصر حادثه و موارددیگری از این دست 2- تعبیر واردشدن پول هنگفت به جیب بیمه ها صحیح نیست . چراکه حق بیمه نزد شرکتهای بیمه بوده و در زمان خسارت توسط شرکتهای بیمه پرداخت میشود و بیان موضوع به این شکل برای مخاطب غیر متخصص متبادر کننده دریافت مبلغ 13 میلیونی این مثال از جیب مقصر به جیب بیمه میباشد 3- تفسیر صورت گرفته از ماده 8 قانون و تبصره های آن به شرح فوق مورد تایید بسیاری از کارشناسان صنعت نبوده و با توجه به احساس مسولیت شرکتهای بیمه در قبال زیاندیدگان در زمان ارزیابی خسارت مساعدتهای مختلفی در تعیین خسارت و تعیین ارزش خودرو نامتعارف از سوی کارشناسان بیمه و مسولین امر بعمل میآید.
ناشناس۵۵۳۵۸۳۱۰:۵۱:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
هر کسی تلاش میکنه تا جیب خودشو پر و جیب مردم را خالی کنه
حسین۵۵۳۵۸۷۱۰:۵۴:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
تعبیری که نویسنده در مورد فرمول استفاده شده فرمودن کمی مغالطه آمیزه،فرمول استفاده شده در حقیقت میزان خسارت وارد شده نسبت به خودرو نامتعارف رو درصد میکنه و نسبت به گرانترین خودرو متعارف اون درصد رو پرداخت میکنه،تعبیرش هم خیلی سادست،اگر خسارتی به چراغ خودرو وارد شده،این چراغ ۱درصد قیمت خودرو ارزش داره مثلا،و بیمه ۱ درصد گرونترین خودروی متعارف رو پرداخت میکنه،اگه شما خودرویی سوار میشی که چراغش ۱۵ میلیون تومنه قرار نیست بیمه ریسک زیاد پرداخت هزینه آسیب متداول چراغ رو برای شما تا سقف تعهد ۱۵ میلیونیش در نظر بگیره،شما باید خودروت رو با توجه به همون مبلغ عجیب و غریب بیمه بدنه کنی
علی۵۵۳۶۰۲۱۱:۰۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
صاحب ماشین لوکس میتونه بره شورای حل اختلاف از ماشین مقصر شکایت کنه و افت ارزش ماشینش رو بگیره یعنی میتونه چند برابر خسارتی که خورده و بیمه نداده از مقصر بگیره من اگر ماشین لوکس داشتم حتما این کار رو میکردم
ناشناس۵۵۳۶۰۴۱۱:۰۰:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خیر برداشت شما اشتباه است. خودروی نامتعارف از تعهدات بیمه ای درحد قانون می تواند استفاده کند. بهتر است قانون اصلاح شود که این خودروها با افزایش تعهد بیمه بدنه ، اختلاف خسارت با پرداختی بیمه را از طریق بیمه بدنه خودشان دریافت کند.
علی۵۵۳۶۰۵۱۱:۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چه عجب یک نفر حرف مردم را زد. کلاهبرداری را به اسم حمایت از مردم کم در آمد جا می زنند.
خورشیدی۵۵۴۳۳۸۱۹:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
جالبه مسئولین چاپیدن شرکتهای بیمه را صنعت بیمه عنوان میکنند.
ناشناس۵۵۳۶۱۵۱۱:۰۵:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
بیمه ها به انحا مختلف مردم را غارت میکنند همین جریمه انقضا بیمه نامه معادل هزینه بیمه است که اگر شخص داشت خب ماشینش را بیمه میکرد
ناشناس۵۵۳۶۱۶۱۱:۰۵:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خدایا یه روز میاد که خبر دزدی در این کشور نباشد؟
ناشناس۵۵۳۶۲۴۱۱:۱۲:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
البته اینکه نخوان سقفی برای خسارت خودروهای لوکس تعیین کنن به ظاهر منطقی نیست و مانند ان است که کسی تشتی از جواهر بر سر خود بگذارد و در بازار شلوغی راه برود و بگوید که کسی نباید تنه اش به من بخورد وگرنه باید تمام زندگی اش را بدهد. ولی در قسمت سو استفاده بیمه ها و پرداخت نکردن سقف تعهدات حق با شماست.
ناشناس۵۵۳۷۲۶۱۲:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
عزيزبرادر اگر مردم قوانين را رعايت كنند كسي به فرد داراي تشت جواهر برخورد نمي كند اگر خودش برخورد كند مقصر است دوم با فراري دادن افراد پول دار سالم باعث خروج كار آفرينان از مملكت شده وكشور شبيه هند ده50 مي شود آيا دوست داري چنين تصويري ازكشورت بوجود بيايد بنابرين جامعه مي بايست افراد را تشويق به تلاش و كار آفريني كند نه اينكه طرف با ظاهر بدبخت در شهر بگردد كه نكند اتفاقي برايش بيفتد
داریوش۵۵۳۶۴۹۱۱:۲۷:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
فرضا پراید 7 میلیون تومانی مدل 1377 با تصادف با بنز 1.2 میلیارد تومانی تصادف کرد خسارت 185 میلیون تومان به بنز اقا زاده وارد نمودم برعکس اگر همان بنز به من میزد با 7 میلیون تومان کل ماشین را میخریید را حل در صورت این تصادفات راننده پراید تا حداکثر 2 برابر عین خسارت به ماشین خودش موظف به پرداخت باشد چون انکه بامش بیشتر برفش بیشتر من ضامن ماشین یک میلیاردی اقا یا خانم نیستم تو خیابان پز ماشین خود را بدهند حالا به هر دلیلی من بدبخت تصادف کردم بعلت نداشتن مبلغ خسارت زندان بروم و باید زن وبچه ام خون گریه کنند البته قانون را چون ان اقا زاده مینویسد هیچ ترتیب اثری داده نمیشود
ناشناس۵۵۴۹۸۶۱۳:۳۱:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۸
شما اصلا موضوع را درست متوجه نشدی. کسی با اون بخشش که به نفع راننده کم درآمد است کاری ندارد و خیلی هم خوووب . نکته اینجاست که این راننده کم درآمد ماشینش را بیمه کرده و یک سقف تعهد بیمه ای دارد. چرا شرکت بیمه حداقل تا سقف تعهد این ماشین مقصر، خسارت را به ماشین زیان دیده پرداخت نمی کند؟؟؟؟
امین۵۵۳۶۵۴۱۱:۲۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۷
بیمه باید اختیاری باشه نه اجباری
ناشناس۵۵۳۶۵۸۱۱:۳۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
فقط بیمه سوء استفاده می کند؟ شرکت اب و فاضلاب، شرکت برق، مخابرات ...
جمشیدی - کارشناس بیمه۵۵۳۶۸۳۱۱:۴۵:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
نویسنده حقوقدان شما قسمتی از حقایق را دیده اند باقی قضیه این طور است . بیش از 85 درصد وسائط نقلیه موجود در کشور ایران تابع این قانون نیستند و از نظر قیمتی خودرو متعارف محسوب می شوند . در گذشته اتومبیل های گران قیمت در خیابان جولان می دادند و سایر خودروها می بایستی از نزدیک شدن حتی قانونی با آنها به شدت اجتناب می کردند . نمی دانم نویسنده وکیل شما آیا با اتومبیل هایی در هنگام رانندگی در اتوبان مواجه شده اند که به جهت شتاب و قدرت بیشتر ناگهان در کسری از ثانیه خود را در فاصله احتیاطی بین شما و خودرو جلویی جا می کردند و شما مجبور بودید ناگهان ترمز شدید کنید چرا که در صورت تصادف شما مقصر می شدید ؟ حالا انصاف تا حدودی رعایت شده است و بار سنگین کمرشکن خسارات بیمه های شخص ثالث اندکی سبکتر شده برای شرکتهای بیمه گر . خودروهای گران قیمت از نصف دیه قانونی به بالا یا همان نامتعارف ها می بایستی برای خودرو خود بیمه بدنه خریداری کنند اگر می خواهند خسارت کامل خود را دریافت کنند . جناب وکیل قوانین بیمه در ایران بر اساس " ایجاد خطر " تنظیم می گردد نه " تقصیر " لذا کسی که 30/0000/0000/0000 ریال پول می دهد و یک اتومبیل می خرد می اندازد زیر پایش برای تعداد زیادی اتومبیل عادی ایجاد خطر می کند بنابراین مسئول جبران خسارت وارده به اتومبیلش خودش می باشد اما می تواند با پرداخت حق بیمه و خرید بیمه بدنه جبران خسارت احتمالی را به دوش شرکت بیمه بیندازد نه اینکه مقصر حادثه را به زندان بیندازد .
عوام۵۵۳۷۴۹۱۲:۲۴:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
اینجوری که پیش میره کم کم باید یاد بگیریم چطوری میشه گوش همسایه رو برید وگرنه کلاهت پس معرکه است
ناشناس۵۵۳۷۷۷۱۲:۴۵:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
شما نگران ثروتمندان نباش اونها از جیب ملت جبران می کنند !! سوار ماشین میلیاردی نشن !!!
کارشناس۵۵۳۷۹۴۱۳:۰۱:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
عزیزان دل شرکت های بیمه میگن که خودروهای نامتعارف باید بیمه بدنه بخرند تا تفاوت خسارت دریافتی ثالث رو بتونن از بیمه بدنه خودشون جبران کنن که حق بیمه بدنه برای این اشخاص محترم بسیار ناچیزه و حمایتی هست از اکثر اقشار متوسط و پایین تا با یک تصادف نابود نشن و کسی که خودروی گران قیمت خودش رو به خیابون ها میاره باید مراقب مالش باشه یعنی بیمه بدنه کنه.
ناشناس۵۵۳۸۰۲۱۳:۰۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۷
به نظر می رسد مشکل نه از دستورالعمل شورای عالی بیمه که از متن قانون است. به عبارت دیگر بین تبصره های 3 و 4 قانون و تفسیر شورای عالی بیمه (ماده ۲ دستورالعمل ذکر شده در بالا) تفاوت چندانی دیده نمی شود.
حقگو..۵۵۳۸۱۰۱۳:۱۱:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
با سلام : جناب اقای حسین قربانزاده/ حقوقدان محترم گروه اجتماعی الف، ضمن تشکر از مطالب مفید و درستی که اعلام فرمودید ..به جهت دفاع از حق مسلم مردم در اخذ هزینه های خسارت از شرکت های بیمه و ... و جلوگیری از سو استفاده عینی از عدم اطلاعات حقوقی مردم ... خواهشمنداست نسبت به پیگیری موضوع مطروحه در مراجع قضایی و نیز مجلس محترم و کمسیون عالی بیمه اقدام لازم را به نیابت از مردم شریف کشورمان مبذول فرمایید .. بدیهی است داشتن ماشین مدل بالا و گران قیمت دال بر دزد بودن و یا مال حرام خور بودن فردی نمی باشد ویا... لذا خواهشمندم مردم عزیزمان نیز با این دیدگاههای منفی و خارج از اصول به قضیه نگاه نکنند و صورت مسله را پاک نکنند ... و واقع بینانه به این مطلبی که اشاره فرمودید نگاه کنند.. ونگذارند شرکت های بیمه اینچنین از عدم اطلاعات حقوقی مردم فهیم سو استفاده کنند ... با تشکر
عطا۵۵۳۸۹۶۱۳:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
چه ایرادی داره اگر یک بار هم پولدارها به بقیه مردم خدمت کنند
حسین۵۵۳۹۵۴۱۴:۲۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سالهاست بابت ماه های حرام یک سوم اظافه میگیرن دربهترین حالت چهار ماه خسارت بیشتر باید بدن اگه بدن ولی برای کل سال اظافه دریافت میکنن اینکه خسارت ماه های حرام برای محاربه بوده نه حادثه غیر ارادی بجای خود ولی قبلا برای 4ماه حرام الحاقیه میزدن الآن ...برای کل سال میگیرن بدون اینکه لازم باشه پرداخت کنند این رو کسانیکه کارشون بیمه هست خوب میفهمن ولی مسولین؟!!
ناشناس۵۵۴۰۰۷۱۴:۵۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
معمولا مالکان خودروهای لوکس بیمه بدنه باید داشته باشند وبیمه خسارت اونها رو کامل پرداخت می‌کنه.منتهی اگر طرف مقابل مقصربودبیمه های بدنه نبایدفرانشیزوتخفیف های بیمه گذار و باطل کنند.اون طرف قضیه رو هم ببینیم فرض کنین یک تاکسی پراید خسارت سی میلیونی به یک خودرو لوکس زد بیچاره راننده که نباید زندگیشو بفروشند بده خسارت ماشین لوکس.
ناشناس۵۵۴۱۳۶۱۶:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
خب درست رانندگی کنه قانون که نباید از سهل انگاری حمایت کنه
الف۵۵۴۰۵۵۱۵:۲۷:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
همه به فکر پولدراها هستند خوشا بحالشان
ناشناس۵۵۴۰۹۴۱۵:۵۲:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
سوال: آیا بیمه بدنه شخص زیان ده می تواند هزینه ها را پوشش دهد؟
حسین زاده۵۵۴۲۰۰۱۷:۰۰:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
در سال 96 دو مورد از قوانین بیمه و خسارت شخص ثالث عوض شده که خیلیها در جریان نیستند یکی همین مورد گزارش بوده ومورد دیگر که واقعا یک اشتباه بزرگ در قانون گذاری بوده وقطعا بعد از چند سال ومشخص شدن خسارات ان عوض خواهد شد به این صورت است که تا قبل از قانون فعلی راننده و مالک بصورت تضامنی باید خسارت زیان دیده را پرداخت میکردند در قانون فعلی مالک دیگر ملزم به پرداخت خسارت نیست بیشتر ماشین های سنگین توسط راننده هایی که ماشین را اجاره کرده اند رانده میشوند و در موقع تصادف خسارات سنگین ببار میاورند صاحبان ماشینهای سنگین ماشین خود را بیمه بدنه کرده و برای سود بیشتر با بیمه شخص ثالث حداقل در اختیار افراد اکثرا نا اهل (معتاد ناشی و...)و وضع مالی در حد کارتن خواب قرار میدهند در تصادفات زیاندیدهها امکان دریافت خسارت از راننده را ندارند و طبق قانون جدید هیچ راهی جز زندان انداختن راننده ندارند که فایدهای ندارد در قانون قبلی ماشین مقصر در توقیف میماند و از محل فروش ان امکان دریافت خسارت وجود داشت لازم بذکر است که با قانون فعلی صاحبان ماشین دقت لازم را در انتخاب ماشین ایمن وراننده ویا کسی که اتومبیل را در اختیارش قرار میدهند نکرده و فجایعی نظیر انچه امروز صبح اتفاق افتاد بوجود میاید سال گذشته یک راننده کامیون که خواب بود با ما که به خاطر تصادفی چند دقیقه بود ایستاده بودیم با سرعت بالا تصادف کرد 7 اتومبیل را نابود کرد فقط شانس اوردیم نمردیم تا امروز یک سال الاف شده ایم میلیونها تومان بابت دادگاه کارشناس پارکینگ و...خرج کرده ایم و هیچ ...اشتباه کردیم باید همان روز تصادف ماشینهایمان را برمیداشتیم فرار میکردیم با این قانون جدید
ناشناس۵۵۴۷۵۳۰۹:۲۱:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲۸
یکطرفه به قاضی نروید نعل وارونه نزنید زیان این قانون غلط بیمه در اصل عاید اکثریت کم بضاعت جامعه میشود. وقتی برعکس این وقایع اتفاق می افتد یعنی ماشین لوکس به ماشین ارزان قیمت خسارت زده باشد هم حدود نصف خسارت به خسارت دیده پرداخت شده در شرایط مساوی کدام مالک خودرو راحت تر از عهده الباقی خسارت بر می آید؟ خسارت دیده متمول و میلیاردر ؟ یا خسارت دیده مستضعف؟ قطعا جبران این قبیل زیانها برای اقشار مرفه آسانتر از جماعت کم بضاعت است متمول زیانش را نقدا از جیب میپردازد مستضعف یا قرض میکند یا به خاک سیاه مینشیند
مصلح۵۵۵۰۱۷۱۴:۱۴:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲۸
آقا شما فکر نکردی اگه بیمه این خسارت ها را کامل بده ، حق بیمه ها را افزایش میده و دودش تو چشم همه میره؟
علیپناه۵۵۵۴۰۶۰۸:۴۰:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۹
مشکل مملکت ما خود مردم هستند نه دولت و مجلس.به این دلیل که خود این مردم رییس جمهور و نمایندگان را انتخاب میکنند.تا زمانی که مردم اصلاح نشوند مملکت اصلاح نخواهد شد..مردم باید تو انتخابات دقت کنند که به چه کسی رای میدهند.برای نمونه نماینده شهر ...ما که برای استیضاح وزیر کار را امضا داده بود به وزیر گفته بود که اگر همسرم را در تامین اجتماعی استخدام کنید من امضای خود را پس میگیرم و این اتفاق افتاد و با پس گرفتن امضا توسط این نماینده وزیر استیضاح نشد.من و امثال من باید موقع انتخابات تحقیق و بررسی کنیم تا دفعه بعد به چنین نمایندگانی رای ندهیم ولی متاسفانه باز این مردم به چنین نمایندگانی رای میدهند.رهبر انقلاب تاکید موکد دارند که در انتخابات مردم دقت کنند چون هر رای که داده میشود به خود مردم برخواهد گشت.
ناشناس11۵۵۷۳۰۹۰۸:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۳۱
شرکت های بیمه فقط بدنبال نفع خودشان هستند.. اخیرا تصادفی داشتم متاسفانه پس از تخمین خسارت توسط کارشناس دو روز بعد 30 درصد مبلغ کارشناسی را کم کرده بودند و الباقی را به حساب واریز کردند.کارشناسان و دارندگان شعب شرکت ها ی بیمه هنگام تنظیم قرارداد قوانین را شفاف توضیح دهند تاسرمردم کلاه نرود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین