معرفی فیلم برای اسکار؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

گروه فرهنگی الف،   3970626117 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
معرفی فیلم برای اسکار؛ هیاهوی بسیار برای هیچ

هر سال در اواخر شهریورماه مسئله معرفی فیلمی به نمایندگی از کشورمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی خبرساز می‌شود. هرسال معمولا کارگروهی برای انتخاب این نماینده تشکیل می‌شود و در فرایندی با بررسی فیلم‌های اکران‌شده به لیست کوتاه و در نهایت به انتخاب نهایی می‌رسند.

امسال هم به‌مانند سال‌های گذشته این کارگروه تشکیل شد و فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» به‌عنوان نماینده ایران به آکادمی معرفی شد. انتخاب این فیلم مانند هر سال انتقاداتی را متوجه کارگروه انتخاب کرد. برخی از سیاه‌نمایی این فیلم انتقاد کردند و آن را نماینده شایسته‌ای برای کشورمان ندانستند.

در مقابل، برخی از این انتخاب دفاع کردند و به مزیت‌های فنی «بدون تاریخ، بدون امضا» بر سایر نامزدها اشاره کردند. تقریبا هر سال چنین انتقادات و دفاعیه‌هایی درباره نماینده ایران در اسکار مطرح می‌شود. اما اگر دقت کنیم  به این نتیجه می‌رسیم که این حواشی همگی زائدند.

توجه به ماهیت جایزه اسکار برای ما بسیار راهنماست. اسکار، جشنواره سینمایی نیست بلکه یک جایزه سینمایی است. تفاوت این دو در چیست؟

یک جشنواره سینمایی در یک بازه چند روزه برگزار می‌شود، فیلم‌ها توسط یک هیئت انتخاب، برای نمایش و رقابت در جشنواره انتخاب و توسط هیئت داوران داوری می‌شوند، معمولا در جشنواره‌ها جوایز فنی مانند بهترین فیلمبرداری و بهترین جلوه‌های ویژه و ... اهدا نمی‌شود، معمولا فیلم‌ها اولین نمایش خود را در جشنواره‌ها دارند و این از شروط انتخاب فیلم‌ها برای جشنواره‌های معتبر است.

ولی جوایز سینمایی داستان متفاوتی دارند. جوایز سینمایی معمولا در یک مراسم و یک شب اهدا می‌شود، فیلم‌هایی که اکران عمومی شده‌اند مورد بررسی قرار می‌گیرند و هیئت انتخاب در کار نیست، جوایز فنی در‌ آن اهدا می‌شود، هیئت داورانی وجود ندارد بلکه به جای آن معمولا مجموعه‌ بزرگی از سینماگران در رشته‌های مختلف فنی، فیلم‌ها را داوری می‌کنند.

در مورد اسکار یا همان جایزه آکادمی همه این موارد صادق است. اسکار در یک شب برگزار می‌شود، جوایز فنی در اسکار به برگزیدگان داده می‌شود، اعضای آکادمی و افرادی که با نظر آکادمی حق رای دارند با ضوابط خاصی به بهترین فیلم‌هایی که در طول یک‌سال دیده‌اند رای می‌دهند.

مطابق آنچه بیان شد برای اینکه فیلمی شانس نامزدی و بردن جایزه در اسکار را دشته باشد باید بتواند اکران گسترده‌ای در آمریکا داشته باشد تا اعضای آکادمی فیلم را ببینند و لازمه‌ آن، این است که فیلم مورد نظر توسط یکی از پخش‌کنندگان مطرح در آمریکا پخش شود.

نماینده سینمای ایران در سه دوره از جایزه اسکار نامزد شده است: بچه‌های آسمان در سال ۹۹، جدایی نادر از سیمین در سال 2012 و فروشنده در سال 2017 که دو مورد آخر توانستند جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان را از آن خود کنند. هر سه فیلم پخش‌کننده بزرگی در آمریکا داشته‌اند: میراماکس، سونی و آمازون.

اگر این سه فیلم پخش‌کننده معتبر و اکران گسترده‌ای در آمریکا نمی‌داشتند هیچ‌گاه نامزد اسکار نمی‌شدند و جایزه نمی‌بردند و به سرنوشتی دچار می‌شدند که بقیه نمایندگان ایران دچار شدند.

توجه به این مسئله ما را به این نتیجه می‌رساند در وضعیتی که هیچ فیلم‌ ایرانی پخش‌کننده معتبر در آمریکا ندارد عملا فرقی نمی‌کند چه فیلمی به عنوان نماینده ایران به آکادمی معرفی شود چون احتمال موفقیت این فیلم‌ها در اسکار نزدیک به صفر است و این همه هیاهو در باب فیلم انتخاب‌شده بیهوده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۵۳۱۶۶۰۰:۳۹:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲۷
درود.. خیلی خوب بود
ناشناس۵۵۳۲۱۱۰۱:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
این فیلم سازها از بدنامی ایرانیان چه سودی می برند؟
ناشناس۵۵۳۶۷۲۱۱:۴۱:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۲۷
شک دارم فیلم را دیده باشید ، چرا که جمله شما بوی سیاست می دهد و نه تحلیل سینمایی . محض اطلاع شما باید بگویم این فیلم کنکاشی هنرمندانه در این است که انسان بمانیم یا نه و هیچ ربطی به نگاه سیاه و سفید به جامعه ندارد چون دغدغه اش فقط انسان است و بس ! آن جا که یک فرد تنها خودش مطلع است که شاید مرگ دیگری در اثر اهمال وی باشد و باید تصمیم بگیرد که دنبال حقیقت برود یا نه ! اتفاقا" باید گفت که این فیلم یکی از عمیق ترین آثار سینمای ایران در سال های اخیر است . لطفا" از نگاه سیاست زده به هنر دست بردارید و اجازه دهید هنرمند با چشم های خودش دنیا را ببیند .
ناشناس۵۵۳۲۳۱۰۲:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۷
تفاوت ما و غرب همین دیدگاه شماست اون ها از هر ابزاری برای مرفی خودشون به دنیا استفاده می کنند ولی ما حتی حاضرنیستیم چند تا نشست برای معرفی چند تا فیلم رو تحمل کنیم و این رو بیهوده می دونیم.
ناشناس۵۵۳۲۵۱۰۳:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۷
آدم باید عقل کم باشه که وقت و پولشو برای اینجور فیلما تلف کنه
ناشناس۵۵۳۴۲۳۰۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۷
هر کی ما رو بدبخت و فقیر و دارای عقده های جنسی نشون بده به اسکار میرسه!
جواد۵۵۳۴۲۷۰۹:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۲۷
یکی از مسخره ترین و ضعیف ترین فیلم های سال گذشته...
ناشناس۵۵۳۴۸۱۰۹:۴۲:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۷
جالبه که تصویر فردی که در پوستر فیلم نشون داده شده، تصویر کاملا تیپیک و مورد انتظار جوامع غربی از مردم خاورمیانه است، خشن و بی منطق!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین