بازی بزرگ کره شمالی

گروه جهان الف،   3970622027 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

کره شمالی در تلاش است با پیشبرد یک راهبرد مسالمت جویانه توام با درایت در درازمدت، از بحران شبه جزیره کره و خلع سلاح هسته ای با موفقیت عبور و همزمان به رشد اقتصادی لازم دست یابد.

بازی بزرگ کره شمالی

به گزارش ایرنا، پیونگ یانگ برای دستیابی به این اهداف وارد مرحله ای شده است که در واقع می توان به بازی بزرگان تشبیه کرد جایی که این کشور می کوشد تا به آمریکا امتیاز ندهد و همزمان دوستی با جامعه بین المللی را مورد حراست قرار دهد. کره شمالی از زمانی که به گفته 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور در سال 2017 میلادی وارد چرخه کشورهای دارای تسلیحات هسته ای و موشک های قاره پیمای حامل کلاهک های اتمی شد تلاش کرد تا دیگر راهبردهای گذشته نظامی را بکار نگیرد.

در واقع دستیابی به موفقیت های هسته ای نظامی، این قدرت و اقتدار را به کره شمالی داد که با توان چانه زنی بالا با آمریکا و هر قدرت و کشور دیگری در دنیا وارد گفت و گو شود.

تا چند دهه قبل وزنه هر مذاکره ای با کره شمالی به نفع طرف مقابل سنگینی می کرد اما وقتی پیونگ یانگ آزمایش های اتمی را با موفقیت انجام داد و چرخه ساخت بمب و موشک های اتمی را تکمیل کرد شرایط متحول شد. امروز آنکه بازی گردان مجموعه به نظر می آید کسی جز اون نیست که راهبردی را در پیش گرفته که به تدریج پیامدهای مثبت آن هم برای کشورش هویدا شده است.

کره شمالی از یک سو با آمریکا مذاکره می کند بی آنکه به این کشور بیهوده امتیاز بدهد و ذره ای از برنامه هسته ای عقب نشینی کند از طرف دیگر همزمان با این مذاکرات با دنیا دست دوستی داده و اعلام کرده است هر کشوری که حق حاکمیت کره شمالی را نقض نکند و رابطه خصمانه نداشته باشد در فهرست دوستان قرار می گیرد.

آن طرف دیگر ماجرا، کشورهای چین و کره جنوبی قرار دارند که هر روز اخباری از بهبود و تقویت روابط آنها با کره شمالی به گوش می رسد و حالا آنچه بیشتر جلب توجه می کند ارتباطی است که پیونگ یانگ در حال برقرار کردن با روسیه است تا جایی که از مسکو برای رشد اقتصادی و عبور از تحریم های آمریکا درخواست کمک کرده است.

این کشور می کوشد تا زمانی که زمام مذاکرات با آمریکا را در اختیار دارد با بهبود مناسبات اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا از مرحله بحرانی عبور کند و بی آنکه تسلیحات اتمی اش را در زمان حاضر از دست بدهد به قدرت اقتصادی تبدیل شود. کار دشواری برای کره شمالی است تا برای درازمدت بتواند این راهبرد را به پیش ببرد برای همین کشورهایی نظیر چین، روسیه و حتی کره جنوبی برای عبور از این گردنه کمک های خوبی برای کره شمالی هستند.

برنامه اعزام هیات های اقتصادی به چین، روسیه و کره جنوبی، بهبود روابط دو کره و امضای پیمان صلح و دیدارهای سران دو کشور و همچنین اجرای طرح های ریلی و جاده ای میان طرفین نشان می دهد که کره شمالی یک برنامه و راهبرد اقتصادی مدون را اداره می کند. بخصوص آنکه اون رهبر کره شمالی پس از سه بار سفر به چین در سال 2018 میلادی گفته که مایل است دیداری هم از روسیه داشته باشد که ممکن است تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال 2019 انجام شود.

چین دوست دیرینه کره شمالی هم اعلام کرده است که به درخواست این کشور برای کمک به رشد اقتصادی جواب مثبت می دهد.

اداره بازی بزرگان برای کره شمالی از هر زمان دیگری برای رسیدن به موفقیت حساس تر و مهم تر است این کشور طبیعتا مذاکراتش را با آمریکا متوقف نخواهد کرد زیرا باید این کشور را به دور از تنش در روابط نگهدارد تا از این شرایط اقتصادی سخت عبور کند. گام دیگر این کشور پیشبرد برنامه عبور از دوران متارکه جنگ و امضای رژیم دائمی صلح است که شاید یکی از اصلی ترین گام های همه طرف ها برای تحقق خلع سلاح هسته ای باشد و اگر قرار به از بین بردن تسلیحات اتمی کره شمالی است چنین توافقی باید قبلا به امضای همه جوانب برسد.

'استفان بایگون' نماینده آمریکا در امور کره شمالی که با 'لی دو هون' نماینده هسته ای کره جنوبی دیدار کرده است می گوید که درهای گفت و گوی طرفین باید باز بماند.

این درست همان نقشه راهی است که کره شمالی تدارک دیده و مسلما این درها را برای رسیدن به هدف نهایی باز نگه خواهد داشت. 'لی دو هون' مقام ارشد مذاکرات هسته ای کره جنوبی البته معتقد است که رسیدن به خلع سلاح اتمی همزمان با برقراری صلح دائمی در شبه جزیره کره بی تنش و چالش نخواهد بود و فرصت ها و چالش توامان است.

کره شمالی می رود تا موفقیت های اقتصادی بیشتری بدست آورد و دور تازه ای از گفت و گوها را با آمریکا داشته باشد و همزمان مجتمع صنعتی اش با کره جنوبی را راه اندازی کرده و از کمک های اقتصادی روسیه و چین بهره مند شود اما تا زمانی که سند برقراری رژیم دائمی صلح در شبه جزیره کره ممهور به مهر کشورهای ذی ربط و سازمان ملل نشود و تضمین واقعی در اختیار قرار نگیرد همچنان برنامه هسته ای نظامی پیونگ یانگ پابرجا خواهد بود و این زمان می تواند خیلی طولانی باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۶۲۲۲۰۸:۵۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
کاش در این تحلیل توجهی هم به سرنوشت غم انگیز ۲۵ میلیون مردم کره شمالی هم می شد. مگر نه اینست که همه این اقدامات باید سود و استفاده عملی برای ملت کره شمالی داشته باشد. وقتی تحریمها به قوت خود باقیست حالا هزار تا بمب اتمی مانند شوروی داشته باشند. چه سود برای ملت کره شمالی
احمد۵۴۶۹۰۱۱۸:۳۰:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۲۲
واقعا این تفسیرذاز وضعیت کره شمالی،توهین به بشریت است. کره شمالی که مردمش رو علف کرده،و همان مردم گرسنه علف خور باید به مجسمه اون تعظیم کنند از نظر شما به قدرت برتر رسیده. با همین تفاسیر است که ایران رو ابرقدرت جهانی میبینید
ناشناس۵۴۶۲۳۹۰۹:۰۶:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اگر ایران هم در پذیرش برجام عجله نمی کرد و کمی صبوری می کرد شاید الان و در دولت ترامپ به موفقیت های بیشتری می رسید.و بی جهت ترامپ را دشمن خود نمی کرد.آیا کسانیکه خود را عقل کل در امور سیاسی می دانند جواب مناسبی برای این پرسش دارند؟
ناشناس۵۴۶۴۶۹۱۲:۲۸:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
یادمان نرفته بعضی ها در سخنرانیهاشون ترامپ را به کلینتون ترجیح میدادند.
ناشناس۵۴۶۶۲۳۱۳:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
اولا ایران نزدیک 8 سال در زمان اقای احمدی نژاد صبوری کرد و کلی تحریم اضافه شد به نظر شما چند قرن باید صبوری می شد؟ دوما اگر همان تحریم ها تا الان مانده بودند وضع کشور تا به امروز به چه شکلی می شد؟ سوما وقتی اجماع جهانی علیه ایران تا به الان مانده بود و برجام نبود با روی کار امدن ترامپ ، تحریم نفت در برابر غذا رو به سرعت در عرض 6 ماه به دستور اقای ترامپ اجرا می شد و حتی برنجی که الان قراره توسط دولت از هند به میزان 30 هزار تن خریداری بشه ، حتی اون هم به دستمون نمی رسید! لطفا کمی فکر کنید منع شدن از معامله با جهان هیچ خیری برای کشور ما و هیچ کشور دیگری نداره الا کاسبی یه عده سود جو برای فروش کالاهای ضروری با چند برابر قیمت
ناشناس۵۴۶۲۵۸۰۹:۲۶:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
کره شمالی بعد از تحریم های یکجانبه و سنگین و بی سابقه امریکا به پای میز مذاکرات امد کره شمالی بعضی از سایتهای هسته ای و موشکی خود را منهدم کرد ولی امریکا تحریم های ان را یک سال دیگر تمدید کرد
ناشناس۵۴۶۲۸۲۰۹:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۲
فعلا که مردم کره شمالی در بدبختی هستند، بزک نمیر بهار می یاد
علی کریمی۵۴۶۲۹۵۱۰:۰۱:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۲۲
تا به امروز مردم کره شمالی بازنده مطلق سیاست های این کشور بوده اند ، امیدوارم آینده از آن ملت کره شمالی باشد.
امید۵۴۶۲۹۸۱۰:۰۸:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم کاش ما هم یک کسی مثل اون رو می فرستادیم برای مذاکره کاش .
ناشناس۵۴۶۴۷۰۱۲:۲۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
مثل کدوم؟؟
ناشناس۵۴۶۳۲۰۱۰:۳۸:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۲
امریکا هم که ببو گلابی هست و این بازی ها رو بلد نیست که اینقد پیشرفت کرده
ناشناس۵۴۶۳۹۸۱۱:۳۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۲
یادتون نره که آمریکا یک فرد نیست. آمریکا هم مثل کشور ما از ارا و عقاید گوناگون تشکیل شده و حتی وقتی عقاید مشابه دارند شاید مسیرهای متفاوت داشته باشند
ناشناس۵۴۶۳۳۲۱۰:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۲۲
آهان، داری توجیه میکنی سلاح هسته ای و بمب هسته ای خوبه؟ مگه حضرت آقا سلاح هسته ای رو حرام اعلام نفرمودن؟ چی توی اون کله پوک شما میگذره آخه؟!
ناشناس۵۴۶۴۲۲۱۲:۰۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۲
ایران هرگز به این نوع قدرت چانه زنی نمیرسد چون طبق فتوای مراجع تولید و‌نگهداری سلاح هسته ای حرام است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین