در کتاب خاطرات کری مطرح شد؛ روایت جان کری از تقلیل طلب ایران از واشنگتن به کمتر از یک‌پنجم

گروه جهان الف،   3970621026 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطراتش اعتراف کرده ۱.۷ میلیارد دلاری که آمریکا حدود ۳ سال پیش برای حل و فصل یک مناقشه حقوقی مربوط به قبل از انقلاب اسلامی به ایران پرداخت کرده نزدیک به یک پنجم مبلغی بوده که ممکن بوده دادگاه آمریکا را وادار به پرداخت آن کند.

روایت جان کری از تقلیل طلب ایران از واشنگتن به کمتر از یک‌پنجم

به گزارش فارس، «جان کری»، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در بخش‌هایی از کتاب خاطراتش که به تازگی منتشر شده، فرایندهای توافق با ایران بر سر تبادل زندانیان را شرح داده است. 

ایران و آمریکا روز ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۹۴، مصادف با روز «اجرای برجام»، اعلام کردند به توافقی برای تبادل زندانیان دست پیدا کرده‌اند. در این توافق مقرر شده بود در ازای آزادی چهار زندانی از ایران، چند تن از ایرانیان بازداشت شده در آمریکا آزاد شوند. 

همزمان با این توافق، دولت آمریکا اعلام کرد با پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل یک دعوای حقوقی قدیمی هم موافقت کرده است. 

 

ماجرای ۱.۷ میلیارد دلار 

ایران و آمریکا سال ۱۳۵۷، در بحبوحه تحولات انقلاب اسلامی توافق کرده بودند تمامی پرداخت‌های مربوط به قراردادهای تسلیحاتی فیمابین را متوقف و بسیاری از خریدهای باقی‌مانده را لغو کنند.

در این توافق همچنین مقر شده بود وجه هزینه‌نشده مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک حساب بانکی که سود به آن تعلق می‌گیرد قرار داده شود.  

دولت «جیمی کارتر»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در همان سال پس از اشغال لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام (ره) تمامی دارایی‌های ایران در آمریکا را مسدود کرد.

ایران در سال ۱۹۸۲ شکایتی را علیه آمریکا در ارتباط با وجه امانی مربوط به برنامه فروش‌های نظامی خارجی آمریکا در یک دادگاه بین‌المللی مطرح کرد تا مناقشات مالی و بازرگانی سردرگم میان دو طرف در ارتباط با قراردادهای خرید سلاح حل و فصل شود. 

بخشی از بدهی‌های دولت آمریکا به ایران بابت لغو یک قرارداد تسلیحاتی ایران از آمریکا در دهه ۱۹۷۰ بود که مبلغ اصلی آن چهارصد میلیون دلار بود. دولت آمریکا پس از حدود ۳۷ سال از گذشت این پرونده مالی سال ۲۰۱۶ موافقت کرده بود که اصل این پول به همراه سود بانکی آن را که جمعا حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده بود به ایران پرداخت کند.

خاطرات جان کری

جان کری در فصل هجدهم کتاب خود که به موضوع ایران و مذاکرات با این کشور اختصاص دارد درباره پرداخت مبلغ ۱.۷ میلیارد دلار به ایران توضیح داده و تصریح کرده در صورتی که این مبلغ پرداخت به ایران پرداخت نمی‌شد ممکن بود واشنگتن به پرداخت ۱۰ میلیارد دلار محکوم می‌شد. 

وی ماجرای این پرونده را، از آغاز این‌طور شرح می‌دهد: «در دهه ۱۹۷۰، قبل از انقلاب ایران، ایالات متحده به ایران که در آن زمان متحد ما بود صدها میلیون دلار تجهیزات نظامی می‌فروخت. دولت شاه در پرداختی‌های خود کُند عمل می‌کرد و طرف‌ها اوایل سال ۱۹۷۹ به توافق رسیدند که ساختار پرداخت‌ها را عوض کنند.»

وی اضافه کرده است: «هنگامی که آیت‌‌الله خمینی به قدرت رسید و ایرانی‌ها پرسنل ما را گروگان گرفتند مشخص بود که آمریکا سلاحی به ایران تحویل نخواهد داد. تنها مشکل این بود که ایران پول بسیاری از آنها را پرداخت کرده بود. آن پول در حسابی مربوط به خزانه‌داری آمریکا بود. ایران مدت‌ها خواستار پرداخت آن پول، البته با سودش شده بود.»

وزیر خارجه سابق آمریکا نوشته است: «ایران شکایتی را در دادگاه بین‌المللی لاهه تنظیم کرده و در آن خواستار دریافت ۱۰ میلیارد دلار، همراه با سود و بازگرداندن آن وجوه شده بود. آنها شکایت حقوقی محکمی برای این بخش از دعوی خود داشتند و جلسات استماعی در نظر گرفته شده بود که قرار بود آغاز شوند.»

جان کری اعتراف کرده که دادگاه ممکن بود ایالات متحده را مجبور به پرداخت وجوهی سنگین به ایران کند، اما دولت «باراک اوباما»، وزیر خارجه وقت آمریکا موافقت کرده با پرداخت حدود یک پنجم پول مورد مطالبه ایران، به توافق با طرف مقابل برسد.

او نوشته است: «دادگاه ممکن بود ایالات متحده را به پرداخت وجوه سنگین محکوم کند. دولت، در نهایت تصمیم گرفت بر سر دعوی مربوط به آن وجوه به سازش برسد، همان‌طور که دولت‌های قبلی هم شکایت‌های دیگری را با ایران حل کرده بودند. ما سرانجام بر سر یک پنجم آنچه آنها به دنبال مطالبه آن بودند، یعنی ۱.۷ میلیارد دلار مسئله را حل کردیم. این رقم بر اساس میزان وجوه ایران در حساب وزارت خزانه‌داری، به علاوه رقم سود استخراج شد.»

کری تصریح کرده «با آنکه ۱.۷ میلیارد دلار هنوز هم رقم هنگفتی است اما در مقابل ۱۰ میلیارد دلار رقمی به حساب نمی‌آید.»

بر اساس نوشته‌های وزیر خارجه اسبق ایالات متحده، پرداخت مبلغ فوق به تائید همه اعضای مربوطه کابینه دولت اوباما رسید تا تردیدی در خصوص آنکه این اقدام به نفع مالیات‌دهندگان آمریکایی است، باقی نماند.

دیدگاه کاربران

سعید۵۴۴۶۰۰۰۷:۴۴:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
تا میخواست محکوم بشه دولت ترامپ اومده بود
ناشناس۵۴۵۰۹۱۱۳:۱۱:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۱
غرامت جنگ 8 ساله که 1200 میلیارد دلار است که بخشیده؟!
ali۵۴۴۶۰۶۰۷:۵۲:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
خوب حالا یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار نقد بهتر بود یا 10 میلیارد نسیه که عمرا آمریکا به ما بر می گردوند. نهایتا اگر دادگاه بین المللی به نفع ما هم رای می داد دادگاه های آمریکا چند تا پرونده غرامت باز می کردد و تهش یه چیزی هم بدهکار می شدیم. دریافت این پول و سودش یکی از نقاط روشن توافق برجام و در کنارش توافقات دوجانبه با آمریکاست. هر چند سرنوشت این پول برای ما مشخص نیست که در کدوم اختلاس لو رفته و یا ..
ناشناس۵۴۴۸۵۸۱۱:۰۹:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
دقیقا
ناشناس۵۴۴۹۸۱۱۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
یعنی خودت حاضری خونه ات رو اینطوری معامله کنی به یک ششم قیمت البته نقد ؟
ناشناس۵۴۵۲۵۵۱۴:۳۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۲۱
مطمئنی حالت خوبه؟
ناشناس۵۴۴۶۰۸۰۷:۵۳:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
دولت توضیخ بدهد پول های ازاد شده کو
ناشناس۵۴۵۲۴۶۱۴:۲۹:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۲۱
1 میلیارد دلار چیزیه؟
ناشناس۵۴۴۶۲۱۰۸:۰۵:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
آمریکا تمام دنیا را جریمه می کند و آنها جریمه را پرداخت می کنند ایران توانست از آمریکا بِکَند آنهم در شرایطی که پرونده اش ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل بود.
ناشناس۵۴۴۶۲۸۰۸:۰۸:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۲۱
کجا رفت؟؟
ناشناس۵۴۴۶۳۷۰۸:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۱
هرروز ابعاد جدیدی از دستاورد بزرگ به گوش‌ میرسه!! ..؛...؛..؛..و...شرم بر شما
ناشناس۵۴۴۹۶۹۱۱:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲۱
اگر کسی فکر میکند با دادن ۱۰ میلیارد به ایران فرقی در وضع مردم می کرد مثبت بده وگرنه منفی.
ناشناس۵۴۴۶۴۱۰۸:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
پس 1/7 میلیارد دلار دریافت شده، اما چی شده دیگه خدا می دنه؟
ناشناس۵۴۴۶۴۶۰۸:۲۷:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
نمی دادند که
ناشناس۵۴۴۶۸۰۰۸:۵۷:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۱
..باید ... خیانتکار را آتش زد!!!
ناشناس۵۴۴۶۸۵۰۹:۰۱:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲۱
جمله طلایی : پرداخت مبلغ فوق به تائید همه اعضای مربوطه کابینه دولت اوباما رسید تا تردیدی در خصوص آنکه این اقدام به نفع مالیات‌دهندگان آمریکایی است، باقی نماند." کاش این سبک تفکر در مملکت ما هم بود.
ناشناس۵۴۴۶۹۵۰۹:۱۱:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
الف عزیز که هیچ وقت کامنت های من رو چاپ نمیکنی... ..لطفاً اگر ایران رو دوست داری، تیتر ایرانی بزن «ایران موفق شد پس از ۳۷ سال، طلب خود را با سودش از آمریکا پس بگیرد...»
مصطفی۵۴۴۷۰۸۰۹:۲۷:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
الآن باز یه عده‌ای میان می‌گن این حرف‌ها مصرف داخلی داره.
محمد۵۴۴۷۱۹۰۹:۳۹:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۱
آخه ..، ما همین الان هم کلی دعاوی محکم ضد آمریکا داریم که هیچکدومشون نه برامون پول شده نه اعتبار حالا یکی اومده بازیرکی این رو به پول تبدیل کرده که ما الان تو اوج مشکلات مالی و تحریم ها داریم روش تکیه میکنیم ، اینجوری حرفهای دشمن ... که سرمون کلاه رفته ، به خدا این سیاست .. آورده ای واسه مملکت نداشته جز .. موضع ضعف در مقابل دشمن
ناشناس۵۴۴۸۵۰۱۱:۰۴:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۲۱
کلا طرفداران دولت هروقت که تشت رسوایی شان از بوم میفته پایین این مدلی می زنن به صجرای کربلا!
valor۵۴۴۷۵۷۱۰:۰۶:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲۱
دولت ... و یاس از ثمرات برجام را همین 1.7 میلیارد دلار می دونستند نگو یه تخفیف 8 میلیارد دلاری به آمریکا دادن . تشکر می کنیم از زحمات آقای ظریف!!!!!!
ناشناس۵۴۵۰۱۵۱۲:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
8.3 میلیارد تخفیف با دلار 14000 تومانی می شود چند؟ ماشین حساب سیستم کم اورد !
ناشناس۵۴۴۸۲۶۱۰:۴۹:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۱
برای مردم عادی چه تفاوتی می کند که 1.7 میلیارد دلار باشد یا 5 برابر آن! نهایتاً اختلاسگران دارای ژن برتر کل مبلغ را هپل هپو خواهند کرد!
ناشناس۵۴۶۰۰۲۲۳:۵۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۱
خواهش ما از سران عزیز مملکتمون این است که محترمانه تغییرات خدا پسندانه ای در امور مملکت داری انجام دهند قبل از اینکه دیر شود
ناشناس۵۴۵۲۷۷۱۴:۴۴:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۱
پس این پولها کجا رفته؟ مردم که به خاک سیاه نشسته اند ، چه خبره این مملکت ، هیچ کس جوابگو نیست
ناشناس۵۴۵۶۳۰۱۸:۱۳:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۱
این پول هم نمی گرفتند الان ترامپ کلا ایران رو بدهکار میکرد .مگر میشه از آمریکای زورگو ده میلیارد دلار گرفت .همین الان هر سال دو یا سه بار ایران رو محکوم می کنند وکلی غرامت میخوان.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین