چرا ایرانی‌ها در سفر می‌میرند؟

گروه اجتماعی الف،   3970620074 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرگ ایرانی ها در سفر و افزایش مرگ و میرشان ناشی از چیست؟ چه کسی باید پاسخگوی افزایش مرگ مردم در جاده‌ها باشد؟

چرا ایرانی‌ها در سفر می‌میرند؟

به گزارش تسنیم، شاید روزهای آخر شهریور را بتوان روزهای مرگبار جاده‌های کشور دانست؛ روزهایی که مصادف است با اوج‌گیری سفرهای برون شهری و جاده‌ای و طبیعتاً روزهایی که بیشترین تلفات ترافیکی هر ساله در آن رخ می‌دهد؛ روزهایی مثل روزهای اخیر.

بر اساس گزارش پزشکی قانونی از تلفات ترافیکی سال 96، در سال گذشته 16 هزار و 201 نفر در حوادث ترافیکی جان باختند که از این تعداد، بیشترین کشته‌های ترافیکی در شهریور با عدد یک هزار و 746 نفر رقم خورده و در این ماه نیز خونین ترین روز جاده‌های کشور در تاریخ 23 شهریور ‌ ثبت شده که در این روز 81 نفر بر اثر سوانح ترافیکی جان خود را از دست دادند؛ یعنی به طور میانگین به ازای هر یک ساعت، 3.3 نفر در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند؛ یعنی مرگ حداقل یک نفر در هر 18 دقیقه.

متاسفانه این آمار تکان دهنده در حالی ثبت شده که آمار متوفیان تصادفات رانندگی در سال گذشته بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، 1.7 درصد افزایش داشته است؛ افزایشی که بعد از سال‌ها کاهش آمار تلفات ترافیکی می‌تواند زنگ خطر و هشداری جدی برای پلیس، دستگاه‌های امدادی، خودروسازان، وزارت راه و از همه مهمتر رانندگان باشند که در این بین جان خود را بیش از پیش از دست می‌‌دهند.

از طرفی آمارهای پزشکی قانونی در خصوص تصادفات منجر به فوت سال 96 نشان می‌دهد که نحوه وقوع تصادف 45.5 درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، 20.8 درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و 24.7 درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است.

همچنین بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی، خودرو مورد استفاده 42.9 درصد از افراد متوفی خودرو سواری، 23.8 درصد موتورسیکلت، 6.2 درصد وانت بار، 3 درصد کامیون، کامیونت و تریلی و 1.1 درصد اتوبوس و مینی‌بوس بوده است و 3 هزار و 370 نفر از متوفیان تصادفات (20.8 درصد) عابر پیاده بودند.

اما شاید تمام این آمارها و بازخوانی آن‌ها بهانه‌ای باشد برای یادآوری یک موضوع، اینکه روزهای پیشِ رو، ساعت‌ها و حتی دقایق باقی مانده از شهریور‌، حساس‌ترین لحظاتی باشد که با در نظر گرفتن پیش‌بینی دکتر احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی مبنی بر افزایش تعداد جانباختگان در سال 97، حساس‌ترین لحظات، دقایق و ساعات برای رانندگان و مسافرانی باشد که ممکن است هر 18 دقیقه یک نفر و یا بیشتر در آن جان خود را از دست دهند. از این رو شاید بد نباشد با نگاهی به مهمترین دلایل مرگ مسافران در جاده‌های کشور، هشداری داشته باشیم برای پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخی که دامنگیر ده‌ها خانواده شود.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا با اشاره به نتایج تجزیه و تحلیل تصادفات مرداد عنوان می‌کند: تنها 4 تخلف رانندگان، زمینه‌ساز 80 درصد تصادفات جاده‌ای مرداد‌ بوده است.

وی معتقد است: عدم توجه به جلو با 32 درصد، تخطی از سرعت مطمئنه با 21 درصد، انحراف به چپ با 14 درصد و عدم رعایت حق تقدم با 13 درصد مهمترین علل رخداد حوادث جاده‌ای در مرداد بوده است.

همچنین به گفته رحمانی، سواری‌ها با 59 درصد، موتورسیکلت‌ها 21 درصد و وانت‌بارها با 11 درصد بیشترین عوامل شکل‌گیری حوادث رانندگی جاده‌ای را در ماه گذشته به خود اختصاص دادند.

به هر حال با در نظر گرفتن این افزایش آمار تلفات ترافیکی در سال گذشته و امتداد روند صعودی آمار مرگ مسافران در 4 ماه ابتدایی امسال که از طرف سازمان پزشکی قانونی به میزان 2.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل آن اعلام شده نیازمند توجه ویژه‌تر مسئولان مربوطه و خصوصاً رانندگان است؛ آمار مرگ و میری که رشد آن از یک سو نیازمند ‌توضیح دستگاه‌های مسئول درباره چرایی آن و معرفی خاطیانش است و از سوی دیگر هشداری جدی برای همه ما.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۴۲۹۵۶۱۱:۱۳:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تصادفات ناشی از سه ریشه مختلف انسان، جاده، و وسیله نقلیه حادث میشوند. در خصوص وسایل نقلیه که وضعیت مشخصه: هیچ یک از تولیدات پرفروش داخلی هرگز گواهینامه میزان ایمنی رو در یافت نکرده اند و در رتبه بندی تا پنج ستاره رایج در صنعت خودور، قدشان به دو ستاره هم نمیرسد و متاسفانه هیچ مرجعی داشتن استاندارد ایمنی رو الزامی نمی کند. در خصوص جاده ها هم که الا ماشالله!! فارغ از بحث زیرساخت و روکش جادهها که هزینه بالا دارد، بسیاری از جادهها حتی خط کشی هم ندارند!! و حتی دریغ از تابلوهای نشاندهنده حاشیه جاده. آموزشهامون هم که میتوانست با فرهنگ سازی درست حداقل با بالابردن رفتار احتیاطی باعث کاهش حوادث شود متاسفانه هرروز ضعیفتر میشود. کافیست از آموزش دیدهها به خصوص در شهرستانها بپرسید و یا به صورت ناشناس مورد آموش قرار بگیرید: بسیاری حتی راهنما زدن رو هم تاکید نمی کنند و معمولا روال کار افزودن تعداد کلاسهای لازم و اضافه است.
بهنام۵۴۳۰۴۹۱۱:۴۲:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خوب اگه تو سفر نمیریم که شما با این مملکت داری آدمو دق مرگ میدین. لااقل موقع سیر و سفر و تفریح آدم بمیره.
ناشناس۵۴۳۲۷۶۱۳:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تولید ملی! فرهنگ رانندگی ملی!
املی۵۴۳۳۸۹۱۳:۳۷:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چرا مییمرند چون خودروی بی کیفیت وغیراستاندارد وهمچنین جاده خراب وپرازدست انداز وعدم مهندسی وهم دخالت راننده
ناشناس۵۴۳۴۲۴۱۳:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چون ۱. خودرو ها نا ایمن هستند ۲. جاده ها نا ایمن هستند ۳. قوانین ایران دارند.( بعضی جاها محدودیت سرعت بیخودی وجود دارد و باعث عدم رعایت کلی میشود) ۴. تلاش خاصی برای فرهنگ سازی نشده ( غیر از مورد بستن کمربند که خود هم جواب داده )
ناشناس۵۴۳۴۳۲۱۳:۵۲:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
واقعا به تولید ملی پراید افتخار میکنم فقط به عکس نگاه کنید. یه میلیارد می ارزه
ایرانی۵۴۳۵۷۲۱۴:۴۰:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
باید کسانی که از خودروهای ناایمن حمایت میکنند روز قیامت جوابگوی خون همه کشته شدگان وبازماندگان حوادث جاده ای باشند این خودروی بی کیفیت تولیدش چه ضرورتی دارد خودروی ایمن خارجی وارد کنید حقوق کارمندان خودروسازی را بکشید روش پولشو از مردم زنده بگیرید حداقل جان مردم در امانه حالا که دیکه مشکل کنترل جمعیت ندارید
ناشناس۵۴۳۶۰۳۱۴:۵۲:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲۰
خطای رانندگان وجود داره.. کاملا صحیح.. و باید کاهش پیدا کنه.. ولی چرا باید احتمال مرگ با سوار شدن در قوطی های مرگی ک خودروسازی های ما تولید میکنن در اثر هر خطایی ک اتفاق میافته انقد افزایش پیدا کنه.. اگه ماشین درست و حسابی سوارشیم حتی اگرم تعداد تصادفات کاهش پیدا نکنه قطعا تعداد مرگ و میر کاهش پیدا میکنه.. مدیران این خودروسازی ها رو خون مردم قدم میذارن
ناشناس۵۴۳۶۹۴۱۵:۳۷:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
فرض اول: اشتغال در حوزه خودروسازی 100.000 نفر است فرض دوم: به طور میانگیم سالانه 15.000 نفر در تصادفات کشته می شوند فرض سوم: حداقل 40 سال است که به بهانه اشتغال حمایت همه جانبه از صنعت خودروسازی صورت گرفته نتیجه: به صورت سر انگشتی 600.000 نفر به دلیل این حمایت ها کشته شده اند که یک متوسط خانواده را 4 نفر در نظر بگیریم 2.400.000 داغدار شده اند. اضافه می شود هزینه های بیمه شخص ثالث و هزینه سوخت مصرفی اضافی، آلودگی هوا و درمان آسیب دیدگان از حوادث، آلودگی و ... راه درمان: 1- برکناری تمامی مدیران خودروسازان و لابی گران آنها از وزارت صمت 2- رو آوردن به قطعه سازی به جای خودروسازی برای حفظ اشتغال و انتقال دانش و تکنولوژی روز و ایجاد زمینه صادرات قطعه 3- حذف تعرفه واردات خودرو
ناشناس۵۴۳۷۵۸۱۶:۰۷:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۲۰
تولید کنندگان پراید عامل نابودی اقشار ضعیف باید محاکمه شوند
آریابان۵۴۳۹۶۳۱۸:۱۰:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۲۰
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث یعنی یک خودرو ، یک راننده و یک جاده ، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرین اند : - ساخت خودرو در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!) که تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودرو های ایرانی خریداری شده خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛ - توی جاده بناگاه باید بکوبی روی ترمز چونکه تابلوی سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! و فقط باید امیدوارباشی که راننده پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونه "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!!؛ - و اما راننده که خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! و فقط اوست !!! که دارای مشکل است و بنابراین باید هر جور که شده بموقع به برنامه و قرار خود برسه !!! ؛ و صد البته بی فرهنگی !!!!! رانندگی در راننده ، حتی وقتی شما یکی از بدیهیات !!! در رانندگی یعنی فاصله ضروری با خودروی جلویی رو بخصوص در بزرگراهها و آزادراهها رعایت میکنید ، یهوئی یک خودروئی از سمت راست !!! شما سبقت میگیره و خودش رو در این فاصله جا میده و شما باید حتما و سریعا ترمز کنید وگرنه شما از عقب میکوبید به اون و طبق مقررات رانندگی، این شما !!!! هستید که مقصرید ؛
مهران از برلين۵۴۳۹۷۹۱۸:۲۱:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
"پراید" کلید بهشت است.
ناشناس۵۴۴۰۲۸۱۸:۵۴:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
چون سواره پراید میشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین