پیشنهادی برای جذب و ساماندهی نقدینگی و پول‌های سرگردان

آرش حجتی،   3970619139 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیشنهادی برای جذب و ساماندهی نقدینگی و پول‌های سرگردان

همانطور که همه می‌دانند یکی از علل اصلی افسار گسیختگی نرخ ارز در بازار هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه است. امروز حجم نقدینگی در پایان تیرماه براساس آمار بانک مرکزی امسال به 16 تریلیون و 22 هزار و 500 میلیارد ریال رسید که از ابتدای سال ۴.۷درصد و در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۰.۱درصد رشد داشته است.

از سوی دیگر با رکود و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها و صنایع، بسیاری از صنعتگران و تجار برای حفظ سرمایه اولیه خود اقدام به خریدار سکه و ارز کردند که همگی باعث افزایش تقاضا برای ارز و سکه و به طبع آن افزایش قیمت بخاطر کمبود عرضه و نبود کانال عرضه رسمی، تهیه از بازار سیاه، شده است.

پس از امضای برجام تعداد بسیار زیادی پروژه‌های فاینانس توسط وزارتخانه های مختلف ازجمله وزارت نفت تعریف شد.

در دو سه سال گذشته و پیش از خروج آمریکا از برجام علیرغم تمایل شرکت نفت و برخی شرکت‌های خارجی جهت تامین مالی پروژه‌ها به روش فاینانس، عمدتا به دلیل عدم تامین ضمانت‌های لازم مورد درخواست تامین کننده خارجی توسط شرکت نفت غالب پروژه‌ها به نتیجه نرسید و بخش اندکی هم که شروع شد با خروج آمریکا از برجام متوقف گردید.

در صورت ادامه توقف پروژه های حیاتی شرکت نفت خطر بسیار بزرگی از دو جهت متوجه کشور می‌شود؛ که یکم روند تولید نفت، گاز و یا میعانات و فرآورده‌ها دچار مشکل می‌شود و دوم صنایع جانبی که مایحتاج، لوزام و تجهیزات پروژه‌ها را تولید و تامین می‌کردند به سبب توقف پروژه‌ها دچار رکود و سرانجام ورشکستگی خواهند شد.

جهت رفع مشکل پیشنهاد می‌شود شرکت نفت با همکاری بانک مرکزی راسا اقدام به انتشار اوراق مشارکت ارزی معاف از مالیات برای پروژه های ملی کند.

نرخ ارز بر اساس نرخ بازار ثانویه تعیین و سود مشارکت بر اساس روش‌های جهانی تعیین گردد، مثلا حدود 5 درصد.

در این‌صورت سرمایه گذار نخست با انجام سرمایه گذاری ارزی از حفظ ارزش پول خود، که علت اصلی افزایش تقاضا در بازار ارز در ماه‌های اخیر است، مطمئن می گردد.

ثانیا با برخورداری از سود مختصر از کسب مزیت در این مشارکت اطمینان می یاد و خود را از تحمل ریسک ناشی از نوسانات شدید در بازار ارز مصون می‌دارد.

پروژه های نفت و گاز کشور نیازمند سرمایه گذاری گسترده است، به عنوان مثال فاز ۱۱پارس جنوبی نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیازمند است و پروژه‌های ساخت و یا بازسازی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها حداقل به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد.

به این ترتیب با تعریف تعدادی پروژه در این زمینه و همچنین بسط این سیاست در صنایع دیگر نظیر حمل و نقل، فولاد، معادن، بهداشت و درمان و غیره ضمن جذب حجم بسیار بزرگی از نقدینگی سرگردان و کنترل نرخ ارز نسبت به راه اندازی پروژه های زمین مانده، ایجاد ارزش افزوده، اشتغال زایی و راه اندازی صنایع جانبی می توان اقدام کرد.

جهت موفقیت این روش توجه به نکات زیر ضروریست؛

۱- تضمین اصل سرمایه و سود توسط بانک مرکزی به صورت ارزی

۲- واقعی نگهداشتن نرخ ارز در بازار ثانویه

۳- انتشار اوراق مستقیما توسط بانک مرکزی به واسطه یکی دو بانک دولتی خوشنام، زیرا بسیاری از بانک‌های کشور متاسفانه خود زمینه ساز شرایط نا مساعد کنونی هستند.

۴- جهت تشویق سرمایه گذار به حفظ سرمایه خود اقدام به ارایه مشوق در پایان برخی فواصل زمانی نمود، مثلا پس از دو سال حفظ سرمایه مبلغی یا درصدی اضافه‌تر پرداخت شود.

۵- سرعت عمل در تصمیم گیری و انتشار هر چه سریع‌تر اوراق تا قبل از وخیم تر شدن شرایط.


نگارنده معتقد است اجرایی سازی این روش (انتشار اوراق مشارکت ارزی) در ظرف مدت کمتر از یک‌ماه امکان پذیر است، چراکه شرکت نفت پروژه‌های متعدد تعریف و حتی آغاز شده در دست دارد؛ بنابراین نیازی به صرف زمان برای مطالعه و تعریف پروژه ندارد.

از سوی دیگر بانک مرکزی سپرده پذیری ارزی در بانک‌ها را به تصویب رسانده و با اندک تغییرات قادر به تعمیم آن به اوراق مشارکت، با تکیه به تجربیات انتشار اوراق مشارکت ریالی در سال‌های قبل خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

پیرمرد۵۴۱۵۹۶۱۴:۳۴:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
روح مصدق شاد.
ناشناس۵۴۱۶۹۵۱۵:۰۵:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهترین کار این است که ثروت های کلان در جامعه ملی اعلام شوند و قانون از کجا و چه راهی به این ثروت افسانه ای رسیده ای را پیاده کنیم تا توازت اقتصادی برقراربشود
ناشناس۵۴۳۴۳۰۱۳:۵۱:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۲۰
دقت کرده باشید تمام پیشنهادهایی که برای مدیریت نقدینگی داده میشود در جهت سودرسانی به سرمایه داران است! و این خود باعث تشدید تولید نقدینگی میشود! این آقایان اگر اندکی علم اقتصاد میدانستند و البته در کنار آن به عدالت هم معتقد بودند باید راهی برای کاهش ثروتهای انباشته شده در دست بخش کوچکی از جامعه پیدا میکردند. الان 40 سال است قانون از کجا آورده ای تصویب شده اما اجرا نشده! لایحه های مالیاتی تهیه شده اما بررسی و تصویب نمیشود! خودشان میگویند پزشکان 6 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند! تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
ناشناس۵۴۱۷۲۳۱۵:۱۶:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهترین راه هر اداره و سازمانی که خدماتی میدهد خدماتش را شروع کتد به پیش فروش مانتد خودرو سازان مسکن و شعر سازی وامدهای بانکی برای اینده دور پیش فروش زمین و حج و تورهای سیاختی زیارتی ارزان در نوبت سهام های بیمه شده بورسی و هزاران راهکلر دیکر
ناشناس۵۴۲۰۷۵۱۷:۳۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ماشاله همه در این کشور کارشناس اقتصادی شده اند نابغه! با چه نرخ سودی اوراق منتشر بکنیم که برای مردم جذابیت داشته باشه؟ در حالی که بازدهی بازارهای سکه، ارز، خودرو و مسکن طی 1 سال گذشته بالای 100 درصد بوده ، کسی اوراق 20 یا 25 یا حتی 30 درصد می خره؟
علی میرزا۵۴۲۴۲۷۲۲:۳۹:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
با سلام -نرخ سود 100 درصد که اشاره کرده اید نسبت به ریال است که در واقع بیشتر مبین کاهش ارزش پول ملی است تا سود ولی نگارنده سود ارزی را بیان کرده است
ناشناس۵۴۳۴۱۰۱۳:۴۳:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به نظرم یکی از معدود کارهایی که می تواند کمک کند یکی حساب سپرده ارزی و یا اوراق سپرده ارزی است که بانک مرکزی باید و باید تضمین لازم برای بازپرداخت اسکناس ارزی را بدهد و دومی انتقال سرمایه گذاری به سمت تولید و فقط تولید باشه متاسفانه ما مدیر و برنامه نویس و برنامه ریز در کشور نداریم . امثال ما هم که به عنوان کارشناس در این کشور کار میکنیم مجالی به ما نمی دهند اما میشود مهندسین را جمع و از آنها استفاده کرد . گرفتن سرمایه های خرد از مردم دادن تضمینات کافی برای باز پرداخت اصل سرمایه و سود متعارف و همچنین دادن سهام همان شرکتهای تولیدی که سرمایه گزاران جزء خود را به عنوان صاحب کار بدانند . با ایجاد کارگاه های کوچک و زود بازده تولید و برداشتن موانع و قوانین دست و پاگیر و بی مصرف . میتواند کمک به جمع آوری نقدینگی و تولید نماید. راه اقتصادی که 40 سال است میرویم اشتباه است و همه داریم چوبش را می خوریم
ناشناس۵۴۲۲۴۱۱۹:۲۵:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
طرح واقعا عالی است کاش دولت فعلی گوش شنوا داشت با این طرح تحریمها حداقل 80 درصد خنثی میشوند با اجرای این طرح ارز حداقل تا 5 سال کنترل خواهد شد. دغدغه حفظ ارزش سرمایه هم برطرف میشود.
ناشناس۵۴۲۲۶۸۱۹:۴۳:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
( نویسنده نوشته : همانطور که همه می‌دانند یکی از علل اصلی افسار گسیختگی نرخ ارز در بازار هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز و سکه است.) در صورتی که اصلا اینطور نیست و مسولان بصورت مصنوعی و با ترفندهای همیشگی قیمت ارز را گران کردن و بالا نگه داشته اند و حال یک تورم مصنوعی سیصد درصدی در پیش خواهیم داشت حال شروع می کنند حقوق های خودی ها را سیصد درصد افزایش میدهند و بهانه های مختلف شروع به چاپ اسکناس می کنند و خلاصه همان آش و همان کاسه
ناشناس۵۴۲۲۷۹۱۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
کاش سکه نفتی هم داشتیم. پول سکه رو میدادی سرمایه گذاری نفتی میکردی. هر وقتم میخواستی به نرخ روز سکه سرمایه رو خارج میکردی
ناشناس۵۴۱۶۰۰۱۴:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهتره چند تا اختلاسگر ماهر استخدام بشه تمام نقدینگی رو جمع کنن.عاقبت پول بدون تولید همینه.
ناشناس۵۴۱۶۱۶۱۴:۳۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بعد از دو یا سه سال از کجا ارز میاورید تا به تعهدتون عمل کنید
علی۵۴۱۸۱۵۱۵:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
واقعا قشنگ گفتی دمت گرم
رضا۵۴۱۹۵۱۱۶:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اخوی نگفته ارز می دیم گفته معادل ریالی به نرخ ازاد حال نمی دانم سنا یا نیما اما مشگل این است که این کار نیاز به منابع ارزی دارد و نه ریالی
ناشناس۵۴۱۷۳۹۱۵:۲۳:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهترین روش همان جذب سرمایه های مردم در بانکهای دولتی و صادق هست ووام دادن اونها به افراد نیازمند واقعی وام اینطوری هم افراد نیازمند نیازشون برطرف میشه وهم صاحبان سرمایه سود می گیرند
ناشناس۵۴۱۷۴۳۱۵:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ارز میبایستی یک نرخ داشته باشد و آنهم نرخ بازار آزاد. این تنها را جلوگیری بی هزینه از رانت و قاچاق میباشد. بگمانم این خواهد شد پس از آنکه کیسه رانتخواران و قاچاقچیان کالا به داخل و خارج از کشور کاملا پرشد.
صادقی۵۴۲۳۹۹۲۲:۱۴:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ای برادرجان پدر ما درآمد... تا همه چی آروم بود ...از تحلیلگر تا مردم کامنت گذار ...میگفتن کو ارز تک نرخی انجام شد.... گندش درآمد حالا شد ..
ناشناس۵۴۱۷۵۸۱۵:۲۸:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
نویسنده ی این متن باید بعنوان وزیر اقتصاد انتخاب بشود !! به تنهایی کل تحریم ها را بی اثر کرد!! با وجود چنین نوابغی در کشور چرا دولت این همه امتیاز داد در برجام برای رفع تحریم ها ؟ !!!!!
رضا۵۴۱۷۷۱۱۵:۳۰:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اولا خود بانک مرکزی اعتبار ندارد مگر نگفتی شرکت های خارجی بواسطه عدم ارایه تضمین دولت از کار منصرف شده اند،ثانیا الان نرخ ارز به سقف رسیده و دولت بیشتر نگران کاهش ان است تا افزایش مثلا دیروز در حالی که نرخ یورو 14000 تومان شده بود با ارائه ارز مسافری 14500 تومانی سبب شد که دوباره تا 15000 تومان افزایش یابد.ثالثا این نوع سرمایه گزاری ها نیازمند به ارز و تکنولوژی روز است که هیچ یک در اختیار شرکت نفت نیست و ریال دردی را از آنها دوا نمی کند.
ناشناس۵۴۱۷۹۰۱۵:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
کجای کاری برادر،گیرم که شما پول نقد مردمو با قیمت روز ارز از دستشون خارج کردی کو تخصص و تعهد برای جلو بردن صنایع نفت و گاز؟ فقط بحث سرمایه گذاری نیست که آخه .یکم دیدتو وسیعتر کن و همه مشکلاتو با هم ببین.شما نگاه کن حتی مواد اولیه پوشک و بطری آب معدنی هم از جای دیگه وارد میشده.هر چقدر که تو صنایع موشکی پیشرفت داشتیم در نگهداری از مغزهای سازنده و متخصص و حمایت از تولید کننده های شریف و واقعی عقبگرد داشتیم.و دولتها با یه سیستم رانت ساز و فساد خیز در تمامی بخشهای اقتصادی باعث نابودی اقتصاد و سرمایه مردم شدند .
علی۵۴۱۸۱۳۱۵:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
هیچی دیگه، همین دو قرون پول مردم را هم به صورت ارز ازشون بگیرید ببرید کانادا. بعد بگید منابع ارزی نداریم. بعدشم بگید مردم به دولت کمک کردند، چه مردم خوبی داریم. خب شما نویسنده محترم مگه نمیدونی همین مدیران در سالهای آتی هم خواهند بود و کوچکترین تغییری نخواهند کرد؟
ناشناس۵۴۱۸۴۳۱۵:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
ارزش پول ترکیه و روسیه هم بعد تحریم های امریکا سقوط کرد تحلیل خود را بفرمایید !!!
ناشناس۵۴۱۸۵۹۱۵:۵۳:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بهتره حباب بفروشن، نقدینگی جمع کنن، بعدش حباب را بترکونن و نقدینگی جمع شده را بسوزونن یا خمیر کنن. به همین سادگی.
علی۵۴۱۸۹۲۱۶:۰۱:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بیش از چهار سال است که پروژه های نفت و‌گاز با کمبود و حتی نبود منابع ارزی یا بحال تعلیق درآمده یا کلا به فراموشی سپرده شده اند. تا حالا کجا بودید شما؟!!!
ناشناس۵۴۱۹۱۳۱۶:۰۷:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
مردم هم حتما بهتون اعتماد میکنن
حمید رستمی۵۴۱۹۴۱۱۶:۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۹
کار بسیار عالی و خلاقانه ای می باشد. من خودم حدود یک میلیارد تومان سرمایه نقد دارم که در صورت اجرای این طرح تمام آنرا به این صورت سرمایه گذاری خواهم نمود. من مقالات بسیاری خواندم و بهترین و خلاقانه ترین طرح پیشنهادی می باشد. امیدوارم دولت این طرح و اجرایی کنه. تو این چند ماهه نا امیدی خواندن این طرح هم امید و هم اطمینان و هم حس خوب را به من منتقل کرد. از نویسنده بسیار ممنونم.حتی اگه اجرایی نشه حال منو خوب کرد
1235۵۴۳۴۰۱۱۳:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
منم هم نظرم
امین۵۴۱۹۶۴۱۶:۲۴:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
عزیزجان... این قول نقدینگی که میگی کجاست؟ دست کیه ؟ کو؟ چرا دلار 3500 بود هم زندگی لنگان لنگان میرفت ملت توان خرید آنچنای نداشتند نقدینگی درکار نیست...همش افزایش نرخ ارز هست
نادری۵۴۱۹۶۸۱۶:۲۵:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
الف عزیز چرا یک مطلب و مقاله و تیتر ندارید که دلار13 هزار !!! چرا باید قبول کنیم و عادت کنیم ؟ چرا؟
ناشناس۵۴۱۹۷۳۱۶:۳۳:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اره دیگه همینجوری الکی الکی قیمت ارز رو ببرید بالا
محمد۵۴۲۰۷۰۱۷:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
به نظر من در شرایط فعلی طرح خوبی میتونه باشه و احتمالا اگه درست اجرا بشه میتونه تا حدود زیادی به بازار ارز کمک کنه .
ناشناس۵۴۲۴۳۶۲۲:۴۴:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
دیگه کسی گوشت رو دست گربه نمی ده.
ناشناس۵۴۲۰۷۲۱۷:۲۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
سرمایه گذاری ارزی مردم در پروژه های عمرانی.
مهرداد۵۴۲۳۸۲۲۱:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
سرمایه های پیمانکاران عمرانی توسط ارگانهای دولتی به یغما رفت حال دارن برای پول معیشتی مردم نقشه میکشند
ناشناس۵۴۲۱۲۵۱۸:۱۰:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اولین کاری که باید صورت گیرد دست برداشتن مسئولین ریز و درشت از دروغ و ریاکاریست بدون شک این طرح هم برای خالی کردت هر چه بیشتر جیب مردم است و پس از انقضاء و سر رسید از پرداخت پول مردم امتناع خواهند کرد.
ناشناس۵۴۲۱۷۷۱۸:۳۵:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اطمینان مردم را سلب کرده اند.
ناشناس۵۴۳۱۵۱۱۲:۲۲:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۲۰
این حرف حرف بسیاردرستی است . رهبری نیز به ان مستقیم اشاره کردند . در عین حال با عمل درست اعتماد نیز برمی گردد . بایستی اراده و باور ان در میان قوای مقننه و مجریه باشد . ضمن اینکه 1600 هزارمیلیارد تومان نقدینگی به یکباره قابل جذب نیست و بایستی بتدریج جذب شود . این یک فرایند تدریجی از مرحله تهدید به مرحله فرصت است ولی ساختارها و ادم های خاص خودش را می خواهد.
ناشناس۵۴۲۲۹۱۲۰:۰۴:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
بعد چند سال معادل ریال اونم دولتی پس میدن
فرهنگ۵۴۲۳۵۱۲۱:۱۳:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۹
خواهشمند است منتشر فرمایید . پیشاپیش از مطول شدن نظر عذر خواهی می کنم . قسمت اول نظر با تشکر از پیشنهاد دهنده محترم آقای آرش حجتی این طرح چهار راس اساسی دارد. راس اول : نقدینگی راس دوم : تکنولوژی راس سوم : بازاربابی فروش محصولات نفتی راس چهارم : امکان برگشت ارز از طریق سیستم ها ی مطمعن و کارا . در مورد راس اول که موتورمحرک این کلان طرح است میتوان گفت که امکان جذب نقدینگی از طریق چهارچوب پیشنهاد شده کاملا امکانپذیر است . راس دوم که راس تکنولوژیکی قضیه است را نیز میتوان با استفاده از منابع دانش بنیان داخلی ، نمونه های موجود و ساخت از طریق مهندسی معکوس ، و استفاده از توان کشورهای صاحب تکنولوژی نظیر چین و روسیه - هرچند با سطحی پایین تر از غرب باشد - مدیریت و هدایت کرد . سخت است لیکن شدنی . سختی ان نیز برنامه ریزی تشکیلاتی و نظارت مستمر می خواهد و با فله ای مدیریت کردن ممکن نخواهد شد. دولت برای مدیریت اینکار باید هسته های مدیریتی قوی با جذب متخصصین باتجربه در قالب مدیریت پیمان عمل کند و نظارت عالی را نیز خود به عهده بگیرد . در سطح اول مدیریت نیز افراد کارازموده ، پاکدست و متعهد به کشور را شناسایی و جذب کند . من بنا به شرایط و تجارب کاری خیلی ها را میشناسم که در حاشیه و یا خانه نشین هستند و ازاین پتانسیل ها در صنایع بزرگ که نیاز به کار سیستمی و تشکیلاتی دارد استفاده نمی شود . و در نهایت و در راس ، یک بدنه سبک و چابک دولتی متمرکز باشد که مسئولیت دیگری را متقبل نشود و بر این کلان طرح متمرکزباشند. راس سوم : بازار فروش محصولات نفتی است. انجام این کار سخت تر از راس دوم نیست و بایستی بر محور افزایش تنوع و حجم تولید فراورده های نفتی - به معنی فاصله گرفتن از خام فروشی - در میان مدت بناشود . مشتریان در حوزه فراورده هایی نظیر پتروشیمی بسیار زیادتر و امکان بازاریابی و فروش در محموله های کوچک تر ساده تر از فروش نفت خام و امکان ره گیری توسط امریکایی ها سخت تر است . دلایل ان واضح هستند . نفت را باید در حجم چند میلیون بشکه و یکجا فروخت . این است که کار راسخت می کند . محصولات پتروشیمی میتوانند توسط بخش خصوصی بفروش بروند . در این ارتباط فاکتور نظارت و جلوگیری از رانت به مثابه انچه از تجربه کار با امثال بابک زنجانی ها فراموش نشوند . هر کارموفق الزاماتی داردو راحت نیست. هر کدام از فعالان فروش نیز بر اساس توان مالی و وثایق خود طبقه بندی شوند .
ناشناس۵۴۲۳۹۸۲۲:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۹
منابع مالی را هم تامین کنید که البته با میزان اعتمادی که مردم دارند، بسیار بعید بنظر میرسد، تکنولوژی و دانش فنی پروژه ها را از کجا می آورید؟ از برادران و خواهران چینی؟
ناشناس۵۴۲۴۵۴۲۳:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۹
یعنی به هر دلیل این تب خرید دلار وسکه فروکش کرد قیمت ها برمیگرده به سابق؟!!!! خود نویسنده محترم هم میداند اینکه تقصیر ها را به گردن مردم بیندازیم کار پسندیده ای نیست
ناشناس۵۴۲۴۹۳۲۳:۲۹:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۹
اقتصاد علم است . لذا با تحریم وجنگ و محاصره ممکن است ضعیف شود ولی نابود نمی گردد. کسی که اقتصاد بلد باشد می تواند بحران ها را بگذراند. اقتصاد فاسد و دولتی ایران با مدیران رانتی و بی سواد نیاز به جراحی دارد. هر جراحی هم حتما عوارض دارد و حتما دردناک است ومدتی لازم است تا بیمار خوب شود. البته اگر جراح متخصص خوبی باشد این دوره نقاهت زود می گذرد.
ناشناس۵۴۲۵۳۷۰۰:۳۹:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
اقای سیف همان زمان که نرخ سود بانکی بدون برنامه ریزی کم کردی علیرغم اخطار کارشناسان سپرده ها از سیستم بانکی خارج شد و بطور سرگردان به جان بازار و اقتصاد افتاد بی شک بزرگترین ضربه به اقتصاد و سفره های مردم شما زدید
ناشناس۵۴۲۶۲۴۰۷:۳۶:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۲۰
پیش شرط آغاز و انجام هر پروژه معقول و منطقی که مشارکت مردم را می طلبد اعتماد جامعه به بالادستی هاست. امروز این اعتماد وجود ندارد و تا زمانی که فساددر همه سطوح لنگر انداخته است تغییری در سطم اعتماد (عدم اعتماد) مردم حاصل نخواهد شد
ناشناس۵۴۲۷۱۳۰۸:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
سلام این طح و پیشنهاد سالهاست که ارایه میگردد ولی دستهای پنهان و مافیاهای ریز و درشت در صنعت نفت به هیچ وجه اجازه این کار را نمیدهند چون با این کار جلوی فساد و رانت انها برای واگذاری کار به خارجی ها گرفته میشود به نظر من یکه نکته مهم در پیشنهاد فوق که از قلم افتاده و برای خاطر جمعی سرمایه گذاران الزام استفاده از شرکتهای حسابرسی بین المللی برای این موضوع میباشد تا خیال همه راحت باشد
دکتر معین۵۴۲۷۷۴۰۹:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۲۰
مشکل اصلی عدم اعتمادعمومی است که باید قبل از انتشاز اوراق ارزی ترمیم شود لطفا برای ترمیم اعتماد عمومی راهکار ارائه دهید
علی۵۴۳۴۸۴۱۴:۱۰:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
جناب نابغه قیمت واقعی دلار زیر 5000 تومان است. قیمت در سامانه نیما حدود 7500 تومنم است و تقریبا دوبرابر حباب دارد چند سال بعد حباب ارز بترکد و نقدینگی نصف شود، شما پاسخگوی سرمایه مردم میشی؟!!!!!!
ناشناس۵۴۳۶۶۰۱۵:۱۵:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۲۰
به دلیل وارد شدن خدشه به اعتماد عمومی( سپرده ارزی و ندادن ارز توسط بانک ها در گذشته) ، طرح موفق نخواهد بود.
ناشناس۵۴۳۸۹۴۱۷:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۲۰
.............اخه ادم عاقل الان ایران نمی تواند نفتش را بفروشد سرمایه گذاری کجا کند ؟؟
ناشناس۵۴۴۴۲۰۰۰:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
بالاخره هر پروژه ای نیاز به لوازم دارد و وقتی بخواهید از خارج تامین کنید امریکا وارد میشود . این کار بشرطی خوب است که تحریم در بین نباشد. تا تحریم است بحران قابل حل نیست.
ناشناس۵۴۴۵۸۸۰۷:۲۷:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۲۱
این پیشنهادهای مشعشعانه با توجه به سطح اعتماد مردم به بانکها خصوصا بانک مرکزی قابل اجراست؟!چند بار سر مردم شیره گذاشتیم؟!
ناشناس۵۴۴۹۲۷۱۱:۳۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲۱
اولا هیچکس دیگر به این دولت ..اعتماد ندارد (مثل اینکه دایما میگن صبر کنید ، نخرید، خبری نیست، انبارها پره، و ... ولی خودشون ارز میبرن دلار گرون میکنن تورم 300 درصدی رو انکار میکنن و ... و یا مثل سکه، ثبت نام میکنن و بعد دبه درمیارن و مالیات میخوان و ... و خلاصه همشون ..گیر کردن). ثانیا دادن ریال به دولت نمیتواند کمکی به ساخت یا توسعه طرحهای وزارت نفت بکند حداقل تا 85% ارز لازم دارد. ثالثا این دولت و همه دولتهای قبلیمون از برکت افزایش نرخ ارز و فروش آن به مردم بدبخت تمامی ریالهای لازم را برای اداره الکی مملکت به دست میارن (مردم پولشون بی ارزش میشه ولی دولت هزینه هاش رو تامین میکنه) مگه نادانند که ریالمون را به ارز تبدیل و به ارز اون سود ارزی بدن و راه سود خودشون و ضرر مردم را ببندن. با همه این احوال متاسفانه هیچ راه دیگه ای برای جذب نقدینگی وجود نداره و اگر کمی عاقل باشن این کار را باید بکنن و ریالها رو بگیرن اوراق ارزی بدن با تضمین کافی و بدون دبه های بعدی.
خام۵۴۵۲۷۴۱۴:۴۲:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲۱
سلام.ضمن اینکه طرح این دیدگاه ها کمک به یافتن راهکار برای برون رفت از مشکلات می کند .اما اینکه من وامثال من که از مسایل مالی وسرمایه گذاری اطلاعاتی نداریم اظهار نظر بی فایده است.اما برای خالی نبودن عریضه وفقط بعنوان یک هموطن سوال می کنم آیا نمی شود با تاسیس یک شرکت سهامی عام از محل نقدینگی ریالی مردم نسبت به راه اندازی مترو برای شهرهای اقماری تهران مثل فردیس وشهریار .ورامین .پردیس.رودهن .دماوند وحتی فیروزکوه اقدام نمود واز محل درآمد آن علاوه بر معافیت مثلا 20 ساله از مالیات .نسبت به پرداخت سود سهام اقدام نموده ونیز سهام آن قابل خرید وفروش باشد؟
علیجانی۵۴۵۴۷۷۱۶:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۲۱
این سوال من را لطفا جواب بدهید ؟ بانک مرکزی با فروش 30 میلیارد دلار با نرخ روز 30.000.000.000*14.000 =420.000.000.000.000 تومان که با این پول دولت از تمام تعهدات و بدهی های خود برای همیشه خلاص می شود .( البته برای حفظ ارزش دلار در بازرا آزاد باید آرام عمل کند .) و سپس می تواند ادامه راه را مدیریت کند . لطفا اگر اشتباه میکنم راهنمایی فرمایید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین