اعتراض هنرمندان باعث تعطیلی نمایشگاه تهمینه میلانی شد/ کپی‌‎برداری میلانی از آثار دو هنرمند

گروه فرهنگی الف،   3970618161 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایشگاه انفرادی نقاشی تهمینه میلانی در روز ۱۶ شهریور افتتاح شد اما اتهام کپی بودن چن نقاشی و اعتراض هنرمندان باعث شد که میلانی امروز در اینستاگرام از تعطیلی نمایشگاه خبر دهد.

اعتراض هنرمندان باعث تعطیلی نمایشگاه تهمینه میلانی شد/ کپی‌‎برداری میلانی از آثار دو هنرمند

به گزارش الف، نخستین نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های تهمینه میلانی، کارگردان سینما در روز ۱۶ شهریورماه در گالری ایوان افتتاح شد. این نخستین بار نیست که هنرمندانی که در هنر خود مشهور هستند به هنرهای دیگر سرک می‌کشند و صدالبته معمولا این مسئله با اعتراض اصحاب اصیل آن هنر همراه می‌شود. تهمینه میلانی هم از این مسئله مستثنا نشد. در روز افتتاحیه به گزارش خبرگزای مهر جمعیت بسیاری در گالری ایوان جمع شدند و عموما به‌دنبال عکس یادگاری گرفتن با تهمینه میلانی و بقیه هنرمندان مشهور بودند.

در مقابل این حضور، چند هنرمند جوان مقابل در ورودی گالری ایوان ایستاده بودند و تعدادی از کارهای هنری استادان شاخص تجسمی (از جمله محسن وزیری مقدم و بهمن محصص) را در دست داشتند و از مردم سوال می‌کردند آیا هنرمندان خالق این آثار را می‌شناسند یا خیر و قصدشان از این حرکت اعتراضی نمایش هنر واقعی به مردم بود و معتقد بودند که مردم باید به تماشای هنر واقعی بروند.

این اعتراض ها که از همان زمان افتتاح نمایشگاه رقم خورد متمرکز بر این بود که چرا افرادی که در حوزه ای دارای شهرت و طرفدار هستند تنها به واسطه آن شهرت به خود اجازه ورود به عرصه هنری دیگری را داده و بدون داشتن پشتوانه هنری مثلا دست به خلق نقاشی می زنند. این حاشیه ها و اعتراض ها به همان روز ختم نشد بلکه این آغاز ماجرا بود و کارشناسان هنری از فردای آن روز ناظر به کیفیت نقاشی ها برگزاری چنین نمایشگاه و قیمت های تابلوها را به نقد کشیدند. هنوز این نقدها پاسخ داده نشده بود که به یکباره مشخص نیست تعدادی از این آثار کپی نقاشی های یک هنرمند خارجی است!

کپی‌‎برداری میلانی از آثار دو هنرمند؟

در این میان عده‌ای از فعالان هنرهای تجسمی معتقدند اگر گالری‌دارها از طرف هنرمندان حرفه‌ای به دلیل برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مواخذه شوند و هنرمندان شاخص دیگر سراغ این گالری‌ها برای برپایی نمایشگاه‌هایشان نروند، احتمالا بعد از این کمتر شاهد چنین نمایشگاه‌هایی خواهیم بود.

                                                                  اثر علیجانی (سمت راست)، اثر میلانی (سمت چپ) 

تعدادی از هنرمندان نیز نقاشی‌های تهمینه میلانی را ضعیف و کپی‌ شده از آثار «jenny meilihove» که در حوزه طراحی کتاب کودک و کارت پستال فعال است و برخی آثار «آمادئو مودیلیانی» نقاش مشهور ایتالیایی برشمردند. آنها به قیمت‌گذاری‌ بالای این نمایشگاه اشاره و ابراز کردند که ۲۵ میلیون تومان قیمت مناسب چنین آثاری نیست.

مسئله دیگری که اعتراض هنرمندان را در پی داشت این بود که چرا نقاشان جوان نمی‌توانند نمایشگاه آثار خود را برگزار کنند ولی تهمینه میلانی به دلیل شهرت خویش در سینما به‌راحتی می‌تواند نمایشگاه برگزار کند.

واکنش تهمینه میلانی

نخستین واکنش تهمینه میلانی انکار اتهام کپی‌کاری بود. او در دو پست اینستاگرامی نوشت که از عکس‌العمل هنرمندان جوان متوجه اوضاع بد بازار هنری شده است و در راه بهتر شدن این وضعیت تلاش خواهد کرد. میلانی در ادامه اتهام کپی بودن نقاشی‌اش از یک هنرمند دیگر را رد کرد و گفت شب گذشته‌اش با آثار او آشنا شده و آثارش ربطی به آثار «jenny meilihove» ندارد.

اما ساعتی بعد تهمینه میلانی با انتشار پست دیگری در اینستاگرام کپی بودن یک نقاشی‌اش را پذیرفت و گفت که این اثر از نمایشگاه خارج شده است.

 

پرده آخر نمایش، تعطیلی نمایشگاه

با واکنش‌های زیادی که تعدادی از هنرمندان با حضور در گالری ایوان به تهمینه میلانی نشان دادند، ظاهرا ایشان و گالری به تعطیلی نمایشگاه متقاعد شده‌اند. میلانی در پستی این تعطیلی را اعلام می‌کند؛ هرچند به نظر می‌رسد این پایان ماجرا نباشد.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۹۹۷۲۱۶:۲۱:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۸
ضمن احترام به خانم میلانی ، واقعا دم این دانشجویان جوان گرم ، همواره باید طرف حقیقت را گرفت و از نامها نهراسید .در عکسی که گذاشته اید ، دخترانی کم سن و سال و نوجوان هستند ولی وقتی چنین کاری میکند معلوم است دلی دارند به اندازه دنیا و شهامتی بزرگ و بسیار عاقل ،
ناشناس۵۴۰۲۲۸۱۸:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۸
خجالت هم خوب چیزیه . تو روز روشن ، آثار نقاشهای دیگه رو کپی کرده و داره میفروشه ، بعد با کمال وقاحت میگه بیاین همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم ؟! تو چرا آثار بقیه ربه اسم خودت میفروشی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین