ماجرای اشک ریختن وندی شرمن و تغییر موضع مقامات ایرانی

گروه سیاسی الف،   3970617090 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، برخی جزییات مذاکره هسته‌ای با ایران را به روایت خود شرح داد.

ماجرای اشک ریختن وندی شرمن و تغییر موضع مقامات ایرانی

کیهان نوشت: وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5، طی یک رشته توییت برخی جزییات مذاکره هسته‌ای با ایران را به روایت خود شرح داد.

در بخشی از این متن آمده است: می‌خواهم برای شما داستانی درباره هنر معامله بگویم؛ معامله با ایران که در جریان آن رهبری مذاکرات را بر عهده داشتم.

در بخش دیگری از متن فوق آمده است: بعد از شام شب بیست و پنجم، من با عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایرانی و مجید تخت‌روانچی، دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران برای بررسی یک قطعنامه سازمان ملل متحد دیدار کردم.

عراقچی با نکات کلیدی موافقت کرد ولی پس از آن به سمت جلو خم شده و یکی از بندهایی که پیش از این درباره آن توافق شده بود را به چالش کشید.

این یک شیوه آشنای مذاکره ایرانی بود: زمانی که توافق، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسید، یک نکته دیگر برای اختلاف ایجاد می‌شد. ما آنچه را می‌خواستید به شما دادیم، حالا برخی چیزهایمان که از ما گرفته‌اید را به ما برگردانید.

من آن را باختم. شروع به توضیح دادن کردم و چشمانم از ناامیدی و خشم پر از اشک شده بود. من به آنها گفتم که چگونه راهبردهایشان می‌تواند تمامی توافق را به مخاطره بیندازد.

از همان ابتدای زندگی به زن‌ها گفته می‌شود که عصبانی شدن آنها به لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست و این‌که مردم گریه شما را ببینند، نشانه ضعف است.

عراقچی و روانچی مبهوت شده بودند. آنها برای اولین بار طی یک ماه، ساکت شده بودند. چیزی در صداقت ناامیدی من باعث عبور از مانع شده بود. بعد از یک لحظه طولانی سکوت، عراقچی اعتراض خود را پس گرفت. این ارزیابی اشکبار به حرکت اصلی مکعب روبیک تبدیل شد.

این زمانی بود که مساله کاملا برای من روشن شد. زمانی که ارزش‌هایی مانند اعتبار، پایداری و تعهد را هم در کار و هم در زندگی شخصی پای میز مذاکره می‌آورید، شما به طور فوق‌العاده‌ای قدرتمند هستید.

گفتنی است این اظهارات وندی شرمن، روایت یک مقام آمریکایی از فضای مذاکرات است و نمی‌توان صحت آن را تایید کرد اما متاسفانه تاکنون هرگاه مقامات آمریکایی و اروپایی درباره جزییات و حواشی مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 مطلبی منتشر کرده اند، این اظهارات از سوی مقامات کشورمان تکذیب نشده است.

لازم به ذکر است که وندی شرمن- خرداد 97- در مصاحبه با رادیو نیویورکر گفته بود:« قطعا ما در طول مذاکرات برجام می‌دانستیم که احتمال لغو این توافق [از سوی آمریکا] وجود دارد. مذاکره‌کنندگان ایرانی نیز در طول این مذاکرات مدام می‌پرسیدند ما از کجا بدانیم شما این توافق را لغو نخواهید کرد و من می‌گفتم راهی برای پی بردن به این وجود ندارد همانطورکه ما نمی‌دانیم شما به این توافق پایبند خواهید ماند یا نه!».

متاسفانه برجام براساس سهل اندیشی و اعتماد نابجا به آمریکا امضا و اجرا شد‌ که اگر این نبود هیچگاه تعهدات طرفین، نامتوازن، ناهمزمان و برگشت‌ناپذیر برای ما و برگشت‌پذیر و قابل نقض برای طرف آمریکایی و فاقد مکانیسم حقوقی مفیدهنگام شکایت تنظیم نمی‌شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۷۴۲۹۱۱:۳۰:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
مطالب کیهان هیچ ارزشی از نظر مستندات ندارد بیشتر جنبه تخریبی دارد لذا خواهشمند است مطالب بی پایه واساس را در سایت الف نیاورید
ناشناس۵۳۷۴۹۰۱۲:۱۰:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
سندیت از این محکم تر که الان و با گذشت دو سال از توافق همه ی اون پیش بینی ها الان به وقوع پیوسته ...؟؟! شما چه جور سندی میخواین ؟؟!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۵۳۷۵۲۳۱۲:۲۵:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
بله راست میگن.مطالب شرق رو چاپ کنید که نسخه ای از مطالب روزنامه های سعودیه و میخواد عراقی و ایرانی رو به جان هم بندازه و اربعین رو ناامن کنه
ناشناس۵۳۷۵۵۵۱۲:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
شما دیگه چه .... خود طرف تو اکانت رسیمیش اینا رو نوشته! خودت برو بخون و تهمت نزن!
ناشناس۵۳۸۳۵۱۱۸:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
کدوم اکانت؟ متن انگلیسی لطفاً!
به افرید۵۳۷۶۸۳۱۳:۳۹:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
دوستان چیزی از دست ندادیم،برجام برامون فایده داشت.کمی منطقی باشد،کیهان همیشه افراطی با مسائل برخورد کرده.
ناشناس۵۳۸۲۵۲۱۷:۳۸:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
خب برو متن اصلیش رو بخون.خاطرات وندی شرمن در مورد مذاکرات.
محمد۵۳۷۴۵۶۱۱:۴۶:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
آخر چرا سفسته می کنید اگر برجام نبود که تا حالا از قحطی مرده بودیم. اینهمه دلار نقدی گرفته شد که معلوم نیست کدام آقازاده سپرده خارجی کرد. اینهمه گشایش راندیدید؟؟؟؟؟ چرا راه جایگزین نمی دهید. الان فکر کنید همان سال است. پیشنهاد اجرایی بدهید نه شعار. فقط بلید انتقاد کنید خب شما بودین چه می کردید. اونهایی که کنار گود نشسته اند و ایراد می گیرند.
ناشناس۵۳۷۶۶۸۱۳:۳۴:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
واقعا برای من عجیبه که هنوز شما در جریان نیستید چه اتفاقی افتاده است و از برجــــــــــام دفاع می‌کنید.
ناشناس۵۳۷۷۷۳۱۴:۱۷:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
سفسطه نکن نه سفسته
ناشناس۵۳۷۴۷۷۱۲:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
قبول واجرای برجام نیاز و لازم برای آنروز کشور بود ، بدونه توجه به بد عهدی طرف مقابل، شما چشمان خود را روی ارتقاء وجه ایران در دنیا بسته اید ،اینکه طرف مقابل بد عمل میکنه نه تنها ذره ای از ارزش کار ایران کم نکرده بلکه با برخورد منطقی باعث بوجود آمدن شکاف در خیلی از نزدیکان آمریکا حتی نزدیکترین لایه های مخالف برجام در اطراف ترامپ شده.
ناشناس۵۳۸۵۲۰۲۱:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
از تعرض به زنان ایرانی در گرجستان و سقوط اعتبار پاسپورت ایران در جهان می شه فهمید
حسن۵۳۷۵۳۹۱۲:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
شما هنوز نفهمیدید توافق هسته ای تلاش اوبامابود برای اینکه رفتار ایران تغییر کنه و در واقع یک شانس مجدد به ایران داد.وگرنه هر آدم کم عقلی هم می دونست وقتی ایران از نظر اقتصادی تحت فشاره توافق با ایران باعث فرار دشمن از مشکلات میشه.
ناشناس۵۳۷۵۶۱۱۲:۳۸:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
توافقی که با اشک یک پیرزن و لبخند یک دختر بسته میشه و مسئولین سلفی بگیر ایرانی رو از پیش بازنده میکنه ، به درد ... هم نمیخوره
ناشناس۵۳۷۵۷۴۱۲:۴۲:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
اتفاقا غالب مطالب کیهان با اسناد محکم است.
ناشناس۵۳۸۳۵۹۱۹:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
یک مورد از استنادهای محکم کیهان رو اگه سراغ دارین، لطفاً بیارین!
سینا عمادی۵۳۷۵۹۴۱۲:۵۱:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
با این تعبیر اگه ما هم گریه کنیم شاید مسئولین محترم یه فکری هم به حال ما بکنند. منم گریه دارم .....!!!!!!!!!!
ناشناس۵۳۸۲۴۱۱۷:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
نه دیگه . اولا گریه کننده باید خانوم باشه . ثانیا باید در تیم مذاکره طرف غربی باشه . و ثالثا باید در مقابلش یک تیم فوق مجرب از سیاستمداران ایرانی نشسته باشن که اصلا و ابدا در مقابل اینجور بازیهای بچگانه اونها کم نمیارن !!!!!
ناشناس۵۳۷۵۹۷۱۲:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۷
کیهان همان است که در دوره خاتمی و سفرش به فرانسه نوشت شیراک بی احترامی کرده و از پلکان کاخ باستقبال خاتمی نیامد!!!! در حالیکه تمامی شبکه ها با حیرت فیلم استقبال شیراک از خاتمی و پایین آمدنش از پله ها را نشان دادند و گفتند اولین بار است رئیس جمهور فرانسه بخاطر مهمانش از پله های کاخ الیزه پایین می آید. .... کیهان سالهاست نشان داده چقدر در خبرها و تحلیلهایش تعهد و صداقت دارد!!!!
ناشناس۵۳۷۸۶۸۱۴:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
اتفاقا من هم فیلمشو دیدم اما دقیقا بر خلاف نظر شما.
ناشناس۵۳۸۰۶۵۱۶:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
پس عینک بزن
ناشناس۵۳۸۳۵۰۱۸:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
پسرجون سن شما اقتضا نمیکنه فیلم شیراک را ببینی تازه دنیا هم نبودی
ناشناس۵۳۷۵۹۹۱۲:۵۶:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
آمریکایی ها واقعا غیر قابل اعتماد هستند و آنهم بدلیل قدرتی هست که در اختیار دارند و با ابزاری مانند دلار و ابزار نظامی اکثر کشورهای جهان را تحت تاثیر خود دارند و به آنها زور و از آنها باج خواهی میکنند و تنها کشورهایی مانند چین و روسیه می توانند جلوی آمریکا قد علم کنند و اروپایی ها هم هیچ قدرتی ندارند و وابسته به آمریکا هستند.
ناشناس۵۳۷۶۰۱۱۲:۵۸:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
گیرم که حرف شریعتمداری و همفکرانش درست باشد و برجام به نفع ایران نبود ، خواهشا 2موضوع را توضیح بدهند ، اول اینکه بدیل شما بجای برجام چه بود ؟ دوم اینکه ایران چرا الان از برجام خارج نمیشه ؟!
محمدرضا۵۳۸۱۹۱۱۷:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۷
در ضمن چرا امریکا با اینکه این برجام به ضرر ایران است از ان خارج شدند؟
ناشناس۵۳۷۶۰۵۱۲:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
اون توافق اجازه داد چند سال زندگی کنیم .اما دوستان ارزشی انرا انکار می کنند
مهدی۵۳۷۹۸۸۱۵:۳۲:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
محض اطلاع شما برجام هنوز کنار گذاشته نشده و وضعمون اینه! به‌ مردم دروغ نگید که چون برجام کنار رفته‌اینجوری شده! برجام هنوز هست و ما با قدرت داخلشیم!
ناشناس۵۳۷۷۳۹۱۳:۵۴:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
امریکا بیرون رفت ایران بهانه برای خروج دارد از چی ناراحت هستید؟ اگر سیاست ماندن در برجام به نفع کشور است پس امضای آن هم سیاست درستی بوده. اگر اشتباه شده که ناراحتی نداره امریکا زیر امضاش زده ایران هم بزنه.
ناشناس۵۳۷۷۷۶۱۴:۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۷
برجام.... مرو...دولت بخاطر انتخابات عجله کرد و بدون تضمین عقد بست
ناشناس۵۳۷۷۹۴۱۴:۲۶:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۱۷
خیلی بده آدم فراموشکار بشه... وضع اقتصادی روزهای آخر ریاست جمهوری نفر قبلی فراموش شده؟ واقعا کشور می توانست در آن اجماع جهانی به وضعیت خودش ادامه بده؟ منصف اشیم...حتی برای یک لحظه. حتی با رقیبانمان.
ناشناس۵۳۸۱۲۵۱۶:۳۱:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۷
اشک تمساح!
ناشناس۵۳۸۲۶۴۱۷:۴۶:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
لطفا تاریخ 90ساله ی اخیر رو بخونین.تاریخ روابط ایران و آمریکا. حالا کم کم همه قبول میکنن که آمریکا دشمن و بدعهده.ولی متاسفانه 10سال دیگه یکی پیدا میشه 8سال وقت مملکت رو میگیره برای رابطه با آمریکا. اگر برجام نبود امید ما به داخل بود نه خارج.امید ما به تمام کسانی بود که در انتخابات شرکت کردند نه کسانیکه ملت آمریکا رو تشکیل میدند
ناشناس۵۳۸۳۲۲۱۸:۲۱:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۷
جمهوری اسلامی یک تصمیم درست گرفت اون هم برجام بود. بعد هم اگر توافق بدیه چرا شما خارج نمیشید؟ آمریکا که زد زیرش؟
ناشناس۵۳۸۳۵۶۱۹:۰۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
در اصل کسانی باید جوابگو باشند که از ابتدا باعث اجماع جهانی ایجاد تحریم ها علیه ایران شدند و عامه مردم را بدبخت سیاستهای نابخردانه خود کردند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  24. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

  25. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

آخرین عناوین