وقتی برخی از مردم با محتکران همراه می‌شوند

گروه اقتصادی الف،   3970617037 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

احتکار از نمونه پدیده‌هایی به شمار می‌رود که ظهور و بروز آن در هر اقتصادی مسبب پیامد‌ها و تبعات تلخ و زیان باری خواهد بود.

وقتی برخی از مردم با محتکران همراه می‌شوند

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،احتکار از نمونه پدیده‌هایی به شمار می‌رود که ظهور و بروز آن در هر اقتصادی مسبب پیامد‌ها و تبعات تلخ و زیان باری خواهد بود.

در دهه‌ها و سده‌های گذشته، احتکار عمدتا مشمول ارزاق و مواد غذایی می‌شد، به تعبیری احتکار به انبار کردن مواد غذایی به امید و انتظار سود و بهره‌ای تلقی می‌شد، پدیده‌ای که در روایات اسلامی به شدت نکوهیده شده است.

به عنوان نمونه در همین خصوص، حضرت علی (ع) می‌فرمایند: احتکار رذیلت (پستی) است و احتکار خصلت فاجران است و در جایی دیگر حضرت، محتکر را اهل معصیت و گناهکار می‌نامند.

پیامبر مُکَرَم اسلام، حضرت محمد (ص) نیز عنوان ملعون را در خصوص محتکران به کار می‌برند.

ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند: نگاهی به دوزخ افکندم، در‌هایی دیدم که می‌جوشید، به مالِکِ دوزخ گفتم،‌ای مالک این دره جای کیست؟ گفت: جای سه گروه، محتکران، اشخاص دائم الخمر و دلالانِ زِنا...

در سالیان اخیر احتکار به اشکال گوناگون ظهور و بروز پیدا کرده و این پدیده، سایه شوم خود را بر کالا‌ها و محصولات متعددی اَفکَنده است.

چندی پیش، مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: انبار داران تا پیش از شهریور ماه فرصت دارند کالا‌های خود را در سامانه انبار‌ها ثبت کنند در غیر اینصورت هر کالایی که ثبت نشده باشد، احتکار محسوب می‌شود.

بنابر اظهارات وی هیچ کالایی در امان نیست مگر اینکه در سامانه انبار‌ها ثبت شود.

سرهنگ ظهیری رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ،  تصریح کرد: اگر مردم از محل انبار‌های احتکار شده مطلع هستند به پلیس و نیروی انتظامی اطلاع دهند تا در سریعترین زمان ممکن با متخلفان برخورد شود.

کشف انبار‌های متعدد احتکار کالا در طی روز‌های گذشته و اظهارات مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط موید این واقعیت است که حساسیت‌ها نسبت به این اقدام شوم، به شدت بالا گرفته و به تبع در شرایطی که کشور از حیث اقتصادی در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار دارد چنین اقدامات سودجویانه‌ای شرایط بُغرَنجی را برای مردم و اقتصاد کشور در پی خواهد داشت.

برخی از مردم در شرایط اقتصادی فعلی دست به احتکار کالا می‌زنند

اگر بنابر واقع بینی باشد می‌باید به این واقعیت تلخ اذعان کرد که محتکران، در شرایط نا مساعد اقتصادی، برای سودجوییِ هر چه بیشتر، دست به احتکار کالا می‌زنند و به نوعی فعالیت‌های اینچنینی خود را تشدید می‌کنند.

محتکران صرفا افرادی خاص و یا وابسته به جریان‌های خاص نیستند و بعضا از میان مردم همین مرز و بوم تیشه به ریشه اقتصاد کشور می‌زنند و در شرایطی که عده‌ای احساس نا امنی اقتصادی می‌کنند به این پدیده شوم و انبار سازی کالا‌ها مبادرت می‌ورزند و بر چالش‌ها و نارسایی‌های اقتصادی کشور می‌افزایند.

چندی پیش حسام سلامت، از زاویه جامعه شناسیِ اقتصادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها، گفت: احتکار کنندگان کالا در صدد هستند در شرایطی که اقتصاد کشور در شرایط مساعدی قرار ندارد، برنده این بازی باشند، به واقع آنها (محتکران) تلاش می‌کنند با از دسترس خارج کردن کالا‌های اساسی به سود‌هایی سرشار دست پیدا کنند و به تعبیری می‌توان گفت: این طیف و گروه نه به جان مردم و نه ویران شدن زندگی افراد و گروه‌های اجتماعی اهمیتی می‌دهند.

البته گاهی برخی از مردم از ترس قحطی خودشان دست به احتکار می‌زنند و بیش از حد مورد نیازشان کالا خریده و در انبارهایشان نگهداری می‌کنند، به طور مثال اگر در حالت عادی جامعه نیاز به ۵۰۰ هزار پوشک در روز داشته باشد در شرابط افزایش قیمت و هجوم برخی از مردم برای خرید بیشتر، تولید روزانه حتی ۵ میلیون پوشک هم پاسخگوی بازار نخواهد بود و اوضاع روز به روز بدتر می‌کند.

رانت اطلاعاتی و توزیع نابرابر مسبب کسب سود کلان از سوی احتکارکنندگان خواهد شد

سلامت معتقد است، رانت اطلاعاتی و توزیع نابرابرِ آن، یکی از عوامل موثر در رشد محتکران است و در سایه فقدان نظارت موثر می‌تواند سود کلانی را به حساب احتکارکنندگان واریز کند و البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که منظور نظر، صرفا نظارت دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست و به واقع امر یک بازار شفاف و رقابتی می‌تواند به از بین رفتن احتکار و محتکر کمک شایانی کند.

محمود جام ساز اقتصاددان، معتقد است رفتار گروه مصرف کنندگان نیز یکی از عوامل و دلایل موثر در تشدید حرص و طمع محتکران است و به تبع در شرایطی که مردم نسبت به کمبود‌های بیشتر، در ترس و هراس هستند، در فضای پیش بینی ناپذیر بودنِ اقتصاد، تلاش می‌شود کالا و محصولات بیشتری خریداری شود و همین امر منجر به افزایش انگیزه محتکران برای احتکار می‌شود.

وی می‌گوید: نیت و هدف احتکار کنندگان کالا را می‌توان در دو بخش عام و خاص مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی در ادامه در این خصوص عنوان می‌کند: نیت عام محتکران مشمول افزایش کسب سود و منفعت با توسل به انبار کردن کالا می‌شود، اما نیت خاص این افراد و گروه‌ها را باید در راستای ایجاد نارضایتی در میان اقشار مردم و اخلال در نظام اقتصادی کشور و فراتر از آن ایجاد نا آرامی و تعمیق و تشدید نارضایتی‌ها و کشاندن آنها به کوچه و خیابان‌ها جستجو کرد.

به تعبیر دیگر می‌توان گفت: اگرچه ابتدا به ساکن احتکار کالا با تبعات و پیامد‌های اقتصادی بروز می‌کند، اما به تدریج این پدیده شوم می‌تواند جنبه‌های سیاسی و حتی امنیتی پیدا کند.

از حیث جامعه شناختی، در شرایطی که توازن میان عرضه و تقاضا به هم می‌خورد، احساس نا امنی از منظر کمبود احتمالی کالا‌ها و گرانی هر چه بیشتر آن افزایش پیدا می‌کند و به تبع استرس در سطحی فراگیر میان طبقات متوسط و ضعیف و دهک‌های پایین‌تر جامعه رسوب و نفوذ پیدا می‌کند و با پدیدار شدن چنین موضوعی، امید از جامعه رخت بر می‌بندد و تمامی موارد فوق برای کشور، نظام، دولت و در معنای عام، حاکمیت و گروه‌های متعدد مردمی هزینه ساز خواهد شد و این امر نشان می‌دهد مقابله با احتکار در شرایط کنونی، اصلی ضروری و اجتناب ناپذیر است و همین موارد منجر به بالا گرفتن برخورد‌های قهری و سلبی با محتکران می‌شود که نمونه آن در کشف و ضبط کالا‌های انبار شده در طی روز‌ها و هفته‌های اخیر نمود پیدا کرده است.

اموال احتکار شده می‌باید در اسرع وقت به بازار تزریق شود

چندی پیش، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر کمبود اقلام دارویی و بهداشتی گفت:کشور از نظر کالا‌ها و محصولات دارویی و بهداشتی بی نیاز است، اما گزارش‌های دریافتی، واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.

(به واقع با احتکار کالا، به تبع نظام توزیع دچار اختلال می‌شود و در شرایطی که تولید و واردات اقلام مورد نیاز بسان گذشته انجام می‌پذیرد، اما به دلیل انبارسازی آن، نیاز مردم در سطح بازار آنچنان که باید تامین نمی‌شود و به نوعی خلاء‌ها و فقدان‌هایی در این خصوص احساس می‌شود که این نارسایی‌ها مشمول حوزه دارو‌ها و بهداشت و درمان و برخی کمبود‌ها در این عرصه نیز می‌شود)

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در پی رسانه‌ای شدن و پخش تصاویری از کشف انبار‌های احتکار کالا می‌گوید: ضرورت تزریق فوری کالا‌های مکشوفه به بازار احساس می‌شود و به تبع آن می‌باید صاحبان و مالکان انبار‌های احتکار کالا با مجازات‌های سخت و سنگین روبه‌رو شوند تا این پدیده نامیمونِ ضد اقتصادی ریشه کن شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۷۲۰۵۰۹:۱۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۷
به نظر من این احتکار محسوب نمیشه. احتکار در شرایط عادی صدالبته جرم و گناهه، در شرایط فعلی همه میدونیم که قطعا همه چیز گران خواهد شد، من به عنوان یک شهروند، حقوق ماهیانه ام در دو ماه قبل برابر 500 بسته پوشک بچه بوده، و الان برابر 200 بسته پوشکه! برای همه کالاها همینطوره، چرا که مطمئنا دولت به این زودیها اقدامی برای اصلاح حقوق کارمندان و کارگران نخواهد کرد، پس من شهروند حقوق بگیر با درآمد محدود، مجبورم که پیش بینی چند ماه اینده زندگیم رو بکنم و از مشکلات خودم کم کنم.
مهران۵۳۷۲۹۱۱۰:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
با عرض معذرت نکته دقیقا اینجاست که همه به فکر خودشون هستند منم یه دختر دو ساله دارم به خدا چند روز قبل از یه سایت اینترنتی 6 بسته پوشک سفارش دادم اما رفتم خونه با همسرم مشورت کردم گفت تا آخر این ماه پوشک داریم بزار اگر کسی نداره بخره سریع لغو سفارش کردم دوست عزیز وقتی روزی رو (منظورم از روزی هم خورد و خوراک هست هم بقیه چیزها) دست خلق خدا ببینیم این طوری میشه انسان باید حساب کتاب داشته باشد اما کمی هم حساب بقیه مردم رو هم بکند اگر همه مردم تو همین شرایط اقتصادی اینگونه فکر کنند باور کن مشکلات نصف میشود
ناشناس۵۳۷۲۶۱۰۹:۵۳:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۷
محتکران حداکثر دو تا سه ماه توان احتکار کالا دارند چون نگه داشتن طولانی اجناس در انبارها برای آنها هزینه بر است اگر مردم همدل باشند و از خریدهای غیر ضرور اجتناب کنند محتکران ناچارا اجناس را روانه بازار مصرف کرده و دنبال مشتری بگردند ولی اگه مردم با محتکرین همراهی کنند دقیقا باب میل محتکرین رفتار کرده اند.بیایید یک بار برای همیشه با عدم خرید اجناس غیر ضروری محتکرین را ادب کنیم
ناشناس۵۳۷۹۹۴۱۵:۳۴:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
ضمن پوزش باید گفت که چون اکثر مردم ایران (از جمله خود من) بیسواد و بدون بینش اجتماعی بوده و از فقر فرهنگی رنج می برند بنابراین هیچگاه مثل مردم ژاپن رفتار نخواهند کرد.
ناشناس۵۳۷۳۱۵۱۰:۲۶:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۷
بحران پوشک ابتدا در تهران شروع شد و به شهرستانها کشید بطوری که دوستم وقتی هنوز خبرش پخش نشده بود برای برادرش در تهران تعداد زیادی پوشک از شهرستان فرستادبه من هم می گفت تا می تونی ذخیره کن!! در مغازه ظروف یکبار مصرف دیدم پوشک 35 تومن تولید قدیم داره خواستم برای دوقلوهام که 4 ماهه هستن بخرم گفت 45 سری بعد می شه 80 تومن ، بحثمان شد من هم نخریدم.به 124 زنگ زدم گفت کجاست من هم می خواهم بخرم!!!
ناشناس۵۳۷۶۱۹۱۳:۰۸:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۷
ما خودمان انتخاب کردیم که اینجوری زندگی کنیم
ناشناس۵۳۷۶۷۳۱۳:۳۶:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۷
مشکل اصلی از کوتاه فکری خود ما مردم هست وگرنه مقامات بی لیاقت ، رانت خوارها ، دزدها ، محترکین و سایر زالوصفتان که از تو لپ لپ درنیومدن !!! از بین ما و از خودمون هستن ... ما مردم بی لیاقتی هستیم که به این وضع دچار شدیم وگرنه چرا کشوری مثل دانمارک دچار این داستانها نیست که یک بیستم منابع ما رو هم نداره !!! خلایق هرچه لایق !!! لیاقت ما مردم همین مقامات و همین وضعیت هست تا زمانی که خودمون رو اصلاح نکنیم ...
علی۵۳۷۷۵۵۱۴:۰۵:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۷
آقا یک سوال، این صفت رذیله و فاجر که فرمودین امام علی به محتکرین نسبت داده شامل خودروسازان وطنی هم میشه و یا اینکه فقط شامل حال مردم فقیر و بدبخت میشه که در پی احتکار ۱۰ تا پوشک و دو حلب روغن هستن. لطفا راهنمایی بفرمائید بنده را.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین