دولت و بانک مرکزی در حالت «انتظار»/ آیا تصمیم گیران اقتصادی همچنان منتظر معجزه هستند؟

جواد غیاثی،   3970614055 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
دولت و بانک مرکزی در حالت «انتظار»/ آیا تصمیم گیران اقتصادی همچنان منتظر معجزه هستند؟
شرایط اقتصادی مردم و بنگاه ها و وضعیت متغیرهای اساسی اقتصاد کلان کشور بغرنج و البته غیرقابل پیش بینی شده است. بغرنج تر از آن بی تصمیمی، بی عملی و باقی ماندن دولت و تصمیم گیران بانک مرکزی در حالت «انتظار» است.
 
اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی و سخنان رئیس جمهور در مجلس حکایت از آن دارد که تصمیم گیران اقتصادی کشور به جای سیاست گذاری فعالانه برای عبور از این شرایط، همچنان منتظرند تا شرایط تغییر کند.
 
اظهارات اخیر وزیر صنعت در جلسه روز دوشنبه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر این که «در موقعیت کنونی با شرایط خارج از کنترل مواجه هستیم»، گواه دیگری بر این مدعاست که دولت برخوردی کاملا منفعلانه با شرایط فعلی دارد و جرئت طراحی سیاست ها و مداخله فعالانه در بازار را به خود نمی دهد.
 
اما واقعیت این است که دلیلی برای این مقدار از انفعال وجود ندارد. مگر چه شده است که شرایط خارج از کنترل است؟ در سال 1390 تحریم های بی سابقه، از سوی آمریکا و با همراهی سازمان ملل و اروپا اجرا شد که درنهایت طی بیش از 14 ماه توانست نرخ ارز را حدود 3 برابر کند. اما اکنون که شرایط بسیار متفاوت است و سناریوها و تجربیات بیشتری برای مقابله با تحریم ها، در داخل و خارج، وجود دارد طی کمتر از شش ماه نرخ ارز 3.5 برابر شده است.
 
شاید بتوان عواملی چون سنگینی فضای منفی رسانه ای که با توجه به رشد قابل توجه رسانه ها و فضای مجازی نسبت به هفت سال گذشته و فعالیت زایدالوصف دشمنان در این عرصه، بسیار تاثیرگذارتر از قبل است و همچنین یادگیری برخی فعالان اقتصادی از گذشته (که باعث تسریع در واکنش ها مطابق تجربه قبل می شود) را عواملی برای تسریع اتفاقات و بیش واکنش شدید بازار به شرایط جدید کشور دانست. اما آن چه عیان است این که هر دوی این عوامل، بیش از آن که مربوط به بخش حقیقی اقتصاد باشد، متاثر از فضای روانی و رسانه ای و مخصوصا رفتار منفعلانه و پر از تناقض دولت است. رفتار دولت در چند ماه گذشته را این گونه می توان توصیف کرد؛
 
1- تردید و تعلل بسیار برای تصمیم گیری
 
2- گرفتن یک تصمیم دیرهنگام و بد و عدم پشتیبانی همه جانبه از آن
 
3- صدور بخشنامه های متناقض و گرفتن تصمیمات عجولانه برای رفع مشکلات ناشی از تصمیمات پیشین.
 
در این شرایط دولت نه تنها نتوانسته بر فضای سنگین روانی فائق آید بلکه با تصمیمات غلط یا اظهارات ناامیدانه – همانند آن چه شریعتمداری به زبان آورده- و از همه مهم تر تعلل در اتخاذ یک راهبرد صریح و قاطع، این فضا را تشدید کرده است. رشد نرخ ارز طی یک هفته اخیر، دقیقا بعد از اظهارات رئیس جمهور در مجلس و متعاقب آن اظهارات رئیس کل بانک مرکزی رخ داد. رئیس جمهور تلویحا از نگرانی برای آینده و ذخیره سازی منابع ارزی برای آن دوره سخن گفت و رئیس کل بانک مرکزی از بی اهمیتی «سطح نرخ ها» و لزوم مدیریت نوسانات!
 
برای این که تاثیرپذیری دولت از فضای رسانه ای و تاثیرپذیری اقتصاد در دولت تدبیر از انتظارات را بهتر درک کنیم و به هدف نهایی متن پیش رو یعنی فرمول گذر از شرایط فعلی برسیم، اجازه بدهید کمی به گذشته برگردیم. با روی کار آمدن دولت یازدهم، موجی از خوش بینی ایجاد شد که بسیاری از متغیرهای اقتصادی کشور را صرفا به خاطر امید به آینده و از محل انتظارات، دگرگون کرد. سطح تعداد شاغلان کشور (به خاطر امید بنگاه ها به آینده و عدم تعدیل نیرو) به سطح بی سابقه 22.2 میلیون نفر رسید[1].
 
بورس رکورد تاریخی را شکست و تورم فزاینده، به خاطر انتظار مردم برای کاهش قیمت ها بعد از برجام و کاهش خرید، به یک باره رام و به مرور تک رقمی شد[2] و البته نرخ ارز روند نزولی گرفت و در محدوده 3 هزار تومان تثبیت شد. در ایجاد همه این رکوردهای کم نظیر عامل انتظارات و فضای روانی و امید به آینده بسیار پررنگ تر از آن چیزی بود که در بخش حقیقی اقتصاد وجود داشت.
 
اکنون گویا همه چیز معکوس شده و با وجود استحکام نسبی متغیرهای حقیقی، موجی از ناامیدی ایجاد شده است که هر روز یک ویرانی به بار می آورد. ناامیدی واحدهای اقتصادی (اعم از بنگاه و خانوار در کنار منفعت طلبی رانت خواران و مفسدان) وقتی با سیاست های اشتباه و رفتار منفعلانه دولت همراه شد، انبوهی از رانت جویی ها، احتکارها و نرخ سازی ها را هم ایجاد کرد که ابعاد بحران را به بخش حقیقی اقتصاد کشاند.
 
با این مقدمات به راحتی، فرمول عبور از شرایط پیش رو استخراج می شود؛ وقتی عوامل روانی بیش از عوامل واقعی بر شرایط موجود اثرگذار بوده اند، عبور از این شرایط هم عملیات روانی، یا به بیان بهتر، اعتمادسازی و امیدسازی می طلبد. دولت باید سیاست تعلل و انتظار برای آینده را با سیاست تصمیم گیری قاطع و ورود فعالانه به بازارها و تعیین تکلیف انحرافات جایگزین کند. به سرعت تکلیفش را با ارز بازار آزاد، قیمت گذاری محصولات اساسی در بورس کالا (که میلیارد ها تومان رانت و انگیزه احتکار و ... ایجاد کرده است)، شرکت هایی که از سیاست های ارزی تبعیت نمی کنند و از همه مهم تر انتظارات از اروپا درباره برجام روشن کند.
 
واقعیت این است که شرایط غیرقابل کنترل نیست بلکه فرمول پیشین دولت در شرایط فعلی جواب نمی دهد. در گذشته و در حالی که موج انتظارات مثبت به مرور برخی متغیرهای اقتصادی را بهبود می بخشید، سخنگوی دولت با غرور هر هفته از دستاوردها می گفت اما اکنون که نیاز به ایجاد امید، اقناع افکار عمومی درباره توان سیاست گذار اقتصادی در کنترل اوضاع و انتقال حس وسط میدان بودن مسئولان به مردم است، آقای سخنگو استعفا کرده است و رئیس جمهور هر چند روز یک بار اظهاراتی کلی تحویل افکار عمومی می دهد و سخنی از سیاست یا برنامه قاطع نمی زند. فارغ از این مثال ها، در سطح کلان تر، چنان چه یکی از تحلیل گران حامی دولت چندی پیش گفته بود، گویا دولت روحانی بعد از فروپاشیِ تنها پروژه اش یعنی برجام، از هم پاشیده است.
 
سخن آخر این که اگر در گذشته- سال های 1392 تا 1395- سیاست گذاری منفعلانه دولت در حوزه های اقتصادی، به مدد انتظارات مثبت ایجادشده، برخی متغیرهای اقتصادی را بهبود بخشید، امروز همان انتظارات جامه ای دیگر پوشیده و در حال قلع و قمع دستاوردهای گذشته است. لذا رویکردهای گذشته جواب نمی دهد و تغییراتی بنیادین نیاز است.
 
نیاز است در گام اول، دولت تغییر در تیم اقتصادی خود را به صورت جدی پیگیری کند و از افرادی همچون آقای شریعتمداری، وزیر صنعت که به دلیل نقش فعال در سرکوب نرخ ارز در دولت قبل، رفتارهای متناقض و از همه مهم تر ناامیدی و تسلیم شدن زودهنگام[3]، بیشترین نقش را در ایجاد شرایط کنونی داشته اند، تصفیه شود.
 
فرمول مقابله با شرایطی که متوهمانه خارج از کنترل تصور می شود، این است که کسانی که شرایط را خارج از کنترل می دانند، صحنه را برای نیروهای جوان تر و امیدوارتر خالی کنند و سپس تصمیماتی قاطع و سیاست هایی فعال در حوزه های مختلف که پیشتر تشریح شد، گرفته شود و بر مبنای آن عمل شود، نه آن که روزهای بسیاری به تعلل و بی عملی بگذرد و بعد به یک باره در 8 روز چندین بخشنامه متناقض صادر شود.
 
همچنین لازم است دولت درباره آینده برجام و اروپا هم یک ضرب الاجل، یا برای اروپا یا حداقل برای خودش، تعیین کند تا دلیل دیگری برای انتظار منفعلانه و بی عملی فعلی باقی نماند. به نظر می رسد این دو اقدام، یعنی اصلاح سریع کابینه و تزریق امید به جامعه با گرفتن تصمیم قاطعانه درباره موارد فوق الذکر، در کنار اتخاذ روش های خلاقانه برای تامین اسکناس[4] لازم در بازار ارز به راحتی بتواند بحران پیش رو را کنترل کند.
 
 پی نوشت ها:
[1] موسسه پژوهشی نیاوران تحت مدیریت مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور در گزارشی ضمن بازخوانی این تحولات و اشاره به عامل خوش بینی مفرط در تحقق این رکورد، تصریح می کند که این سطح از اشتغال ناشی از دست نگه داشتن واحدهای اقتصادی در تعدیل نیروی کار همزمان با استخدام جدید برای بهره برداری از رونق اقتصادی احتمالی آینده بوده است.
 
[2] مهم ترین دلیل بر انتظاراتی و نه واقعی بودن کاهش نرخ تورم از تیرماه سال 92 به بعد، وجود همه عوامل حقیقی تورم از جمله رشد پایه پولی و رشد نقدینگی همانند قبل است. درباره بورس هم سقوط شدید شاخص در دوره های بعدی، روانی بودن رشد سال 92 را تایید کرد.
 
[3] به این فهرست میلیاردها تومان رانت ایجادشده در قیمت گذاری فلزات اساسی و اظهارات متناقض درباره شفاف سازی دریافت کنندگان نرخ ارز را هم باید اضافه کرد.
 
[4] گفتنی است که در شرایط فعلی قطعا کشور از نظر منابع ارزی مشکلی ندارد اما بعد از محدودیت های ایجادشده از زمستان گذشته، مخصوصا در امارات، با ایجاد مرکز tftc (مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم)، در تامین ارز کاغذی موردنیاز برای تزریق به بازار برای مصارف خرد مشکلاتی هست. مشکلی که قبلا با تغییر جزئی نقشه ارزی کشور به کشورهای همراه تر قابل رفع بود و اکنون هم با استفاده از کانال های غیررسمی، این ارز قابل تامین است. مخصوصا آن که این بازار ارز زیادی نیاز ندارد. 
 
منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۳۱۱۶۰۱۰:۳۸:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا در قبول واقعیت اینقدر مشکل دارید ؟ هیچ دولتی نمی تواند با ابزار صرفا اقتصادی ، شرایط فعلی را مدیریت کند .
ناشناس۵۳۱۳۱۹۱۱:۳۸:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ما از نمایندگان ملت می خواهیم طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بانک های تابعه انها را چندین بار است کلید زده شده و اجرایی نشده است را مجددا کلید بزنند فسادها و تخلفات و ندانم کاری های بسیار کلانی بخصوص طی 10 سال گذشته تا بحال صورت گرفته است
ناشناس۵۳۱۹۶۵۱۴:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
نمایندگان مجلس که نفسشون از جای گرم در میاد الانم رفتن دو هفته تعطیلات!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۵۳۲۱۰۵۱۴:۴۳:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
سیف و تیم اقتصادی دولت نباید قصر در بروند
ناشناس۵۳۲۲۸۰۱۵:۲۴:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اول از همه رییس جدید بانک مرکزی یعنی جناب همتی بخاطر سخنان ..وتاحد زیادی مشکوکش که چنین بلوایی راموجب شده را باید خلع از کار ومحاکمه کرد
ناشناس۵۳۳۳۷۷۲۲:۱۶:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
کاملا مشخص هست مشکل چی بود دلار در بازار ثانویه باد کرده بود برای همین قیمت دلار در بازار آزاد را طبق معمول مصنوعی مقامات گران کردند تا با ارز در بازار ثانویه فروش برود مشکل اصلی همه میدانند چیست
سعید۵۳۱۳۲۰۱۱:۳۸:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
احسنت
ناشناس۵۳۱۳۸۷۱۱:۵۳:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
حسن سخت دلواپسم
ناشناس۵۳۱۵۰۶۱۲:۲۵:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی چه شد
ع۵۳۱۵۶۷۱۲:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
البته دیگه حرف دولت هم هیچ ارزشی برای مردم نداره
امینی۵۳۱۶۰۲۱۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا شما فکر می کنید اگر سوگلی های اصلاح طلب نمی توانند کاری کنند هیچ کس دیگر هم نمی تواند ؟ خوب اصلاح طلب های منفعت طلب فعلا مشغول استفاده از اوضاع آشفته به نفع جیب خودشان هستند و این وضع برایشان خیلی هم خوشایند است
ناشناس۵۳۱۶۱۴۱۳:۰۷:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دلار بالای 15 تومن علی برکت الله حالا هی تنش ایجاد کنید با دنیا
ناشناس۵۳۲۳۸۱۱۵:۴۴:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ایادی دولت بهانه جدید برای فرار از گند کاریشون فراهم کردن
ناشناس۵۳۲۵۲۶۱۶:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
می خواهند ...همه چی رو بندازن گردن دولت!!! اونایی که هزار تا شرکت و هزاران میلیارد گردش مالی دارن و مالیات نمی دن کیا هستن؟؟؟ الف سانسور کن فکر کن مردم نمی دونن!!!
ناشناس۵۳۳۲۳۸۲۱:۱۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دست دولت در رابطه با این موضوع کاملا بسته است.
مودی۵۳۱۱۶۷۱۰:۴۳:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تیترهای چند روزنامه زنجیره ای را ندیدید؟ از باز گشت ناجی گونه کری در انتخابات آمریکا برای مقابله با ترامپ نوشته بودند.... اینها حرفهای دل دولت را که خود دولت نمیتواند آشکار بر زبان بیاورد میگویند.... سیاست انتظار تا سال 2020 تا شاید دمکراتی مانند کری بر جمهوری خواهی مانند ترامپ چیره شود....و برای اینان معجزه کند.... بیچاره ملتی که چشم امیدش به دست دشمنش باشد....
ناشناس۵۳۱۱۷۴۱۰:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دولت آچمز شده هیچکدام از وزیران اقتصادی قادر به ارایه راحل برون از وضعیت فعلی ندارند زیرا به سناریو صفر در خصوص برجام فکر نکرده بودند باید برگشت به عقب و اشتباهات را اصلاح کرد در این خصوص باید اولویت ها را اولویت بندی نمود واولویت های نزدیک را انتحاب و به آن عمل کرد
ناشناس۵۳۱۱۸۱۱۰:۴۸:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این وضعیت راه حلی نداره جز برکناری دولت بی کفایت روحانی و برگزاری انتخابات خارج از دو گروه اصولگرا و اصلاح طلب رفع تنش با جهان صلح و محاله راه حل دیگری موجود باشه راه حل همینه تنش زدایی و صلح و احترام به هه کشورها احترام به سفارتخانه ها پرهیز از جنگ و کارهای نظامی توسعه دمکراسی توجه به متافع ملی
ناشناس۵۳۳۹۱۲۰۷:۲۷:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۵
زمانی که در اوج صلح (از نگاه شما) و در راستای منافع ابر قدرت ها هم که بودیم (زمان ژاندارم منطقه) 9 میلیون از ایرانی ها (جمعیت ایران در آن زمان حدود 20 میلیون بوده) توسط بریتانیای کبیر قتل عام شدند !!! اصلا همین برجام مگر جز این بود که به خواسته دشمن مذاکره شد و جز این بود که برنامه هسته ای مون عملا تعلیق شد؟ نتیجه اش چی بود چرا توضیح نمی دهی ؟ شما می خوای تک تک دستاورد ها مملکت رو دو دستی تقدیم کنی و آخرش که هیچ بازدارندگی نداشت کشور، خود مملکت رو تقدیم کنی با این تفکر که وضعیت اقتصادی بهتر میشه که به والله نمیشه. مشکل اقتصاد ما داخلیه داخلی. هم مدیریت اشتباه ، هم فرهنگ اشتباه. ما مردم به خودمون رحم نمی کنیم فکر می کنی بیگانه دلسوزی می کنه برات. متاسفم ، متاسف
رضا۵۳۱۱۸۲۱۰:۴۸:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
برادر اگر جو روانی باعث آشفتگی بازار ارز شده که قطعا درست است برای مقابله نیاز به یک پاتک سنگین روانی داریم که باید بانک ها و موسسات اعتباری مورد هجمه قرار گیرند .74 درصد پول مملکت دست 1 درصد مردم است که این پول هیزم افزایش نرخ ارز و دلال بازی است.کافی است مثل آرژانتین 80 درصد سپرده های بانکی را با احتساب و اختصاص سود بانکی 5 سال بلوکه کنیم تا بازار ارز یک سقوط تاریخی را تجربه کند چون دیگر پولی وجود نخواهد داشت که ارز خرید و فروش کند البته لازمه این کار دولتی کردن موقت تمام بانک ها و کاهش سود به 2 درصد است .در طرف مقابل هم باید نرخ ارز کاملا آزاد و تک نرخی واقعی شود،افزایش حقوق ها متوقف و 80 درصد یارانه ها قطع شود تا نقدینگی جدید خلق نشود.نقش دولت هم در این حالت حمایت کالایی و بیمه ای از اقشار اسیب پذیر البته از طریق بنگاههای اقتصادیی که در ان کار می کنند باشد وگرنه پخش پول بین افراد بیکار به جز طایفه اسیب پذیر به کل اشتباه است.با انجام این کار تورم به 2 درصد سود بانکی و تسهیلات به 3 تا 4 درصد می رسد و نرخ ارز برای همیشه به طور تقریبی تثبیت می گردد و دلالی غیراقتصادی می شود
علی 671۵۳۱۱۸۷۱۰:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
همه می گویند و قبول دارند که کشور بدین طریق افق تاریکی خواهد داشت از کسی هم امیدی نیست .چه باید کرد .بزرگان نظام هم فقط نظاره می کنند که بلکه دستی از غیب برون آید کاری بکند .پس این شعار دینی ما که هزاران سال با آن زندگی کرده ایم و بهره برده ایم چه می شود .خدا فرموده از شما حرکت از من برکت و تا بوده متدینین چنین میکردند و اعتقاد داشتند و به ما آموختند.پس چه شده امروز .چرا حرکتی درست صورت نمی گیرد .چرا بزرگان دست روی دست گذاشته اند و تماشاچی شده اند .تا این ناباوران دولت بیحال هر چه می خواهد بکند .مردم با زجر و بدبختی و فلاکت روز گار می گذرانند .یعنی مستحق چنین مجازاتی هستند این مردم که صاحب انقلاب هستند .به چه گناهی .به گناه اینکه به کسی رای دادند که از اقتصاد چیزی نمی داند یا لجباز است و می گوید یا کدخدا یا بد بختی مردم .این چه حکومتی است تا سر وصدای مردم از این همه بدبختی و گرانی و نداری در نیامده بزرگان نظام فکری بکنند از این دولت و یارانش آبی گرم نمی شود .چاره ای کنید قبل از آنکه دیر شود .که اکنون هم خیلی دیر شده است و دلار به 15 میلیون میرسد.
ناشناس۵۳۱۱۹۱۱۰:۵۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ارز نیست و دولت هم ارز محدود دارد نمی تواند ان را به بازار بدهد و دست خالی باشد
ناشناس۵۳۱۵۱۴۱۲:۳۰:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اگر ارز نبود، چطور 36 میلیارد دلار 4200 توزیع شد؟ ارز هست، مدیریت و ثبات توزیع ارز نیست، هر روز یه سیاست اعلام میکنن!! بازار آروم بود و داشت آرومتر میشد، همین روحانی تو مجلس و رئیس بانک بعد از اون اعلام کردند از ذخایر ارزی و طلای بانک مرکزی حفاظت میشه، دوباره بازار به هم خورد!!! دفعه قبل هم تا روحانی گفت تنگه هرمزا میبنیدم و از این تنگه ها فراوون دارین، قیمت ارزش جهش پیدا کرد.
نا امید۵۳۲۲۴۳۱۵:۱۲:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
خوش خیال ساده لوح، دولت محترم که می فرماید که درخواست در بازار غیر رسمی تنها یک تا دو درصد تقاضا بوده و ما اصل تقاضا را در بازار ثانویه پوشش داده ایم حالا چطور شده این یک درصد تقاضا دولت پول ندارد.
ناشناس۵۳۳۱۵۹۲۰:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا ارز نیست؟ مگر صدبار حسن و ظریف راست!!! نگفتند که با بانک ها ی دنیا کار می کنیم؟؟ ما هالو نیستیم...شما را نمی دونم.
ناشناس۵۳۱۲۰۰۱۰:۵۵:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تنها معجزه ای که میتونه از این فلاکت نجاتمون بده صلح با دنیاست...نه چیز دیگه.
ناشناس۵۳۱۲۱۸۱۱:۰۴:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
من واقعا آدم بدبینی نیستم... اما دیگه هیچ برداشتی از عملکرد این دولت نمیتونم داشته باشم بجز این : تعلل عمدی یک جریان داخل دولت برای فشار به مردم و در نتیجه فشار به حکومت برای تسلیم شدن به آمریکا.
ناشناس۵۳۱۲۸۸۱۱:۲۹:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
احسنت به این نظر
ناشناس۵۳۱۳۵۸۱۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
خداییش حرف حق رو زدی.
ناشناس۵۳۱۳۷۲۱۱:۵۱:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا حتی یک محتکر هم به دار کشیده نشده است
ناشناس۵۳۱۴۵۱۱۲:۱۲:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
محتکر یعنی چی .. خودت بودی جنست را مفت میدادی فردا گران تر بخری...؟؟؟
ناشناس۵۳۱۶۲۹۱۳:۱۳:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
موضوع یک مغازه نیست انبار ها و سوله های کلان که خیلی مواد غذایی و بهداشتی از انجا فاسد و کیفیت از دست داده با قیمت گزاف بدست مردم میرسد
ناشناس۵۳۲۳۲۸۱۵:۳۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
رهبر توی جلسه اخیرشون با هیئت دولت گفتن که چیز هایی دیده میشه که دیگه واضح است برای سود جویی نیست بلکه خرابکاری است و برای عصبانی کردن مردم است،مثل این کمیاب شدن پوشک بچه .
علی۵۳۱۲۳۴۱۱:۰۹:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
جناب همتی دقیقا کجایید ؟ با اون اظهار نظرتون نرخ دلار رو 14 تومن کردین . بفرمایید ...............
ناشناس۵۳۱۲۴۲۱۱:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
بابا شما اصولگرا و اصلاح طلبها که نتونستید کشور را اداره کنید کنار برید یه نیروی جدید بیاد دلار 14 تومن شده
ناشناس۵۳۱۳۹۷۱۱:۵۶:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تصحیح می کنم 15 تومن شده
ناشناس۵۳۱۴۹۰۱۲:۲۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
به حول و قوه الهی میرویم تا سد سکه 5 میلیونی را هم بترکونیم علی برکت الله
ناشناس۵۳۱۵۴۵۱۲:۴۱:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تصحیح میکنم شد 15 و نیم
ناشناس۵۳۱۶۶۴۱۳:۲۳:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
علی برکت الله
ناشناس۵۳۳۳۱۲۲۱:۴۵:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
روزهای خوبی داریم. شگر گذار باشید
ناشناس۵۳۱۲۷۹۱۱:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این همتی با ناموس... گفتن و قطع نابحق ارز دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نرخ رسمی که در واقع نقض کامل بند 9 و 10 ارز دانشجویی مصوبه 25 فروردین 1364مجلس شورای اسلامی هستش نشون داد که ..این کاره نیست و دار و دسته اش هم از معاونت تازه منصوب شده ارز دانشجویی بگیرید تا معاونت نظارتی ارز هم هیچکدوم سر رشته و تخصص خاصی رو نسبت به علم روز اقتصاد و نقش التهاب آفرین گفته ها و عملکردهای غیر قانونی و بی منطقشون ندارند. ..
ناشناس۵۳۱۲۹۳۱۱:۳۱:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ارز با قیمت (دلار) 13500 تومان برای عزیزانی می باشد که قصد خروج سرمایه از کشور را دارند ارز (یورو) (سامانه سنا) 9100 تومان برای واردات کالاهای غیر اساسی ارز 4200 جهت واردات کالاهای اساسی مثل دارو و.... قیمت طلا به تبع ارز آزاد بالا رفته بعد از کاهش تقاضا (ارز و طلا) کاهش خواهد یافت. اتفاقا بانک مرکزی خوب میدونه داره چیکار می کنه. حداقل تا پایان آبان ماه و حداکثر تا پایان سال این روند ادامه خواهد داشت.
سعید۵۳۱۳۱۶۱۱:۳۷:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
نخیر شما منتظر معجزه هستین. مثل اینکه درخت سیب بکاری بعد انتظار برداشت موز داشته باشی. واقعاً نمیدونید همه این مشکلات به خاطر تحریم آمریکاس؟ سالها هیچ کار زیربنایی انجام نشده از مواد اولیه گرفته تا پیشرفته ترین تجهیزات رو فقط و فقط وارد میکنیم. خوب معلومه وقتی تحریم بشیم گیر میکنیم.
ناشناس۵۳۱۳۲۸۱۱:۴۱:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۴
زنده باد روحانی اگر هر کس دیگری بود کشور نابود شده بود
ناشناس۵۳۱۴۴۷۱۲:۱۲:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تعریف نابودی رو میشه بگین لطفا
ناشناس۵۳۱۵۷۸۱۲:۵۵:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
هرهرهر
ناشناس۵۳۱۵۸۶۱۲:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۴
احمدی نژاد را فراموش کردی
ناشناس۵۳۱۴۱۲۱۱:۵۹:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اقتصاد یک کشور ریشه در رابطه حسنه با کشور های دنیا دارد .ملت ایران بیهوده در انتظار معجزه اند باش تا صبح دولتت بدمد کین هنوز از نتایج سحر است
ناشناس۵۳۱۴۱۷۱۲:۰۱:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
هدف فقط ایجاد نارضایتی و آماده سازی زمینه برای برجام های بعدی است.
ناشناس۵۳۱۵۳۹۱۲:۳۸:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
اتفاقا من فکر میکنم دچار بی هدفی شده اند. چهارچنگولی توی گل مونده اند.
ناشناس۵۳۱۵۴۴۱۲:۴۱:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دولت دلاری داره هیچ کاری نمیتونه بکنه برجام بعدی ه فایده نداره الان نردیک 15 تومنه هفته بعد قطعا ندیک 20 تومنه تا اخر ماه وضع بدتر میشه
مجید۵۳۱۴۶۴۱۲:۱۴:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
با اوصاف باید گفت درود بر سیف !
ناشناس۵۳۱۵۰۵۱۲:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
معجزه بالاتر از این رشد چهارصد درصدی دلار تا این لحظه
ناشناس۵۳۱۵۶۱۱۲:۴۹:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
باید مذاکره کرد باید با واقعیات حرکت کرد نه ایده ال ها
ناشناس۵۳۱۷۷۲۱۳:۴۵:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
امریکا و اروپا در مذاکره فقط منافع خود را دنبال می کنند و بدنبال لغو تحریمها و منافع ما نیستن مثل برجام نافرجام .
ناشناس۵۳۱۵۶۵۱۲:۵۱:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۴
به نظر من دولت از همه چیز آگاه است و دارد واکنش مردم را رصد می کند....تا مجبور نشوند هیچ کاری برای مردم نمی کنند!
ناشناس۵۳۱۵۷۳۱۲:۵۳:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
بعدازفرمایشات رئیس بانک مرکزی مبنی براینکه ارزناموس بانک است واینکه درمقابل اضافه برداشت بانکها وپرداخت سودسپرده هامی ایستم مردم رونگران کردوبه بازارارزوسکه هجوم اوردن دوماه دیگه به تحریم نفت ایران مونده وبااین تبلیغاتی که غربی هاراه انداختن وترسوندن مردم ایران حالا موقع جاوگیری ازافزایش نقدینگی وناموس نیست بهتربودواسه رئیس بانک مرکزی بجای همتی ازیک بانکی باسواداستفاده میشدواقعا متاسفم
مهدي۵۳۱۵۷۶۱۲:۵۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
بابا جناب روحانی اینو یه بچه هم میفهمه دنبال فشار به مردم برا مذاکره هست چرا باید اتفاق رخ بده بعد طرفو محاکمه کرد چرا هیچکس نمیخواد جلو این ادمو بگیره این انقلاب رو این ادم نکرده که هرکاری دلش بخواد براش بگیره
شاهرخ۵۳۱۵۹۲۱۲:۵۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
این نتیجه کشور تک محصول و خام فروشه که بدون هیچ تدبیری فقط .........اگه غیر این بود و میشد باید انسان شک می کرد
ناشناس۵۳۱۶۵۰۱۳:۱۸:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
از آذرماه به بعد شاهد کاهش شدید قیمت ارز و طلا خواهیم بود. تا آخر آبان همین آش و کاسه خواهد بود.
ناشناس۵۳۱۸۰۱۱۳:۵۱:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۴
یعنی شما فکر میکنی الان تمام مشکلات با رفتن این دولت حل میشه ؟ سیف و احمدی نژآد رفتن چیزی حل شد ؟
ناشناس۵۳۱۸۵۶۱۴:۰۳:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
ما مردم بیچاره زندگی را باختیم لااقل بگذارید مثل آذم بمیریم حساب ما وشما هم به قیامت
ناشناس۵۳۱۹۱۷۱۴:۱۳:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
تاریخ در مورد برخی افراد و خیانت های آنها خواهد نوشت خیانت از این آشکار نمیشه دوران محصلی فکر میکردم چرا مردم زمان قراردادهای ترکمنچای دارسی و گلتان کاری نمیکردند؟
محمد۵۳۱۹۶۰۱۴:۱۹:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۴
البته عمدا نرخ ارز رو بالا بردن ، که واردات غیر اقتصادی بشه
ناشناس۵۳۳۱۶۴۲۰:۱۴:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مردم رو به مشکل انداختن برای اینکه واردات صرف نکنه!!!! خوب جلوی واردات را بگیرن. تعرفه واردات را بالا ببرن تا واردات صرف نکنه
ناشناس۵۳۳۴۰۰۲۲:۲۷:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۴
دادش الان دیگه خرید داخلی هم غیر اقتصادی هست چون مردم دیگر توان خرید ندارند داخلی ها هم ورشکست صلوات بفرست !
ناشناس۵۳۲۴۰۴۱۵:۴۹:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
چرا باید دولت ارزی را که برای تامین ضروریات زندگی مردم است بریزد بازار و یک سری قاچاقچی با آن تجارت کنند و بعد برای غذا و دارو دست دولت خالی باشد حتی باید لیست اقلام وارداتی ممنوع را وسیع تر کند تا ارز سامانه سنا نیز برای واردات اقلام لوکس هدر نرود
ناشناس۵۳۳۳۰۹۲۱:۴۳:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۴
مشکل کوچکی اردوغان با امریکا پیدا کرد یکمرتبه لیر بیشتر از ۵۰ در صد سقوط کرد. ایران هم به خاطر گرفتاری با امریکا و چند کشور عرب و اسرائیل همین گرفتاری را دارد. تا اوضاع سیاسی درست نشود امیدی به بهبودی نیست و کاری از دست دولت بر نمی اید. هر چه هم وضع بدتر شود فساد افزون میشود.
ناشناس۵۳۳۹۴۷۰۷:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱۵
یکی از کارهای مهم این دولت باز شدن سفارت انگلیس بود
ناشناس۵۳۴۰۸۸۰۹:۳۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۵
مشکل سیاسی است. به سخنرانس پروانه سلحشور تنها ..مجلس توجه کنید
ناشناس۵۳۴۱۵۳۱۰:۰۸:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۵
صد رحمت به آقای سیف حداقل یه کاری انجام میداد ولو اینکه اشتباه انجام میداد ولی آقای همتی که برعکس اسمشون اصلا همت و جسارت هیچ کاری رو تابحال نداشتند بغیر از اینکه با اولین سخنرانی رسمی اشون قیمت دلار و طلا را پرواز دادند !!!! دست مریزاد.
ناشناس۵۳۶۱۶۹۱۴:۴۴:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۶
اینها همه اش برنامه خود دولت و اصلاح طلبان است برای کسب ثروت جامعه . دولت 90 درصد ارز کشور را در اختیار دارد و از گرانی ارز بشترین منفعت را می برد. در دولت خاتمی هم اصلح طلبان همین کار را با بازار بورس کردند خودشان سهام بسیاری خریدند و با بعد با یک جو روانی قیمت سهام را تا بیش از ده برابر افزایش دادند و هزاران میلیارد تومان به جیب زدند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین