رئیس سازمان محیط زیست: هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند

گروه اجتماعی الف،   3970613122 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در سخنانی مدعی شد که آتش‌سوزهای هورالعظیم عمدی است تا پول برق ندهند.

رئیس سازمان محیط زیست: هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری که امروز، سه‌شنبه، در پانزدهمین کنگره ملی « علوم زراعت و اصلاح نباتات» در موسسه تحقیقات و اصلاح نهال و بذر در کرج صحبت می‌کرد، درباره  آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خوزستان مدعی شد که « هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند و این‌گونه برای ما گرفتاری ایجاد و به ما جفا می‌کنند.»

کلانتری در این باره توضیح بیشتری نداد و در ادامه به وضعیت کشور در حوزه آب و کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی کشور باید در این حوزه‌ها تجدید نظر کنند.

سرزمین ایران به شدت در حال تهدید است

وی در ادامه با انتقاد از آنچه «سکوت» بسیاری از انجمن‌های علمی در حوزه آب خواند، گفت که « بسیاری از این انجمن‌ها از قبل می‌دانستند که کشور به چه سمتی می‌رود اما سکوت کردند و همین کار باعث شد تصمیم‌گیران تصمیم اشتباه بگیرند و امروز به جایی برسیم که سرزمین ایران به شدت در حال تهدید است.»

معاون رئیس جمهوری با طرح این سوال که «چه کسی در حوزه کشاورزی تصمیم‌گیر است؟» از اظهار نظر برخی مسئولانی که این حوزه به وظایف و اختیارات آنها ارتباطی ندارد، گله کرد و گفت: « وقتی سردار نقدی به عنوان یک نظامی اظهار نظر می‌کند که ایران ظرفیت تولید غذا برای یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر را دارد و انجمن‌های علمی ما در قبال آن سکوت می‌کنند، باعث می‌شود همه تصمیم‌گیران منحرف شوند.»

وی ادامه انتقاداتش را متوجه مجلس کرد و افزود: « وقتی رئیس کمیسیون کشاورزی هم اعلام کند می‌توان این حجم از غذا را در سرزمین ایران تولید کرد تصمیم‌گیران منحرف می‌شوند و کشور به جایی می‌رسد که بخشی از همین کشاورزی هم باید تعطیل شود. وقتی انجمن‌های ما سکوت می‌کنند و فکر و ذکرشان ارتقای تشریفات اداری خودشان می‌شود، یک نظامی یا چند نماینده می‌آیند و سیاست‌گذاری می‌کنند.»

از سال ۷۷ می‌دانستیم دریاچه ارومیه خشک می‌شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر حرفهایش با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه گفت که « در سال ۷۷ دکتر جواهری به من گفت که با ادامه سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه، این دریاچه تا سال ۹۵ خشک می‌شود اما آن زمان برخی گفتند که با این همه آب چطور حرف از خشک‌شدن می‌زنید.»

وی خطاب به انجمن‌های علمی گفت که آینده کشور به دست آنهاست؛ بنابراین آنها باید برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند.

معاون رئیس جمهوری همچنین با اشاره به آنچه « تلاش‌های نادرست وزارت کشاورزی برای احیای کشاورزی در زابل» خواند، گفت که در چهارسال گذشته وزارت کشاورزی ۸۵۰ میلیون دلار برای آبرسانی به ۴۶ هزار هکتار از اراضی زابل هزینه کرده اما فقط سه میلیون مترمکعب آب وارد هامون شده است.

وی افزود: ۸۵۰ میلیون دلار یعنی سهم هر کشاورز در این منطقه ۴۰۰ میلیون تومان می‌شود.

کلانتری در ادامه به کاهش بارشها هم اشاره کرد و افزود : « ما دیگر بارش‌های گذشته را نخواهیم داشت اما وزارت کشاورزی اصلا تغییر اقلیم را قبول ندارد. آیا با این تغییرات اقلیمی نباید تجدید نظر کنیم؟ امروز حیات وحش ما برای آب له‌له می‌زند و در تمامی زیستگاه‌های ما چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شده‌اند. آیا در این وضعیت باید همان نگرش‌های اول انقلاب دنبال شود؟»

چرا نظامیان به خود اجازه دخالت در محیط زیست و کشاورزی را می‌دهند؟

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه « متاسفانه دفاتر سیاسی ارگان‌های دیگر برای کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کنند»  افزود: « در حوزه اصلاح و روش‌های مهندسی ژنتیک کسانی که توهم نفوذ دارند تصمیم‌گیری می‌کنند و در قبال آن انجمن‌های علمی سکوت می‌کنند. مگر ما حق داریم در امور نظامی دخالت کنیم؟ ولی آنها به خود اجازه می‌دهند تفکراتشان را بر ما تحمیل کنند و این ناشی از سکوت ماست.»

معاون رئیس جمهوری در ادامه انتقاداتش بدون نام‌بردن از فعالان محیط زیستی بازداشت شده به جرم جاسوسی، افزود: « چند نفر را به عنوان الگو احضار می‌کنند، ممنوع‌الخروج می‌کنند ، انجمن‌ها هم تماشاچی هستند و از حقوق حداقلی خود دفاع نمی‌کنند و به یک مشت انجمن خلع سلاح شده تبدیل شده‌اند.»

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم ارتباط با انجمن‌های علمی مختلف تاکید و خاطرنشان کرد: « دانشگاه تهران برای بهبود وضعیت تالاب انزلی یک هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برآورد کرده است اما یک گروه از جوانان متخصص اصفهانی اعلام کرده‌اند که با یک دهم این هزینه کار را انجام می‌دهند.»

برداشت ۱۳۰ درصدی از منابع آب تجدیدپذیر

وی در ادامه از برداشت زیاد آب از منابع تجدیدپذیر هم انتقاد کرد و گفت:« هیچ کشوری نباید بیش از ۴۰ درصد ظرفیت منابع تجدیدپذیر را مصرف کند ولی ما ۱۳۰ درصد برداشت می‌کنیم.»

کلانتری در پایان با اشاره دوباره به لزوم اصلاح روش‌های قدیمی تاید کرد: « باید بپذیریم که تغییر اقلیم هست، آب‌ها کم و شور می‌شوند و روش‌های گذشته برای وضع موجود پاسخگو نیست.»

دیدگاه کاربران

علی۵۲۸۶۸۸۱۲:۱۵:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
وزیر کشاورزی دولت اصلاحات بودی چه گلی به سر ملت زدیدی که حالا رئیس محیط زیست هستی
ناشناس۵۳۰۲۸۰۱۹:۴۵:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
پست که داره
ناشناس۵۲۸۷۷۸۱۲:۳۸:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
سلام... نمیدونم این حرف چقدر صحت دارد.. ۱_ طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست،هور العظیم ما هم آتش گرفت وظاهرا تونستیم خاموش کنیم... ۲_اگر آب پشت سد کرخه کمی رهاسازی شود آتش قابل توجهه حل میشود..
ناشناس۵۲۸۷۸۳۱۲:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خود این کلانتری از اول انقلاب دست اندر کار بوده از کی انتقاد می کنه ؟
ناشناس۵۲۸۸۸۱۱۲:۵۷:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
من از طرف ملت ایران از شما و همه صاحب منصبان حوزه آب و محیط زیست و کشاورزی عذر می خوام که اوضاع اینجوری شده. این همه آسمون ریسمون واسه کشت و واردات تراریخته است؟ مطمئنید که این تصمیم هم مثل تصمیم های قبلی ملک و مملکت رو به فنا نمی بره و حرث و نسل رو نابود نمی کنه؟
saeed۵۲۸۸۹۷۱۲:۵۹:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با تشکر از آقای کلانتری بابت مسئولیت پذیر بودن ولی لطف کنید بگویید در مورد دریای جنوب که در حال نابودی زیست دریایی آن مناطق هستند هیچ حس تکلیف نمی کنید و فقط ژست دلسوزانه می گیرید آیا مسولیت شما شامل آن مناطق نمی شود که کمی هم در مورد این فاجعه عظیم که در حال رخ دادن است اقدام عملی انجام دهید؟
ناشناس۵۲۸۹۶۸۱۳:۱۴:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خاطرنشان کرد: « دانشگاه تهران برای بهبود وضعیت تالاب انزلی یک هزینه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برآورد کرده است اما یک گروه از جوانان متخصص اصفهانی اعلام کرده‌اند که با یک دهم این هزینه کار را انجام می‌دهند.» - به نظرم هر دو رقم ناصحیح است.این چه مطالعه / برنامه ای است که 5 هزار یا 50 هزار میلیارد تومان هزینه دارد؟؟؟
املی۵۲۹۱۰۱۱۳:۳۸:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
ازسال 77میدنستید دریاچه ارومیه دارد خشک میشود کاری صورت نداده اید؟ شماها دیگه چطور مسئولی هستید؟
کریم۵۲۹۲۴۹۱۴:۱۶:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
قابل توجه دوستان عزیزی که سنگ برادران عزیز عراقی را به سینه می زنند .میبینید کشور دوست و برادر ( عراق ) حتی حاضر نیست پول برق مصرفی را بپردازد ، چه برسد به آنکه بخواهد غرامت هزار میلیلرد دلاری جنگ را به ایران بدهد
ناشناس۵۳۰۵۰۱۲۲:۲۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
دراینده نزدیک عراق بزرگترین دشمن مردم ایران و همپیمان امریکا خواهد شد.
علی۵۲۹۳۷۴۱۴:۴۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
ایکاش جناب کلانتری سخنگوی دولت میشدند . اخوی شما حقوق میگیرید که کار اجرایی در ارتباط با حفاظت از محیط زیست را انجام بدهید ولی شما فقط گزارش های منفی و مایوس کننده را میدهید و از عملکرد خود نمی گویید خوب یک کاری بکنید . واقعا ایشان بیشتر در نقش یک خبرنگار حیطه محیط زیست کار میکنند . اگر نمی توانید ویا نمی گذارند خوب به مردم مشکلاتتان را بگویید و استعفا بدهید و بروید منزل .
MAJID R۵۲۹۳۹۱۱۴:۵۳:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
هورالعظیم توسط طرفداران آمریکا و عربستان در عراق آتش زده می شود. یا به دلایل خشکی و گرمای هوا خود به خود آتش می گیرد و در ادامه پروژه اختلاف بین ایران و عراق را کلید می زنند. برای اینکه پول برق را ندهند هورالعظیم را آتش می زنند!!!!!!!! دودش میره تو چشم ما دیگه نمی تونیم طلبمون رو ببینیم؟!!!!!! آمریکا علنی داره تهدید می کنه جریانات در عراق رو. شرایط رو درک کنید. طی یک سال آینده تکلیف خیلی مسائل در خاورمیانه روشن می شود.
ناشناس۵۲۹۴۶۲۱۵:۰۹:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
لطف کردن به پلنگ تیز دندان همین است
محمدحسین۵۲۹۸۵۰۱۶:۳۷:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
جناب رئیس سلام علیکم ببخشید میشود بفرمایید تغییر اقلیم جز ناشی از دخالت بی مورد انسانها بوده است؟ آیا تغییر ژنتیکی دخالت مستقیم و بی مورد نیست؟ چه کسی مسئول بخش کشاورزی در اوایل انقلاب بوده است که شما از او ایراد می گیرید؟ مگر کسی جز خود شما بوده است؟! از این واضح تر دیده نشده، متهم تبدیل به شاکی شود؟!
مهدی۵۳۰۴۵۲۲۱:۴۵:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
بیشتر این سدها در زمان دولت سازندگی ساخته شده است در آن دولت وزیر کشاورزی خود آقای کلانتری بودن که آن زمان موافق و پیگیر این کار بودن الان دارن نقد می‌کنند
حمید۵۳۰۴۹۴۲۲:۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
خودت مخرب محیط زیستی .از کی انتقاد می کنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین