یک سوال در میانه ماجرای دختران ایرانی ومردان عرب؛ چشم‌آبی‌ها چطور؟

گروه فرهنگی الف،   3970613060 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

زشتی‌ها بدون‌ ملاحظه کسانی که به آنها دست می‌زنند، زشتند و انسانها بدون ملاحظه قوم، نژاد و ملیتی که به آن تعلق دارند، انسانند.

یک سوال در میانه ماجرای دختران ایرانی ومردان عرب؛ چشم‌آبی‌ها چطور؟

 علیرضا جباری دارستانی در خبرگزاری مهر نوشت:

۱

اوایل امسال یک توریست آمریکایی طی سفرش به ایران حاشیه‌های متعددی درست کرد؛ فضای مجازی پر شد از عکس‌های این پسر آمریکایی در کنار دختران ایرانی که اهل استان و شهرهای متعددی از ایران بودند؛ دخترانی با لبخندهای ملیح تلاش می‌کردند در قاب دوربین جذابتر از هر زمان دیگری به نظر بیایند!

این عکس‌ها در شرایطی آزادانه و بدون هر گونه ملاحظه‌ای گرفته شده و حتی توسط خود آن ایرانیان دست به دست شده یا به اشتراک گذاشته می‌شدند. نشانه‌های حس افتخار از چهره دختران ایرانی حاضر در قابها هویدا بود و در ابتدا هم نه کسی حرف و حدیثی را مطرح کرد و نه این عکس‌ها چیز عجیبی به نظر می‌آید.

حاشیه‌ها از زمانی شروع شد که توریست آمریکا لب به سخن گشود و چند کلامی از سفرش، تفریحاتش، مواجهه‌اش با مردم و احساسش در خصوص ایران سخن گفت. او صراحتاً اعلام کرد که ایران را نسبت به کشوری مانند «سوئد» ترجیح می‌دهد و در این چند روزی که در ایران بوده، با حدود ۲۰۰ دختر ایرانی بوده است! او همچنین تاکید کرده بود که دختران ایرانی در بغلش غش می‌کنند!

عکس‌العمل ایرانیان فعال در فضای مجازی به این اظهارنظرها -که نگارنده در خصوص واقعی یا گزاف بودن آن هیچ نظری ندارد – متفاوت بود؛ کسانی که به این موضوع عکس‌العمل نشان دادند را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد؛ عده‌ای از فعالان اصطلاحاً ارزشی و مذهبی آنطور که پیش‌بینی‌پذیر بود به این عکس‌ها و اظهارنظرها عکس‌العملهای تندی نشان دادند و هم آن آمریکایی آمده از جهان سلطه را نواختند و هم دختران ایرانی را مورد عنایت قرار دادند!

عده‌ای دیگر که تلاش می‌کردند معقول‌تر یا روشنفکرتر به نظر برسند، بواسطه این مسئله، صرفا حقارتی که از نظر آنها گریبان‌گیر دختران ایرانی شده را نکوهش کردند و اما دسته سوم که حجمشان به مراتب از مجموع فعالان دو دسته اول و دوم بیشتر بود در پی توجیه این مسئله بودند؛ نظر آنان از یک سو مبتنی بود بر رواج نوعی از آسان‌گیری، تساهل و تسامح، عدم داوری در خصوص آدمها و غیره و از سوی دیگر واجد جنبه‌های رادیکال نژادگرایانه بود؛ در تحلیل‌های آنها رگه‌های آشکاری از برتری دادن نژاد یا ملیت آمریکایی نسبت به دیگر نژادها و ملیت‌ها بود و حتی بسیاری از دختران فعال در فضای مجازی هم به حال دخترانی که در عکس دیده می‌شدند غبطه هم می‌خوردند.

در خاطرم هست که در همان زمان در جریان یکی از بگو مگوهای فضای مجازی که نگارنده شاهدش بود جدالی در گرفت بین برخی از اعضای گروه سوم و کسانی که ناقد هرگونه نگاه نژادی بودند و این جدال تا مرز ناسزا هم پیش رفت و در نهایت غائله با وساطت اعضای منفعل‌تر و آرامتر در یک گروه تلگرامی ختم به خیر شد.

در این جدال قیاسی شکل گرفت که توجه به آن شاید برای روشن شدن وضعیتی که امروز شاهدش هستیم روشنگر باشد یا لااقل ما را متوجه وجوهی پنهان از شرایط امروز بکند. آن قیاس که من تلاش می‌کنم آن را در قالب یک پرسش مطرح کنم این بود: «اگر توریست مذکور به جای یک آمریکایی، یک عربستانی بود، مواجهه‌ها چگونه رقم می‌خورد؛ چه مواجهه دختران حاضر در قابها و چه مواجهه فعالان دسته سوم!؟»

۲

در همان زمانی که برخی از ایرانیان فعال در فضای مجازی درگیر این بگو مگوها و جدالها بودند، بر پرده‌های سینماهای کشور فیلمی در حال اکران بود که درام و رویکرد آن به طور تقریبی خود پاسخی بود به سوالی که در بالا مطرح شد.

البته با این توضیح که بر مبنای داستان آن فیلم تلاش شده بود رابطه به عنوان «تجاوز» صورت‌بندی شود و از این جهت خودکشی یا قتل یک دختر ایرانی توجیهی شده بود برای انتقامی خشونت‌بار و از این جهت سعی بر این بود تا امکان هرگونه تفسیر نژادگرایانه از فیلم محدود شود. اما با این وجود، هنوز مسئله سر جای خود باقی بود، مواجهه ما از ارتباط یک پسر «عرب» با یک دختر «ایرانی» خون همه را به جوش آورده بود و فیلم در صحنه‌های کاملا خشونت‌بارش که به قتل یک انسان منجر می‌شد با تشویق‌ها و سوت و کف تماشاگران ایرانی همراه می‌شد.

چند روز پیش از اکران عمومی «لاتاری» ساخته محدحسین مهدویان برای نخستین بار این فیلم را در سالن همایش یکی از نهادهای انقلابی معروف کشور به همراه «فعالان انقلابی فضای مجازی» دیدم و برای دوستانی که نفس کف زدن برای شادی، از جهاتی شاید حتی به عنوان امری مکروه جلوه کند، اکثریت قریب به اتفاق این فعالان انقلابی در زمانی که کاراکتر قاتل با چاقوی خون‌آلود بر نعش کاراکتر مقتول، مفهومی مناقشه‌برانگیز به عنوان «ناموس ایرانی» را فریاد می‌زد، به وجود آمده بودند و صدای سوت و کفشان تا خود شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج می‌رسید!

۳

از حدود یک ماه پیش زمرمه‌هایی در خصوص حضور زائران و توریست‌های عراقی در ایران، و به طور خاص در مشهد فضای مجازی را پر کرده؛ به انضمام اخباری از ارتباط این زائر-توریست‌ها با زنان و دختران ایرانی! همه به طور یکصدا فریادشان بلند و رگ گردن‌هایشان متورم است!

آن سوال محوری را باید به انواع دیگری تقریر کرده و به آن اندیشید؟ این صداها و فریادها و رگ‌های ورم کرده برای وجود ازدیاد شکل خاصی از روابط آزاد جنسی و یا آنگونه که عده‌ای تفسیر می‌کنند رواج توریسم جنسی و احیانا فحشا است؛ یا نه، برای رابطه یا روابطی است که احتمالا بین مردان «عرب» با زنان و دختران «ایرانی» شکل گرفته و آن مفهوم مناقشه‌برانگیز «ناموس ایرانی» را جریحه‌دار کرده است؟ مفهومی که بواسطه عطف واژه «ایرانی» به آن کاملا شکلی نژادی و ملی‌گرایانه به خود گرفته است.

 

سوال‌ها تمامی ندارد؛ اگر آمریکایی‌ها یا چشم آبی‌های اروپایی، آن هم نه اروپای شرقی، جای این عراقی‌ها بودند، آیا فریادها و رگ گردن‌ها همین‌گونه بود که امروز هست؟ اگر حجم این همه اعتراض و جار و جنجال به دلیل رواج فحشا است، آیا تا کنون این حساسانِ اخلاق‌گرا از رواج انواع روابط آزاد جنسی و از این رو فحشا در همه استان‌ها و شهرها بی‌خبر بوده که تغییری در صداها و گردن‌هایشان ایجاد نشده؟

به عبارت دیگر اگر مردان «ایرانی» از هر نقطه این کشور به مشهد بروند و آن کنند که امروز گفته می‌شود عراقی‌ها کرده‌اند، امری طبیعی بود؟ و امروز صرفا چون عراقی‌ها این کار را کرده‌اند مسئله دارد؟

پاسخ دادن به این سوالها تقریبا راحت است و همه ما جواب تقریب و عام آنها را می‌دانیم. این جوابها تنها یک چیز را روشن می‌کند؛ اینکه فاشیسم از رگ گردن هم به ما ایرانی‌ها نزدیکتر است؛ همان رگی که برای عراقی و عرب باد می‌کند ولی برای تهرانی و نیویورکی و پاریسی ترجیح می‌دهد سر جایش بماند و تکان نخورد!

۴

این رویکردهای نژادی که با نوعی از نمایش و پرستیژ هم همراه شده است، در ساحت‌های دیگری هم قابل بررسی و تاکید است. نمونه دیگر آن را می‌توان در مواجهه ما ایرانیها با عملیات‌های انتحاری داعشی‌ها در جوامع مختلف جهان نشان داد؛ هنگامی که داعشی‌ها در اقدامی کاملا غیرانسانی در فرانسه انفجاری را رقم زده و باعث کشته شدن انسانهایی در اروپا شدند، ایرانیان در اقدامی جالب توجه در مقابل سفارت این کشور در تهران شمع روشن کردند و با اهدای دسته‌گلهایی همدردی خود با فرانسوی‌ها را ابراز داشتند.

اما همین ایرانیان بعد از عملیات‌های انتحاری داعشیان در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه، نه تنها اقدام به روشن کردن شمع و نثار دسته‌ گل در مقابل سفارت‌خانه‌ها نکردند، بلکه بسیاری از آنها حتی از انتشار یک پست در فضای مجازی و نگارش یک کامنت و یا اظهارنظری شفاف با محوریت «تاسف» از این اقدامات غیرانسانی هم دریغ کردند و حتی بدتر از این اگر چنین اخبار یا پست‌هایی در خصوص این انفجارها منتشر و دست به دست شد، از موضعی بالا، این اقدامات را به مثابه کنش‌هایی ایدئولوژیک تقبیح کردند.

این نمونه‌ها در کنار انواع دیگری از اتخاذ رویکردهای ناسیونالیستی، قومی و نژادی زنگ خطری برای جامعه ایرانی است و به خوبی در خصوص رواج نوعی فاشیسم خفیف همراه‌شده با سویه‌های هیجانی به ما هشدا می‌دهند.

عراقی‌ها و عربستانی‌ها و افغانستانی‌ها و پاکستانی‌ها و روس‌ها و چه و چه همانقدر انسانند که و آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها و از همه مهمتر ایرانی‌ها! قبح اعمال آدمیان و سزاوار بودنشان نسبت به مهربانی و شفقت و همدردی و چه و چه کوچکترین ارتباطی به نژاد و قومیت و ملیت آدمیان ندارد.

زشتی‌ها بدون‌ ملاحظه کسانی که به آنها دست می‌زنند، زشتند، و انسانها بدون ملاحظه قوم و نژاد و ملیتی که به آن تعلق دارند، انسانند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۸۰۴۹۰۹:۲۴:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با این گونه مقاله ها اصل قضیه سوء استفاده .. پوشانده نمی شود
ناشناس۵۲۸۹۵۲۱۳:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اصل قضیه هم دروغی بیش نیست که هدفی جز تفرقه بین مسلمانان نداره. اصل قضیه همونه که یاسر عرب گفته، یه حساب دو دو تا چهارتاست. اما درصد قابل توجهی از ما عادت به تحقیق و تفکر درباره درستی اطلاعاتی که بهمون می رسه نداریم و به عبارت دقیق تر فقر سواد رسانه ای داریم.
ناشناس۵۲۹۴۴۹۱۵:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
بالاخره، وجدانی جواب بدین اگه سوء استفاده کننده از نژاد مو بور و چشم آبی باشه، براتون فرق می کنه یا نه؟ متاسفانه با توجه به حجم عکس العمل فضای مجازی در این مورد و موارد مشابهی مثل اعتراض به سفرهای زیارتی و سکوت در برابر سفرهای سیاحتی و ... که چه بسا تعدد بیشتری هم دارن، به نظر میاد که برای خیلی ها فرق می کنه سوء استفاده کننده .. کی باشه. این موضوع آدم رو به این نتیجه می رسونه که دلیل اعتراضها چیز دیگه ایه غیر از اون چیزیه که دارن براش داد می زنن!
ناشناس۵۲۹۶۴۱۱۵:۴۹:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
کاش در مورد دختران هموطنت همه جا به یک میزان غیرت داشتی نه فقط در مورد ......یک نژاد خاص.پس این غیرت نیست که به خرج میدید.یک جور نژادپرستیه که به صورتش ماسک غیرت زده.
ناشناس۵۲۹۸۶۰۱۶:۴۱:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این موضوع عراقی ها به صورت عمدی بزرگنمایی می شود در ایران حدود 5 میلیون مجرد افغانی وجود دارد که سال ها ساکن ایران هستند این افغانی های مجرد ... در ایران چ......می کنند ؟ چرا کسی نسبت به افغان های مجرد حساسیت نداره ؟ اگر موضع غیرت است چه فرقی بین افغانی و عراقی هست؟
مهران ایلام۵۳۰۱۲۲۱۸:۱۳:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با این مقاله امنیت ملی و زحمات سرباز گمنام زیر سوال رفته مگر میشود یک آمریکا وارد ایران شود و رصد نشود فساد فساد است چه آمریکایی چه عراقی چه ایرانی الان با بدحجابی و بی حجابی برخورد میشه با زنا برخورد نشه؟
ناشناس۵۲۸۰۹۶۰۹:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
قیاس مع الفارغ . بابا اینا ... دارن ارزاق عمومی مردم رو غارت می کنن (بخاطر سقوط آزاد ریال) بیا جنوب تا ببینی خوب حالیت شه
ناشناس۵۲۸۶۷۷۱۲:۱۱:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
پس شما نسبت به دخترانی که توسط مرد امریکایی ..........غیرت نداری
ناشناس۵۳۰۰۳۱۱۷:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
1- آگر غیرت نبود در انقلاب 57 آمریکایی های چشم آبی را از ایران نمی راندیم . 2- یک آمریکایی که بعد از 40سال از تیغ ماموران امنیتی عبور کرده وچند عکس گرفته و طبق ترجمه شما دختران ایرانی را در آغوش گرفته قابل مقایسه وتوجیه با حضور هزاران مرد عراقی که بعضا برای ...به ایران سفر می کنند نیست !! 3- آقا الان بحث سر سیاه وسفید وشرق وغرب وچشم سیاه وابی نیست حرف این است که ما را چه می شود وچرا چشم بر فساد بسته ایم ؟
ناشناس۵۲۹۴۴۱۱۵:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اینجا یک موضوع دیگه ست ها . حواست هست ؟
ناشناس۵۳۰۰۹۵۱۷:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
امریکایی ها اگه بیان ارزاق عمومی رو زیاد میکنن!! هر دوشون ناپسندن (اگه واقعی باشند) و من با جفتشون مخالفم ولی امثال شماها فقط با اون بخش عراقی های موجود در ایران مخالفید.
ناشناس۵۲۸۱۳۹۰۹:۴۹:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
داستان اینه که عده ای از هموطنان خودمون با مجوزهایی بساطی راه انداخته اند که از دل انها این مطالب پیدا شده.چی بودیم و چی شدیم.
ناشناس۵۲۸۳۳۴۱۰:۳۷:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این دارو دستهای یانکی هر چقدر تلاش کنند راهپیماییه اربعین با شوق بیشتر انجام مشه پس بیهوده تلاش نکنید ...
ناشناس۵۲۸۷۰۹۱۲:۱۹:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
کاش به جای حرفهای غیرتی اعمال غیرتی داشتیم... دل خوش از آنیم که حج میرویم غافل از آنیم که کج میرویم کعبه به دیدار خدا میرویم او که همینجاست کجا میرویم؟! حج بخدا جز به دل پاک نیست شستن غم از دل غمناک نیست دین که به تسبیح و سر وریش نیست هرکه علی گفت که درویش نیست صبح به صبح در پی مکر و فریب شب همه شب گریه و امن یجیب
ناشناس۵۲۸۳۷۴۱۰:۴۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این مقاله مایه تاسف است. به نوعی هم موارد اتهامی به عراقی ها را پذیرفته و هم آنرا عادی جلوه می دهد و هم به فراگیری فساد مردان ایرانی استانهای مختلف در شهر مشهد وسایر شهرها را صحه گذاشته.
ناشناس۵۲۸۵۷۴۱۱:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
همین دخترها اگه یه ایرانی بخواد ازشون خواستگاری کنه به جرم تجاوز به عنف و اکراه ازش شکایت میکنن
ناشناس۵۲۹۴۴۳۱۵:۰۵:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
همین دخترها حاضر به ازدواج با مردان ایرانی نیستن ولی حاضرن عروسک یک امریکایی بدبخت بشن که اصلا خودش هم جا خورده که چجوری شده الویس پریسلی .
ناشناس۵۲۸۶۲۴۱۱:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نکته درستی است. ولی این حس حقارت انقدر عمیق و نهادینه شده است که به این سادگیها نمی رود. مختص ایرانم نیست.
ناشناس۵۲۸۶۳۹۱۱:۵۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
احسنت
ناشناس۵۲۸۶۶۳۱۲:۰۷:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
متاسفانه بعضی ها عقده حقارتی به بزرگی قاره امریکا امریکا دارن که بادیدن یک امریکایی از حقارت تعظیم می کند
ناشناس۵۲۸۶۶۴۱۲:۰۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
پس با این استدلال چون دزدی و اختلاس هست پس ما هم انجام بدیم اشکال نداره
ناشناس۵۲۹۴۴۶۱۵:۰۵:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
منظور این مقاله چیز دیگه ایه . چرا خودت رو میزنی به اون راه ؟
ناشناس۵۲۹۷۰۸۱۶:۰۵:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نویسنده نگفته چون آمریکایی شهوترانی کرد بقیه افراد مانند عربها هم میتونند ....! بلکه میگه نباید فرقی بین هوسران آمریکایی با شهوت طلب عربی وجود داشته باشه در حالیکه گروه خاصی از مردم ایران متاسفانه برای آمریکاییها... هم غش میکنن!
ناشناس۵۲۸۶۸۳۱۲:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
و این افراد حقیر فکر می کنند با گرفتن یک عکس با امریکایی، متمدن می شوند.
ناشناس۵۲۸۸۰۲۱۲:۴۲:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اکثر جوانان ایرانی بعلت کمبود عزت نفس و احساس حقارت ، در مقابل چشم آبی های مو زرد دست و پاشون به لرزه می افته. اما در برابر کشورهای همسایه احساس تکبر بی دلیل و غیرواقعی دارند.
ناشناس۵۲۸۸۰۹۱۲:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
مهمترین نکته اینه که شرایط واقعی جامعه ما با آنچه حکومت میخواهد و عنوان میکند و نمایش میدهد(در رسانه ملی) متفاوت و بلکه متناقض است. باید واقعیت ها رو پذیرفت.
ناشناس۵۲۸۸۲۷۱۲:۴۸:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
بعضی ها فکر می کنن اینجوری با کلاس میشن
ناشناس۵۲۸۸۵۳۱۲:۵۳:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این کارها بخاطر اینه که عراقی ها رو تحریک کنند تا در تحریم ها با امریکایی ها همکاری کنند. بعضی ها هم ساده لوحانه باور میکنند.
ناشناس۵۲۸۹۰۵۱۳:۰۱:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این شایعات برا این است که عراق و ایران رابطه شان بحرانی شود تا دست ایرانی ها از عراق کوتاه شود. ته داستان از امریکایی ها آب میخوره.
ناشناس۵۲۹۴۵۲۱۵:۰۷:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
دقیقا . تمام ماجرا اینه که امریکا و عربستان برای جلوگیری از نفوذ ایران در کشورهای منطقه ، علی الخصوص عراق ، دست به هر کاری میزنن . اینهم جدیدترین پرده سناریو .
ناشناس۵۲۸۹۲۵۱۳:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این آمریکاییه با این قیافه نحسش توی آمریکا کسی حاضر نمیشد عکس بندازد . حالا ایرانی خودشون رو به دست و پاش میندازن که باش عکس بگیرن!
خودم۵۲۹۰۹۹۱۳:۳۵:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
گرامی اون نقل قول از طرف توریست آمریکایی بود که خودش هم تکذیب کرد .
ناشناس۵۲۹۴۵۴۱۵:۰۸:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نقل قولش رو یا عکسهاش رو ؟ چون عکسها که دقیقا همه چیز رو تایید میکنن !
ناشناس۵۲۹۸۵۲۱۶:۳۷:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
حالا اگر عراقی ها هم بیان تکذیب کنند همه چیز تمومه؟
مهدی۵۲۹۱۰۷۱۳:۳۹:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
واقعیت اینه که دخترای ایرانی کشته مرده خارجیا هستند.
غلام۵۲۹۱۳۶۱۳:۵۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
کاملا غیر منصفانه نوشته شده 1-بنده خدا یکی از دلایل انقلاب همین سو رفتار توسط اروپایی ها و امریکایی ها چشم ابی ها بود. 2- رضایت ان دختر هر چند از روی کم عقلی فرق میکند با اجبار ان خواهر من و شما بخاطر فقر. بفهم. 3-رگ های غیرت و گردن این مردم برامده تا دولت کمی بفکر مردم باشد.
رضا۵۲۹۵۴۸۱۵:۳۰:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
البته لغت درستی که باید استفاده بشه نارسیسم هست که ما ایرانی ها دچارش هستیم. فاشیسم نوعی حکومت سرمایه داری مالی مثل بانک ها و بیمه هاست که ....
ناشناس۵۲۹۶۲۹۱۵:۴۵:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۳
هر عملی را عکس العملی است. برای خوش گذرانی و زیارت جاهای مشخصی وجود دارد. کسی برای عبادت کاباره نمی رود همچنین کسی برای عرق خوری به مسجد نمی رود. شهر مشهد شهر مذهبی است و زائر آن هم برای ..زیارت به این شهر می آید. مگر اینکه نویسنده محترم ..... سفسته نکنید
ناشناس۵۲۹۶۳۳۱۵:۴۶:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
فساد از طرف هر قوم و ملیتی قابل قبول نیست اما....
ناشناس۵۲۹۶۵۰۱۵:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این دخترایی که تو عکسها برای این پسره آمریکایی دارن غش و ضعف میکنن قراره مادران آینده این مملکت بشن.افسوس!
ناشناس۵۲۹۶۷۹۱۵:۵۹:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۳
همه اینها فضاسازی مزدورای غرب در داخل و خارجه تاریخ مصرفشم بیشتر از 20 روز نیست
ناشناس۵۲۹۸۱۹۱۶:۲۶:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
واقعا چه شده است که برخی در دفاع از این منکر قلم می زنند؟ و چون ت....ان جور است و برخی به ...می روند و چون پسر امریکایی فلان حرف را گفته آیا این منگر تبدیل به معروف می شود؟
ناشناس۵۲۹۸۴۹۱۶:۳۷:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۳
قصه سر رابطه ایران و عراق و بخصوص راه پیمایی اربعینه وگرنه عراقی ها سالهاست که به ایران رفت و آمد دارند چطور یهو الان مسئله رو شده و رگ غیرت یه عده بیرون زده
ناشناس۵۲۹۸۹۳۱۶:۵۳:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
واقعیت اینه که یکی از دلایل نفرت از آمریکائیها قبل از انقلاب همین کارهائی بود که ...الآن دارند انجام میدن.فساد فقط فساد هست وهیچ ربطی به قومیت نداره ....
ناشناس۵۲۹۹۹۴۱۷:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۳
سلام - یک سوالی. درباره دوبی چرا این غیرت بیرون نمیزنه؟ پس احتمالا سیاسیه ماجرا. - کلا با این موضوع باید بطور جدی برخورد بشه. - اون مسئولینی که به این مباحث بی توجهی کردن باید باهاشون شدیدا برخورد بشه.
ناشناس۵۳۰۰۰۰۱۷:۲۵:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
واقعا مقاله می نویسید و عکس گرفتن با یک نفر را اگرچه صحیح نیست با روابط اخلاقی و تن فروشی سیستماتیک مقایسه می کنید...... غیرقابل باور
رعدآسا۵۳۰۱۲۳۱۸:۱۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
نویسنده قیاس مع الفارق میکند. فرق است میان آن گردشگری که برای فعل حرام در پوشش زیارت امام معصوم به ایران میاید و دیگری که این نیت را ندارد و قصدش تفریح با دختران ایرانی نیست. حال اگر با اقبال دختران ایرانی مواجه شد ایرادی بر خود او نیست بلکه نشاندهنده ضعف سازمانهایی است که به بهانه فرهنگسازی از بیت المال پول گرفتند و کاری که انجام ندادن هیچ، مردم را بیشتر به سمت فرهنگ غربی و هم ذات پنداری با چشم آبی ها (بقول نویسنده) سوق داده اند. ما به منتقدین (از نوع نگارنده مقاله) عرض میکنیم: آینه چو بنمود نقش تو راست/ خود شکن آئینه شکستن خطاست. این هردو منکر از عملکرد متولیان فرهنگ و تربیت ناشی شده است.
حسین۵۳۰۱۳۳۱۸:۲۱:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
با سلام من به عنوان کسی که با مسافران عرب از نزدیک ارتباط داشتم این مطلب رو بارها دیدم و تا جایی که تونستم برخورد کردم ولی دوست عزیز این یه واقعیتیه که داره تو مملکت ما اتفاق میوفته چرا میخای بهش یه سمت و سوی دیگه بدی این داستان به هر شکلش خیلی بده.
ناشناس۵۳۰۴۳۹۲۱:۳۶:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
مگر متعه اشکال دارد؟ این قانونی است که مورد تائید است و برای ان تبلیغ میشود. مشکل این است.
آرمان۵۳۰۷۸۴۰۳:۱۲:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۴
سلام. شما کجا این مطلب را بارهااااا دیده اید؟!
lحمد۵۳۰۲۱۹۱۹:۰۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
در استرالیا که کشوری توسعه یافته و چند فرهنگی است، البته تحقیر نژادهای دیگر به این شکل که ما می بینیم ندارند ولی کرنش و احترام ویژه ای برای آمریکایی ها و انگلیسی ها قائل هستند. این واقعیت است که انسانها در مقابل هرچه که از خود برتر ببینند با احترام برخورد می کنند. خود من احترام ویژه ای برای ژاپنی ها قائل هستم ولی برای غربی ها به این شکلی که شما می گوئید احترامی قائل نیستم. پس احترام به غربی ها به خاطر غربی بودنشان نیست بلکه احتمالا برای خیلی ها، آنها مردمانی پیشرفته و خوشبخت تر محسوب می شوند.
ناشناس۵۳۰۲۴۸۱۹:۱۸:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱۳
بسیار عالی . وقتی بوی پول و مقام و ملیت به مشام. بعضی ها می رسد حقوق بشر کنار می رود و بجایش نگرش های یکسویه می نشیند .
پگاه۵۳۰۲۶۵۱۹:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اصل داستان اینه حالا شما هی الکی فلسفه بافی کنید اون آمریکایی و اروپایی با برندی بنام ;مدرنیته; اون جوری هوا دار داره اون سمبل مدرن بودن و آینده شاد و مدرن است/چیزی که زن های تمام دنیا دوست دارند/از این گوشه به ماجرا هم نگاه کنیم هزار بار گفتم در کنار موشک گوشی هوشمند هم بسازیم/در کنار موشک لباس شیک و مدرن هم طراحی کنید، و....
بهزاد۵۳۰۲۸۶۱۹:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۳
کی به شماها گفته دست به قلم بشین با این تحلیل و استدلال ضعیف و لنگ و لوک
ناشناس۵۳۰۴۲۴۲۱:۲۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۳
اینکه ما دچار نژادپرستی افراطی شدیم قابل کتمان نیست حتی با هیاهو و کتمان حقیقت
ناشناس۵۳۰۵۳۱۲۲:۳۴:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۳
تعجب من از اینه که این همه عراقی ها رو دوستان دارن حمایت میکنن! ..
ناشناس۵۳۰۶۳۶۲۳:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۳
این دخترها سرپرست باغیرت ندارند؟
آرمان۵۳۰۷۸۷۰۳:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۴
.. خبر این توریست آمریکایی صحت ندارد و عکس ها همه دستکاری شده هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین