نقد  استراتژیک یا سهم‌خواهی!

محمد کاظم انبارلویی،   3970610180 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقد  استراتژیک یا سهم‌خواهی!

حزب اصلاح ‌طلب کارگزاران با انتشار بیانیه ‌ای در هفته دولت با بیان اینکه به دنبال نقد استراتژیک دولت روحانی هستیم، از دولت مورد حمایت خود با عناوین "دولتی سرگشته" و "فاقد استراتژی اقتصادی و گفتمان اقتصادی" یاد کرده است. در این بیانیه تاکید شده روحانی نباید "اهمال دولت" را در مورد سیاست‌های ارزی نادیده بگیرد.

سمت‌وسوی نقد بیانیه متوجه سازمان برنامه و بودجه و آقای نوبخت است. دراین بیانیه تاکید شده است:

 - اصرار بر حفظ رئیس‌سازمان برنامه و بودجه مانع اصلاح ساز و کار اقتصادی شد.

- ما به جد معتقدیم سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر اقتصادی دولت است و به همین علت برای اصلاح عملکرد دولت نیازمند به تغییر در این مدیریت و تنظیم دو نهاد دولتی دیگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و نیز وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت صمت با این سازمان هستیم.

بیانیه کارگزاران مدیریت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی را به دلیل جا خوش کردن بوروکرات‌های بی‌انگیزه در این دو نهاد مهم اقتصادی مورد نقد می‌داند و خواستار جابه‌جایی بوروکرات‌ها با تکنوکرات‌های اقتصاددان می‌شود.

 بیانیه می‌گوید؛ "مردان بزم" در دولت باید تغییر کنند، دولت باید نوسازی شود و خون تازه‌ای در رگ‌های آن جریان یابد، چرا که دولت در دو عرصه "اجرا" و "سیاستگذاری" کم آورده است.

این بیانیه نشان می‌دهد که نقد درون گفتمانی شرکت سهامی که چینش کابینه و مدیران دولتی را مدیریت می‌کرده است تاب مستوری ندارد و کار به صدور بیانیه و نوعی گیس و گیس ‌‌کشی سیاسی رسیده است.

از حزب کارگزاران که رئیس شورای مرکزی آن  اکنون معاون اول رئیس ‌جمهور و بعد از آقای روحانی تصمیم‌ گیر اصلی دولت است، صدور چنین بیانیه‌ای حیرت‌آور است. در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به برنامه‌ای که برای برون‌ رفت از آن بشود بر مشکلات غلبه کرد، دیده نمی‌شود. بیانیه حاوی چند ناسزا و چند متلک سیاسی و تغییر مدیرانی که مورد رضایت حزب نیست، می‌باشد و از آن بوی نوعی سهم‌خواهی و زیاده‌طلبی می آید.

پاسخ حزب اعتدال و توسعه هم که مخاطب اصلی این بیانیه می باشد، جالب است. حزب اعتدال و توسعه می‌گوید؛ "صدور این بیانیه نوعی خودانتقادی و زیر سوال بردن عملکرد بزرگان این حزب ارزیابی می‌شود، لذا حزب باید درباره عملکرد و ماندن یا رفتن اعضای خود در دولت که به طور گسترده در لایه‌های مختلف اقتصادی کشور حضور فعال دارند پاسخگو باشد."

بیانیه حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: "از ماه‌ها قبل با فشارهای پیدا و پنهان، کارگزاران قصد امتیازگیری از دولت را دارند و به نتیجه نرسیدند لذا به رویکرد مطالبه‌گرانه، آن هم با آرایش تهاجم رسانه‌ای روی آورده‌اند."

صدور این دو بیانیه و نقدهایی که اصلاح ‌طلبان در رسانه‌های مکتوب و نیز در فضای مجازی علیه عملکرد دولت منتشر می‌کنند نشان می‌دهد ماه عسل ائتلافی که دولت یازدهم و دوازدهم را به وجود آورده، به پایان رسیده است. صدای کی بود کی بود من نبودم از هرگوشه این بیانیه‌ها ونقدها به گوش می رسد. این در حالی است که رقبای آقای روحانی و منتقدین مشفق او یا ساکتند یا مرتب با حفظ کرامت رئیس‌ جمهور به او پیشنهاد برای برون رفت از این اوضاع را می‌‌دهند.

توصیه ما به رفقا و شرکایی که حیثیت دولت را نمایندگی می‌کنند این است که؛ امروز که ملت ما با تهاجم سنگین اقتصادی آمریکا و اروپا روبه‌روست، باید صدای واحد از درون دولت شنیده شود. همصدایی درون دولت فوق العاده مهم است. آنها به جای "نقد استراتژیک" باید راهبردی معین و شفاف برای برون رفت از این معضلات پیدا کنند و به دنبال "تدبیر" و "امید" باشند، یعنی همان چیزی که از اول پرچمدار آن بودند.

مردم سوال می‌کنند "عقلانیت سیاسی" در پی تصمیم‌گیری‌های این دو حزب سیاسی در بعد خارجی و داخلی کجاست؟ مردم سوال می‌کنند "عقلانیت اقتصادی" در پی تصمیمات اقتصادی این دولت ائتلافی کجاست؟ چرا حرف خود را یکی نمی‌کنند و آن را مبنای عمل قرار نمی‌دهند؟ تصمیمات نادرست، متناقض و متفاوت به کشور آسیب می‌زند.

چرا بوروکرات‌ها به جان تکنوکرات‌ها افتاده‌اند. این دو جماعت هر کدام جایگاه خود را پیدا کنند و استقرار یابند، تا فعالان اقتصادی بتوانند با کمال آرامش و ثبات، تولید کشور را سامان دهند.

رهبر انقلاب فرمودند؛ «دولت در وسط میدان است، همه بایدبه آن کمک کنند.» آن وقت اگر در درون دولت این بگومگوها باشد چه طور می‌شود از بیرون به آنها کمک کرد؟! ظرفیت‌های عظیمی در کشور معطل مانده است، قرار بود با اقتصاد مقاومتی، سنگرهای دفاعی خود را در برابر تهاجم اقتصادی دشمن برپا کنیم و توانمندی‌های ملت را مقابل دشمن تقویت کنیم. به راستی حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی و دیگر شرکای دولت در این مقاومت ملی در برابر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در چه جایگاهی نشسته‌اند؟ اگر هنوز در خوان اول که خوان تقسیم قدرت و پست‌هاست، متوقف شده باشد، مشکلات کشور حل نمی‌شود.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۳۶۷۱۲۳:۵۴:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این دو حزب دغدغه قدرت و پست و مقام و پول دارند...مقاله شما به کار آنان نمی آید. آنان دغدغه دولت و ملت و کشور ندارند بلکه در فکر چگونگی پیروز شدن در انتخابات بعدی هستند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین