رانت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار با قیمت‌گذاری دستوری فولاد

گروه اقتصادی الف،   3970610163 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ادامه پیگیری‌ها درباره قیمت گذاری دستوری فولاد و رانت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار با قیمت‌گذاری دستوری فولاد در بین دلالان خبر داد.

رانت ۵۰۰۰ میلیارد تومانی در بازار با قیمت‌گذاری دستوری فولاد

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از ادامه پیگیری‌ها درباره قیمت‌گذاری دستوری فولاد و رانت قابل توجه توزیع شده از این محل در بین دلالان خبر داد.

محمد رضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به نامه دو هفته پیش خود به محمد شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن و تجارت درباره آثار و تبعات قیمت‌گذاری دستوری فولاد گفت : متاسفانه تا به این لحظه وزیر «صمت» پاسخی به این نامه و دغدغه‌های مطرح شده در آن نداده است.

وی گفت: یکی از موارد سوال از وزارت صمت، سیاست نادرست این وزارتخانه در قیمت گذاری دستوری انواع کالاها از جمله فولاد است و وزیر مربوطه باید پاسخ بدهد این رانت سنگین به چه دلیلی ایجاد شده و منافع آن نصیب چه کسانی شده است.

نماینده کرمان با بیان این که آیا ارقام مطرح شده در مورد ایجاد رانت بیش از 4800 میلیارد تومانی از محل قیمت گذاری فولاد در کشور را تائید می‌کند، پاسخ داد : بررسی شاخص خرده فروشی در استان‌های مختلف نشان می‌دهد، نه تنها این آمار درباره رانت ایجاد شده از محل فروش ارزان فولاد درست است، بلکه حدود 80 هزار میلیارد تومان رانت از محل قیمت گذاری دستوری و دولتی کالاهای مختلف و تفاوت قیمت عرضه کالا با ارز دولتی و ارز بازار ثانویه در اقتصاد کشور ایجاد شده است.

به گفته پورابراهیمی در واقع سیاست نادرست دولت در قیمت‌گذاری سبب شده فقط تعدادی دلال و واسطه از شرایط موجود نفع ببرند، چرا که اگر مصرف کننده نهایی نفع می‌برد ، شاخص خرده فروشی نباید کاهش قدرت خرید مردم و تورم کالا را نشان می‌داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مصوبه مرداد ماه هیات وزیران مبنی بر این که فقط 25 قلم کالای اساسی مشمول دریافت ارز با نرخ دولتی هستند ، تاکید کرد : فولاد جزو این 25 قلم کالا نیست، بنابراین فروش آن بر مبنای ارز 4200 تومانی اساسا درست نیست و توزیع فولاد با این نرخ چون از نظارت کافی برخودار نیست و اساسا تحت کنترل دولت نیست ، رانت زیادی برای واسطه ها ایجاد کرده و موجب شده هم مصرف کننده و هم تولید کننده و سهامدار و سرمایه گذار این شرکت ها از شرایط موجود زیان ببینند.

پورابراهیمی با بیان این که حمایت از مصرف کننده در شرایط تورمی موجود با قیمت گذاری دستوری تحقق پیدا نمی‌کند، گفت: اگر قیمت‌گذاری دستوری دولت در صنعت فولاد و سایر صنایع پایان پیدا کند ، قیمت ها به سرعت واقعی شده و متعادل می‌شود و چه بسا کاهش قیمت‌ها را نسبت به نرخ های بالای کنونی در بازار غیر رسمی شاهد باشیم،چرا که تقاضای غیرواقعی ناشی از تحرکات واسطه ها در این بازار از بین خواهد رفت.از طرفی دولت با مسیرهایی مثل تعرفه یا مالیات می‌تواند تفاوت نرخ های ایجاد شده را از محل تقویت سرانه درآمدی مردم جبران کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که دولت نظارت درست و دقیقی در بازار فولاد برای تنظیم بازار نداشته است ، تاکید کرد : مصرف کننده از محل تورم فولاد آسیب دیده و این در حالی است که دولت قیمت فروش فولاد را از طریق دستورالعمل قیمت‌گذاری کنترل کرده است ، لذا واقعیت اقتصادی موجود نشان می‌دهد که کنترل بازار فولاد به شکل کنونی، مصرف کننده نهایی را به عنوان هدف اصلی کنترل بازار بدون منفعت باقی گذاشته و تولید کننده را هم با وجود ارزان فروشی با آسیب هایی جدی که مطابق با فضای واقعی کسب و کار است مواجه ساخته و در نهایت بازار سرمایه نیز با آسیب‌هایی همچون نوسان منفی روبرو شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۳۳۷۶۱۸:۵۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
قیمت گذاری دستوری فقط به نفع دلال است. هرچه فاصله قیمت فروش تولیدکننده تا قیمت مصرف کننده نهایی بیشتر باشد جذابیت بیشتر و تعداد دلالها بالاتر می رود. نظام قیمت گذاری دستوری کار غیرمنطقی و شکست خورده ای است. اگر دولت قصد حمایت از مصرف کننده را دارد باید قیمتها را آزاد کند و به جای آن کمک حمایتی مالی هدفمند را در اختیار طبقه نیازمند قرار دهد. امروزه با وجود مراکز بزرگ داده و اطلاعات و شبکه های توزیع هوشمند به راحتی می توان کمک را دقیقا به نیازمندان رساند.
ناشناس۵۲۳۳۷۸۱۹:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خدا لعنت کند کسانی راکه رانت میخورند انشاالله
ناشناس۵۲۳۴۰۰۱۹:۱۵:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
وزیر صنعت باید برکنار و مجازات بشود گول کارهای نمایشی ایشان را نخورید.
حامد۵۲۳۵۵۲۲۲:۰۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اصلا تعجبی ندارد. عده ای بدون هیچگونه تردیدی در حال پر کردن کیسه هایشان هستند.
ناشناس۵۲۳۷۰۱۰۰:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
خدا لعنتشان کند دارن با زندگی های مردم بازی می کنن خدا ازشون نگذره چطوری این پولارو می خورن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین