همتی: بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت ندارد اما آن را کنترل می‌کند/ نباید مانند برخی بچه پولدارها زندگی کنیم/ اراده‌ای برای کُند کردن نقدینگی وحشتناک نمی‌بینم

گروه اقتصادی الف،   3970610054 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس کل بانک مرکزی باتاکید بر اینکه ، هیچ دستوری برای افزایش نرخ سود به ۲۳ درصد صادر نشده است، اظهار داشت: بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت ندارد اما آن را کنترل می کند.

همتی: بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت ندارد اما آن را کنترل می‌کند/ نباید مانند برخی بچه پولدارها زندگی کنیم/ اراده‌ای برای کُند کردن نقدینگی وحشتناک نمی‌بینم

به گزارش ایبِنا، عبدالناصر همتی  در افتتاحیه بیست و نهمین همایش دو روزه بانکداری اسلامی که در مرکز همایش های صدا وسیما در حال برگزاری است، افزود: اتفاقی که در بازار ارز افتاد محصول ناترازی سیستم بانکی، رشد نقدینگی و اصرار به  تداوم رشد نقدینگی است وتا زمانی که این وضعیت ادامه دارد  این مشکلات نیز تداوم خواهد داشت ضمن اینکهاین روند همراه با  بی برنامگی سیاست های پولی منجر به بروز این معضلات شده است.

وی با بیان اینکه، به شرطی در این همایش شرکت کردم که  این نوع همایش ها کاهش یابد، اظهارداشت: بهتر است کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم.  

 وی اظهار داشت: ایران از جمله کشور هایی است که به حذف ربا متعهد شده است و برگزاری این همایش به صورت مستمر  نشان  دهنده این حداقل هایی در این زمینه است البته امیدواریم  با ارتقا  قانون عملیات بانکداری اسلامی به صورت بهتری این  بانکداری را اجرایی کنیم.

تاکید بر اجرای حاکمیت شرکتی

همتی با بیان اینکه موضوع همایش حاکمیت شرکتی است، گفت: عدم توجه به الزامات بانکداری شرکتی به خصوص توسط سهامداران و بردن بانک ها به سمتی که به صورت حرفه ای اداره نشوند، بسیار بحث مهمی است و باید به آن توجه شود.

وی افزود: امیدوار هستم افرادی که امروز مقاله یا سخنرانی دارند به موضوع مهم عدم مداخله سهامداران در امور بانک توجه کنند زیرا یکی از برنامه های من اعمال این بحث مهم است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: دخالت سهامدار در اداره بانک چه در بانک دولتی و خصوصی باید به حداقل برسد و باید بانک توسط مدیریت حرفه ای اداره شود.

رییس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: همه افراد چه در داخل نظام بانکی و چه خارج از آن به وضعیت فعلی اعمال حاکمیت شرکتی در بانک ها معترض هستند.

هیچ اراده ای برای کُند کردن نقدینگی وحشتناک نمی بینم

همتی دیدار اخیر هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت اشاره کرد و گفت: باور عمیق من این است که اتفاقی که در بازار ارز افتاد، محصول ناترازی سیستم بانکی و رشد وحشتناک نقدینگی و اصرار ما به تداوم نقدینگی است.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: هیچ اراده ای نمی بینم که بخواهد رشد نقدینگی را کُند کنند یا فکری برای جمع آوری آن داشته باشد؛ تا زمانی که این وضعیت ادامه دارد، شرایط در بازار ارز و سایر دارایی های قابل وصول برای حفظ ارزش پول توسط افراد ادامه دارد.

وی اظهار داشت: دولت آمریکا برای محروم کردن ایران از درآمدهای نفتی خود تلاش های فراوانی می کند و همزمان می خواهد انتقال دارایی های ایران را سخت و محدود کند؛ به همین دلیل دفاع از نرخ واحد برای ارز امکان پذیر نبود و نباید خود را در تله سیاست های آمریکا قرار می دادیم.

همتی افزود: با هماهنگی سران سه قوه بسته جدید سیاست ارزی را اجرا کردیم و حداقل شاهد تثبیت در بازار ارز بودیم و امیدوارم به تدریج نتایج این سیاست را در بازار ارز ببینیم.

وی تاکید کرد: حفظ قدرت ارزی کشور برابر با حفظ منابع ارزی، کنترل تورم و اصلاح ناترازی ترازنامه بانک ها و کنترل نقدینگی وحشتناک در کشور باید در دستور کار باشد؛ در شرایط تحریم مهم ترین متغیر اقتصادی برای ما نرخ ارز است و مهم ترین هدف جلوگیری از اتلاف منابع ارزی است.

همتی در ادامه درباره حفظ ذخایر ارزی بانک مرکزی، گفت: ذخایر ارزی بانک مرکزی، ناموس این بانک است و همانطور که در یک ماه گذشته در جهت تقویت این ذخایر اقدام شد، باید از هر وسیله ای استفاده کنیم تا این روند ادامه داشته و این ذخایر حفظ شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ ذخایر بانک مرکزی، افزود:  سیاست ما حفظ ذخایر بانک مرکزی و استفاده از سایر منابع در کشور از جمله منابع حاصل از صادرات غیر نفتی هستیم.

وی ادامه داد: با ورود ارز حاصل از صادرات غیر نفتی قدرت تنظیم بازار  ایجاد می شود و از ارز بانک مرکزی نیز می توان در  سرمایه گذاری های صنعت نفت و یا شرایط خاص در بازار استفاده کرد که در حال حاضر ضرورتی برای این اقدام وجود ندارد.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: بازار ثانویه با منابع غیر بانکی آغاز به کار کرده و روند بسیار خوبی دارد و به سرعت در حال شکل گیری و شفاف شدن است و ما نیز در بانک مرکزی به صورت روزانه در حال بررسی این روند هستیم.

همتی تاکید کرد که رهبر معظم انقلاب به طور خصوصی درباره دغدغه ها و مسائل مرتبط با نظام بانکی به وی تاکیداتی داشته است.

وی  گفت: اطمینان دارم علاوه بر دولت، قوه قضاییه و مجلس نیز بانک مرکزی را در اجرای سیاست های خود کمک خواهند کرد.

القا پذیر نیستم

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه القا پذیر نیست و از نظرات و مشورت های بسیاری از افراد استفاده می کند، گفت: من با بسیاری از افراد مشورت می کنم؛ البته خود نیز در سی سال گذشته در بخش اقتصاد کلان و پول فعال بوده ام و نمی توان موضوعی را به من القا کرد؛ از نظرات چپ چپ تا راست راست استفاده می کنم.

وی با بیان اینکه بسیاری از نظرات کارشناسان دارای نقاط مشترک است، اظهار داشت: ما باید از برآیند و نقاظ مشترک نظرات افراد مختلف استفاده کنیم.

با روش های گذشته نمی‌توان بازار پول و تورم را کنترل کرد

همتی ادامه داد: سیاست های پولی ما مشکل دارد زیرا برخی از آنها قابل اجرا نیست؛ شاید با شورای فقهی و شورای نگهبان صحبت کنیم زیرا بانک مرکزی دنبال سود و زیان نیست.

رییس شورای پول و اعتبار گفت: بانک های مرکزی در دنیا از ابزارهای مختلفی مانند زیپو برای کنترل بازار پول استفاده می کنند و ما نمی توانیم با روش های سنتی و گذشته تورم و بازار پول را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه، روش های سنتی و مقداری جواب نمی دهد و آن را پیش از این نیز آزمایش کرده ایم، تصریح کرد: ما نیاز داریم تا روش های دیگری را باید پیگیری کنیم.

همتی تاکید کرد که بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاست های پولی و ارزی کشور برای تمامی نظرات باز است.

 بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت ندارد اما آن را کنترل می کند

 رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اظهار نظرها درباره دخالت در بازار، گفت: ما در نرخ بازار دخالتی نداریم اما در بازار نظارت و کنترل لازم را خواهیم داشت و اگر هم لازم باشد اقداماتی برای کنترل بازار انجام خواهیم داد.

وی افزود: اکنون ۹۷ درصد مبادلات ارزی در بازار ثانویه و ۳ درصد در صرافی ها در حال انجام است و نرخ سنا نیز که برآیند دو نرخ نیما و بازار است، بیشتر میل به نرخ نیما دارد.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: نکته بعدی که بسیار مهم است، بانک ها و ناترازی صورت های مالی بانک ها است، که بیشتر مشکلات ما در اقتصاد کشور از همین جا نشات می گیرد.

همتی گفت: برخی بانک ها نرخ سود مصوب را رعایت نمی کنند و بدون توجه به آثار مخرب این اقدام به این روند ادامه می دهند.

وی با اشاره به اینکه یک ماه اول حضور من در بانک به مشکلات ارزی اختصاص یافت، گفت: رشد سریع شبه پول در تعیین نرخ سود و اضافه برداشت های بی قانون و قاعده از سوی برخی بانک ها قابل قبول نیست و با بانک هایی که این روش را در پیش بگیرند برخورد خواهد شد.

همتی تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند، اگر می خواهیم اقتصاد کشور درست باشد باید بانک  ها منظم باشند و باید جسارت جراحی را داشته باشیم زیرا این روند کل نظام و سیستم بانکی را نابود خواهد کرد.

وی افزود: عالی ترین مقام نظام در کشور به بانک مرکزی تاکید کردند که موظف هستید جلوی بنگاهداری، بی نظمی بانک ها و .. را بگیرید.

همتی ادامه داد: استقلال بانک مرکزی به معنای آن است که با استفاده از نظرات صاحبنظران بتوانیم تصمیم گیری داشته باشیم.

وی با اشاره به افزایش مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی تصریح کرد: حجم پایه پولی ما به دلیل برداشت بانک‌ها یا مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی از تیر ماه پارسال نسبت به تیر ماه امسال ۱۸.۲ درصد افزایش یافته و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بدهی بانک‌ها اضافه شود و برخی از افزایش حجم نقدینگی به این مسئله ارتباط دارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: ریسک بانک‌های ما به شدت در حال افزایش است و باید سریعتر فرآیندهای کاهش ریسک که در دستور کار داریم، اجرایی شود.

بانک مرکزی هیچ دستوری برای افزایش نرخ سود  به ۲۳ درصد صادر نکرده  است

وی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر دستور بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان داشت:  بانک مرکزی در زمینه افزایش نرخ سود که ۲۳ درصد شده هیچ دستوری ارائه و ابلاغ نکرده و  فقط ما تاکید کردیم که  تمدید یک‌ماهه قراردادها، منحصر به سپرده‌های ۲ تا ۱۱ شهریور ۹۶ بود اما معلوم نیست چرا این خبر اعلام شد؛  قطعا یک سری از خبر سازی در این حوزه منافعی در زمینه نرخ سود دارند که این صحبت را می‌کنند.

همتی خاطر نشان کرد: این احتمال وجود دارد که به سمت رایج کردن سپرده های دو ساله و سه ساله برویم و دولت نیز اوراق چند ساله ارائه کند می‌توان ریسک را کاهش داد و این مسائل می‌تواند راه‌حلی باشد تا مردم دارایی‌های خود را حفظ کنند.

وی با بیان این که دستورالعمل سپرده‌های ارزی از سوی بانک مرکزی به بانک‌های کشور ابلاغ شده است، اظهار داشت: سپرده ارزی ابلاغ شد و از بانک‌ها خواهش می‌کنم تا مردم را برای ورود اسکناس به بانک و ایجاد جریان در بازار تشویق کنند.

وی تاکید کرد: باور کنید که کشور در چارچوب یک جنگ اقتصادی از سوی دولتی قرار گرفته که هر روز با سیاست‌های جدی فشار بیشتری ایجاد می‌کند و ما باید یک سری سختی‌ها را قبول کنیم و نباید مانند برخی بچه پولدارها زندگی کنیم تا بتوانیم از این بازه فشار عبور کنیم.

رییس کل بانک مرکزی افزود: من با مدیران بانک‌ها دوست هستم اما در بحث نظارت در بانک‌ها جدی هستم و قول می‌دهم که ضابطه را با عاطفه یکی نخواهم کرد چرا که امروز ضروری است با جدیت مشکلات بانک مرکزی را پیگیری و حل کنیم؛ تمامی ارکان نظام از جمله رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که باید مشکلات بانکی و اقتصادی هر چه سریعتر رفع شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۲۳۴۹۱۰:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بیست ونه ساله همایش بانکداری اسلامی برگزار می کنند وچهل ساله تو حوزه های علمیه هم بحث می کنند که بانک های ایران ربوی است یانه...به هیچ نتیجه و راهکار علمی وعملی نرسیده اند. عده ای فکر می کنند پول همان کالاست وقتی سود بانکی کمتر از تورم واقعی است و به سپرده گذار خسارت وارد می شود سود بانکی ربا نیست وحلال هست وبانک و وام گیرندگان ربا خوار وحرام خوار هستند بسیاری از مردم می دانند نرخ تورم اعلام شده با واقعیت های اقتصادی هم خوانی نداردومی دانند تورم وگرانی بسیار بیشتر هست واگر مردم بگویند تورم خیلی بیشتر هست می گویند یک فرد عادی درک درستی از اقتصاد ندارد وبی خبر از علم اقتصاد هست !؟نرخ تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی و مرکز آمار غلط هست اون چیزی که در دانشگاهها هم تدریس می شود باید اصلاح شود چون تغییر قیمت بعضی از کالا ها را وفقط کالاهای اساسی را در ماه یا سال با ضریب های متفاوت محاسبه می کند. بلکه باید تمام کالاها وخدمات مثل همه کالاهای اساسی وغیر ضروری حتی سکه وطلا وارز.... را با ضرایب یکسان محاسبه کنند. دولت و بانک ها باید موظف شوند ارزش پول سپرده گذار را حفظ کنند به اعتقاد اینجانب تنها راه ایجاد بانکداری اسلامی وحفظ ارزش پول جمع کردن اسکناس های کاغذی و ضرب سکه هایی از جنس طلا ونقره وبه جریان انداختن آن در خرید وفروش هست.
ناشناس۵۲۲۹۴۷۱۴:۴۰:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با شعار چیزی حل نمیشه . علت افزایش فقط دلار . قبلا هم با گرانی دلار پراید 5 تومنی شد 20 میلیون !
ناشناس۵۲۴۸۱۳۱۵:۱۹:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۱
همتی که می رود
ناشناس۵۲۴۹۷۱۱۶:۲۶:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فساد همه جارو گرفته
ناشناس۵۲۳۴۵۰۱۹:۵۳:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
در شرایط عادی سکه و طلا خودشون نوسان بیشتری دارن نسبت به پول. اینجوری هر روز قیمت کالاها تغییر میکنه چون قیمت سکه و طلا مثلا نسبت به دلار دایم در حال تغییره.
ناشناس۵۲۴۶۸۹۱۴:۲۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
نا زمانی که بانک مرکزی استقلال نداشته باشد همین است.
عباس۵۲۲۳۵۴۱۰:۴۰:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
متاسفانه بانک مرکزی ما استقلال ندارد و توسط دولت اداره میشود و به همین دلیل دولتهای ناکارآمد برای حفط خود به چاپ اسکناس رو می آورند تنها چاره کار استقلال بانک مرکزی است که ریاست آن هم باید توسط مجلس تعیین شود نه دولت.
ناشناس۵۲۲۵۳۱۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تا رانت اختلاف ۴۲۰۰تا ۱۱۰۰۰ هست قطعا دلار و کالاها ارزان‌نمیشود
ناشناس۵۲۲۸۸۳۱۴:۱۶:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ادرس غلط به مردم ندهید . ارز 4200 برای کنترل قیمت دارو و مواد غذایی هست اگه قطع بشه دارو و مواد غذایی تورم وحشتناک ایجاد میکنند به جای این راه حل های خنده دار دنبال رفع تحریم باشید
ناشناس۵۲۳۴۶۱۲۰:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بحث سر مکانیزم توزیع شفاف دلار و کالا است و ازبین رفتن رانت و الا ملت میگه مجانی بدهند چه بهتر
ناشناس۵۲۳۱۰۸۱۶:۰۶:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بانک مرکزی اصلا دخالت نمی کند فقط دلار را دست گرفته عرضه آنرا کم یا قطع می کند در بازار تا مصنوعی قیمتها بالا رود و سلطان های سکه و دلار را وارد بازار می کند و سکه و ارز داخل بازار را جمع کنند تا قیمت مصنوعی بالا نگه داشته و بالاتر رود! مشکل ما خود بانک مرکزی هست که وابسته دولت هست
ناشناس۵۲۲۷۱۷۱۳:۱۳:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کشور تحریم و ارزی وجود نداره با رفتن سیف هم چیزی حل نشد حالا هی راهکار بیهوده بدهید
ناشناس۵۲۳۰۱۳۱۵:۱۹:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
چون ذات دولت عوض نشده است مگر اینکه روحانی استعفا دهد‌
ناشناس۵۲۳۱۹۵۱۷:۰۰:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با استعفاء روحانی تحریم حل نمیشه عمو جون !
ناشناس۵۲۲۳۵۶۱۰:۴۱:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
یعنی چه الان قیمت ارز شد 50 هزار تومان شما نگاه میکنید؟؟؟ هرچند جوابش مشخصه تا الان همین بوده
ناشناس۵۲۲۷۱۲۱۳:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
شما بفرما در شرایط تحریم که دولت ارز نداره چه راه حلی داری ؟ فقط مذاکره
ناشناس۵۲۳۱۶۶۱۶:۴۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برادر طبق شاخص ها نقدینگی 4 برابر شده دوره ی روحانی، طبیعی است که تورم سرکوب شده خودش را نشان می‌دهد رشد نقدینگی 30 درصد ی، همراه با رشد اقتصادی 4 درصدی، تورم 25 تا 20 درصد را می طلبد نه تک رقمی، حالا تحریم این را به فعلیت رسانده
رضا۵۲۳۲۴۴۱۷:۳۶:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کیم در کره شمالی چه کار می کند؟مطمئن باش می تواند تا 50 سال دیگر هم دوام بیاورد
ناشناس۵۲۵۹۱۹۰۹:۰۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۲
دوست عزیز و دولتی... تعریف تورم در اقتصاد: تورم یعنی دست دوست در جیب مردم برداشت آزاد
ناشناس۵۲۵۹۲۶۰۹:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۲
تدبیر کنه
امیر حامد۵۲۲۳۶۴۱۰:۴۴:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کنترل نقدینگی که مهمترین عامل تورم و کاهش ارزش پول ملی است عمدتا در دست بانک مرکزی است. کدام سازمان دیگر هم باید اراده کند!؟
ناشناس۵۲۲۳۸۸۱۰:۵۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
همه چیز رو رها کردن می گن ما هیچ نقشی نداریم پس بفرمایید نقش دولت دقیقا چیه؟
ناشناس۵۲۲۵۰۸۱۱:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
موج سوار
ناشناس۵۲۳۱۷۴۱۶:۵۱:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خرزوخان!
ناشناس۵۲۲۳۹۷۱۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بیمه هم غیر اسلامی وحرام هست. پول از یکی می گیرند، می دهند یکی دیگر.
ناشناس۵۲۳۰۰۱۱۵:۱۵:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تازه همه اش رو هم به یکی دیگر نمی دهند
ناشناس۵۲۳۱۷۸۱۶:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
به همین دلیل عربستان بیمه ندارند و چیزی به نام "تکافل" دارند.
سیدرضا۵۲۳۲۳۹۱۷:۲۹:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این‌چه‌استدلالی‌است،مگر‌درهرجایی‌که‌پولی‌راازشخصی‌گرفتندودادند‌به‌دیگری‌می‌شود‌غیراسلامی‌وحرام؟ ازدرآمد‌های‌اشخاص‌مالیات‌گرفته‌می‌شود‌وبه‌کارمندان‌داده‌می‌شود،‌پس‌حقوق‌کارمندان‌حرام‌است؟ درانواع‌بیمه‌هاازجمله‌بیمه‌خدمات‌درمانی‌،شخص‌ثالث‌و...براساس‌قراردادی‌که‌فی‌مابین‌طرفین‌منعقد می‌شود‌شرکت‌بیمه‌درازای‌دریافت‌مبلغ‌معین‌به‌اشخاص‌درخواست‌کننده‌اطمینان‌‌خاطر‌می‌دهد‌که‌برایشان موضوعی‌که‌قراردادشان‌بوده‌حادث‌شد‌،آن‌راجبران‌کند،این‌کجایش‌اشکال‌دارد؟به‌عبارت‌دیگر‌حق‌بیمه‌ای‌ که‌هرشخص‌به‌شرکت‌بیمه‌می‌پردازد‌رقبال‌این‌است‌که‌شرکت‌بیمه‌خسارت‌موضوع‌قرادادرا‌جبران‌کند.
ناشناس۵۲۲۴۲۰۱۱:۰۸:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برادر بدون استقلال بانک مرکزی، این حرفها به نتیجه نخواهد رسید
ٱزاده۵۲۲۴۵۶۱۱:۱۹:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برادر من پس تو چیکاره هستی
ناشناس۵۲۲۶۸۱۱۳:۰۱:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
من برای این هستم که ضایع بود این پست خالی باشه سیف رفت حالا سخنگو نداریم چیزی نیست ولی اینجا باید یکی باشه. آخر ماه هم یه حقوق اندک چند ده میلیونی میگیرم.....
ناشناس۵۲۲۸۴۴۱۴:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
از زمانی که شما عهده دار بانک مرکزی شده اند ارز 20 درصد به نسبت اخرین روز سیف گرانتر شده است . این یعنی کنترل!؟ روز انتصاب جنابعالی کنترل را مثلا به دلار 7500 تومانی تعریف کرده بودید . خنده دار است مقامات یادشان می رود . . چون برنامه ای نیست و همه با انشاالله و ماشاالله عهده دار مقامات می شوند حالا که ارز از 11000 تومان را زده بالا می فرمائیددر بازار دخالتی ندارم ولی کنترل می کنم!!! معلوم است که دخالت ندارید . چون نه ابزار ش را در اختیار گذاشته اند و نه قدرت اعمال حتی حرف روز اول انتصاب را هم برای حتی یک روز از ما بهتران تیم اقتصادی دولت محترم !!به شما نداده اند . کنترل هم که با ملاحظات بازار و اختیار سر خود بازار بی معنی نتیجه شده است . حیف لااقل سفیر ایران در پکن شده بودید . ابرویتان در بازار پولی و اقتصاد کشور محفوظ می ماند و اینگونه سکان یک دستگاه بی اختیار و ناتوان را بعهده نداشتید ..
ناشناس۵۲۲۴۶۱۱۱:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تا زمانی که استقلال بانک مرکزی تضمین نشده، هر حرفی بیهوده است مگه بهمنی یا سیف علت سقوط ریال را نمی دانستند؟ آقای مظاهری می خواست مقاومت کند دیدید که یک سال هم نگذشته، برکنار شد
حسین۵۲۲۴۸۰۱۱:۳۳:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
فرق دخالت و کنترل چیه؟
ناشناس۵۲۲۵۱۴۱۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
یک سوال دارم همیشه داشتم ممالک غریبه بانک ها سود زیر 10 درصد میگیرن ما 20 درصد بعد ما کارمون درسته اونا .... یکی جواب بده لطفا
ناشناس۵۲۲۷۰۳۱۳:۰۹:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
چون تورم در اون کشورها منفی و صفر عمو جون . الان با سود 20% هم کسی پول تو بانک نمیزاره همه دنبال خرید مسکن و دلار و سکه هستن
ناشناس۵۲۲۷۲۰۱۳:۱۴:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برادر اونا کارشون علمی است که چند سال قبل اعلام کردند که بانکداری ایران ورشکسته می شود که الان به وقوع پیوسته است
ناشناس۵۲۲۵۵۳۱۲:۰۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ببخشید اگر در نرخ ارز دخالت ندارید برای چی و چگونه آن را کنترل می کنید؟ آیا اصلا معنی این دوکلمه دخالت و کنترل را می دانید؟ آقایان برای تقویت توان مدیریت اقتصادی خود در ایران و در پی تکانه های ناشی از تهدید های جدی حنگ اقتصادی امریکا با ما از سه راه بد و بد تر و بد ترین، متاسفانه برای حفظ موقعیت خود در درجه اول و بعد البته اگر شد، حفظ اقتصاد کشور از ضربه های مهلک اقتصاد پر فدرت دشمن، راه بد ترین را انتخاب کردند یعنی اولا با کاهش شدید و بی سابقه ارزش پول ملی در پی جمع آوری پول های سرگردان و تامین بودجه لازم برای هزینه در موقع اضطراری افتادند غافل از این که همین کار التهاب منفی باور نکردنی ای را به بازار القا می کند که همانا نا امنی اقتصادیست و باعث شد مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود اعم از حقوق و خانه و ماشین و طلای پس اندازی و غیرو به همهمه و سرگردانی و دلهره و نا امنی بیفتند و تا جایی پیش روند که از گوچه پس کوچه های مبادله ارز به ویژه دلار سر در بیاورند و این همان ترفندی بود که دشمن بدون هزینه و با بی درایتی مدیران اقتصادی ما به هدفش رسید و بهره کلان از آن برد. دوم در پی این ناهنجاری و آشفتگی اقتصادی که دشمن را ناخواسته به اهدافش رساند ارزش پول ملی را با نرخ گذاری های التهابی و تکانه ای بی برنامه به حدی ناچیز کردند که ارزش کار از بین رفت و لذا تولید بی پشتوانه شد و غالبا به دنبال دلالی رفتند و بازار را بیش از پیش ملتهب کردند و این آشوب به پا شد. این ها شرایط جنگی ای است که اگر فرماندهان آن تجربه و توان لازم را نداشته باشند نه تنها بر دشمن غلبه نمی کنند بلکه راحت جبهه های خود و تدارکاتشان را در اختیار دشمن قرار می دهند و با بالا و پایین پریدن های مذبوهانه ادای دفاع از منافع ملی را در می آورند. امروز با این بی درایتی ها و دوستی های خاله ... در اقتصاد کشور به جایی رسیده ایم که نه تنها سرمایه های مادی ما بلکه سرمایه های استعدادی و حل مساله ماهم فرسوده و در حال تخلیه و مستهلک شدن است. چه کسی باید تاوان این نادانی ها را بدهد؟ به زبان این اقایان البته مردم یعنی ما از جیب مردم در می آوریم و به جیب مردم می ریزم. این شده اعجاز مدیریت کشور ما. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
ناشناس۵۲۲۸۲۲۱۳:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تازه اول کلی وعده وعید دادند که سوار نرخ بی رویه میشوند!؟!؟
ناشناس۵۲۲۵۸۱۱۲:۱۷:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مردم دیگر می دانند دولت با مردم معامله می کند بانک مرکزی مانند دلال عمل می کند عامل دارد که دلار وسکه به قیمت حداکثر در بازار توزیع میکند شماها وبچه هایتان مانند بچه پولدراها زندگی می کنند چهل میلیون از مردم را نیاز به کمیته امام دارند
ناشناس۵۲۲۵۹۳۱۲:۲۰:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
"...تا بتوانیم از این بازه فشار عبور کنیم." منتظر لطف و مرحمت رییس جمهورهای بعدی آمریکا هستی؟!!
ناشناس۵۲۲۶۱۱۱۲:۳۰:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
هی مردم بازی بدید... مواظب باشید...
ناشناس۵۲۲۶۹۹۱۳:۰۸:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
افزایش نرخ سود اولین راه حل چطور تورم کم میشد هی سود بانکی کم میشد الان که تورم بالا رفته نرخ سود بالا نمیره ؟
ناشناس۵۲۲۷۱۴۱۳:۱۲:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اراده‌ای برای کُند کردن نقدینگی وحشتناک نمی‌بینم. عمه من فوت کرده وگرنه در مورد کنترل نقدینگی یک کاری می کرد.
ارمان۵۲۲۷۲۶۱۳:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
راهکار ایجاد پشتوانه واقعی از منابع موجود در کشور اعم از طلا نفت گاز معادن و فلزات ارزشمند برای پول ملی است و همچنین واگذاری کلیه شرکتها و بنگاهای اقتصادی در دست حکومت و نهادها به مردم.در این روش بفرض شما مبلغ Aریال در بانک سپرده میکنی وبانک بلافاصله معادل پشتوانه ان که متوسطی از فرضا چند بشکه نفت طلا فلزات دیگرو ... را به عنوان پشتوانه پول شما در ذخایر خود در نظر میگیرد و موقعی که میخواهی سپرده را دریافت کنی معادل نرخ روز همان سبد را بشما تحویل میدهد که ممکن رقم ریالی ان بیشتر یا کمتر از روز سپرده گذاری باشد.و نهایتا رقمی کمتر از نیم درصد به عنوان کارمزد خودش دریافت کند.در موقع دریافت وام هم دقیقا به همینصورت معادل ان را به درخواست کننده تحویل و مو قع تسویه حساب معادل روز ان را دریافت کند.
بانام۵۲۲۷۲۷۱۳:۱۷:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
آقای همتی آیا شما درصد پولدارهای کشور به کل جمعیت را می دانید که توصیه می کنید مثل بچه پولدارها زندگی نکنند. ملت از خرید یک ماشین معمولی، یک مسافرت داخل کشور، یک ذره پس انداز کاجزند بعد نشستی برای نسخه می پیچی
بانام۵۲۲۷۵۲۱۳:۲۴:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
آقای همتی اگر فرزند شما و امثال شما مثل فرزندان سیستان و بلوچستان، کرستان، چارمحال وبخیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، خراسان جنوبی، کهنوج و بسیاری از مناطق دیگر کشور زندگی می کنند آنوقت میتواند زندگی کردن مثل بچه پولدارها را نهی کنی یکبار یک نگاهی به زندگی فرزندت بینداز و انرا با خیلی مقایسه کن ببین چه کسی زندگیش نزدیکتر به بچه پولدارهاست. راستی اقای همتی ماهی چقدر حقوق میگیری؟
شاهرخ۵۲۲۷۶۷۱۳:۲۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
چرا خودتون رو به کوچه علی چپ می زنید!!!!!!!!!!؟؟؟؟ مگه همین بانک مرکزی 30هزارمیلیارد تومن بدهی موسسات خصوصی رو بی ضابطه نداد!!!؟؟؟؟ منه عوام میدونم عواقب این حجم وارد شده به سیستم چیه اونوقت شما ها نمی دونید!!!؟؟؟؟ مردم رو تا این حد ابله نبینید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۵۲۲۷۹۰۱۳:۳۹:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
پدر داماد آقای حسن روحانی به اعتراف صریح خودش ۵۰ میلیون دلار ارز با نرخ دولتی (۴۲۰۰ تومان) برای واردات موز دریافت کرده است. قیمت جهان موز کیلویی یک یورو است که در حال حاضر دقیقا به قیمت ارز آزاد ۱۲۵۰۰ تومان در بازار ایران به فروش میرسد. آیا این رانت نیست
ناشناس۵۲۲۸۵۴۱۴:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ارزش سپرده های مردم در بانک ها 1/3 شده !!!
ناشناس۵۲۲۹۲۹۱۴:۳۱:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
این کامنت هارو بدید این آقای محترم بخونه.......
مهرداد۵۲۲۹۵۹۱۴:۴۴:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اگر بانک مرکزی در نرخ بازار ارز دخالت ندارد اما آن را کنترل می‌کند در اینصورت باید پرسید که بانک مرکزی و رئیس آن چه وظایف و تکالیفی بر عهده دارند و اصولا چه کاره هستند؟
ناشناس۵۲۲۹۸۰۱۴:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
باید سود سپرده رو تا وضعیت درست بشه بالا ببرین چاره ای ندارین مقاومت بیخودی فایده ای نداره باسود ۱۵درصدطبیعیه این مشکلات بوجود بیاد قبل از اعلام ۴۲۰۰ برای دلار باید اینکارو میکردن مدیریت غلط یعنی این الان هم باید سود نرخ جاذبی باشه تا بتونن بازار ارز وسکه رو کنترل کنن نقدینگی جمع نشه وضعیت درست نمیشه
ناشناس۵۲۲۹۸۳۱۵:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
علت تحریم حالا هی رییس جمهور رییس بانک مرکزی عوض کنید
ناشناس۵۲۳۰۴۱۱۵:۳۳:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
تنها راه تشکیل بانک سکه طلا و نقره و مس هست . این سه فلز همه جای دنیا ارزش دارند و می توانند جایگزین دیجیتال پول ملی شوند . سکه دیجیتال نقره و طلا و مس رو ایجاد کنید .
رضا۵۲۳۰۵۴۱۵:۴۰:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
برادر همتی کنترل و کاهش نقدینگی شجاعت و اختیاراتی می خواهد که در هیچ یک از مسئولین و حتی در مجموع ایشان هم نیست.در کشور آرژانتین دولت برای کنترل نقدینگی همه سپرده های بانکی بالاتر از رقم مشخصی را برای سه سال بلوکه کرد ایا شما این کا را می کنی ؟می دانم که از پس مافیای صاحب منصبی که صاحب این سپرده ها هستند بر نمی آیی و لذا فقط می توانی انتقاد کنی یا برای کنترل رشد نقدینگی باید سیاست ریاضت اقتصادی شامل عدم افزایش دستمزدها و حذف 80 درصد یارانه ها را پیگیری کنی آیا این موارد در اختیار شماست؟اگر این موارد اجرا شود پس از آن می توان سود بانکی را تا 2 درصد کاهش داد و مثل بقیه دنیا نرخ ارز ثابت و تورم 2 درصدی داشته باشیم ان هم برای همیشه.
ناشناس۵۲۵۹۳۴۰۹:۱۶:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱۲
برخی از پارامترهای مدیر: علم بکار ، شجاعت ، اختیار و... خب اگه ندارن چرا قبول کردن
ناشناس۵۲۳۰۸۹۱۵:۵۸:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
..های تو و امثال تو مث بچه پولدار زندگی کردن و میکنن
ناشناس۵۲۳۱۳۵۱۶:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کنترل بدون دخالت چگونه امکان پذیر است؟
ناشناس۵۲۳۱۳۸۱۶:۳۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
وزیر و رئیس جمهور عوض کنید هیچ فایده ای نداره مگه کی جاشونو می گیره یکی شبیه قبلیا . مشکل اساسی تر از این حرفاست. .............تا روابط ما با یه سری کشورا و یه سری سیاست های نظام ما اصلاح نشود. وضع کم و بیش همین خواهد بود. هر روز یک بحران یک مسئله
ناشناس۵۲۵۰۶۹۱۷:۰۷:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۱
فقط تعامل با دنیا راه نجات اقتصاد است
ناشناس۵۲۳۲۰۰۱۷:۰۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
بانک طلا و نقره ایجاد و سکه تولید و جایگیزین ریال بی ارزش شود
ناشناس۵۲۳۳۷۰۱۸:۵۵:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کشور ما در شرایط عادی نیست بلکه در شرایط خیلی بحرانی الان باید با بالا بردن نرخ سود سپرده نقدینگی وارز رو کنترل کنید اینا کنترل بشن بقیه با مرور زمان عادی میشن تازه بانکها رو وادار به سرمایه گذاری در تولید بکنید نرخ سود سپرده رو باید درشرایط عادی پایین نگه دارین شما اقتصاد خوندید ولی انرا درک نکرده اید
ناشناس۵۲۳۴۵۳۱۹:۵۴:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ما که ژن خوب نداریم باید فقیرانه زندگی کنیم تا ژنهای خوب باید بتونن مثل بچه پولدارها زندگی کنن؟
ناشناس۵۲۳۵۲۶۲۱:۲۲:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با سلام مانده ام بانک های ما کجا سرمایه گذاری می کنند که توان برداخت 20 درصد سود به سپرده گذار و حداقل 10 درصد برای خود را دارند بورس و تولید و صادرات ما که جوابگو نیست کجا به جز چاپ پول بدون پشت وانه و بنگاه داری و دلالی در واقع ربا خوار و دلال هستند جناب رییس بانک مرکزی تا زمانیکه برنامه مشخص و تعریف شده و علمی قابل اجرایی نداشته باشید و این سود بانکی را به فقط کارمزد نرسانید تولید و اشتغال و رونق اقتصادی ............محکوم به فناست خواهشا اگر نمی توانید رک و پوست کنده بگید نمیتونم استعفا دهید این سیستم جراحی کلی و ریسک بالا می خواهد چاره ای جزء این کار نیست من به یک چیز اطمینان زیادی دارم مردم در فشار بالایی قرار دارند اگر این روند ادامه پیدا کند نا امیدی و ثبات نظام همه در معرض خطر جدی است
ناشناس۵۲۳۵۹۸۲۲:۴۰:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
البته حرفهایش درست است . ارز باید فقط و فقط برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یابد و توسعه زیر بناهای یک کشور. نه واردات ماشین و آیفون و تنظیم نرخ بازار. تنظیم نرخ ارز اشتباه است چون دوباره مثل فنر جمع می شود و دوباره همین اتفاق ۳ ماه قبل می افتد. بودجه روزمره کشور نیز باید بروز رسانی شود و هزینه ها کم شود و مالیاتها نیز واقعا گرفته شود. مثلا پزشکی که ویزیت خود را نقدی میگیرد کسی چه می داند ماهی ۲۰۰ میلیون درامد دارد و مالیات هم نمی دهد خوب رئیس اداره مالیات را باید توبیخ کنند و سایر مشاغل هم همینطور.
ناشناس۵۲۳۹۹۶۰۹:۴۵:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
ایا این انصافه مردمی که پولها شون رو وارد کارهای دلالی نکردند وبرای حمایت از دولت به بانکها سپردند ارزش داراییها شون از نصف هم کمتر بشه
ناشناس۵۲۴۲۳۳۱۱:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۱۱
من که این حرفها رو خوندم بلافاصله گفتم قیمت سکه و دلار بالا خواهد رفت. آخه رییس بانک مرکزی اینجوری حرف میزنه؟!
ناشناس۵۲۴۶۲۰۱۴:۰۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۱
سیف رفت ایا چیزی درست شد؟. مشکل را پیدا کنید. امروز دلار به نزدیک ۱۲۰۰۰ تومان رسید.
ناشناس۵۲۵۶۱۰۲۳:۴۲:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۱
آها به بانک مرکزی ربطی نداره عمه ترامپ سکه پیشفروش ضرب کرد واین گند رو بالا آورد
ناشناس۵۲۵۹۳۸۰۹:۱۸:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۱۲
از قدیم گفتن سزای گران فروش چیست؟؟؟؟
جلال۵۲۶۸۲۳۱۴:۳۹:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۲
...دیوانه شدیم شب میخوابیم صبح فقیر تر میشویم سرکار میرویم کارفرما میگه تا دولت پول ندهد حقوق خبری نیست ۹ماه حقوق نگرفتیم هرجور دوست دارند قرارداد کاری میبندد . رهن خانه دوبرابر شده .. مایحتاج دوبرابر شده .... لااقل بصورت قانونی کاری کنید..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین