روحانی چه باید می‌گفت که نگفت؟

عبدالله گنجی،   3970610031 ۳۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

چرا حربه «حقایق را بگو»، «بگم‌بگم»، «پشت پرده را بگو»، «موانع را بگو»، «مصلحت را بگو»، «واقعیت را به مردم بگو» در کشور ما به دالانی برای فرار از کم‌کاری، بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، پوشاندن ضعف‌ها و در یک کلام فرار از پاسخگویی تبدیل شده است؟

روحانی چه باید می‌گفت که نگفت؟

روزنامه جوان در سرمقاله شماره امروز خود نوشت: ابتدا به تیتر‌های یک روزنامه‌های فردای سوال از رئیس‌جمهور و برخی عبارات دیگر توجه فرمایید: «حسن سخن نگفت»، «پاسخ‌های سفارشی»، «فدایی مصلحت»، «روحانی سخن نگفت»، صادق زیبا کلام: «آقای رئیس‌جمهور با هر مصیبتی بود موفق شدند یک سطل حلبی پرآب به مجلس بیاورند و آن را با جسارت و شهامت کم‌نظیری ریختند بر سر همه امید‌ها و انتظاراتی که پیرامون حرف زدن ایشان ماه‌هاست در سطح جامعه به وجود آمده است» و سرباز ملکه در بی‌بی‌سی نوشت: «مهم‌ترین بخش صحبت‌های امروز روحانی در مجلس این بود: امیدوارم که بتوانم نقاط مورد نظر مقام معظم رهبری را که در توصیه‌هایی که نسبت به جلسه امروز به من فرمودند: دقیقاً مراعات کنم / به نظر می‌رسد برای تحلیل جنس صحبت آقای روحانی در مجلس همین یک جمله کفایت کند.» در میان این عبارات رازآلود و ابهام‌ساز، زیباکلام تا حدودی منظور خود را در مطلبی دیگر روشن می‌کند و پاسخ به سوال از رئیس‌جمهور را اینگونه توجیه می‌کند: «چرا به مردم توضیح نمی‌دهید که چه میزان از بحران اقتصادی محصول سیاست خارجی ما و اصرار بر دشمنی با امریکا و از بین بردن اسرائیل و صدور انقلاب است.»

وجه مشترک عدم رضایت بی‌بی‌سی، روشنفکران و اصلاح‌طلبان از سخنان روحانی چیست؟ و چرا حربه «حقایق را بگو»، «بگم‌بگم»، «پشت پرده را بگو»، «موانع را بگو»، «مصلحت را بگو»، «واقعیت را به مردم بگو» در کشور ما به دالانی برای فرار از کم‌کاری، بی‌تدبیری، بی‌برنامگی، پوشاندن ضعف‌ها و در یک کلام فرار از پاسخگویی تبدیل شده است؟ این حقایق چیست و چه کسی مانع روحانی برای حل مسائل کشور است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید «مسئله» را شناخت. الآن مسئله کشور چیست؟ مسئله اصلی رشد سرسام‌آور قیمت طلا، ارز، مسکن، خودرو، کالا‌ها و... و ورود چندهزار خودروی قاچاق به کشور که رئیس‌جمهور شخصاً مسببین را به دستگاه قضا معرفی کرد و دست داشتن افرادی در بانک مرکزی و وزارت صمت در توزیع رانتی و بی‌حساب و کتاب طلا و ارز که البته این موضوع به اثبات رسیده است. آیا حل این مسائل به حضور در سوریه یا عدم به رسمیت شناختن اسرائیل بستگی دارد؟ آیا با امریکا مذاکره نکردیم؟ و روحانی حال حاضر را برای مذاکره مساعد می‌داند؟ اگر خروج امریکا از برجام اثر روانی به قیمت‌ها دارد باید به عنوان «حقایق پشت پرده» و «موانع رئیس‌جمهور» به خورد ملت داده شود؟ واقعاً پشت پرده‌ای که دولت را معاف از پاسخگویی و بی‌گناه، بی‌تقصیر و فاقد اختیار در حل مسائل معرفی می‌کند، چیست؟ قیمت ارز، طلا، خودرو و مسکن مربوط به نظارت استصوابی است؟ مربوط به سوریه است؟ سپاه ارز و سکه را آن طور به حراج گذاشته؟ سیاست منطقه‌ای ما قاچاق را سامان‌یافته کرده است؟ بیت رهبری فرمان رشد قیمت‌ها را صادر کرده است؟ رهبری مانع کنترل قیمت‌ها و توزیع درست ارز و سکه است؟ آیا قیمت دلار در ترکیه هم مربوط به سپاه و بیت رهبری و نظارت استصوابی است؟ از قضا «مسئله امروز» کشور صددرصد مرتبط با خود دولت است. نه‌تن‌ها دولت فاقد تدبیر و طرح و برنامه کارآمد برای پیشگیری و کنترل و اصلاح است که مدیران و کارکنان دولت در گمرک، بانک مرکزی و وزارت صمت محور خیانت و فساد موجودند و مرکزیت دولت نیز منکر این نیست؟

حال از روحانی می‌خواهید بی‌عرضگی را پشت کدام راز مخفی کند؟ پشت کدام حقایق پنهان شود؟ مردم را دنبال کدام نخود سیاه بفرستد؟ آیا آیت‌الله جنتی روحانی را تهدید کرده است که اگر سکه، ارز، مسکن و خودرو را گران نکنید، بیچاره خواهی شد؟ یک بار برای همیشه این بازی را که ریشه آن در بی‌تقوایی از یک سو و پنهان کردن بی‌عرضگی‌ها از سوی دیگر است تمام کنید. بله اگر عده‌ای از جنس زیباکلام‌ها معتقدند به رغم خروج ترامپ از برجام و صد‌ها توهین و تهمت به نظام جمهوری اسلامی شما بروید زانو بزنید که «ما غلط کردیم و هر چه شما بفرمایید» حق با ایشان است و حتماً رهبری مانع خواهد شد، اما همه نابسامانی‌های موجود قبل از ۱۶ مرداد که موعد تحریم امریکا بود شروع شد. نه درآمد ارزی کاهش یافته و نه فروش نفت منتفی است. پس مشکل کجاست؟ آیا رهبری و... به روحانی گفته‌اند بگذار مردم بیچاره شوند، اما نگو توصیه ماست؟ حربه نخ‌نما و حقه‌بازانه «نمی‌گذارند» را تمام کنید. ما فقط یک نمی‌گذارند داریم و آن هم عدم به رسمیت شناختن کشوری به نام اسرائیل است که جایگاهش در نزد ملت نیز روشن است. اگر مانع این است روحانی بلند بگوید. گرچه بعید است روحانی در باطن هم چنین تمایلی داشته باشد و پشت به امام کرده باشد. واقعاً باید روحانی صریح و بی‌پرده هر دستی را که مانع ایشان در کنترل قیمت‌ها و قاچاق است با رعایت تقوا اعلام کند، اما کسی حق ندارد برای فرار از پاسخگویی، «رازآلودگی» برای «عبور از فشارها» را توصیه کند.

امثال زیباکلام بحمدالله به خاطر ضعف منطق فقط موجب انبساط خاطر جوانان در فضای مجازی‌اند، اما یک جو انصاف اگر داشتند یک بار از دشمنی امریکا با ایران سخن می‌گفتند و ۱۰‌بار از دشمنی ایران با امریکا. ما کی و کجا امریکا را تهدید کرده‌ایم؟ کشتی به ساحل او فرستادیم؟ در همسایگی او نیروی نظامی و ناو برده‌ایم؟ هواپیمایش را سرنگون کرده‌ایم؟ اقلیت‌های آنان را تحریک کرده‌ایم؟ شخصیت‌های آنان را ترور کرده‌ایم؟ آنان را تحریم کرده‌ایم؟ جنگ هشت‌ساله علیه‌شان به راه انداخته‌ایم؟ ما نمی‌توانیم اگر امریکا به زور قصد تجاوز داشت از تجاوز لذت ببریم. هر کس می‌خواهد این لذت را بچشد به جای ابهام‌سازی و رازگویی به کاخ سفید سفر کند، زیرا آنجا لذتش تضمین شده است. قطعاً توصیه رهبری به روحانی این بوده است که نباید فضای دولت و مجلس به گونه‌ای باشد که ملت آزرده و دشمنان خوشحال شوند و روحانی هم واقعاً چنین کرد. جرم روحانی از نگاه این جماعت اساس تعلق به نظام است و بس. روحانی کوچک نشد که بزرگ شد، اما حتماً سربازان ملکه و تجدیدنظرطلبان راضی نخواهند شد.

روحانی هم نحوه ثبت تاریخ آینده را خوب می‌داند و هم علت عصبانیت و بغض امریکا و انگلیس و پیاده‌نظام بومی آنان را می‌داند. هرچند پرستیژ روشنفکرانه‌اش مانع به زبان آوردن توقعات آلودگان می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۲۱۵۴۰۸:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
حقیقت
ناشناس۵۲۲۲۶۳۰۹:۴۱:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
: متواضعانه از مردم معذرت میخوام و استعفا میدم و میرم به روستاهای سرخه.
ناشناس۵۲۲۷۷۶۱۳:۳۳:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
احسنت اگه این کار رو بکنی میبخشیمت روحانی
ناشناس۵۲۲۲۷۷۰۹:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
باید بگه نقدینگی نسبت به مرداد 92 چهار برابر شده، طبیعی است که ریال ضعیف می‌شود ‌ش کافیه بدانید رشد نقدینگی ما از 60 کشور آفریقایی بیشتر بوده است و دقیق نمی دانم ولی حداقل ده برابر آلمان و ژاپن است خلاصه جز چند کشور آفریقایی و آمریکا جنوبی از همه جلوتر بودیم چرا؟ مجلس تو این مدت چه می کرده؟ که الآن مدعی شده؟ مجلس چرا پیشگیری نکرده؟
مریوانی۵۲۲۳۱۶۱۰:۱۷:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
باید میگفت : عذرخواهی میکنم و استعفا میدهم که نگفت
بیگی29۵۲۲۴۴۶۱۱:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
سفسطه
ناشناس۵۲۲۴۷۴۱۱:۲۹:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
حقیفت اینه که برادر رئیس جمهور ومعاون اول ایشان تخلفات اقتصادی گسترده داشته اند!!! حقیقت اینه که دولت در افزایش قیمت سکه و ارز نقش داشته(بنا به اعتراف سیف ، رئیس سابق بانک مرکزی) !!!! حقیقت اینه که آقای روحانی آب خوردن مردم را هم به برجام گره زد و با برجام رای گرفت. ولی الان دستش خالیه !!!! حقیقت اینه نه تیم اقتصادی دولت توان لازم را دارد و نه آقای روحانی برنامه ای برای حل مشکلاات اقتصادی مردم!!! و .... واقعاً به نظر شما آقای روحانی حاضر بود این حقایق را با مردم در میان بگذارد و عذرخواهی کند؟
ناشناس۵۲۲۱۶۸۰۸:۳۸:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
امیدوارم منتشر کنی. خب، از نظر افراطیون اصلاحات معلومه چی باید می‌گفت. او باید گرونی‌ها رو ربط می‌داد به حضور ایران در سوریه و حمایت از انصارالله در یمن! او باید نوسانات ارزی رو ربط می‌داد به فعالیت اقتصادی قرارگاه خاتم! او باید تورم رو ربط می‌داد به خطبه‌های نمازجمعه علم‌الهدی. او باید فروپاشی برجام رو ربط می‌داد به سرمقاله‌های حسین شریعتمداری در کیهان! به طور کلی، او باید می‌گفت هر وقت اصلاح‌طلب و کارگزار و اعتدال سر کاره تمام تقصیرات ناشی از «دولت در سایس» و هر وقت رقیب سرکاره پنچری لاستیک ماشین مردم هم تقصیر دولت می‌شه. اگه این حرفا رو می‌زد، دل این حضرات خنک و قند تو دل بی بی سی آب می‌شد.
ناشناس۵۲۲۸۶۹۱۴:۱۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اینا فقط میتونن دیدگاه یک مخالف از جنس ستون پنجم باشه بیخودی تفرقه میان احزاب نندازین متاسفم براتون
ناشناس۵۲۲۱۶۹۰۸:۴۰:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
روحانی باید این حقیقت میگفت که بیشتر مشکلاتِ کشور را نهادهایی به وجود آوردند که از پاسخگویی معاف هستند
ناشناس۵۲۲۲۱۶۰۹:۱۴:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
کسی که کلید دستش بود کجاست ؟ این یکی قفل دستشه هی پشت هم میزنه به بخت این مردم
ناشناس۵۲۲۲۲۵۰۹:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
یکی دو تا از همین مشکلات رو ذکر بفرمایید. گرونی دلار؟ تورم؟ فساد؟
ناشناس۵۲۲۳۱۸۱۰:۱۸:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
پاسخ 522216 و522225 دوستان این که کسی یا کسانی در یک مملکت پاسخگو نباشند در برابر مجلس، خواه نا خواه فساد آور است این یک امر بدیهی است شک در این مورد جایز نیست
محمد قاسمی۵۲۲۴۴۲۱۱:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۱۰
انتصاب سیف به ریاست بانک مرکزی انتصاب عراقچی ( 36 ساله و بی تجربه) به معاونت ارزی بانک مرکزی(نفر پنجم اقتصاد ایران) چاپ 1000 هزار میلیارد تومن پول بدون پشتوانه اعطای 260 هزار میلیارد تومن سود بانکی موهوم و بدون پشتوانه عجله در مذاکرات برجام و نابودی زیرساخت های اصلی هسته ای قفل صنعت خودروسازی فروش ذخایر طلا و ارز کشور به دوستان وارد کننده و دلال مسکوت گذارادن کلیه طرح های مسکن برای اقشار متوسط و پایین و راکد نمودن مسکن مهر نا معلوم بودن سرنوشت 150 میلیارد دلار بلوکه شده و 240 میلیارد دلار نفت صادر شده پالس های منفی از وضعیت کشور به بیگانه و دهها اقدام دیگه ...
ناشناس۵۲۲۴۹۵۱۱:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اتفاقا افراطیونی که باهمین حرفهای بی مبنا و با برجام مردم را برای رای گرفتن ، فریب دادند باید پاسخگو باشند که البته نیستند. مگر بانک مرکزی ، وزارت اقتصاد ، سازمان برنامه ، وزارت تجارت وصنعت ، وزارت کار ورفاه ، همه اینها تحت امر رئیس جمهور نیست. کسانیکه بهانه را برای فرار دولت از پاسحگویی فراهم می کنند احتمالاً دستشان در جیب متخلفان اقتصای است.
ناشناس۵۲۲۱۷۹۰۸:۵۰:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
احسنت! عالی بود
ناشناس۵۲۲۱۸۲۰۸:۵۱:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
آقای نویسنده که انقلابی و ارزشی و اهل مقاومت هستی. اگر در اثر تحریم‌ها فروش نفت به صفر رسید حاضرید از بودجه نجومی نهادی که برای آن کار میکنید فقط ده درصد کم شود یا فریاد وامصیبتا سر خواهید داد
ناشناس۵۲۲۲۹۹۱۰:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اون زمان که ایران ذیل بند 7 شورای امنیت بود و اروپا هم ضد ما بود و سازمان ملل بر ضد ما قطعنامه داده بود و چین و روسیه هم یا ممتنع بودند یا ضد ما، آمریکا نتوانست صادرات نفت ما را صفر کند، چه برسد به الان که هیچ کدام از موارد بالا نیست، آمریکا هرگز نمی تواند صادرات نفت مارا صفر کند خودش هم می داند که نمی تواند اما تنها هدفش از مطرح کردن این موضوع ترساندن دولت و مردم ایران است که البته در مورد بعضی ها تاحدودی موفق هم شده!
از سار کاشان۵۲۲۴۸۵۱۱:۳۷:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
خیلی ها زبانی انقلابی تیری هستند اما وقت عمل و دادن هزینه خاموشند و صحنه را ترک می کنند. خوبه نیروهای انقلاب در این شرایط جنگ اقتصادی و جنگ عظیم روانی نیمی از بودجه و حقوق خود را نگیرند
ناشناس۵۲۲۱۸۵۰۸:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
علت اصلی به یکباره گرانی سکه و ارز که تبع ان تمامی اجناس و کالاها به یکباره گران شد ایا نرخ ارز از چندین سال قبل مصنوعی کنترل شده بوده یا نه
ناشناس۵۲۲۱۸۸۰۸:۵۵:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
مشخصه چی رو باید بگه همه میدونن فقط رسما گفته نشده
ناشناس۵۲۲۱۹۱۰۸:۵۷:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
روحانی و غیره و فلانی نداره خانه از پایبست ویران است
ناشناس۵۲۲۵۲۵۱۱:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
چرا قبل رای دادن بهش اینو نمیگفتی؟؟!
مهدی غلامعلیان۵۲۲۱۹۶۰۹:۰۴:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
آفرین به نویسنده این متن احسنت... چقدر منطقی و با زبان نرم و قابل فهم مطلب را رساند
ناشناس۵۲۲۱۹۹۰۹:۰۴:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱۰
پانزدهم ماه جاری جناب روحانی قراره تشریف بیاره ارومیه اگه وزیر محترم علوم هرچه سریعتر اقدام نفرمایند و به دوست بازیشون ادامه بدن مردم ارومیه با بنرها و تابلوها و سخنانشان امکان استیضاح یا استعفای وزیر محترم را فراهم خواهند نمود طی نامه های متفاوت همه اینها به جناب قائم مقام وزارت آقای باقری اعلام شده همه چیز آماده است و هر روز صحبتش تو مجامع مختلف بنده به عنوان یه ایرانی ولایتمدار خواستم اطلاع رسانی کنم چون دلم به حال کشورم میسوزه و نمیخوام یه سوژه سیاسی طعمه شبکه های اجتماعی ایجاد بشه
seyed jazayeri۵۲۲۲۲۱۰۹:۱۹:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با سلام من هم چند سوال دارم ایا بارش باران و عدم نزول رحمت الهی درست استکبار و آمریکا است / ایا خشکسالی و قحطی توسط ایدای کفر انجام شده است ائمه ما ( می گوییم ما چون یقین دارم مسئولین مملکت خدا و امامانشان با من تفاوت دارند ) همه چیز برایمان به ارمغان گذاشته اند می فرمایند امام رضا (ع) می فرمایند: هرگاه حاکمان دروغ بگویند باران نمی‌بارد. میزان الحکمه جلد ۳ صفحه ۲۸۶ حضرت رسول (ص) فرمود: هر گاه زمامدار ستم کند باران کم می‏شود و هر گاه اهل ذمّه را فریب دهند و نیرنگ بازی کنند دشمنانشان بر آنان آشکار گردد و هر گاه کارهای زشت و ناپسندید آشکار شود زمین لرزه ایجاد شود و هر گاه امر بخوبی و معروف و پیشگیری از محرّمات کم شود محرمات مباح شمرده شود همانا گناه بجای ثواب و ثواب بجای گناه قرار گیرد بعد اندیشه کنند پس از فکر و اندیشه پشیمانی و بازگشت است. نهج الفصاحه - مجموعه کلمات قصار حضرت رسول (ص) صفحه ۱۹۷ ودر آخر الملک یبقی مع الکفر ولایبقی مع الظلم
ناشناس۵۲۲۴۴۵۱۱:۱۷:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ممنون ولی 1درصد فکر می کنی اینها به این چیزها اعتقاد دارند؟
ناشناس۵۲۲۲۲۴۰۹:۱۹:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
هر رئیس جمهوری آمده پول مردم را خاکستر کرده و رفته به عبارت ساده دلار را 3 تا 4 برابر کردن 300 تا 400 درصد کاهش ارزش ریال هر کسی باشد دچار شک میشه.
ناشناس۵۲۲۲۳۱۰۹:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۱۰
زیبا کلام را به امثال عبد الله گنجی ترجیح میدهم
ناشناس۵۲۲۲۳۳۰۹:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
صد نفر به اندازه نصف بودجه عمومی کشور وام گرفته، پس نمی دهند این کم حرفی نیست
ناشناس۵۲۲۲۴۲۰۹:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اگر روحانی حقایق را کامل و بدون پرده پوشی میگفت محبوبیت او سر به فلک می‌کشید
حامد۵۲۲۵۱۰۱۱:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
البته حقیقت بی کم و کاست. حتی راجع به خود و حلقه مشاوران و اطرافیان.
ناشناس۵۲۲۲۶۹۰۹:۴۶:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
سلام . ببین دوست من . هواپیمای کشور دچار نقص فنی شده و تنها از خلبان ( روحانی) کاری ساخته نیست همه باید به او کمک کنیم که هواپیما را سالم به زمین بنشاند همین و بس.
ناشناس۵۲۲۳۰۶۱۰:۱۱:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
الان همین قیمت خودرو در بازار که با احتکار خودرو توسط شرکتهای خودروساز و نمایندگی هاشون سر به فلک کشیده، تقصیر کیه؟ آیا دولت و مشخصا وزارت صنعت در مورد شرکت های خودرو سازی مسئول نیستند؟ این هم تقصیر فلان نهاد یا فلان امام جمعه هست؟ تا کی فرافکنی؟ تا کی نپذیرفتن مسئولیت؟
ناشناس۵۲۲۵۵۴۱۲:۰۸:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱۰
یه قدم برو عقب تر متوجه میشی. چرا قیمت خودرو سر به فلک کشیده؟ چرا احتکار خودرو سود داره؟ چرا یه سال پیش احتکار خودرو نه تنها سود نداشت که زیان هم داشت.
سیدرضا۵۲۲۴۸۱۱۱:۳۴:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱۰
با عرض سلام واحترام مشکلات اقتصادی کشور شامل دسه بخش کلی است.ولی نویسنده محترم سعی کرده تنهابخش اول را القا کندواز پرداختن به بخش دوم وسوم خود داری کرده است. 1- بخشی از مشکلات اقتصادی کشور بدلیل بی تدبیری مسئولین دولتی است.نمونه بارز آن سیاست های ارزی غلط 6ماهه اول سال،رانت های ارزی به دولتی ها،خودرو وغیره 2-بخش دیگر مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم است 3-بخش سوم مشکلات اقتصادی بدلیل دخالت سایر اورگانها در امور اقتصادی کشور است
نعمت الله جوکارنامیوندی۵۲۲۶۶۲۱۲:۵۲:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱۰
روحانی بعد شکست برجام هیچ رغبت وانگیزه ای ندارد ودولت وملت را دردستهای نه چندان پاک دوحزب کارگزاران سازندگی واعتدال وتوسعه رها کزده است .بنظرم شرافتمندانه عذرناتوانی خودش رابخواهد وکناره گیری کند.
ناشناس۵۲۲۹۵۱۱۴:۴۰:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱۰
از نویسنده این مقاله بسیار سپاسگزارم. خداوند به شما خیر دهد. به امثال زیباکلام هم توصیه میکنم با خود و خدای خود خلوت کنند. این هایی که دوروبر شما جمع شدند و به به میکنند، شما را جوگیر کرده اند. به داشتن این به اصطلاح سواد ننازید. ایمان و اعتقاد را تقویت کنید.
ناشناس۵۲۳۶۴۳۲۳:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱۰
باید بگه اون ده ها میلیارد دلار که پس از برجام آزاد شد کجا رفت؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

    22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

    23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    24. یک سیلی برای تنبیه

    25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

    آخرین عناوین