روزنامه رای الیوم مطرح کرد؛ باج گیری ترامپ و بحران در روابط واشنگتن و آنکارا/ آیا ائتلاف ایران، ترکیه و پاکستان در حال شکل گیری است؟

گروه جهان الف،   3970609048 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

آیا اردوغان تصمیم قاطع خود را گرفته و به دنبال حرکت در مسیر ایران برای در اختیار داشتن برنامه هسته ای و موشکی است؟و چرا در پذیرش پیشنهاد آمریکا برای تعویض معامله موشکهای اس 400روسیه با معامله جنگنده های اف 35ق آمریکایی تردید دارد؟ آیا ائتلاف ایرانی -ترکی- پاکستانی در حال شکل گیری است؟

باج گیری ترامپ و بحران در روابط واشنگتن و آنکارا/ آیا ائتلاف ایران، ترکیه و پاکستان در حال شکل گیری است؟

به گزارش الف، طبیعی به نظر می رسید که ترکیه پیشنهاد مطرح شده از سوی هیئت اعزامی کنگره به رهبری مایکل تورنر -که در حال حاضر در ترکیه به سر می برد -را رد کند، پیشنهادی مبنی بر اینکه در صورت چشم پوشی اردوغان از خرید اس 400 روسیه، امریکا آماده واگذاری جنگنده های اف 35 خود به آنکاراست؛ چرا که صرفنظر ترکیه از این معامله، به دلیل پرداخت هزینه آن به روس ها، دشوار شده است و علاوه بر این، ترکیه قصد دارد مسیر ایران و پاکستان در ورود به زمینه گسترش موشکهای خود و تحقق خودکفایی در زمینه های ساخت سلاح نظامی را طی کند.

رای الیوم در ادامه می نویسد: آنچه که بیش از هر چیز واشنگتن را آزار می دهد، در اختیار داشتن سامانه اس 400 روسیه برای ترکیه نیست، بلکه دست یافتن آنکارا به تکنولوژی ساخت این نوع موشک برای آمریکا اهمیت بیشتری دارد.

پیشنهادی که هیئت اعزامی کنگره آمریکا به ترکیه مطرح کرد، تحریک کننده نبود. اگر این هیئت پیشنهاد می داد که در مقابل لغو این معامله توسط اردوغان، اقدام به تسلیم فتح الله گولن به مسئولان ترکیه می کند، شاید این پیشنهاد حداقل مورد بررسی عمیق تری از سوی ترک ها قرار می گرفت، به این دلیل که قبول نکردن درخواستهای ترکیه در مورد تسلیم کردن گولن توسط واشنگتن، یکی از مهمترین دلایل بحران کنونی در روابط آمریکا و ترکیه است.

سیاست دولت کنونی آمریکا که متکی بر استکبار و حقیر شمردن هم پیمانان، بویژه مسلمانان است، در کنار حمایت مطلق اسرائیل، طرحهای شهرک سازی آن و یهودی سازی قدس اشغالی، همگی در فروپاشی ائتلافهای آن در نقاط مختلف جهان نقش داشته است.

ترامپ این روزها در جبهه های مختلفی جنگ اقتصادی به راه انداخته است که بارزترین آنها، دو جبهه چین و روسیه است، در کنار تحریمهای ایران، ترکیه و دولتهای اتحادیه اروپا.

ترکیه که به خروج از پیمان ناتو نزدیک شده است، آماده ورود به یک ائتلاف منطقه ای بزرگ با ایران و پاکستان می شود، ائتلافی که ممکن است عراق و سوریه را نیز در خود جای دهد. هدف ترک ها، بنا نمودن تاسیسات و نیروگاههایی برای برنامه هسته ای و دست یابی به توان بازدارندگی موشکی مانند کره شمالی و حزب الله است. در صورتی که ترکیه در این مسیر حرکت کند، به احتمال زیاد از حمایت ایران، روسیه و پاکستان برخوردار خواهد شد. تمام شاخص ها حکایت از این حمایت دارد.

پیشنهاد فروش اف 35 آمریکایی نمی تواند فشاری به ترکیه وارد کند، چرا که سوخوی 57 به راحتی و بدون هیچ پیش شرطی می تواند در اختیار ترکیه قرار گیرد.

زمانی که دولتهای هم پیمان واشنگتن مثل عربستان سعودی و ترکیه خواستار خرید موشکهای اس 400 روسیه شده و از موشکهای باتریوت که در جبهه های مختلف از جمله جبهه یمن شکست خورده اند، رویگردان می شوند، این مساله به معنای ضربه ای قوی به صنعت نظامی آمریکاست.

بیشتر بخوانید:

اردوغان: زبان قاصر از توصیف رویکرد آمریکا در قبال ترکیه است

ترامپ خطاب به ترکیه: از امتیاز خبری نیست!

بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که جایگاه واقعی ترکیه، در شرق جهان اسلام بوده و بهتر است ارتباط جزئی یا کلی خود با ایالات متحده و پیمان ناتو را قطع کند، بویژه پس از آنکه در معرض یک عملیات باج گیری بزرگ و جنگ اقتصادی قرار گرفته که موجب بی ارزش شدن لیر ترکیه شده است. این دولت آمریکا، شرکای آن در پیمان ناتو و برخی دولتهای عربی خلیج بودند که ترکیه را درگیر جنگ سوریه کردند و نکته جالب توجه آن است که اکنون تمام اینها ترکیه را رها کرده و ضد آن شدند...

مترجم: مریم نصرالهی

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۱۲۳۲۰۹:۴۱:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۹
آمریکا بیکارننشسته ائتلاف ها هم کاری از پیش نمی برند... مشکلات داخلی کشورها براثر تورم وبی ارزش شدن پول ملی آنها کمراقتصاد راخواهدشکست و پیامدهای. ناگوار. خواهد داشت ...
احمد۵۲۱۲۳۶۰۹:۴۲:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۹
ترکیه که در بحران است ایران هم در بحران شدید اقتصادی است . پاکستان هم دردسرهای خود را دارد . ائتلاف سه کشور که با بحران های عدیده ای روبرو هستند کاری از پیش نخواهد برد .
valor۵۲۱۷۸۶۱۹:۰۸:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۹
این سه کشور مجموعا نزدیک چهار صد میلیون جمعیت دارند وبا توجه به این که هر سه جزء بیست قدرت نظامی جهان هستند و توان صنعتی و کشاورزی بالایی دارند اتلاف قدرت مندی را تشکیل می دهند . متن سخن رانی این هفته نتانیاهو یه جمله جالب داشت کشور های ضعیف محکوم به مرگ هستند و سلاخی می شوند و از تاریخ محو می شوند و کشور های قوی به آنها احترام گذاشته شده ائتلاف می کنند و با آنها صلح می شود.
ناشناس۵۲۱۲۷۰۱۰:۱۴:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۹
اردغان خودش باج گیره ولی ترامپ جون باج از باج گیر ها میگیره یعنی کاباره و کازینو داره .
ناشناس۵۲۱۲۷۲۱۰:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۹
اسراییل میخواد ترکیه هم ضعیف بشه همانطور که ایران و سوریه و عراق و بقیه باید ضعیف بشن. صحبت از کردستان بزرگ و حمایت از تجزیه طلبان کرد در سوریه و عراق و ترکیه و ایران هدفش اینه که برخی از کردها برای این آرمان تلاش کنن و این چهار کشور رو تجزیه و یا حداقل تضعیف کنن ولی خود کردستان بزرگ هم به سود اسراییل نیست چون نمیخواد هیچ کشور قوی و بزرگی در اطرافش باشه! حتی به موقعش نوبت عربستان هم میرسه. مقامات آمریکایی هم که منافع اسراییل براشون بسیار مهمه به خاطر نفوذ یهودیان ثروتمند در آمریکا.
ناشناس۵۲۱۳۲۰۱۱:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۹
بدبخت شدیم دیگه از این به بعد باید به پاکستان و ترکیه هم کمک کنیم
ناشناس۵۲۱۷۹۰۱۹:۱۲:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۹
تا دیروز که ترکیه رو به عنوان الگو مطرح میکردین!!! فکر کنم اگر با آمریکا هم ائتلاف کنیم بازم شما بیای بگی بدبخت شدیم!!!
ناشناس۵۲۱۳۲۴۱۱:۰۸:۰۱ ۱۳۹۷/۶/۹
ترمیه نه از ناتو و نه از غرب جدا نمیشه که راه حزب الله یا پاکستان را برود
ناشناس۵۲۱۳۲۷۱۱:۱۱:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۹
اتحادیه قاره کهن: فاز اول: ترکیه پاکستان ایران فاز دو: سوریه عراق فاز سه: افغانستان ترکمنستان اذربایجان تاجیکستان عمان قطر لبنان فاز چهار: ازاد سازی امارات بحرین اردن اسراییل عربستان یمن و مصر دست کم جدایی سینا شرق سوئز و پیوستنشان به اتحادیه
علي۵۲۱۳۷۵۱۲:۰۴:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۹
دو سه تا کشور بدبخت بیچاره دیگه هم اضافه کنید ائتلاف قویتری میشه مثلا بنگلادش میانمار و ...
ناشناس۵۲۱۵۵۸۱۵:۱۲:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۹
ما اگه کشور بیچاره ای بودیم ائتلاف بزرگی در غرب و شرق علیه ما تجمع نمی کردند
حمید۵۲۱۴۱۱۱۳:۰۰:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۹
عجب تحلیل عمیقی!!!!! ترکیه روابط خودش رو با غرب و آمریکا قطع کنه تازه بشه کره شمالی؟!!!! عزیزم کره شمالی خودش پرچم تسلیم رو برده بالا.
ناشناس۵۲۱۴۸۰۱۴:۱۴:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۹
دوره افول قدرت امریکا فرا رسیده وبدلیل لوی شدن تحریم های زیاد وتهدید کشورهای بزرگ به تحریم موجب شده کشورهای زیادی با زیادی خواهی امریکا مقابله کنند البته کشورهای ضعیف وبی منظوری مانند عراق هم کور کورانه از تحریم ها پیروی می کنند
ناشناس۵۲۱۵۷۲۱۵:۲۷:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۹
قبل از انقلاب پیمان سنتو بین ایران ، ترکیه و پاکستان داشتیم .
ناشناس۵۲۲۲۸۳۰۹:۵۴:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
اون زمان فرق می کرد.
ناشناس۵۲۱۷۶۰۱۸:۴۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۹
این 3 تا کشور چکار میتونن بکنن؟ بحران رو بین خودشون تقسیم کنن؟ ریال ده برابر از سال 90 به اینسو بی ارزش شده چیزی از اقتصاد نمانده
ناشناس۵۲۱۸۱۲۱۹:۳۷:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۹
به مسئولان و بزرگان نظام توصیه می کنم دنبال اتحادهای منطقه ای نباشند. زیرا کشورهایی مانند پاکستان و ترکیه به یک مشت دلار ما را خواهند فروخت. بهتر است به جای اتحاد استراتژیک با همسایه ها با آن ها فقط دوست باشیم و در عوض به دنبال حل مشکلاتمان با آمریکا و اروپا باشیم. همان که روحانی از آن به دم کدخدا تعبیر کرد.
ناشناس۵۲۱۸۸۵۲۱:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۹
ترکیه هنوز خودش نمی داند با کردها باید چه کند و از طرفی آنها نمیتوانند از اروپا و ناتو جدا شوند ، چه از نظر تاریخی چه جغرافیا و چه سیاسی. اردوغان هم از جنس سایر سیاستمداران ترکیه است و فاقد اصول مشخص است و در یکروز می تواند نظرش را عوض کند. یکروز سوخوی روسی را ساقط کند و شعار سوریه بدون اسد بدهد روز دیگر دست دوستی به روسیه و حتی اسد. البته این مقاله خوشبینانه اردوغان را قابل اعتماد دانسته ولی اینکه در واقعیت اردوغان چه در سر دارد معلوم نیست.
ناشناس۵۲۲۰۴۱۰۰:۵۰:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
نمی‌دونم چرا باید مردم ترکیه رفاه وقدرت اقتصادی بالای خودشون رو بیان بدن بابت موشکی شدن .ما که موشکی هستیم تو سه ماه پول ملیمون صددرصد افت می‌کنه و پراید وطنی میشه ارزو برای جوانان.
ناشناس۵۲۲۰۶۹۰۲:۰۰:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۱۰
دیگه عاشق شدن ناز کشیدن فایده نداره نداره دیگه دنبال آهو دویدن فایده نداره نداره چرا این در و اون در میزنی ای دل غافل دیگه دل بستن و دل بریدن فایده نداره، نداره وقتی ای دل به گیسوی پریشونی میرسی خودتو نگه دار وقتی ای دل به چشمون غزل خون می رسی خودتو نگه دار دیگه عاشق شدن ناز کشیدن فایده نداره نداره دیگه دنبال آهو دویدن فایده نداره نداره ای دل دیگه بال و پر نداری داری پیر شی و خبر نداری ای دل دیگه بال و پر نداری داری پیر میشی و خبر نداری وقتی ای دل به گیسو پریشون می رسی خودتو نگه دار وقتی ای دل به چشمون غزل خون می رسی خودتو نگه دار دیگه عاشق شدن ناز کشیدن فایده نداره نداره دیگه دنبال آهو دویدن فایده نداره نداره
ناشناس۵۲۲۱۴۰۰۸:۲۰:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱۰
ائتلاف با پاکستان! به نظر خود شما چقدر می تونه موثر باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین