حمایت گسترده اعضای کمیسیون انرژی مجلس از عرضه نفت در بورس

گروه اقتصادی الف،   3970609018 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس ضمن استقبال از پیشنهاد عرضه نفت در بورس با هدف بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا و انتقاد از کارشکنی های وزارت نفت ، بر ضرورت تسریع در اجرای این راهکار تاکید کردند.

حمایت گسترده اعضای کمیسیون انرژی مجلس از عرضه نفت در بورس

فارس نوشت: با توجه به بازگشت مجدد تحریم‌های نفتی آمریکا از اواسط آبان ماه و فرصت محدود وزارت نفت برای مقابله با این تحریم ها، اتخاذ رویکرد جدید برای متنوع سازی روش های فروش نفت بیش از گذشته ضرورت می‌یابد. یکی از مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با این تحریم ها، فروش نفت در بورس است که اجرای آن مورد تاکید اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور قرار گرفته است. با عرضه نفت در بورس و مشارکت بخش خصوصی، نفت در قالب محموله‌های کوچک و متوسط صادر می‌شود که در این صورت نیز به دلیل پراکنده و کوچک بودن میزان تراکنش‌های بانکی، امکان شناسایی وتحریم پذیری آن تا حد مطلوبی کاهش می‌یابد. هم چنین سازوکار بورس نفت در مقایسه با سایر روش های فروش نفت به دلیل وجود فضای شفاف و رقابتی مانع بروز فساد و ظهور پدیده هایی چون بابک زنجانی می‌شود.

در هفته‌های اخیر، بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن استقبال از پیشنهاد عرضه نفت در بورس با هدف بی اثر کردن تحریم های نفتی آمریکا و انتقاد از کارشکنی های وزارت نفت درباره حضور بخش خصوصی در زمینه صادرات نفت، بر ضرورت تسریع در اجرای این راهکار تاکید کردند. در ادامه، نگاهی به دیدگاه‌های 9 نفر از اعضای کمیسیون انرژی مجلس می اندازیم:

بورس انرژی بهترین کانال برای ورود بخش خصوصی به معاملات نفتی است

حسین امیری خامکانی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: «لازم است از راهکارهای منطقی و عملی مانند بورس انرژی برای خرید و فروش نفت استفاده شود. بدیهی است که باید ساز و کارهایی قانونی فراهم شود تا بتوان از توانمندی بخش خصوصی برای فروش نفت خام استفاده بهینه کرد. بهترین راهکار برای ورود بخش خصوصی به موضوع فروش نفت خام، بورس انرژی خواهد بود». امیری خامکانی افزود: «در بحث فروش نفت خام از طریق بخش خصوصی، باید توجه داشت به دلیل گران قیمت بودن محموله های نفتی، ضمانت‌هایی که اخذ می شود، کفایت کند. اگر بتوانیم در بازار فروش نفت تنوع ایجاد کنیم، این تنوع در بازارها به نوعی پدافند غیرعامل خواهد بود».

اگر بورس قوی داشتیم تهدید آمریکا، لرزه بر بدنه‌ وزارت نفت نمی‌انداخت

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در یک برنامه رادیویی با تاکید بر اینکه اگر ما امروز یک بورس قوی داشتیم، تهدیدات آمریکا در رابطه با فروش نفت، لرزه­ بر بدنه­ وزارت نفت نمی انداخت، گفت: «متاسفانه حتی همین حالا که در شرایط بحرانی و تحریم هستیم و تهدیدات دشمن پشت سر ما هست، هم آن اراده­ قوی در دولت وجود ندارد. دنبال راهکارهایی می­گردند که حالا مثلاً تحریم‌­ها را دور بزنیم برویم و باز به همین شکل نمایندگان بخش دولتی را وارد این مقوله کنیم. اینجاست که اگر می­خواهند واقعاً بخش خصوصی پا بگیرد، وارد شود، باید امتیازاتی را قائل شوند. مثلا در ابتدا نگویند باید بخش خصوصی حتما دویست هزار بشکه بگیرد یا مثلا نگویند تا فلان تاریخ، بخش خصوصی باید این نفت را حتماً حمل کند یا مثلا قیمت را فوب خلیج فارس در نظر نگیرند. حتماً یک مزیتی را در بورس ایجاد کنند. باید تضامین را سهل و آسان بگیرند. مثلاً به این شرکت­ها کمک کنند تا یک کنسرسیومی ایجاد کنند و وارد شوند و از طریق این کنسرسیوم­ها، شرکت­هایشان را کمی بزرگتر کنند تا بتوانند وارد عرصه­ بین‌­المللی شوند».

قره‌خانی در پاسخ به این سوال که تغییرات مذکور، نیازمند تغییر آئین نامه ها در دولت یا تصویب قوانین در مجلس نیست، گفت: «اگر چنانچه ما از بخش خصوصی که تاکنون به آنها فرصت ندادیم همان انتظار مثلاً بی پی یا شل یا توتال یا سایر شرکت­های بزرگ را داشته باشیم، صد سال دیگر هم بخش خصوصی ما فرصت وارد شدن در این میدان را نخواهد داشت. ما باید کمی استانداردهایمان را تغییر دهیم و انتظارات خود را در حد خودمان بیاوریم و متناسب با آن تنظیم کنیم».

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره مزایای استفاده از توان بخش خصوصی در فروش نفت ایران گفت: «شرکت های خصوصی راحت‌تر می­توانند به بازار نفت ورود پیدا کند اگر شرکت­ها کوچک شوند و اگرمحموله ها کوچک شود، نقل و انتقال پول راحت­ تر صورت می گیرد و این شرکت‌ها هم چون خصوصی هستند قطعاً راحت‌­تر می­تواند وارد قرارداد و معامله شوند و تحت تاثیر تحریم­های آمریکا هم قرار نگیرند».

بورس نفت به شفاف سازی و حذف رانت کمک می‌کند

بهروز نعمتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «بنده معتقد هستم که برای دستیابی به بورس نفت در ابتدا باید بازار سرمایه را تقویت کنیم و سپس به‌ صورت شفاف، نفت و سایر محصولات را در بازار (بورس) عرضه کنیم. این امر مبارکی است و به بسیاری از شفاف‌سازی‌ها در کشور کمک می‌کند». نعمتی اضافه کرد: «در تالار بازار (بورس) و در مجموعه‌های مختلف بازار، طبیعی است که افراد مختلفی حضور پیدا می‌کنند و قیمت شفافی را ارائه کنند و امیدوار می‌شویم که دیگر مشکل زیرمیزی و رومیزی و سایر مشکلات این حوزه جمع خواهد شد. تجربه خرید و فروش نفت در بازار بورس، در کنار رونق بخشی به این بازار در شرایط تحریمی، باعث می‌شود بحث شفاف‌سازی و حذف رانت‌ها نیز به‌ خوبی مدیریت شود».

فروش نفت در بورس باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود

احمد صفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ضرورت متنوع سازی راه‎های فروش نفت، گفت: «فروش نفت در بورس راهکاری مهم جهت متنوع سازی فروش نفت است؛ ما در مجلس و دولت باید در کنار هم باید این موضوع را زودتر اجرایی کنیم تا بتوانیم اثرات تحریم نفتی را کاهش دهیم. آقای جهانگیری بحث فروش نفت از طریق بورس داخلی را نیز اخیرا بیان کردند، ولی به دلیل اینکه چند ماه بیشتر تا تحریم باقی مانده است و فرصتی نداریم جهت اثرگذاری این موضوع مجلس و دولت با  همکاری خوب هر چه سریع تر باید بورس نفت را راه اندازی کنند».

عرضه نفت در بورس، یکی از راهکارهای مهم بی اثر کردن تحریم هاست

سید علی ادیانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: «یکی از راهکارهای مهم و اساسی برای خنثی‌سازی آثار مخرب تحریم‌های نفتی آمریکایی‌ها بهره‌مندی از صنعت بورس است؛ چراکه با بورس می‌توانیم علاوه بر فروش نفت به اشخاص حقیقی و حقوقی، مطالبات خود را فارغ از مشکلات دریافت کرده و هم سطح تولید و صادرات نفت را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم». ادیانی افزود: «متاسفانه بخش دولتی بجای همدلی و وحدت گسترده با بخش خصوصی در جهت تحقق اهداف دولت در زمینه‌های رونق اقتصادی، این بخش را رقیب خود می‌داند؛ لذا این باور ناصحیح باعث می‌شود که در برابر هجمه‌های دشمنان در زمینه‌های اقتصادی توان بازدارندگی چندانی نداشته باشیم».

فروش نفت در بورس داخلی شائبه ها را کاهش می دهد

سلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره عرضه نفت صادراتی در بورس انرژی با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در بازارهای بین­‌المللی نفت را به فروش برسانیم باید از بورس داخلی و بخش خصوصی استفاده کنیم، گفت: «دور زدن تحریم‌­ها به وسیله بورس را به شکلی دنبال می‌کنیم که بخش خصوصی خودش بتواند نفت را در بازارهای جهانی بفروشد. ما می‌توانیم با توان بخشیدن به شرکت‌های نفتی و بورس داخلی اثرات ناشی از تحریم‌ها در جامعه به طور قابل توجهی کاهش دهیم». امینی به شفافیت در بورس اشاره کرد و افزود: «بورس­ دارای شفافیت بوده و معاملات کاملا مشخص است. در این سازوکار، نهادهای نظارتی خیلی ساده می‌توانند نظارت داشته باشند، از طرفی دیگر بورس به عنوان واسطه از خریدار نفت، ضمانت‌نامه‌ای دریافت می‌کند. بنابراین پول نفت فروخته شده به صورت تضمینی باز می‌گردد».

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره مزایای بورس نفت گفت: «باید ضریب امنیتی را در بحث فروش نفت افزایش داد تا شاهد مشکلات و فسادهای گذشته نشویم .بحث فروش نفت در بورس داخلی شائبه ها را کاهش می دهد و کمک می‌کند تا نفت را به فروش رسانده و پول آن به کشور بازگردد».

یکی از راه‌های قانونی بی اثرکردن تحریم‌ها، بورس است

حسن بهرام‌نیا، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه آمریکایی‌ها برای تضعیف توان اقتصادی کشورمان صنعت نفت ما را هدف گرفته‌اند، گفت: «یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش اثرات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ها در اقتصاد کشور، استقبال از صنعت بورس است. دولت باید برای تقویت این صنعت برنامه‌های مدون و لازم‌الاجرایی را ارائه کند. بورس یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌هایی است که آمریکایی‌ها به صورت ظالمانه بر ما تحمیل کرده‌اند. طبق محاسبه‌هایی که انجام داده‌ایم، بسیاری از شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در کشورهای همسایه تمایل دارند که از طریق بورس با ما همکاری کنند؛ چراکه دریافت و پرداخت در حوزه نفتی از این طریق ضمانت می‌شود».

بهرام‌نیا افزود: «کارشناسان اقتصادی گفته‌اند که برای فروش نفت در زمان تحریم سازوکارهایی داریم که با مشکلاتی مشابه با آقای بابک زنجانی رو به رو نشویم؛ چراکه سبک و روش ما دور زدن تحریم‌ها از راه‌های رانت نیست .این کارشناسان، بورس را پیشنهاد دادند که از این طریق بدون هیچ دغدغه‌ای و به دور از فساد مالی و رانت در زمان تحریم‌ها هیچ مشکلی در صادرات نفتی ما حاصل نشود».

انحصارطلبی وزارت نفت یک مانع مهم است

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین ثبت قرارداد برای تسهیل ورود بخش خصوصی به بورس اظهار داشت: «یکی از موانع پیش روی بخش خصوصی برای خرید نفت از بورس و مشارکت در صادرات نفت مربوط به قوانین وزارت نفت برای ثبت قرارداد است. طبق این قوانین تنها کسی می‌تواند اقدام به خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران کند که پالایشگاه داشته باشد».

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نقش شروط سختگیرانه وزارت نفت در عدم موفقیت تجربه‌های قبلی عرضه نفت در بورس اظهار داشت: «یکی دیگر از موانع بخش خصوصی برای ورود در بورس و خرید نفت اتخاذ شرایط سختگیرانه توسط وزارت نفت بود. در واقع، وزارت نفت تنها حاضر بود نفت را به شرکت هایی بفروشد که گردش بانکی بالایی داشته باشند».

بختیار در ادامه به انتقاد از انحصارطلبی وزارت نفت در زمینه فروش نفت پرداخت و گفت: «تاکنون اولویت شرکت ملی نفت ایران، انعقاد قرارداد به صورت ترم بوده است زیرا در این روش عملیات تحویل نفت، کنترل و نظارت‌های مالی و برنامه‌ریزی برای آینده راحت‌تر است. اما قراردادهای به صورت تک محموله‌ای به نوعی انحصار فروش نفت را از شرکت ملی نفت ایران می‌گیرد و باعث ورود بخش خصوصی به بازار خرید و فروش نفت می‌شود. فلذا وزارت نفت تمایلی به فروش تک محموله‌ای نفت به بخش خصوصی ندارد».

از هر اقدام شفافیت زایی در فروش نفت حمایت می کنم

کوروش کرم‌پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره فروش نفت در بورس گفت: «هر اقدامی که در بخش فروش نفت، چگونگی فروش و کشف قیمت آن، شفافیت‌زا باشد و مردم بتوانند بدون کوچکترین مشکلی در آن ورود و سرمایه گذاری کنند من به عنوان نماینده حمایت می‌کنم».

کرم‌پور درباره دلیل بی‌اعتمادی شرکت ملی نفت به شرکت‌های خصوصی و همچنین عدم فروش نفت به آن‌ها گفت: «مسئولین شرکت نفت به بهانه‌ی خلق یک بابک زنجانی دیگر بعضا تصمیماتی می‌‌گیرند که افراد متقاضی ورود به این عرصه را هم خسته می‌کنند».

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۲۱۱۴۶۰۷:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۹
قطعا وزارت نفت مانع و مخالف جدی این طرح خواهد بود چون در حال حاضر صادرات نفت سود زیادی برای واسطه ها و خود نفرات حاضر در وزارت خانه دارد و مانع خواهند شد
ناشناس۵۲۱۲۰۲۰۸:۵۲:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۹
تو پمپ بنزین ها هم میتونید بفروشید شاید خریدن مردم
ناشناس۵۲۱۳۳۷۱۱:۲۳:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۹
اگر انتظار دارید بورس نفت محلی باشد که شرکتهای کوچک داخلی واسطه فروش نفت به خارجی ها شوند باید در بورس قیمتی ارائه شود زیر قیمت جهانی تا بعد از کسر هزینه های جابجایی برای این شرکتها سودده و معاملات آن عقلانی و اقتصادی باشد. اما وزارت نفت با علم به این موضوع باز قیمت های نمایشی می دهد و عملا مانند دوره احمدی نژاد این طرح شکست می خورد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین