110 نفر 150 هزار میلیارد به بانک ها بدهکارند!/ لیست نورچشمی ها کِی اعلام می شود؟

گروه اقتصادی الف،   3970606022 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ابر بدهکاران بانکی، نورچشمی هایی که با دریافت تسهیلات میلیاردی و عدم باز پرداخت آن ،نظام بانکی کشور را با مشکلات جدی مواجه ساخته اند.

 110 نفر 150 هزار میلیارد به بانک ها بدهکارند!/ لیست نورچشمی ها کِی اعلام می شود؟
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بدهکاران بانکی، عنوان و عبارت غریب و ناآشنایی نیست، پدیده ای که متاسفانه مشکلات و نارسایی های نظام بانکی کشور را افزون‌تر کرده و بدون تردید اطلاق واژه آفت براین پدیده، توصیف اغراق آمیزی نیست.

طرح موضوع بدهکاران بانکی جدید نیست، حدود دوازده سال پیش، رئیس جمهور وقت با ادبیاتی تهدیدآمیز خبر از مهلتی ۱۵ روزه به بدهکاران بانکی برای تسویه بدهی شان داد، امری که بنابر اظهارات رئیس دولت نهم، در صورت عدم تحقق این امر افشای اسامی این طیف را بهمراه داشت، موضوعی که در مقام عمل آنچنان که انتظار می رفت به واقعیت نرسید.

لزوم افشای اسامی بدهکاران بانکی، در اوایل دولت دوازدهم نیز از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرارگرفت، منطق و استناد نمایندگان برای عملیاتی شدن این موضوع مبتنی بر این امر بود که در سایه عدم شفافیت،عده ای به دلیل عدم پرداخت بدهی خود،معوقات بانکی را سنگین تر کرده اند.

البته این موضوع در آن زمان به کیفیت اشاره شده محقق نشد،اما حدود 24 ساعت پس از درخواست تعدادی از نمایندگان برای افشای بدهکاران بزرگ بانکی ،اسامی و لیست بیش از 550 نفر از ابر بدهکاران بانکی به قوه قضائیه ارسال شد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع مطالبات بانک ها از بدهکاران حدود 82 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

این عدد و رقم به روشنی موید فشار و مشکلاتی است که بدهکاران بانکی و به تعبیر دیگر معوقات بانکی به نظام بانکی کشور تحمیل می کنند.

بنابر گزارشات موجود، پیش از آن نیز بانک مرکزی در قالب گزارشی عنوان کرده بود: تعداد افرادی که دارای مطالبات غیر جاری  بیش از 100 میلیارد تومان هستند،61 نفر است که مجموعا 15 هزار میلیارد تومان (حدود 9 درصد از کل این بدهی ها) وام های بازپرداخت نشده اخذ کرده اند، همچنین ۱۱۲ نفر نیز بدهی غیر جاری بین ۵۰تا ۱۰۰میلیارد تومان داشته اند که کل بدهی آنها قریب به هشت هزار میلیارد تومان عنوان شده بود.

بنابرگزارشات موجود در مجموع رقم معوقات بانکی بین ۹۰تا ۱۲۰هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود که البته این اعداد و ارقام بنابر اعلام برخی رسانه ها و مسئولان تا ۱۵۰هزار میلیارد تومان نیز گمانه زنی می شود.

چندی پیش، امیر خجسته،رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با اشاره به اینکه ۱۵۰ هزار میلیارد از معوقات بانکی در میان 110 نفر در گردش است، مطرح کرد: یکسری افراد نور چشمی و به واقع غارتگر، سرمایه های مردم را گرفته اند و به انحای گوناگون از بازگرداندن آن خودداری می کنند.

وی می افزاید: بدهی این افراد بصورت معوقه است و یا تضامین معتبری در اختیار بانک ها قرار ندارد و یا با فشارهای سیاسی وام دریافت کرده اند.

خجسته به رقم و عدد ۱۵۰ هزار میلیاردی در ارتباط با معوقات اشاره می کند این در شرایطی است که بانک ها میزان این چالش را 90 هزار میلیارد اعلام کرده اند و در واقع شاهد یک اختلاف آماری و عددی 60 هزار میلیاردی در این خصوص هستیم.

اعلام اسامی ابربدهکاران و بازگردان مبالغ، مطالبه مردمی است

این عضو کمیسیون اصل 90(خجسته) در ادامه می گوید: قریب به یک هزار نفر از نخبگان و دانشگاهیان و حوزوی‌ها در نامه نگاری به ما خواستار تعیین تکلیف این افراد شده اند و ضروری است وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی اسامی این افراد را اعلام کنند تا مردم آگاه شوند این افراد چه کسانی هستند.

به اعتقاد نماینده مردم همدان،اعلام اسامی این افراد و بازگرداند مبالغ اخذ شده، مطالبه جدی و همگانی است زیرا این مبالغ سرمایه های دولتی به شمار می روند که توسط افراد مذکور(بدهکاران بانکی)غارت شده است.

وی می گوید:متاسفانه برخی دستگاه ها در قبال این موضوع سکوت پیشه کرده اند و این در شرایطی است که در صورت عُودت مبالغ مذکور،شاهد بهبود وضعیت مدیریتی کشور از حیث اقتصادی خواهیم بود.

حجت الاسلام احمد سالک، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در خصوص برخورد با بدهکاران بانکی که پول های سنگینی دریافت کرده اند اما آن را بازپرداخت نمی کنند، گفت:سیستم معیوب منجر به بروز فساد می شود و در واقع امر سیستم معیوب در تمامی حوزه ها و عرصه ها اعم از بانکی و غیره باید اصلاح شوند تا در سایه این اصلاحات،کسی جرات سودجویی،سوء استفاده و تخلف را به خود ندهد.

وی افزود: باید بدون ملاحظه با بدهکاران بانکی که از بازپرداخت مبالغ و تسهیلات اخذ شده سر باز می زنند برخورد شود زیرا حراست از بیت المال اصلی مهم و حائز اهمیت به شمار می رود و نباید به افراد اجازه داده شود با آزادی عمل به چنین اقدامات متخلفانه و آسیب زننده ای مبادرت ورزند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، برخورد قاطع با متخلفان از سوی دستگاه های ذی ربط و اصلاح نواقص، کاستی ها و عیوب دو ضرورتی است که با تحقق آن شاهد عدم ظهور و بروز چنین پدیده های تلخی خواهیم بود.

بدون تردید در اقتصادی که وابستگی آن به نظام بانکی بسیار بالا است بروز نارسایی های اینچنینی با هزینه های سنگینی همراه خواهد بود و با توجه به استراتژی اقتصادی کشور که مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است رفع موانع،ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد که بدون تردید بخشی از این موانع و نواقص معطوف به نظام بانکی می شود که مرتفع نمودن آن و همت و تلاش مضاعف برای بهبود و اصلاح آن،از ضروریات اساسی در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

دیدگاه کاربران

Reza۵۱۵۹۶۶۰۶:۱۰:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۶
به همین خیال باشیم!
ناشناس۵۱۵۹۷۱۰۶:۳۹:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۶
متاسفانه بر اثر تخلفات بانک ها که وام های کلان را به غیر اهلش دادند این معوقات بوجود امد و چند دلیل داشت 1 گرفتن رشوه2 تهدید از سوی مدیران بالادستی مبنی بر پرداخت دستوری3 برای بدست اوردن پست و پاداش
کارشناس ارشد نظام بانکی کشور خار چشم مدیران مفسد۵۱۵۹۷۶۰۶:۴۹:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۶
جرم بزرگ دیگری که مرتب در رابطه با بدهکاران کلان صورت گرفته این است که مدیران بانکی برای مقاصد زیر اقدام به دادن وام مجدد چندین باره به بدهکاران کرده اند1تسویه بدهی قبلی با وام جدید برای مخفی کردندمعوقات مسله دار2 ایجاد سود کاذب و موهومی برای پنهان کردن ورشکستگی بانک خود3 بالا نشان دادندتسهیلات پرداختی4 کاهشی نشان دادن معوقات 5 گرفتن رشوه های جدید برای تمدید وام ها6 گرفتن پست و پاداش های کلانداز محل همان سود هلی موهومی7 ایجاد نقدینگی از طریق سودهای موهومی
جلالی قمی۵۱۵۹۸۲۰۶:۵۷:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۶
تعداد زیادی از مدیران بانکی که این تسهیلات را خارج از چارچوب و قوانین داده و وثایق لازم را نگرفته اند نیز مانند مفسدین اقتصادی دستگیر و محاکمه شوند در درجه اول مدیران بانک ها مقصر هستند که چرا امانات و سپرده های مردم را براحتی در اختیار این مفسدین قرار داده اند بسیاری از مدیرانی که باعث این معوقات شده اند یا بازنشسته شده و یا به پست و سما های بالاتری رفته اند
ناشناس۵۱۵۹۸۳۰۷:۰۰:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۶
چرا مدعی العموم چوب در استین مدیران بانکی فاسد نظام بانکی نکرده و در کنار دادگاهی کردن مفسدین اقتصادی مدیرات مفسد نظام بانکی را هم محاکمه نکرده و نمی کنند
دوست۵۱۶۰۰۴۰۷:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۶
اقایان می ترسند نام کسانی راکه کشور را غارت کردند فاش کنند این یک زنجیره بزرگ است که حتی کسانی که امتناع می کنند در ان شریک هستند.
ناشناس۵۱۶۰۰۵۰۷:۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۶
لیست دردی از مردم دوا نمی کند اگر راست می گوید همه را اعدام کنید
ناشناس۵۱۶۰۱۰۰۷:۱۷:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۶
ما تا فساد تو مملکت از بین نره آمریکا هر غلطی بخواهد می تونه بکنه
ناشناس۵۱۶۰۱۱۰۷:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۶
انقلاب کردیم تا چنین تبعیضهایی را از میان برداریم.
ناشناس۵۱۶۰۴۶۰۷:۵۰:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۶
برخی مدیران اختلاسگر همان ترامپ های داخلی هستند اگر اعدام نشوند ممکن است به جرج بوش داخلی هم تبدیل شوند
ناشناس۵۱۶۰۵۸۰۷:۵۷:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۶
یادم می آید بعد از 12 سال برای چندمین بار از بنده در جایگاه کارمند دون پایه مجدد گزینش انجام شد ولی مقامات همگی چون به کمال رسیده اند نیاز به خودسازی ندارند . اکثر این نابسامانی ها هم مقاماتی عالی رتبه پشتیباشان است . در غیر اینصورت اگر فردی را بگیرند که یک قرص نان بدزدد مثل ژالوالژان روزگارش سیاه میشود . یادمه چند سال پیش ...و نتیجه به اینجا کشیده شد .
ناشناس۵۱۶۰۹۴۰۸:۲۰:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۶
این امار یک فاجعه ملی است
ناشناس۵۱۶۰۹۹۰۸:۲۲:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۶
همه این سر و صدا ها برای این است که ملت حواسشان پرت گردد و متوجه نشوند که چقدر راحت و آسان و در کوتاه ترین زمان به دو تا سه برابر شدن قیمت ها عادت کرده اند و به آن خو گرفته اند و البته این روش دارای سابقه ای بس طولانی در تاریخ ایران است و پس از خاموش شدن همه داد و فریاد ها آنگاه مردم متوجه می شوند که ( مفسد بسیار سر حال تر و قوی تر و بی مهابا تر و آسادن تر و ........ مشغول به کارشان هستند ) و آب از آب تکان نخورده است .
ناشناس۵۱۶۱۱۳۰۸:۳۲:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۶
باتلاق فساد همه را خواهد بلعید اگر چاره جدی در کار نباشد
ناشناس۵۱۶۱۲۳۰۸:۳۶:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۶
یک مدیر بانکی میشناسم که به یک معرفی شده به دلیل عدم رعایت ضوابط وام نداد دو روز طول نکشید بیکار شد.
ناشناس۵۱۶۴۶۴۱۱:۱۶:۴۲ ۱۳۹۷/۶/۶
از شیر تو شیر بودن مملکت است
ناشناس۵۱۶۲۹۰۱۰:۲۵:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۶
چند سال است که این موضوع تکرار می شود. دیگر با مزه نیست.
ناشناس۵۱۶۵۳۰۱۱:۴۳:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۶
از فاسدان,رانتخواران وابربدهکاران به دادگاه لاهه شکایت کنیم اینجا ک خبری نیس
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین