رامبد جوان: حمایت مالی سپاه از خندوانه شوخی است

گروه فرهنگی الف،   3970604157 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رامبد جوان و سیدعلی احمدی کارگردان و تهیه‌کننده برنامه «خندوانه» در نشستی خبری به سوالات درباره این برنامه پاسخ دادند.

رامبد جوان: حمایت مالی سپاه از خندوانه شوخی است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای برنامه «خندوانه» امروز یکشنبه چهارم شهریور در محل استودیوی این برنامه برگزار شد و رامبد جوان به‌عنوان طراح، مجری و کارگردان و سیدعلی احمدی در مقام تهیه‌کننده توضیحاتی درباره حواشی این برنامه ارایه کردند.

رامبد جوان در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه نظارتی کلی بر همه شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد، گفت: در این زمینه قوانینی کلی حاکم است و شاید برخی شبکه‌ها مانند شبکه یک و سه کارکردهای مشخص‌تری داشته باشند اما کارکرد شبکه «نسیم» سرگرمی است.

مجری و کارگردان «خندوانه» ادامه داد: قرار بر این بوده که در این شبکه شوخی‌های زیادی وجود داشته باشد چه در قالب برنامه‌های تامینی و چه تولیدی. فصل پنجم برنامه «خندوانه» هم در همین راستا با تمرکز روی خلق کمدی و خنداندن مخاطب تولید شده و در این مسیر به تعریف جامع‌تری هم رسیده‌ایم.

جوان تاکید کرد: شبکه نسیم، یک شبکه کمدی است و باید در آن ظرفیت‌هایی ایجاد شود. «خندوانه» یکی از این ظرفیت‌ها است که معتقدم بعد از ۵ فصل به گرامر مشخصی برای حضور کمدین ها و ارتباط با تماشاگر رسیده است.

ناآشنایی «خنداننده‌ها» با خطوط قرمز تلویزیون

طراح و کارگردان «خندوانه» درباره اینکه گاهی از خط قرمزها در این برنامه عبور شده است، عنوان کرد: بچه‌هایی که به‌عنوان کمدین در برنامه حضور دارند، مکانیزم تلویزیون را نمی‌شناسند و اکثر آن‌ها در فضای مجازی کار کرده‌اند که شکل و شمایل آن با تلویزیون فرق می‌کند و شاید حتی شوخی‌های رکیک هم در آن فضا وجود داشته باشد. در تلویزیون اما باید مراقبت بیشتری شود که این مراقبت‌ها توسط ما و ناظران انجام شده است.

سید علی احمدی در توضیح کوتاهی در این بخش درباره رعایت خطوط قرمز در رقابت‌های «خنداننده شو» گفت: غیر از اینکه این عزیزان با خط قرمزهای تلویزیون آشنا نیستند، فضای رقابتی برنامه هم باعث تشدید برخی حواشی می‌شود. البته خیلی از خط قرمزها را جامعه مشخص می‌کند و حتی تغییر می‌دهد.

جوان هم در راستای همین توضیح بیان کرد: یکی از عناصر مهم در این موضوع خود شما هستید، که واکنش‌تان سبب می‌شود یک شوخی وقیح به نظر بیاید یا نه. همه ما باید دایره خط قرمز خود را گسترده‌تر کنیم؛ چه در سیاست و چه مسایل اجتماعی.

وی درباره واکنش‌های انتقادی نسبت به شوخی بیش از اندازه خنداننده‌ها با نزدیکان و خانواده‌شان هم توضیح داد: اینکه می‌دیدیم این بچه‌ها مدام با خودشان و عمه و پدرشان شوخی می‌کردند به این دلیل بود که پیش‌تر سراغ هر صنفی می‌رفتند با انتقاد مواجه می‌شدند و این‌ها ناگزیر سراغ خودشان و نزدیکان‌شان رفتند.

واکنش احمدی به اتهامات فرح‌بخش

در بخش دیگری از این نشست خبرنگاری درباره اظهارات اخیر حسین فرح‌بخش درباره ابهام در گردش مالی برنامه «خندوانه» و نیز برخی شنیده‌ها درباره سهم سپاه در تولید این برنامه پرسید که احمدی در مقام تهیه‌کننده در پاسخ گفت:‌ اینکه در متن سوال‌تان از پول‌های سپاه صحبت می‌کنید یعنی فضای مجازی بسیار گسترده شده و توقع ما این است که خود رسانه‌ها به این موارد که سندی هم ندارد، نپردازند و حتی برخوردی هم با آن داشته باشیم.

وی افزود: درباره این مسایل اگر هم سندی در فصای مجازی منتشر شده، مخدوش بوده است. مثل سندی که مدعی شده بود با دستور آقای عبدالحسینی از طرف شهرداری و به دستور آقای اوحدی مبلغی به این برنامه پرداخت شده است.

احمدی توضیح داد: ما در زمینه تامین بودجه یک برنامه، چیزی به نام برآورد داریم که برای یک برنامه تلویزیونی مبلغی پیشنهاد داده می‌شود. براساس همین برآورد سقف بودجه در نظر گرفته می شود و ما در مقام یک پیمانکار فرهنگی ملزم به رعایت این سقف بودجه هستیم. روی این مبالغ هم نظارت صورت می‌گیرد و این مکانیزم آنقدر دقیق است که راهکاری برای تخطی از آن وجود ندارد.

بحث حمایت مالی سپاه از خندوانه شوخی است!

جوان نیز در واکنش به این پرسش عنوان کرد: مگر «خندوانه» بودجه ندارد پس چرا سپاه باید بیاید بودجه بدهد. اینقدر برخی از مسایل مسخره است که نیازی نیست به آنها پاسخ گفت.

وی افزود: ما گانگستر نیستیم، برنامه‌سازیم. مکانیزم هزینه کردن و درآمدزایی در حرفه ما کاملا معین است. من اگر بتوانم پولی دربیاورم با همان دوباره فیلم می‌سازم. من با همکاری شریکانم امسال توانستم با سه گروه، سه فیلم بسازم. به نظرم شایعه پول دادن سپاه اینقدر شوخی است که نیاز به جواب ندارد چراکه در صورت پرداخت چنین مبلغی احتمالا ما هم می‌بایست تعهدی به سپاه می‌داشتیم این درحالی است که ما خودمان اسپانسر داریم.

وی همچنین درباره ابهام حمایت مالی شهرداری از این برنامه هم توضیح داد: اگر شهرداری به «خندوانه» این همه پول می‌دهد، چرا ما هیچ کاری در برنامه برایشان انجام نمی‌دهیم. مثل سازمان اوج با که به صورت مشخص از برخی پروژه‌ها حمایت می‌کند. بخشی از سواد رسانه‌ای این است که تشخیص دهیم چه بخشی از یک خبر درست و چه بخشی نادرست است.

جوان تصریح کرد: ما از روز اول تا الان با یک هدف جلو آمده‌ایم و پای آن هم ایستاده‌ایم‌. افراد تازه‌ای به این حوزه اضافه شده‌اند اما مگر چند نفر داریم که در این سطح برنامه‌سازی کنند. قطعاً برای ما راحت‌تر بود که سریال شبکه نمایش خانگی بسازیم و پول راحت‌تری هم درمی‌آوردیم. زمان هم کمتر می‌گذاشتیم چراکه با این انرژی و این تیم به‌ راحتی می‌شود فیلم سینمایی ساخت. الان تصوری در جامعه بوجود آمده است که انگار همه در حال پول خوردن هستند!

وی ادامه داد: اگر مروری کنیم، برنامه‌ای توانسته در پنج فصل کمپین‌های بسیاری به راه‌بیاندازد، می‌توان به این برنامه حسودی کرد. مثلا فکر کنید یک برنامه‌ساز نمی‌تواند اسپانسر داشته باشد و ناگزیر از تلویزیون که شرایط سختی هم دارد بودجه می گیرد. بعد که برنامه را می‌سازد و دیده نمی‌شود، او را بازخواست می‌کنند. چنین فردی ممکن است برایش این سوال پیش بیاید که «خندوانه» که هزینه‌ای برای تلویزیون ندارد، لابد روی پول می‌خوابد و عواملش هم پول خوبی می‌خورند!

جوان در بخش دیگری از نشست ضمن اشاره به ادامه فصل پنجم «خندوانه» تا نوروز ۹۸ گفت: در ادامه این فصل و پس از پایان «خنداننده‌شو» رقابت «ادا بازی» را داریم. قرار است جشنواره‌ای هم از تئاترهای کمدی راه بیندازیم و باید ببینیم می توانیم این گروه را جذب کنیم یا خیر.

«خندوانه» در بدترین شکل بالای ۷۰ درصد مخاطب داشته است

احمدی در این بخش بار دیگر به بحث نظارت تلویزیون بر برنامه پرداخت و تصریح کرد: تطبیق خروجی برنامه با قوانین نظارتی تلویزیون به صورت روتین انجام می‌شود اما ما هم خودمان باید به مرزی برسیم و ظرفیت نقدپذیری خود را افزایش دهیم. در این ایام بعضاً نقدها را دیده‌ایم که فارغ از نقد بیشتر جوسازی بوده است. من معتقدم چند رسانه مشخص جوسازی کردند چون ما نقدها را می‌خوانیم و ساعت‌ها درباره آنها حرف می‌زنیم. با این حال «خندوانه» برنامه‌ای است که در بدترین شکل ممکن زیر ۷۰ درصد مخاطب نداشته است. پس نمی‌تواند بدون توجه به منتقدان به وضع مثبتی برسد. نظارت‌ها وجود دارد و ما هم از آن‌ها استقبال می‌کنیم و تعامل ما با شبکه خیلی جدی و فارغ از قواعد کاری بوده است. سعی می کنیم اگر هم اختلاف نظری داریم با تکیه بر فضای مثبت برطرفش کنیم.

جوان هم درباره جنس شوخی‌ هایی که با «خندوانه» وارد تلویزیون شده است، گفت: مطمئناً در تلویزیون برخی از این شوخی‌ها وجود نداشت و با برنامه «خندوانه» وارد شده است، تماشاگر هم استقبال می‌کند چون استندآپ خیلی تازه است و همه باید در آن آزمون و خطا کنیم تا به شکل درست‌تر آن برسیم. شرکت‌کنندگان در این برنامه همه جوان و کم‌تجربه هستند. من در طول این سال‌ها استنداپ‌های زیادی تماشا کرده‌ام و برای خودمان هم مهم بوده که این سبک اجرا را ایرانیزه کنیم و هرجا این اتفاق نیفتاده زور ما زیاد نبوده است.

طراح و کارگردان «خندوانه» درباره حمایت از کمدین‌های جوان معرفی شده در «خنداننده‌شو» هم گفت: من به بچه‌ها گفته‌ام که اگر مسیر را درست بروند اتفاقاتی که در مسیر شهرت برایشان رخ می‌دهد مثل یک رویا می‌ماند. در دوران برگزاری «خنداننده‌شو» بچه‌ها خیلی توجه می‌گیرند و زمانی که برنامه تمام می‌شود فراموش می‌شوند و این می‌تواند خیلی حالشان را بد کند. ما نمی‌توانیم از همه ۱۶ نفر مراقبت کنیم و تا جایی که بتوانیم حمایت‌ها را انجام می‌دهیم. هم اکنون بخشی از بچه‌ها در شهرستان‌ها و برنامه‌ها استندآپ می‌کنند و هنوز راه زیاد است و باید به کافه‌ها و دیگر مکان‌ها هم برسند.

وی درباره حضور جناب خان در سری پنجم «خندوانه» هم توضیح داد: همیشه حضور این عروسک به همین صورت و سه شب در هفته بوده اما سعی می کنیم از حضور او مراقبت کنیم که وارد شوخی‌ها و ماجراهای سطحی نشود.

احمدی هم درباره دورنمای برنامه گفت: خندوانه یک سرمایه ملی است و تا زمانیکه تیم ما محتوای لازم را داشته باشد برنامه را تولید می‌کنیم.

رامبد جوان در ادامه گفت: یکی از کارهایی که در ایام رقابت‌های جام جهانی داشتیم برنامه «قاچ» بود که تجربه جالب و سختی برای ما بود. برنامه‌ای که کاملا به روز بود و فکر می‌کنیم برای فصل بعد قاچ را هم دوباره داشته باشیم و به طور مثال ویژه برنامه‌ای برای استنداپ کمدی داشته باشیم که شب‌ها فقط استنداپ ببینیم.

از آنتن استفاده شخصی نمی‌کنم

جوان در بخش دیگری از نشست در پاسخ به خبرنگاری که درباره استفاده شخصی او از آنتن پرسیده بود،‌ گفت: من این را قبول ندارم که از آنتن استفاده شخصی کرده‌ام. خندوانه اینقدر فضا برای دیگران ایجاد کرده که اگر من از آن استفاده کنم حق و سهم من است. با این حال چنین کاری نمی‌کنم. همین الان از احسان گرمی استفاده می‌کنیم تا من کمتر دیده شوم ولی رامبد و خندوانه با هم شکل گرفته‌اند و به هم گره خورده‌اند.

تهیه‌کننده «خندوانه» هم در این زمینه گفت: خندوانه همیشه این فرصت را به دیگران داده است تا مهمانان از برنامه‌های فرهنگی و هنری خود تبلیغ کنند و یا اتفاقات دیگری که بیشتر به مهمانان اختصاص داشته تبلیغ شود و این روال برنامه بوده است.

همه شوخی‌های «خندوانه» را قابل دفاع می‌دانیم

احمدی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی درباره مثبت ۱۸ بودن برخی از شوخی‌های خندوانه بیان کرد: عنوان مثبت ۱۸ زیادی است و شما قبلا هم این عنوان را تیتر کردید که خوب نیست. نمی‌دانم کجای خندوانه را مثبت ۱۸ می‌گویید. ما همه شوخی‌ها را قابل دفاع می‌دانیم و درباره همه می‌توانیم بحث کنیم. یکی از رسانه‌ها هر روز درباره خنداننده‌شو مطلب منفی می‌زد. به نطرم اگر نشست‌هایی برگزار شود و در آن‌ها به تعریف کمدی برسیم می‌توان به برخی از این شوخی‌ها پرداخت.

وی افزود: دست ما در شوخی بسیار بسته است. ما سعی کردیم احترام قومیت‌ها را حفظ کنیم اینجا هم در شوخی‌ها گاهی وارد لهجه‌ها شدیم و اگر به وهن نزدیک می‌شد اصلا ورود نمی‌کردیم. پرداختن به عمه و پدر و مادر هم که از روی ناچاری است.

رامبد جوان نیز در واکنش به اینکه شوخی با عمه یا والدین جایگاه آن‌ها را نازل می‌کند گفت: مشکل اینجاست که هنوز نگاه شما در سطح جامعه وجود دارد و من به آن ایراد می‌گیرم. با خود من شوخی بسیاری در خندوانه شده است. با مردانگی و زن گرفتنم شوخی شده است. ظرفیت خود را بالا ببریم و بگذاریم با همه شوخی شود. متاسفانه در اظهارنظرها شوخی برابر با توهین قرار می‌گیرد درحالیکه چنین چیزی نیست. اجازه دهیم با همه با والدین با رییس جمهور شوخی شود. اینکه دایم بگوییم نکنید، انجام ندهید، درست نیست.

وی تصریح کرد: کمدی باید رشد کند و قدرت بگیرد. نگاه کوته‌فکرانه وجود دارد که می‌گویند خندوانه قرار است کاری کند که مردم مشکلات خود را فراموش کنند و اصلا اگر چنین رویکردی باشد چه اشکالی دارد.

جوان در ادامه درباره تبعیض رسانه‌ای برای دعوت از مهمانان «خندوانه» هم گفت: این همه کارگردان و بازیگر تاتر دعوت کرده‌ایم. از نظر بازرگانی هر یک از اسامی فیلم و تئاترها که می‌آید به بازرگانی باید پولی پرداخت شود و فقط درباره کتاب ما را بازخواست نمی‌کنند.

جوان در بخش دیگری از نشست درباره حمایت از برخی کمدین ها عنوان کرد: این نوعی رقابت است و لذتش به این است که شلوغ کنید و من هم تا جایی که بتوانم این شلوغ بازی ها را انجام می دهم. انتخابات ریاست جمهوری که نیست بلکه یک برنامه است و سوت و کف و تشویق ها هم جزیی از آن است؛ من هم همیشه گفته ام که عاشق رقابت و مسابقه هستم.

احمدی در بخش دیگری درباره درآمدهای «خندوانه» توضیح داد: اسپانسرها وارد تلویزیون می‌شوند و با خود شبکه قرارداد می‌بندند و در شورایی این وجوه مشخص شده و بعد به خزانه پرداخت می شود. براساس برآورد مصوب هیچ اتفاقی خارج از نطارت تلویزیون برای ما رخ نداده است و حتی هدیه ما به مهمان برنامه روی آنتن پرداخت می‌شود که گفته می‌شود از طرف اسپانسر است.

اجازه ارتباط مستقیم با اسپانسر را نداریم

تهیه‌کننده «خندوانه» افزود: نمی دانم بحث مراوده داشتن با اسپانسر از کجا می‌آید. حتی گاهی همکاران خودمان هم فکر می‌کنند وضع ما بسیار خوب است. خندوانه اما نسبت به پروژه‌های دیگر زودتر قسط‌های خود را دریافت می‌کند. خندوانه مستقیم با اسپانسر و غیرمستقیم با پیام های بازرگانی درآمد دارد.

رامبد جوان نیز عنوان کرد: ما ارتباط مستقیم با اسپانسر نداریم و اجازه این کار را هم نداریم.

وی در بخش دیگری درباره درآمد خود از «خندوانه» هم گفت: اصلا چرا باید توضیح داده شود؟ زمانی چیزی منتشر شد که من از اپلیکیشن آپ پول گرفته‌ام اما این چه ربطی به خندوانه دارد؟ من سال‌ها کار تبلیغاتی کرده‌ام و اینها را بلد هستم. دستمزد من در فصل یک به عنوان طراح، کارگردان، سرپرست گروه اتاق فکر، مجری سه میلیون و در فصل دوم پنج میلیون بود و همینطور اضافه شد. دستمزد، یک مساله خصوصی است ما با تلویزیون در یک شرایط سخت مالی هستیم اما چرا باید بگوییم. ما در خندوانه قرض کرده‌ایم و خیلی کارها را از جیب خود هزینه کرده‌ایم. ما از جیب خود به کمدین‌ها دستمزد داده‌ایم و هزینه ان پرداخت نشده است.

در جایگاه رسانه نمی‌توانید درباره دستمزد سوال کنید!

احمدی نیز عنوان کرد: گفتن دستمزد و درآمد شرایطی دارد که به طور مثال قاضی باشید و یا خواستگاری آمده باشیم و شما درآمد را بپرسید وگرنه در جایگاه رسانه نمی‌توانید این سوال را بپرسید.

جوان اضافه کرد: فکر می‌کنم چون شرایط اقتصادی سخت شده، عده‌ای بپرسند اصلا فلانی چرا دارد کار می‌کند. درآمدزایی در حرفه ما کاملا مشخص است. مشخص کار می‌کنیم و درآمد کسب می‌کنیم خدا را شکر از بودجه تلویزیون و بیت المال پول نمی‌گیریم بلکه پول هم می‌دهیم. ولی به هرحال خندوانه نسبت به سایر پروژه‌ها گران‌تر است.

وی در پایان عنوان کرد: این مرسوم است که وقتی اسپانسر می‌آوردید درصدی را به‌عنوان «آورده» اسپانسر دریافت کنید اما ما همین را هم نگرفتیم با این برخی از همین اسپانسرها را ما آوردیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۳۷۹۳۲۰:۳۰:۰۶ ۱۳۹۷/۶/۴
حالا سپاه هم حمایت کنه. به کسی چه ربطی داره. چرا به دخالت نظامیان در کشورهای پیشرفته در تمام امورشون حساسیت نشون نمیدید
ناشناس۵۱۳۸۴۰۲۱:۱۷:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۴
چرا نباید دستمزدها و هزینه ها کاملا شفاف باشن؟ درباره ۷۸۰ هم لطفا همونجوری که تبلیغشون می کنید بهشون بفرمایید قبل از اضافه کردن کاربر، مشکلات اپشون رو برطرف کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین