ما خیلی باحالیم/مروری بر پنج فصل خندوانه

گروه فرهنگی الف،   3970604054

فصل جدید برنامه «خندوانه» به ایستگاه آخر نزدیک می‌شود. دراین فصل برای دومین‌بار مسابقه «خنداننده‌شو» برگزار شد که اخبار و حواشی زیادی را به وجود آورد.

ما خیلی باحالیم/مروری بر پنج فصل خندوانه

میلاد نجفی در صبح‌نو نوشت:

خندوانه یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های سیما در سال‌های اخیر است. طرح اولیه آن توسط آقای رامبدجوان در ابتدا به شبکه دو ارائه شد اما نهایتاً تولید آن در شبکه نسیم اتفاق افتاد. شاید وقتی فصل اول خندوانه به روی آنتن شبکه آن روزها جوان نسیم می‌رفت، کمتر کسی فکر می‌کرد این برنامه به یک برند در برنامه‌سازی تبدیل شود.

این برنامه در طول پخشش در سال‌های اخیر مخاطب فراوانی جذب کرده و البته در عین حال کم‌حاشیه و جنجال هم نداشته است. برخی مهمان‌ها، شوخی‌ها، اعتراضات صنفی، خنداننده و... از جمله موضوعاتی هستند که در طول این پنج فصل هرازچندگاهی برای خندوانه حاشیه ساخته‌اند.

گذری‌برچهارفصل

خندوانه فصل نخست را آرام آغاز کرد اما به مرور دیده شد و توانست مخاطبان را به سمت شبکه نسیم بکشاند. این برنامه با آیتم‌های مختلف و متنوعی به روی آنتن رفت و همه این‌ها در کنار قالب کلی برنامه، نشان‌دهنده حضور تیمی قوی و خوشفکر در اتاق فکر این برنامه بود.

فصل دوم خندوانه با حضور تماشاگران، اضافه شدن جناب‌خان و همچنین مسابقه خنداننده برتر آغاز شد و همین باعث شد فصل دوم خندوانه به طور گسترده‌ای محبوب و معروف‌تر شود. خنداننده برتر مسابقه‌ای بود که در سال‌۱۳۹۴ از خندوانه پخش شد.

این مسابقه با محوریت استندآپ کمدی میان ۱۶ کمدین و به صورت حذفی، با رای مردم برگزار می‌شد. آقایان و خانم‌ها علی‌رضا خمسه، امین حیایی، سروش صحت، سید جواد رضویان، مهران غفوریان، رضا شفیعی‌جم، بیژن بنفشه‌خواه، سپند امیر سلیمانی، امیرمهدی ژوله، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، امیر کربلایی‌زاده، سجاد افشاریان، علی‌رضا مسعودی، نادر سلیمانی و هومن حاجی‌عبداللهی ۱۶ کمدینی بودند که در این مسابقه شرکت کردند و در نهایت در آخرین قسمت برنامه به دلیل اتمام فصل دوم و نبودن فرصت برای اجرای فینالیست‌ها و رای‌گیری که نیاز به ساختن چند قسمت دیگر از خندوانه بود رامبد جوان و عوامل برنامه تصمیم گرفتند که به صورت مشترک مهران غفوریان و امیرمهدی ژوله را به عنوان نفر نخست خنداننده برتر معرفی کنند.

اما فصل سوم شمایل کلی برنامه همانند دو فصل قبلی است ولی بخشی تحت عنوان «لب‌آهنگ» به برنامه اضافه شد که در این بخش بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و افراد مشهور با حضور در برنامه باید در مسابقه‌ای تحت عنوان لب‌آهنگ شرکت می‌کردند.

در مسابقه لب‌آهنگ با پخش یک موزیک شرکت‌کنندگان باید روی موزیک لب‌زده و بینندگان به بهترین لب‌آهنگ رای می‌دادند. البته تغییر استودیوی برنامه در این فصل و بزرگ شدن آن هم یکی از نکات فصل سوم بود که نکته‌ای منفی به حساب می‌آمد.

فصل چهارم خندوانه از اواخر آذرماه‌۹۵ شروع شد و تا اواخر شهریورماه ۹۶ پخش شد. در نوروز ۹۶ آیتم مسابقه ادابازی که شرکت‌کنندگان آن چهره‌هایی چون مهران غفوریان، سپند امیر سلیمانی، مهرداد میناوند، حامد آهنگی، محمد نادری، نصر ا… رادش، نیما شعبان‌نژاد، خود رامبد جوان و … بودند، پخش شد. نکته مهم این فصل غیبت عروسک محبوب جناب‌خان به دلیل مشکلات مالی و عدم توافق با مالک وقت این عروسک بود که ضربه‌ای جدی به برنامه وارد کرد.

خنداننده‌شو«یک»

اما رامبدجوان در فصل چهارم و پس از شوک غیبت جناب خان سراغ ایده‌ای جدید رفت. مسابقه خنداننده شو در این فصل از ابتدای فروردین‌ماه شروع شده و تا اواسط مردادماه به پایان رسید. در این مسابقه شرکت‌کنندگان برای نخستین‌بار در طول برنامه از میان مردم انتخاب شدند و اقدام به استندآپ کمدی کردند.

در این مسابقه ۱۶‌نفر از چندصد هزار نفر انتخاب شده و زیر نظر مربیان خود که شامل رامبد جوان، شقایق دهقان، حسن معجونی، اشکان خطیبی بود آموزش دیدند و طی هر قسمت به صورت چهار‌نفره باهم به رقابت پرداختند.

در پایان آقای میثم درویشان پور توانست از حریف خود آقای مجید افشاری پیشی بگیرد و جایزه برتر خنداننده شو را از آن خود کند. از مجموع سه میلیون و ۴۶۱‌هزار و ۱۹۷ رای، سهم درویشان‌پور به عنوان نفر نخست، یک میلیون و ۹۳۷‌هزار و ۹ رای بود.

البته این مسابقه درعین جذابیت زیاد حواشی زیادی هم داشت. برخی شوخی‌های جنسی از جمله بخش‌های پخش شده دراین مسابقه بودند که باعث انتقادات جدی به این برنامه شد. به هرحال خندوانه برنامه‌ای با مخاطب عام بود که برای خانواده‌ها محترم شمرده می‌شد و برخی از شوخی‌ها خارج از توقع آنها از خندوانه بود. البته این مسابقه برخی مسائل دیگر هم داشت که طبیعتاً در شروع هر جریانی اتفاق می‌افتد و از آن گریزی نیست. 

فصل‌پنجم

فصل پنجم خندوانه آغاز شد و این بار آقای نیما شعبان‌نژاد به دلیل حضور در دیگر پروژه‌ها از خندوانه فاصله گرفت. برای پر کردن جای شعبان‌نژاد، ارژنگ امیر فضلی به برنامه پیوست که به دلیل عدم شخصیت‌پردازی مناسب نتواسنت موفق باشد.

این فصل از برنامه برخلاف فصول گذشته تنها سه‌روز درهفته به روی آنتن رفت تا مجال بیشتری برای سازندگان آن ایجاد شود. درایام ماه مبارک رمضان مسابقه «نی‌نی‌شو» درخندوانه برگزار شد که به دلیل عدم همخوانی با قالب برنامه و همچنین شباهت نسبی با «کودک‌شو» باعث شد که به موفقیت زیادی دست پیدا نکند.

این فصل مصادف شد با بازگشت دوباره جناب خان؛ هرچند به دلیل تعداد کم برنامه‌های پخش شده در طول هفته و همچنین حضور کمش، آنچنان که باید به اندازه فصل‌های قبلی مخاطب را اشباع نکرد اما به هرحال همین حضور کم نیز برای بیننده ارزشمند بود.

خنداننده‌شو«دو»

مسابقه خنداننده شو دو در این فصل از اواسط تیرماه شروع شده و به زودی منتخبش معرفی خواهد شد. به منوال فصل قبلی این مسابقه، شرکت‌کنندگان از میان مردم انتخاب شدند و اقدام به استندآپ کمدی کردند. در این مسابقه ۱۶‌نفر از چند صد هزار نفر انتخاب شده و زیر نظر مربیان خود که شامل رامبد جوان، پانته‌آ بهرام، اشکان خطیبی و فرهاد آییش هستند، آموزش دیدند و طی هر قسمت به صورت چهار‌نفره باهم به رقابت پرداختند. 
فصل دوم این مسابقه هم مانند فصل قبل با حاشیه و جنجال همراه بود. ابتدای این مسابقه کمی کند و کم‌رمق بود به طوری که پیش‌بینی می‌شد این فصل ضعیف‌تر از مسابقه قبلی باشد اما به مرور شرایط تغییر کرد. امسال هم مانند دوره قبلی کم‌وبیش شوخی‌هایی وجود داشت که برخی انتقادات را به وجود آورد اما با نگاهی منصفانه و البته واقعی به لحاظ برنامه‌سازی باید تاکید کرد که این فصل دارای حواشی و مشکلاتی کمتر است. 
گویا برنامه‌سازان، بیش از قبل شرکت‌کنندگان را توجیه کرده‌اند و نظارت بیشتری هم صورت می‌گیرد. هرچند که هنوز این برنامه بی‌نقص نیست اما باید اعتراف کرد که تولید برنامه‌ای مردمی در این حجم و قالب که بدون کم‌ترین خطایی باشد کاری بسیار سخت و حتی ناممکن است. خندوانه جریانی ایجاد کرده که استعدادهای جوان فرصت عرض‌اندام پیدا کنند و در عین حال نشاط به جامعه تزریق شود؛ باید از این اقدام حمایت کرد و البته اشکالاتش را هم گفت تا روزبه‌روز بهتر شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین