چرا الزام سفت و سخت پتروشیمی‌ها به تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشد؟/ باندهای مافیایی به دنبال سودجویی از ارز صادراتی

گروه اقتصادی الف،   3970604011 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به الزام جدید پتروشیمی‌ها برای تزریق ارز توافقی به بازار ثانویه گفت: اینکه پیگیریهای جدی برای تزریق ارز ۴۲۰۰ انجام نشد، نشان می دهد باندهایی مافیایی به دنبال سودجویی از ارز صادراتی هستند.

چرا الزام سفت و سخت پتروشیمی‌ها به تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشد؟/ باندهای مافیایی به دنبال سودجویی از ارز صادراتی

هدایت الله خادمی در گفت و گو با تسنیم، با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص اختیارات جدید وزیر نفت برای الزام پتروشیمیها به تزریق ارز در بازار ثانویه گفت: سوالی که ایجاد شده این است که چرا این الزام و پیگیریهای جدی (مانند برکناری هیئت مدیره شرکتها) در زمان اجرای سیاست ارز 4200 تومانی انجام نشد. هنوز فراموش نکرده ایم که دولت در ابتدا فرجه 6 ماهه و سپس اولتیماتوم 2 ماهه به صادرکنندگان داد تا ارز خود را با نرخ 4200 در سامانه نیما تزریق کنند اما از آنجا که ضمانت اجرایی دقیقی برای این تصمیم وجود نداشت تزریق ارز به درستی صورت نگرفت و شاید به همین دلیل سیاست قبلی شکست خورد.

وی افزود، همان زمان پتروشیمیها مدعی بودند که ارز خود را به نیما تزریق کرده اند اما شواهد برخی خلاف آن را نشان میداد. حالا هم که وزیر نفت مامور دریافت و تزریق ارز پتروشیمی ها به بازار شده نشان می دهد دولت به درستی در پی دریافت ارز صادراتی آنهاست. به عقیده بنده گروههای خاصی بدنبال آزاد فروشی ارز صادرات بودند که تا حدودی به هدف خود نیز رسیدند.

خادمی ادامه داد، نکته مهم این است که  بسیاری از واحدهای پتروشیمی مشغول خام فروشی هستند و از قِبَل خوراک ارزانی که از دولت دریافت می کنند محصول خام را صادر کرده و سالیانه تا 40 درصد سود کسب می کنند. حالا اگر قرار باشد علاوه بر سود ارز خود را در خارج کشور نگه داشته و به بازار تزریق نکنند سنگ رو ی سنگ بند نمی‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به نظر بنده حتی خوراک واحدهای پتروشیمی نیز نباید به ریال تسویه شود و بابت خوراک نیز انها باید به دلار با دولت تسویه انجام دهند.

خادمی با اشاره به اینکه، بسیاری از واحدهای پتروشیمی مشغول خام فروشی و استفاده از منابع طبیعی کشور هستند، گفت: به نظر می رسد باندهای مافیایی به دنبال سود جویی از ارز حاصل صادرات هستند و به همین دلیل دولت باید برخورد سخت گیرانه تری با انها داشته باشد وگرنه همان اتفاقی که در زمان دلار 4200 تومانی افتاد تکرار خواهد شد.

به گزارش تسنیم، بر اساس گفته نائب رئیس انجمن کارفرمایان پتروشیمی مکاتبه زنگنه با پتروشیمیها و تبصره‌ 1 آن مربوط به تاریخ 22 فروردین ماه تا 16 مرداد ماه یعنی تا قبل از تشکیل بازار ثانویه ارز است و مربوط به ارزهای صادراتی مجتمع های پتروشیمی است و این مجتمع ها باید رسما میزان صادرات خود را به صورت ارزی به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به صورت کتبی اعلام کرده و بانک مرکزی براساس قیمتی که تعیین می‌کند، معادل ریالی آن را دریافت کنند.

ظاهرا براساس اختیاری که هیات دولت به زنگنه داده است، در صورت عدم ارائه ارز توسط شرکت‌های پتروشیمی به بازار ثانویه، وزیر نفت می‌تواند درباره این شرکت‌های پتروشیمی که دولت و نهادهای وابسته دولت سهامدار آنهاست، تصمیم‌گیری کرده و حتی اجازه دارد اعضای هیات مدیره پتروشیمی‌ها را را عزل کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۱۲۴۸۷۰۲:۵۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۴
چون خصوصی هستن . تجارت آزاد باید باشد .
ناشناس۵۱۲۵۲۷۰۷:۱۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۴
طرف ( اعضای هیئت مدیره و سهامداران خاص ) بارشو کامل بسته بموقع هم با هزار ترفند در بازی سهام شرکتش نوسان سازی کرده و تونسته بازار بورس را غارت کنه حالا حداکثرش ممکنه وزیر فقط از هیئت مدیره عزلش کنه؟! عجب قاطعیتی؟؟!!
ناشناس۵۱۲۵۳۷۰۷:۳۰:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۴
سازمان مالیات باید مابالتفاوت مبلغ ۴۲۰۰ تا مبلغ فروخته شده را از آنها بگیرد چون خوراک واحدشان را به دلار ۳۸۰۰ می‌گیرند وگرنه بزرگ‌ترین دزدی تاریخ رقم می‌خوره از جیب بیت‌المال
ناشناس۵۱۲۵۴۷۰۷:۴۰:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۴
اغلب اعضای هیات مدیره های پتروشیمی تاجران بازار مواد پتروشیمی هستند و ختمهای روزگار
ناشناس۵۱۲۶۹۱۰۹:۴۱:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۴
باسلام هر چقدر به پتروشیمی ها فشار وارد شود تبعات ان برای اقتصاد زیاد است من سهامدار جز چند شرکت پتروشیمی هستم سودی که سالانه از پتروشیمی دریافت می کنم نصف سود بانکی هم نمی شود ایا ۱۰تومان سود سالانه برای شرکت پتروشیمی قابل توجیه می باشد .از طرفی با افزایش نرخ خوراک شاهد هستیم شاخص بورس کاهش می یابد و همه از بورس فرار می کنند و نقدینگی به سمت مسکن ،سکه،دلارو غیره می رود من ده سال اس مبلغ ۲۰میلیون تومان سهام چندشرکت پتروشیمی را خریده ام قیمت سهام نصف شده هرسال سود پرداختی نصف سود بانکی هم نیست اگر رانتی است بازرسی کل کشور ورود کند که سود ها بهجای توزیع بین سهامدار به جیب چه کسانی می رود و اگر ثابت شد ان افراد به عنوان مفسد اقتصادی اعدام شوند.که از جیب سهامدار خرد استفاده نکنند
رضا۵۱۲۸۲۳۱۱:۱۰:۵۲ ۱۳۹۷/۶/۴
عجب مجازات شدیدی. عزل از هیئت مدیره. ان هم شاید احتمالا گاهی ممکن است یه وقتی احیانا با اما با اگر مگر وزیر دلش بیاد خودش ذینفع نباشه در ده سال اینده در برنامه دراز مدت شش ساله یا در چشم انداز بیست ساله و یا شای زمانی که همه نیستیم و بعد از فصل گل نی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین