پیش‌فروش و رانت‌ها و آشفتگی‌ها در بازار/ بساط فاسد رانتی را برچینید

سید امیر سیاح،   3970603032 ۴۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

پیش‌فروش و رانت‌ها و آشفتگی‌ها در بازار/ بساط فاسد رانتی را برچینید

هفته گذشته بازار خودرو شاهد اتفاق عجیبی بود.

گروه خودروسازی سایپا محصول مونتاژی چانگان را پیش‌فروش کرد و طبق قاعده قیمت بازاری این محصول با افزایش عرضه باید کاهش می‌یافت، اما در عمل قیمت چانگان از حدود 102 میلیون تومان در ابتدای هفته به حدود 130 میلیون تومان در پایان هفته افزایش یافت.

نکته جالب در این پیش‌فروش این بود که بر خلاف پیش‌فروش قبلی قیمت نهایی و زمان تحویل چانگان تعیین نشد. و به زمان تحویل حواله داده شد.

در پیش‌فروش پر حرف و حدیث قبلی که گروه بهمن در اوایل مردادماه در بازار مزدا۳ مرتکب شد؛ قیمت زمان تحویل و در نتیجه میزان رانت توزیع شده مشخص بود و هجوم برای بهره‌مندی از این خوان رانتی قابل درک؛ اما هجوم به پیش‌خرید چانگان در شرایطی که احتمالاً در زمان تحویل اختلاف قیمتی هم در کار نخواهد بود.

این موضوع نشان می‌دهد بازار خودرو  اولاً تحت چه فشار سنگینی از تقاضای سوداگری قرار دارد و ثانیاً این پیش‌فروش‌ها در چه فضای غبارآلودی از عدم تقارن و رانت‌های اطلاعاتی انجام شده است.

نتایج پیش‌فروش چانگان در نرخ بازاریان هرچند عجیب بود، اما بی‌سابقه نبود. در ماه‌های اخیر هم بانک مرکزی با تصور مهار نرخ سکه اقدام به پیش‌فروش و حراج سکه کرد، اما قیمت‌ها نه تنها پایین نیامد که بالا هم رفت.

هر دو پیش‌فروش سکه و چانگان به‌جز نتایج در یک مورد دیگر هم مشترک هستند و آن هجوم تقاضای به هیجان آمده برای دور کردن ریال داغ و خرید چیزی که همه تصور می‌کنند، گران خواهد شد.

این آشفته بازار مستعدترین جا برای رانت‌جویان هست و می‌توان حدس زد، سیاست‌گذارانی که با وجود این شرایط غیرعادی و هیجانی تقاضا بازهم چنین پیش‌فروش‌های مشکوکی را ترتیب می‌دهند.

این موضوعات نه از روی ندانم‌کاری بلکه از روی سوءنیت است و چنین رانت‌ها و آشفتگی‌هایی در بازار ایجاب می‌کنند. پس از پیش‌فروش آلوده مزدا۳ اقتصاددانان دلسوز برای چندمین بار به دولت محترم گفتند تا وقتی تقاضای سوداگری در بازار وجود دارد این پیش‌فروش‌های کثیف و سراسر رانت را برگزار نکنید، اما گوش شنوایی وجود ندارد و عده‌ای از فضای آلوده رانت و عدم شفافیت لذت می‌برند.

تفکیک تقاضای مصرفی و سوداگری در بازار خودروهای نو و بیرون کردن نظام‌مند سوداگری قبل از پیش‌فروش خودرو راهکار مشخصی دارد که در اقتصادهای سالم، تجربه و جواب داده شده است که یکی از آنها مالیات بر عایدی سرمایه و انواع مشتقات آن است.

این نوع مالیات بیشتر از اینکه کارکرد درآمدزایی برای دولت داشته باشد؛ کارکرد حذف فرصت‌های رانتی و خارج کردن تقاضای سوداگری از بازار دارد.  هفته پیش رو، محاکمه مفسادان بزرگ اقتصادی آغاز می‌شود و از قرار معلوم جریان دادگاه علنی خواهد بود.

از دادستان محترم انتظار می‌رود علاوه بر پیگیری مجدانه پرونده‌های جاری، دست‌های آلوده‌ای که به هیجان و رانت در بازار دامن می‌زنند، توجه کنند. وقتی برای همه روشن است که در بازار خودرو شکاف قیمت میان کارخانه و بازار فرایندی فاسد و رانتی در جریان است و وقتی سیاستگذار با منطق اقتصاد و توصیه‌های روشن به این آشفتگی پیش‌فروش اقدام می‌کند و زمانی‌که به راهکارهای حذف تقاضای سوداگری و رانت‌جویی یکسره بی‌اعتنایی می‌شود و به هیجان و رانت دامن زده می‌شود، دیگر از اقتصاددان کاری بر نمی‌آید. لذا دادستان باید ورود کند و متولیان این بساط فاسد رانتی را برچیند.

منبع: صبح نو

دیدگاه کاربران

صمصام۵۱۱۲۲۲۱۰:۲۰:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۳
جناب سیاح عزیز تا وقتی تقاضا هست عرضه هم هست وقتی رانتخوار وجود دارد چرا رانت نباشد ؟؟؟!!! اگر حتی مردم را رانتخوار بدانیم اما باز هم مقصر اصلی انها نیستند ...البته مقصر هستند اما مقصر اصلی کسانی اندکه بقای خود را در یک محیط آلوده به فساد و رانت بیمه میکند
کبیریان۵۱۱۳۷۸۱۲:۱۱:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۳
ما از دستگاه قضا تقاضا داریم به فساد اشخاص حقوقی هم رسیدگی کنید و دو خودرو یاز بزرگ کشور را مدیرانش را به خاطر احتکار و دپو کردن خودرو ها و گرانفروشی حدود لازم را برایشان جاری و اگر به حکم شلاق هم محکوم شدند احکام را روی سقف خودروهای احتکار شده اجرا تا درس عبرت سایر مدیران شوند
ناشناس۵۱۱۷۸۸۱۵:۵۸:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۳
بسیار عبرت اموز خواهد بود اگر اقدام به شلاق زدن مفسدان پرونده ورود خودرو های خارجی و مفسدان احتکار خودرو های سایپا و ایران خودرو روی سقف همان خودرودها خوابانده و به پشتشان(کپه) شلاق بزنند
ناشناس۵۱۲۱۱۱۲۰:۰۹:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۳
انتظار داری کی با کی برخورد کنه شما؟؟؟؟؟
معلم متعهد اما .....۵۱۱۷۳۰۱۵:۲۴:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۳
به خدا خسته شدیم( هزار بار) ای خدا خودت به فریادمون برس معلم هستم با کسر وام 1800 دریافتی دارم با دوتا بچه وهزار جور مشکل گیربکس پرایدم هم خراب شده خدا شاهده هزینه تعمیرشا ندارم در شهر کوچیک ما هم نه اتوبوس واحد است نه امکانات دیگه.....
ناشناس۵۱۲۲۰۹۲۱:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۳
یکبار برای همیشه اگر همتی است و اگر غیرتی است و اگر شرافتی است شجاعانه با رانت خواری برخورد شدید در حد مفسد فی الارض شود بساط این کارها جمع خواهد شد ، اما چه میشود گفت بنظر میرسد عده ای از مدیران هم در منافع این رانتها با رانتخوارها شریک هستند .
ناشناس۵۱۱۲۲۶۱۰:۲۴:۵۷ ۱۳۹۷/۶/۳
آقای الف همه چیز را که نمیشود به زندان انداخت باید سیاست ها و قانون را درست کرد..در آمریکا عموی اینجانب خانه ای را (با مطالعه قبلی) 100 هزار دلار خرید و بعد از 5 سال قیمت آن به 1 میلیون دلار رسید(10 برابر) در هنگام فروش دولت محترم ایالات متحده 450 هزار دلار (معادل نصف میزان افزایش یافته) به عنوان مالیات ارزش افزوده ازشون گرفت...پس قانون های ما در ایران مشکل دارد که به نفع سرمایه دار است و به ضرر فقرا ، از آمریکا هم کاپیتالیست تر شده ایم!...وقتی کسی 3 میلیارد سکه هم بخرد مجرم نیست لزوما مشکل کسی که خریده نیست بلکه مشکل از قانون بد است که آن را منع نکرده..وقتی کسی ماشین یا خانه ای را خرید و سود کرد هم باید از او مالیات ارزش افزوده اخذ گردد این در نهایت به نفع کشور است...قانون را اصلاح کنیم و با جدیت اجرا گردد.
ناشناس۵۱۱۲۳۲۱۰:۲۷:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۳
تا زمانی که برخورد جدی و اعدام در برخورد با متخلفین و مفسدین اقتصادی نباشد و مدیران فاسد را فقط جابه جا کنند و پستها مهمتر به آنها بدهند، هر روز مملکت بیشتر سقوط خواهد کرد تا نابود شود
ناشناس۵۱۱۵۵۶۱۳:۵۱:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۳
بازار خودروی ایران بهار سال گذشته کاملا راکد بود و قیمتها خیلی پایینتر از الان . وزارت صنعت برای اینکه به واردکننده های معروف ( خانواده های ... و ... ) و دلالها و ژنهای خوبی که دستی بر واردات و دلالی داشتن لطف کنه ، سامانه سفارش رو بست و کاری کرد که قیمت ماشین چندین برابر شد . بعضی نماینده های مجلس هم که وقتشون به سلفی و مسافرت و پلاکارد و ... میگذره و عملا حاضر نیستن به منافع دوستانشون و آقازاده های اطرافیان آسیبی بزنن . وقتی برخی دولتیان و برخی مجلسیان ، علنا مسئول حفظ منافع دلالها و اسپانسرهای خودشون هستن ، نمیشه انتظار داشت که این وضع تغییر کنه . این وسط فقط مردم ، روز به روز بیچاره تر و گرفتار تر میشن و به قولی.....مردم برن بمیرن
ناشناس۵۱۱۲۳۴۱۰:۲۸:۰۴ ۱۳۹۷/۶/۳
الف جان خودت یک گزارش درباره کرمان موتور هم بگیر که خودرو جک جی 4 ثبت نام کرده هیچی که تحویل نداده هیچ . جوابگو هم نیست
کریم۵۱۱۲۳۷۱۰:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۳
بخدا از این همه بی توجهی به سرنوشت مردم . داریم دق می کنیم .
ناشناس۵۱۱۲۵۰۱۰:۴۴:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۳
از رانت گذشته دارند غارت میکنند و هرج و مرج در جایی که مدیران ان توسط دولت منصوب میشوند و کسی هم کاری نداره چرا چند هزار خودرو احتکار شده توسط این مدیران ولی کسی دیگر حق احتکار ندارد احتکار این ها قانونی است و مردم هم کور نیستند می بینند و همه مشکلات اقتصاد باعث و بانی ان دولت است و جواب هم نمی دهد و تورم همان 8 درصد است
ناشناس۵۱۱۲۶۰۱۰:۵۱:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۳
مدیران احتکار کننده دولتی را کسی کاری نداره و احتکار شامل اینها نمیشود
مدرس دانشگاه۵۱۱۲۶۴۱۰:۵۵:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۳
آقایان دولتی، این داستان عدم عرضه مناسب و اخلال در بازار خودرو هم جزو همان "نمی گذارند" ها است؟ این هم تقصر فلان نهاد یا فلان امام جمعه است؟ شرکت های خودروسازی مگر دولتی نیستند؟ چرا بازار خودرو را به امان خود رها کردید؟ چه هدفی دارید؟
ناشناس۵۱۱۲۶۵۱۰:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۳
ایران دیگه هر طور که می خاد بشه بشه بمیرم از این زندگی راحت شم
ناشناس۵۱۱۳۳۱۱۱:۳۹:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۳
خدا نکنه
ناشناس۵۱۱۶۴۹۱۴:۴۵:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۳
مسببین بمیرندچرا شما؟
ناشناس۵۱۴۳۷۹۰۹:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۵
نه عزیز آنها نمی میرند خون ملت میخورند پروار میشنه همانطور که تا حالا شدن.
ناشناس۵۱۱۲۷۰۱۰:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۳
آیا کسی نشانه ای به سمت اصلاح امور اقتصادی توسط دولتمردان و امیدواری به سوی مدیریت صحیح میبیند؟ لطفا اگر میبینید... به ما هم یادآور شوید ...ممنون
ناشناس۵۱۳۹۵۱۲۲:۴۱:۳۸ ۱۳۹۷/۶/۴
نه امیدی نیست مثل این میمونه که مرده زنده بشه!
ناشناس۵۱۱۲۸۱۱۱:۰۶:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۳
الف عزیز، دو تا اتفاق هنوز رخ نداده است: 1 - درآمد همان سیاست‎گذاران محترمی که در این مقاله به سوء‎نیت احتمالی آنها اشاره شده است، جلوی چشم همه و روی وب قرار بگیرد. 2 - دادگاه‎های مفاسد اقتصادی با اقتدار و علنی برگزار شود، تا همه بدانند اگر کسی با غرض و مرض به اقتصاد کلان کشور صدمه می‎زند باید تقاص آن را پس بدهد.
فرشيد۵۱۱۳۳۹۱۱:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۳
مگه خودروسازا نباید از قانون تابعیت کنن؟ مگه مملکت صاحب نداره ؟ قانون نداره؟ نظارت وجود نداره؟ مردم حق دارن که درباره لابی خودروسازا و حاکمان تردید داشته باشن. قیمت مصوب مشخصه و تعداد تولید خودرو روزانه هم مشخص. حالا اینکه چرا عرضه نمیکنن برمیگرده به مافیای خودرو ساز و فساد حاکمیت و شعارهای پوچ !!!!!!!!
ناشناس۵۱۱۳۶۷۱۲:۰۶:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۳
با سلام خدمت سنگ صبور خودم(الف) الف جان بخدا قسم این درخواست را از ته دل از شما دارم: لطفا در مورد فسادهای سیستمی وسیستماتیک،اختلاس،بی عدالتی چیزی ننویسید چونکه ما به میبینم که هیچ برخوردی با این حرام خواران نمیشود ولی هر روز با دیدن این اخبار و نگاه به وضعیت اقتصادی خود و شرمندگی ما جلوی زن وبچه بیشتر حالمون گرفته میشه . ما هم میسوزیم و میسازیم.ولی در روز قیامت بایستی این حرام خوران جوابگوی شرمندگی امثال ماها باشند. با تشکر.
ناشناس۵۱۱۴۴۹۱۲:۴۵:۴۴ ۱۳۹۷/۶/۳
در تایید ناشناس محترم (دومین مطلب) قانون بد این است که میریم رستوران یک پرس چلو کباب میخوریم از ما مالیات ارزش افزوده مطالبه ونقدا" اخذ میشود در پای صندوق رستوران ولی قانون با کسی که میلیارد ی سکه وارز میخره ومیفروشه کاری نداره واقعن خنده داراست باید قوانین اصلاح شود ویا از قوانین کشورهای مترقی که این ها را عملا" تجربه کرده اند استفاده کنیم والا قوانین با توصیه وسفارش و ملاحظات این گروه وجناح وفرد نوشته خواهد شد ووضع از این هم بدتر خواهد شد
علی۵۱۱۴۸۶۱۳:۰۷:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۳
واردات خودرو رو آزاد کنید یک حداقل تعرفه از هر خودرو وارداتی بگیرید قیمت خودرو داخلی رو هم آزاد بذارید تا کارخانه ایران خودرو و سایپا تعیین کنند...
ناشناس۵۱۱۷۱۷۱۵:۱۳:۲۴ ۱۳۹۷/۶/۳
دقیقا این آزاد کردن قیمت ها در شرایطی موجه هست که رقابت آزاد باشه نه بازار انحصاری که قیمت ها هر روز افزایش داشته باشه
ناشناس۵۱۳۵۰۶۱۶:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۶/۴
خداییش اگه واردات ازاد بشه با کمترین تعرفه بعد التماس ایرانخودرو و سایپا رو خواهیم دید
ناشناس۵۱۱۶۷۲۱۴:۵۷:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۳
خیلی جالبه که چند ماهه فقط اخبار رانت و فساد و.... و همچنین قول پیگیری. ولی در عمل هیچی نمیبینیم بیشتر به نظر میاد سرکاریم
ناشناس۵۱۱۶۸۷۱۵:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۳
جمله خنده دار. "بساط فاسد رانتی را برچینید" چه کسی برچیند؟ خود دزد ها؟ مردم؟ خود دزد ها که نمی کنند. مردم هم اگر کاری کنند محکوم به اعدام یا حبس می شوند. منظورتان چیست؟
ناشناس۵۱۱۷۳۹۱۵:۳۱:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۳
تا وقتی که آقایون می گویند قیمت ارز را بازار تعیین می کنه و مردم هم میخوانند که قیمت دلار پایین نخواهد آمد ؛ همین آش و همین کاسه است. همه چی برمی گرده به قیمت دلار . دولت باید قیمت دلار را به هر طریقی پایین بکشه وگرنه فاجعه در راهه.
ناشناس۵۱۱۸۲۴۱۶:۲۸:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۳
سایپا سراتو های ثبت نامی خرداد ماه که قرار بود 45 روزه تحویل بده رو نمیده ، اینا عمدا دارن اذیت میکنن.
ناشناس۵۱۵۲۷۱۱۶:۱۷:۴۷ ۱۳۹۷/۶/۵
برو .. التماس کن بهت میده
ناشناس۵۱۲۰۸۸۱۹:۴۰:۵۵ ۱۳۹۷/۶/۳
باید برای رانت سازی یک جرم سنگین درنظر گرفته بشه در حالیکه در کشور ما یک موضوع عادیه. اینکه مثلا قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد تفاوت زیاد داشته باشه، بجای اینکه یک فاجعه فسادزا حساب بشه و پدیدآورندگانش به شدت مجازات بشن، بعنوان یک موضوع عادی بهش نگاه میشه.
جلال۵۱۲۴۴۹۰۱:۰۳:۱۶ ۱۳۹۷/۶/۴
هیچ اراده ی برای کمک به این مردم بدبخت از چنگال این مفسدان و رانت خوران وجود ندارد در برهوت گرفتار شده ایم ۵ماه بیکار و بی پولیم کاش دولت سم رایگان میداد
ناشناس۵۱۲۶۲۳۰۸:۴۴:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۴
هر وقت دیدید تنها مسئولین شعار می دهند و هیچکار انجام نمی شود مطمئن باشید فساد سیستماتیک است! به همین راحتی...
ناشناس۵۱۲۹۷۷۱۲:۴۸:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۴
1- دولت در هنگام کمبود میوه و مواد غذایی به صورت موقت تعرفه ها را برداشته و اجازه واردات میدهد. اکنون که وضعیت خودرو بحرانی است چرا دولت این کار را نمیکند؟؟ 2- دولت در قبال صادرات نفت از چین و هند طلبکار است. چرا خودروهای با کیفیت از هند(مانند سوزوکی - ماهیندرا-و ..... ) و از چین(آئودی - ام جی و .....) وارد نمیکند؟؟ 3- در صورتی که دولت اجازه واردات خودروهای دست دوم (حداکثر 5 ساله) را بدهد مانند بسیاری از کشورهای دیگر، قیمت خودرو از عرش به فرش خواهد بازگشت. 4- چه کسی سایت ثبت سفارش را بست؟ چه کسی بر خلاف قانون زمان خاتمی که قرار شد از تعرفه سالی 20% کم شود مانع این کاهش شد؟ چه کسی سهامدار شرکت های خودرو سازی و واردات است و از طرفی مسئولیت در زمینه واردات خودرو دارد؟؟ 5- هم اکنون مانند بسیاری دیگر از کالاها، خودروهای زیادی در پارکینگ ها به امید افزایش قیمت احتکار شده است. چنانچه دولت هر یک از اقدامات فوق را انجام دهد دومینوی کاهش قیمت باعث هجوم مردم محتکر برای فروش خودرو خواهد شد. 6- همانطور هم که رهبر انقلاب فرمودند در این وانفسا کارمند و کارگر با حقوق ثابت هستند که از همه بیشتر ضرر میکنند. حالا که دولت به دلایل مختلف از تعدیل حقوق کارمندان عاجز است لااقل در پیش فروش خودروها سهمیه ایی هم به کارمندان اختصاص یابد تا هم از رانت و پارتی بازی جلوگیری شود و هم قدری از ظلم مضاعف بر کارمندان و کارگران کاسته شود.
ناشناس۵۱۳۵۸۰۱۷:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۴
آنوقت تلویزیون از کشف انبار محتکران می گوید.بروید محتکران دولتی را فیلم بگیرید....
ناشناس۵۱۴۴۲۵۰۹:۳۳:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۵
تمام این گرانی ها باعثش خود مسئولین کشور هستند به خاطر منافع عده ای خاص و نورچشمی مردم فراموش شدند وگرنه تولیدات تمام کارخانه ها مشخص است خرو جی آن مشخص به چه کسی فروخته اند با چه قیمتی مشخص. مردم عادی که این بلا سر کشور نیاوردند تنها بحث خودرو نیست . روز های اول میگفتند دلار گران شد الان که دلار ثابته باز میره بالاه. چون با هیچکدوم از مسببین این شرایط برخورد نشد وقیح تر شدند.مگر در کشور چه اتفاقی افتاده.زمان جنگ هم با وجود جنگ و تحریم وضعمون این نبود چرا؟ چون رانت بازی نبود با احتکار کننده برخورد میشد منافع ملی ارحج بر منافع گروهی و شخصی بود
سیستانی۵۱۵۰۵۸۱۴:۲۳:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۵
با سلام تیر ماه زمان تحویل خودروی پارس اینجانب بوده ولی تا بحال هیچ خبری نیست. به امیدی سال گذشته اقدام به خرید کردم که بتوانم تابستان حداقل خانواده ام را برای چند روز مسافرت ببرم. با شرکت تماس گرفتم می گویند با تاخیر همراه است. اگر خودرو نیست پس این خودروهای صفر از کجا وارد بازار می شود و چرا ثبت نام می کنید. لطقا پیام ما را به نمایندگان برسانید که هر چه زودتر وزیر صنعت را برای گرانی خودرو و نابسامانی کارخانه ها هر چه زودتر برکنار کند. آقایان مسئول با چه رویی سر خود را نزد خدا و مردم بالا می گیرید؟ هر چه زودتر تحقیق و تفحص را از ایران خودرو شروع شود.
حمید۵۱۷۴۰۳۱۷:۰۲:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۶
تعداد فاسدها داره زیاد میشه؛ نیاز به درمان فوری هست. نباید اجازه داده بشه این مردم مظلوم, بزرگوار, دانا و صبور تحت فشار قرار بگیرند. خون اینهمه شهید نباید بوسیله ی عده ای سودجوی بی رحم پایمال بشه. در خبرها اومده که 70000 خودرو در کارخانه های خودرو سازی دپو شده و خودرو سازهای فرصت طلب میگن که این خودرو ها احتکار نشده اند بلکه کسر قطعه دارند. من نمی دونم کدوم عقلی به این نتیجه رسیده که کشور ما اقتصادش باید خصوصی بشه, اونم اقتصادی که اینهمه محرک بیرونی و داخلی داره. دولت باید در نیازهای اساسی مردم خودش هم تولید کننده و هم مدیریت کننده باشه تا جلوی تلاطم و سودجویی را بتونه بگیره. با آرمانهایی که ما داریم کی گفته که باید دولت خودش را از اقتصاد بیرون بکشه. حرف آخرم اینه که حیفه سیستم حکومتی فوق العاده خوبی که ما بین حکومت های دنیا داریم بخاطر ضعف در اجرا تضعیف بشه و صدمه ببینه، یادمه دوران مدرسه هر موقع توی امتحان تاریخ سوال علت فروپاشی سلسله ها و حکومت ها توی برگه بود، همیشه یکی از گزینه های ثابت جواب نارضایتی مردم بود.
ناشناس۵۱۷۴۳۸۱۷:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۶
این همه از این سپاه مظلوم بد می گن، برای اینکه براشون ضرر داره ، صنعت خودرو سازی را بسپارید دست سپاه تا بعد چند سال مشکل قیمت و کیفیت خودرو برای همیشه حل بشه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین