گزارشی متفاوت از حال و هوای این روزهای بازار خودروهای داخلی؛ اشتغال؛ بهانه خودروسازان برای بالا بردن قیمت/ تب قیمتی جاده مخصوص بالا گرفت/ دود افزایش قیمت خودرو به چشم چه کسی می‌رود؟

گروه اقتصادی الف،   3970601144 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی خودروسازان وطنی به دنبال قانونی کردن افزایش قیمت‌هایشان در بازار هستند که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و صنعت خودرو بر این باورند جریان سازی خودروسازان هرسال به بهانه‌های مختلف بهترین پوشش برای سوء مدیریت خودشان است.

اشتغال؛ بهانه خودروسازان برای بالا بردن قیمت/ تب قیمتی جاده مخصوص بالا گرفت/ دود افزایش قیمت خودرو به چشم چه کسی می‌رود؟

به گزارش الف، طی ماه‌های اخیر قیمت کارخانه و حاشیه بازار خودروهای داخلی فاصله معناداری به خود گرفته و مدتی است مدیران شرکت‌های خودروسازی به بهانه‌های مختلف مشغول لابی کردن با مسئولان وزارت صنعت و سایر نهادهای ذی‌ربط جهت دریافت مجوز برای نزدیک شدن قیمت کارخانه به حاشیه بازار یا همان افزایش قیمت محصولاتشان رفته‌اند.

این در حالی است که همچنان کیفیت نامناسب؛ نبود خدمات پس از فروش منطقی و همچنین از رده خارج بودن اغلب خودروهای وطنی جزو مطالبات اصلی مصرف‌کنندگان و کارشناسان صنعت خودروی کشورمان است.

ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاست‌گذاری خودرو در این زمینه در گفتگویی گفت: هزینه‌های سربار و یکسری از هزینه‌های شرکت‌های خودروسازی به‌صورت طبیعی در سال جدید افزایش‌یافته است و این در حالی است که سقف قیمت‌های خودرو ثابت نگه‌داشته شده و مسئولان به این موضوع بی‌توجه‌اند که قیمت مواد اولیه بالا رفته است.

وی افزود: با این شرایط قطعاً قیمت برخی محصولات افزایش خواهد یافت و اگر دولت به دنبال حفظ حقوق مصرف‌کنندگان است باید با ارائه برخی سوبسیدها شرایط را برای هر دو طرف معادله منطقی کند، به‌عنوان‌مثال خودروسازان از مالیات معاف شوند و یارانه‌ای برای خرید خودرو توسط مردم پرداخت شود.

نکته جالب‌توجه سخنان وی اینجاست که قربانی با مطرح کردن اهرم فشار اشتغال در خودروسازان این بار از قطعه سازان نیز مایه گذاشت و این‌گونه گفت که اگر حمایت‌های دولتی انجام نشود علاوه بر خودروسازان این بار قطعه سازان نیز با چالش تعطیلی روبرو خواهند شد.

اما به‌راستی مشکل کجاست که هرسال با نزدیک شدن فصل تابستان تب تند تقاضای افزایش قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؟ چطور طی نزدیک به نیم‌قرن فعالیت خودروسازی با بهتر باید گفت مونتاژکاری- در بخش خودرو هنوز نتوانسته‌ایم ضمن مدیریتی منطقی، قاعدهای خاص برای صنعت خودرویی کشورمان ارائه کنیم؟

زیان انباشته نفس تولید را گرفته/ نقش دولت چیست؟

حسن کریمی سنجری کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو در این زمینه به الف گفت: صنعت خودروسازی ایران با در نظر گرفتن دخالت‌های دائمی دولت همواره دارای مشکلاتی بوده که هرگز نتوانسته برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کند و در شرایط بحرانی مثل آنچه امروز تجربه می‌کنیم شاهد عیان شدن این مشکلات به اشکال مختلف هستیم.

وی افزود: سایه سنگین دولت در خودروسازی ایران به‌گونه‌ای است که هرگونه تصمیم‌گیری منطقی برای بهره‌وری و همچنین برنامه‌ریزی برای توسعه برای خودروسازان تقریباً غیرممکن شده است. به‌عنوان‌مثال امروز یک معضل بزرگ خودروسازی ایران تعداد غیرمنطقی نیروی انسانی است درحالی‌که به‌هیچ‌عنوان دولت اجازه تعدیل نیرو به خودروسازان نمی‌دهد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: تصمیم‌گیری‌ها و دخالت‌های گاه‌وبیگاه دولت در این صنعت باعث خروج صنعت خودرویی ایران از مسیر اصلی شده و همواره می‌بینیم در دوره‌های چندساله یک‌باره صنعت خودروسازی به کما رفته و باید برای احیای مجدد آن دولت وارد عمل شود که این نشانه خوبی برای صنعت خودرویی ایران نیست.

مشاور اسبق وزیر به خبرنگار ما گفت: بیش از ده هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صنعت خودرویی ایران وجود دارد که ناشی از همین دخالت‌هاست و هر زمان که کار به بحران می‌رسد؛ این زیان انباشته نفس تولید را به شماره می‌اندازد؛ این درحالی‌که است که این بار افزایش نرخ ارز، کاهش قدرت خرید و همچنین غول خفته زیان انباشته واقعاً صنعت خودرویی ایران را تهدید می‌کند و باید برای آن نسخه‌ای شفابخش یعنی خروج دولت از صنعت خودرو بپیچیم.

بپذیریم خودروساز نیستیم

در همین حال؛ جمشید پژویان، اقتصاددان و رئیس اسبق شورای رقابت ضمن اشاره به مشکلات انباشته صنعت خودرویی ایران به خبرنگار الف، گفت: بهترین نسخه برای صنعت خودرویی ما این است که بپذیریم خودروساز نیستم و یک‌بار برای همیشه این معضل را برطرف کنیم.

وی افزود: بر اساس اصول اقتصادی و شرایط منطقی در تولید، یک واحد تولیدی پس از چند سال تولید که به نقطه سربه‌سر سرمایه‌ای خود رسید، تنها برای توسعه، تولید محصولات جدید نیازمند منابع تازه است؛ اما می‌بینیم در صنعت خودرویی ایران هرسال به بهانه‌های مختلف مدیران به دنبال دریافت منابعی تازه از دولت برای زنده نگه‌داشتن واحد تولیدی خود هستند. پس یک جای کار مشکل دارد و این تولید اقتصادی نیست.

این اقتصاددان تصریح کرد، قطعه سازان برای اینکه بتوان خودشان را از حاشیه این مشکلات دور کنند به مسئولان پیشنهاد داده‌اند، روند پرداخت مطالبات تولیدکنندگان کوچک و متوسط قطعه‌سازی به دوره ماهانه کاهش یابد و سقف اعتباری تولیدکنندگان نیز افزایش 10 هزار میلیارد تومانی داشته باشد.

اما رئیس انجمن قطعه سازان معتقد است اگر قیمت‌ها از تصمیم‌گیری شورای رقابت معاف شوند و بر اساس حاشیه بازار خودرو فروخته شود همانند تجربه موفق ده‌ساله اواسط دهه هفتاد بازهم بازار تحت کنترل قرار خواهد گرفت به صورتی که علاوه بر تولیدکننده منافع خریداران نیز تامین خواهد شد.

خط پایان این سناریو چیست؟/ داروی مناسب چیست؟

حال که سکانس کوچکی از سناریوی هرساله خودروسازان وطنی را دوباره بازخوانی کردیم و نظرات کارشناسی نیز دراین‌باره مطرح شد، واقعیت این است که اگر دوباره دولت همچون همیشه چشم‌بسته برای نجات صنعتی که دیگر موتور محرک اقتصاد کشورمان نیست، منابعی را هزینه کند هیچ کمکی به اقتصاد نکرده و تنها مرگ این بیمار را از جیب مردم کمی به تعویق انداخته است.

بد نیست حالا که فرصت مناسبی برای خودنمایی مشکلات واقعی صنعت خودرو به‌واسطه کارشکنی غرب علیه اقتصاد کشورمان ایجادشده بهترین استفاده را از این شرایط داشته باشیم و مشکل اصلی صنعت خودروسازی کشورمان را یک‌بار برای همیشه با استفاده از داروی مناسب درمان کنیم نه اینکه با استفاده از مُسکن تنها برای یک دوره کوتاه درد آن را کاهش دهیم.

چرا هرسال به بهانه‌های مختلف برای افزایش قیمت چانه‌زنی می‌کنند؟

پژویان در ادامه به خبرنگار ما گفت: سال‌های سال است که از خودروسازان درخواست آنالیز قیمتی داده شده تا بتوانیم بر اساس آن واقعیت قیمتی خودروها را مشخص کنیم، اما همیشه این تولیدکنندگان با بهانه‌های مختلف یا اطلاعات نداده‌اند یا اینکه اطلاعات شفاف و دقیق نبوده، خوب حالا باید از آن‌ها پرسید، چرا هرسال به بهانه‌های مختلف برای افزایش قیمت چانه‌زنی می‌کنند؟

رئیس اسبق شورای رقابت ادامه داد: تولید کردن خودروهای سی یا چهل سال پیش هنر نیست و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم خودروساز شده‌ایم، به همین دلیل توصیه می‌کنم به دولت و مسئولان که بپذیرند خودروساز نیستیم و این ریشه سرطانی را از اقتصاد ایران جدا کنند، چون آینده خوشی در انتظار صنعت خودرویی ایران نیست و در صورت بروز بحران هزینه‌ای سنگین به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد.

وی معتقد است هزینه‌های سربار خودروسازان ایران به دلیل سوء مدیریت و بعضاً سرمایه‌گذاری‌های غیرمنطقی آن‌ها در بخش‌های دیگر و حتی خارج از ایران باعث شده تا همواره این صنعت زیان ده بوده و تنها با تنفس مصنوعی دولت مثل پروژه ارائه وام خرید خودرو سرپا مانده باشد.

این اقتصاددان بیان کرد: برخوردهای حمایتی غیرمنطقی دولت از خودروسازان در دوران مختلف طی 4 دهه گذشته باعث شده تا این بار خودروسازان پا را فراتر از قبل برده باشند و اهرم فشار اشتغال خود را با عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان در این بخش نیز به کار گرفته باشند؛ درحالی‌که میدانیم حداقل کار این است که خودروسازان با ارائه خودرو به قطعه سازان در مقابل مطالباتشان می‌توانند مشکل قطعه سازان را به حداقل خود برسانند و این بخش از صنعت را در گردابی که سوء مدیریت خودروسازان ایجاد کرده گرفتار نکنند.

تحمیل هزینه به خریداران سیاستی اشتباه است

از سوی دیگر سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل به خبرنگار الف گفت: درخواست اخیر خودروسازان برای افزایش قیمت درواقع سوءاستفاده از شرایط و سیاست‌گذاری اشتباه در صنعت خودرویی ایران است. به‌این‌ترتیب که همواره طی سنوات گذشته خودروسازان جریانی را ایجاد می‌کند و سوار بر امواج آن به دنبال منافع شخصی خودشان می‌روند.

وی افزود: هرسال اوایل تابستان شاهد این نمایش تکراری هستیم که خودروسازان به بهانه افزایش هزینه‌های تولید برای گران کردن محصولات خودشان شروع به رایزنی و جریان سازی می‌کنند تا اینکه بالاخره به فشار نهادها و دستگاه‌های مرتبط شورای رقابت هم به‌نوعی تن به خواسته آن‌ها می‌دهد.

این مقام صنفی تصریح کرد: دخالت‌های دولتی و لابی‌های گسترده خودروسازان با مسئولان در بخش‌های مختلف تا جایی پیشرفت کرده است که بعضاً تخلف‌های قانونی خودروسازان نادیده گرفته‌شده و درنهایت هزینه سوء مدیریت آن‌ها مستقیم به خریداران تحمیل می‌شود که هیچ منطق و اصولی در آن دیده نمی‌شود.

وی معتقد است بهانه اشتغال و بیکاری مدتی است از سوی مدیران خودروسازی کشور به‌خوبی مورداستفاده قرار می‌گیرد، زیرا مدیران خودروسازی وطنی می‌دانند دولت و سایر نهادهای مرتبط اجازه تعدیل نیرو یا حتی اخراج نیروهای مازاد را نمی‌دهند و برای این منظور حتی حاضر به تسلیم شدن مقابل خواسته خودروسازان هستند.

موتمنی بیان کرد: خودروسازان از ابتدای سال برای دستیابی به خواسته‌های غیرمنطقی خود و همچنین پوشاندن معایب مدیریتی خود درخواست فروش محصولات در حاشیه بازار دارند، درحالی‌که این سیاست هیچ دستاوردی به‌جز زیان اقتصادی خریداران نداشته و بیشتر صنعت خودرویی ایران را به بحران نزدیک خواهد کرد؛ اگر واقعاً به دنبال برطرف شدن بحران خودروسازی کشورمان هستیم بهترین گزینه این است که دولت این صنعت را از خود دور کرده و با ایجاد بازار واقعی رقابت این صنعت خسته و ورشکسته را به سمت توسعه هدایت کند، در غیر این صورت حتی اگر امروز بتوانیم بحران را پشت سر بگذاریم چند سال بعد دوباره با تنشی تازه در این صنعت روبرو خواهیم شد.

مطالبات 15 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان

در همین حال؛ محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن قطعه سازان نیز به خبرنگار الف گفت: شرایط فعلی صنعت خودرویی ایران باعث شده تا مشکلات به لایه‌های پایینی یعنی زنجیره تامین خودروسازان نیز رسوخ کرده باشد به صورتی که امروز 15 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان است.

وی افزود: اینکه بگوییم خودروسازان برای پیگیری اهدافی خاص مطالبات قطعه سازان را پرداخت نمی‌کنند شاید منطقی نبوده و نیازمند اظهارنظر مسئولان مربوطه است؛ اما نباید فراموش کنیم که بحران مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی ایران امروز چالش بزرگی برای صنایع وابسته ازجمله قطعه‌سازی شده است.

برساس این گزارش در حالی که این روزها فاصله قیمتی بین قیمت کارخانه‌ای خودرو و بازار اختلاف فاحشی وجود دارد، خودرو سازان در خواست آزاد سازی قیمت  به دولت داده‌اند و در حال رایزنی هستند، البته ای ن موضوع یعنی اینکه قیمت خودروهای خودروسازان داخلی افزایش زیادی خواهد داشت، اما این در حالی است که بازار خودرو در انحصار دو خودروسازی اصلی است که از دولت هم سوبسید می‌گیرند و این موضوع فقط به ضرر مصرف کننده است.

البته در صورت آزادسازی قیمت خودرو، باید حمایت‎های دولتی از این صنعت متوقف شود و تعرفه بالای خودروهای خارجی کاهش یابد؛ اما آنچه در میان تمام این نظرات نگران کننده به نظر می‌رسد؛ افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش توان مردم برای خرید این خودروها است که مردم نسبت به کیفیت این خودروها اعتراض دارند با این حالی قیمت های بالای 43 میلیون تومان برای پراید شنیده می‌شود، آیا این قیمت منقطی است برای خودرویی که کیفیت مناسبی ندارد، موضوعی که باید کارشناسان و مردم پاسخ دهند نه خودروسازان.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۹۳۲۹۱۳:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۱
نه داداش دود ندارد کلا سود است برای سهامدران و مسئولان
کریمی۵۰۹۷۹۰۲۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۷/۶/۱
از ریاست محترم قوه قضاییه قاضی القضات جناب لاریجانی انتظار داریم همانطور که به مسله احتکار توسط افراد حقیقی رسیدگی می کنید مدیران دو خودروساز کشور سایپا و ایران خودرو ره نیز به جرم احتکار محاکمه و اعمال قانون فرمایید
اسفراینی۵۰۹۹۷۲۰۵:۲۵:۰۷ ۱۳۹۷/۶/۲
مردم باید به عینه ببینند که عدالت برای همه یکسان اجرا میشه صدها هزار خودرو احتکار شده و مبالغ نجومی از جیب مردم به سمت خودرو سازی ها سرازیر شده لطفا مدیران خودرو ساز را روی سقف همان ماشین های احتکاری محکومیت شلاقشون را اجرا کنید
ناشناس۵۰۹۷۹۲۲۱:۵۰:۲۱ ۱۳۹۷/۶/۱
سایپا چند سال سود نداده .
ناشناس۵۱۰۳۲۱۱۳:۲۰:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۲
تو را خدا جمع کنید این بساط صنعت مونتاژ قطعات چینی را که متاسفانه اونم نمیدن داخل بازار تا قیمتها بره بالا
میلاد حمیدی۵۱۱۱۹۴۰۹:۴۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۳
هر چه زودتر تعطیلش کنید بره این صنعت بی فایده و مضر رو. کارکنانش هم اغلب خصوصی ها و پیمانکارها هستن که کمک کنید برای خودروسازهای خارجی قطعه سازی کنن که پیشرفت حاصل بشه
ناشناس۵۰۹۳۴۳۱۳:۵۱:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱
این تفاوت زیاد بین قیمت کارخانه و بازار دوباره یک منشا فساد گسترده نیست؟ تا کی مردم اینهمه فساد و رانت رو تحمل کنند؟
یوسف۵۰۹۹۰۶۰۰:۴۲:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲
دقیقا به همین خاطر پاییز خودرو بشدت گرون میشه
ناشناس۵۰۹۳۴۵۱۳:۵۲:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱
الهی دود و تیرش برود به تخم جشم مسولین بی لیاقت و بیسواد. بخصوص مدیران نالایق و رانت خوار خودروساز
ناشناس۵۰۹۷۸۶۲۱:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۶/۱
الهی آمین
ناشناس۵۰۹۳۵۷۱۴:۰۳:۱۸ ۱۳۹۷/۶/۱
چیزی که دولت ما بهش گفته خصوصی سازی هرگز خصوصی سازی نبود خودشون و دور و بریاشون خریدن یعنی ثروت مملکتو چاپیدن به خودشون وام دادن بی بهره و با پول وامش خریدنش و خودشونو از مالیلت معاف کردن حالا حرف از اشتغال میزنن
ناشناس۵۰۹۳۵۹۱۴:۰۸:۲۸ ۱۳۹۷/۶/۱
به قول اون دانش اموز که در جواب وزیر گفت ما که همه چیز را باختیم ، اینم روش . من که شخصا امیدی به اصلاح وضع موجود ندارم
ناشناس۵۰۹۳۶۲۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۷/۶/۱
ببندید در این ابگرمکن سازی را,توی این چل سال اگر خودروهای خوب و کم مصرف بدون حق گمرک وارد میکردیم ,نه اینقد کشته میدادیم و از صرفه جویی بنزین با این ماشینا میتونستیم همینطور به ۵میلیون نفر حقوق بدیم و الودگی هوا هم نبود
علی۵۰۹۳۷۲۱۴:۱۸:۴۶ ۱۳۹۷/۶/۱
از مقامات قضایی درخواست داریم همانگونه که افراد حقیقی محتکر را مجازات می کنید اشخاص حقوق مانند دو خودرو یاز سایپا و ایران خود را تعزیر کرده ک مدیران محتکر انرا به مجازات برسانید
ناشناس۵۰۹۳۷۷۱۴:۲۲:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۱
چرا قوه قضاییه برخورد نمیکنه؟ قوه قضاییه در قضیه تاخیر هواپیماها ورود کرد ولی چرا در مقابل خودرو سازها سکوت کرده؟
ایوانغرب۵۰۹۳۹۶۱۴:۴۳:۵۳ ۱۳۹۷/۶/۱
206 سی و سه میلیونی شده 60 میلیون تازه از الان میخواهید قیمت رو ببرید بالا... به خدا این ظلم در حق مردم است. حداقل برای کم کردن فشار به ما اقشار ضعیف که نمیتونیم یه پراید دسته دو بخریم واردات خودروهای تا 5 سال کارکرده را آزاد کنید. تمام مردم ایران به خاطر انحصار دو خودروساز ...صفت بدبخت شدن و سالی 40هزار کشته میدن الان هم که همون پراید رو عرضه نمیکنن...بخدا تو همین دنیا تقاص این ظلم رو پس میدید
رضا۵۰۹۹۲۹۰۱:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲
ببخشید در شرایطی که دولت در تامین ارز دارو مانده اگر شما ماشین سوار نشوید چه می شود؟مگر در اول دهه ۸۰ که از هر ۱۰ خانوار ۸ خانوار خودرو نداشتند مردم زندگی نمی کردند؟کی گفته باید جلوی در خانه هر خانواده معمولی دو خودرو باشد که هم بنزین مملکت را که در شرایط تحریم قابل صادرات است حرام کنند و هم الودگی و ترافیک درست کنند ؟
ناشناس۵۱۰۳۵۵۱۳:۴۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۲
تو چقدر عاقلی و چقدر خوب ...
ناشناس۵۱۱۱۶۱۰۹:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۶/۳
هموطن عزیز چرا صورت مسئله را پاک میکنی . باید علت را مشخص کرد. خودروسازان فقط و فقط به فکر جیب خود هستند. دلاراگر ارزانهم شود باز خودرو ساز میگوید ضر ر میکنیم مگر بعد از برجام دلار ارزان شد مواد اولیه وارد نشد باز هم خودرو سازان گفتند ضرر میکنیم. یکبار برای همیشه بگویند چطور ضرر نمیکنند تا این ملت مظلوم بفهمند. ضمنا دوست عزیز تمام دنیا پیشرفت میکنند چرا ما باید مثل گذشته زندگی کنیم . چرا در وقتی پای خواسته به حق مردم به میان میآید میگید مگه قبلا اینجوری بود . اگر قرار مثل گذشته زندگی کنیم وای بر ما
ناشناس۵۰۹۴۰۱۱۴:۴۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۱
تبدیل کنید خودرو سازی را به افتابه و لگن سازی
ناشناس۵۰۹۴۰۸۱۴:۴۷:۵۱ ۱۳۹۷/۶/۱
با این قیمت ها فروش ان بسیار مشکل خواهد شد فعلا یک عده دلال دارند خرید میکنند و برای خود قیمت تعین میکنند ولی 90 درصد مردم هیچ خریدی نخواهند کرد و بزودی رکود بسیار سختی خودرو را خواهد گرفت و خودروسازان مجبور به تعدیل نیرو به نصف خواهند کرد
مجرب۵۱۰۴۴۰۱۴:۴۹:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۲
خیر اصلا اینطوری نیست. این انحصاری که در ایران وجود دارد برای من و شما هیچ راهی جز تبعیت از خواست مدیران خودرو سازی باقی نمیگذارد. 5 سال پیش، فقط پنج سال پیش، پراید صفر قیمتش بود 8/6میلیون. الان چنده؟ درست باقیمت ارز رفته بود بالا. الان هم که صحبت از بالای 40 میلیونه. شما مطمئن باش این پیش زمینه است. هدف آقایان که قراربود تولید پراید را امسال متوقف کنند؛ ادامه تولید با قیمت 60 تومن است.
ناشناس۵۰۹۴۱۲۱۴:۵۲:۱۱ ۱۳۹۷/۶/۱
نحوه عمل خودروسازان و پزشکان مشابه هم دیگر است. ابتدا انحصار ایجاد و سپس با تهدید جامعه به اهداف خود میرسند. این روش نخ نما هنوز هم دارد جواب میدهد.
ناشناس۵۰۹۴۱۸۱۴:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۶/۱
اگر قیمتها آزاد شود باید ورود خودرو خارجی هم آزاد شود که به معنای نابودی صنعت خودروسازی یا بهتر بگوییم مونتاژ کاری ایران است.
رضا۵۱۰۱۹۴۱۱:۳۵:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲
.. به همین خیال باش
ناشناس۵۰۹۴۳۲۱۵:۰۴:۵۴ ۱۳۹۷/۶/۱
لعنت بر همه کسانی که به ما ستم میکنند چه داخلی وچه خارجی .مردم ما را فقیر ومنابع ملی را به یغما بردند و میبرند این بی وطن ها هم کارخانه ها را مفت به چنگ آوردند وباز هم ملت را می چاپند وهیچ نظارتیی نیست همه با هم می خورند
ناشناس۵۰۹۴۵۱۱۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱
یک کمپین تحریم خودروی داخلی لازم و واجبه تا این دو خودروسازی ورشکست کامل بشن .این ارابه های مرگ جز گرفتن جان مردم به هیچ دردی نمیخوره
ناشناس۵۰۹۴۶۵۱۵:۲۳:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱
انتقاد بی فایده است...
ناشناس۵۰۹۴۷۴۱۵:۲۸:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱
در نهایت مثل همیشه دودش به چشم خریدار میرود.از ان طرف پیش فروش میکنند و از اینطرف اتومبیل را بعد از ۸ ماه و ۱۰ ماه و یکسال تحویل نمیدهند و قیمت ها را افزایش میدهند هیچ مرجعی هم بابت این خلاف که مثل اختلاس از مردم میباشد برای رسیدگی وجود ندارد.باشه حالا که زور دست شماست اما اینهم میگذرد.
ناشناس۵۰۹۴۷۶۱۵:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۱
کاش پراید بشه به قول شما 43 میلیون و حتی بیشتر البته از ملت همیشه در میدان هیچ بعید نیست همون رو هم بخرند
ناشناس۵۰۹۵۰۳۱۵:۴۴:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱
کُلِ دود افزایش قیمت ها به ویژه از نوع خودرویی ، چند دهه است که تنها در (( چشمان )) مردمی که فاقد ژن برتر هستند جای دارد .
ایرانی۵۰۹۵۲۰۱۶:۰۳:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۱
نظر مردم مگه مهمه مگه کسی صدای مردمو شنیده تا این بار دومشون باشه مردم میگن آزادسازی واردات خودرو بدون گمرک یا نهایت ۱۵ درصد اونوقت معلوم میشه خودروسازیم یا نه
ناشناس۵۰۹۵۲۶۱۶:۰۸:۴۱ ۱۳۹۷/۶/۱
قیمت ها آزاد شود بالا تعرفه ها برچیده شود.
ناشناس۵۰۹۵۲۹۱۶:۱۴:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱
آقا چرا حرف زور می زنید به جای اینکه هر روز با زور گویی تلاش کنید که هزاران قلم کالا را ارزان نگه دارید تلاش کنید قیمت ارز رو پایین بیارید . آقا دلار باید به قیمت 4000 تومان برگرده
ناشناس۵۰۹۷۹۸۲۱:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۱
خوشم میاد که به دلار 4000 تومن رضایت دادین. همینو می خواستن. البته به بیشترش هم رضایت خواهیم داد. صبح نزدیک است. البته برای دلار دار ها.
ناشناس۵۰۹۵۳۵۱۶:۲۰:۴۵ ۱۳۹۷/۶/۱
پراید 43 میلیون تبریک به همه !
حرف حق۵۰۹۵۳۶۱۶:۲۱:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱
فولاد بالا میره خودروسازان قیمت را بالا میبرند تحریم میشه خودروسازان قیمت را بالا میبرند طلا بالا میره خودروسازان قیمت را بالا میبرند ارز جابجا میشه خودروسازان قیمت را بالا میبرند حالا هم سنگ اشتغال را به سینه میزنند و قیمت را بالا میبرند اما اگر تحریم تمام بشه فولاد تنی یک ریال بشه صد کیلو طلا هزار تومان بشه صد دلار یه تومان بشه باز دوباره خودروسازان قیمت را بالا میبرند
ناشناس۵۰۹۵۴۴۱۶:۲۹:۵۹ ۱۳۹۷/۶/۱
وقتی اقتصاد دولتی باشه و رقابت نباشه همینی میشه که می بینیم.
ناشناس۵۰۹۵۴۶۱۶:۳۵:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱
فقط تعرفه واردات خودرو رو صفر کنین بعدش بزارین هر کاری خودروسازان خواستن بکنن، خیالی نیست.
الف ر۵۰۹۵۵۲۱۶:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۱
تمام کسانیکه در خود رو سازی مشغولند همه شون سفارش شده این نماینده یا دیگران ( سرجهازی )هستند کم از رانت استفاده کردند حالا هم مردم باید تاوان ناتوانیشان را هم بپردارند
ناشناس۵۰۹۵۵۵۱۶:۴۳:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۱
خدا لعنت کند مدیران نا لایق را
ناشناس۵۰۹۵۵۶۱۶:۴۵:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱
اینها نتیجه فساد، فساد و فساده!
ناشناس۵۰۹۵۹۲۱۷:۳۰:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱
چند سوال شفاف از خودرو سازان: چند نفر مستقیما در کارخانه سایپا و ایران خودرو مشغول هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ گفتما مستقیما تا متوجه شوید منظور ما مکانیکی و تعویض لاستیکی و پنچری که شما ها جز مشاغل خودرو سازی قلمداد می کنید نیست سود هر خودرو چقدر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میزان درآمد این دو خودرو ساز پس از کسر هزینه ها چقدر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ متوسط سود خودرو سازی در دنیا چقدر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شماها بچقدر سود رازی هستید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آیا موافقید قیمت خودرو آزاد شود و در عوض تعرفه واردات نیز حذف شود تا مردم خودروی " ایمن " شما را سوار نشوند و خودرو خارجی سوار شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۹۵۹۷۱۷:۳۳:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱
خودرو سازی رانتی است که دانسته یا ندانسته سی سال است در دست عده‌ای خاص است.
ناشناس۵۰۹۶۴۳۱۸:۱۵:۳۶ ۱۳۹۷/۶/۱
شنیده‎ها حاکی از آن است که برخی از قطعه‎سازان در حال تعدیل نیرو و حتی ورشکستگتی هستند؛ چون سایپا و ایران خودرو زورشان به آنها به خوبی می‎رسد، یعنی سایپا و ایران‎خودرو بخشی از کسری بودجه‎ی خود را با تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‎سازان جبران می‎کنند. قطعه‌‎سازان هم درست مانند خریداران مظلومِ خودرو، هیچ جایگزینی جز این دو خودروساز معظم ندارند. یعنی بازار از هرجهت در انحصار این دو خودروساز است. حالا الف جان، خواهشا این قصه ثبت حقوق و مزایای مدیران را به طور خاص برای مدیران ارشد و میانی در ایران خودرو و سایپا پیگیری فرمایید. باید معلوم شود وقتی قطعه‎ساز پول ندارد حقوق کارگرش را بدهد، آیا مدیران ایران خودرو و سایپا هم حاضرند کمی به خودشان گرسنگی بدهند؟
ناشناس۵۰۹۶۷۴۱۹:۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۱
لعنت الله علیهم
ناشناس۵۰۹۶۷۵۱۹:۱۹:۵۰ ۱۳۹۷/۶/۱
مردم مظلوم که هر روز بر اثر تصادف یا آتش گرفتن این لگن های ساخت داخل جان خود را از دست می‌دهند و شمار زیادی معلول و خانواده های بسیاری بی سرپرست و متلاشی می شوند مهمتر است یا ادامه فعالیت چند کارگر که بهانه و سپر بلای خودروسازان بی انصاف و طمع کار شده‌اند؟
ناشناس۵۰۹۶۷۶۱۹:۲۲:۲۰ ۱۳۹۷/۶/۱
خودروسازان انتظار دارند بازار انحصاری خودرو ایران را داشته باشند اما دولت در کارشان دخالت نکند. هر وقت بخواهند نیرو اخراج کنند و هیچ نظارتی هم نباشد.
ناشناس۵۰۹۶۷۷۱۹:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۶/۱
خدا کند قیمت ها آزاد شود و تعرفه ها هم برداشته شود(که البته بعید است) تا عیار این قوطی سازان مشخص شود
ناشناس۵۰۹۷۹۶۲۱:۵۴:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱
عزیز الان ارزان ترین خودروی نو خارجی 14 هزار دلار با دلار 11 هزار تومن تعرفه صفر هم حساب کنی میشه 154 میلیون ! کسی توان خرید داره
ناشناس۵۰۹۹۵۹۰۳:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۶/۲
شما از اون دست آدمها هستی که خود رو عقل کل میدونی ما هم در حدی سواد داریم که نرخ امروز دلار آزاد رو با قیمت ماشین خارجی ضرب کنیم، اما مسئله این است که اگر پولی هم بابت خرید هزینه میکنی لااقل یک خودرو خوب و با کیفیت و ایمن سوار میشی
ناشناس۵۱۰۸۳۷۲۱:۲۹:۳۱ ۱۳۹۷/۶/۲
مرد مومن میشه پانزده میلیون
ناشناس۵۰۹۶۸۳۱۹:۲۸:۳۹ ۱۳۹۷/۶/۱
همانطور که اشاره شد.نمیشه گفت خودروسازی بلکه باید گفت کارخانه مونتاژ. مگر مسیولین نمیگن 60 درصد قطعات خودرو داخلی است!!حالاچی شده با تحریم این غده چرکین سر باز کرده.اگر قیمت قطعات بالا رفته برای 40درصد عملی شود. یادمان باشد مدیران بیکفایت این بلا را سر صنعت آوردن. صنعت خودرو ما همزمان با صنعت خودروسازی کره آغاز بکار کرد. واقعا قابل مقایسه هستن. حمایت های بیش از حد دولت نیز در این واقعه نفش داشته و باعث عقیم شدن آن شده است. اگر تحول بنیادین صورت نگیرد چه بهتر فاتحه اش خوانده شود. حداقل ارابه مرگی که میسازن کمتر باعث کشته شدن هموطنان خواهد شد
محمد.س۵۰۹۶۸۴۱۹:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۶/۱
هیچ حرفی نزنیم بهتره. هر بلایی که می خواهید سر مردم بیارید. این فواره داره به نقطه اوجش می رسه.
پدرام۵۰۹۶۹۱۱۹:۳۸:۳۳ ۱۳۹۷/۶/۱
خودرو سازها که نشون دادن تا بوق ماشینشون به قیمت دلار وابسته هست و گویا کلا وارد میشه لااقل واردات خودرو ازاد کنن مردم‌ماشین‌خوب سوار شن نه این‌فرعونهای ساخت ایران چقدر به بهانه حمایت از تولید خودرو از جون ومال مردم‌میخواین خرج کنید
ناشناس۵۰۹۷۰۰۲۰:۰۱:۲۶ ۱۳۹۷/۶/۱
پراید در اینده نزدیک ۵۰ میلیون و در بلندمدت ۶۰ تا ۷۰ میلیون خواهد شد و مشتری برایش سرو دست خواهد شکست!
ناشناس۵۰۹۸۴۹۲۳:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۶/۱
همینطور که قبرها گران شد مرگ ها هم گران می شود!
ناشناس۵۰۹۷۱۵۲۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۷/۶/۱
خودروهای کار کرده تا 5 سال کارکرد را بدون عوارض ورودش را آزاد کنید قیمت خودرو داخلی هم آزاد نمایید مملکت به آرامش میرسه حتی یه کارمند متوسط هم یه خودرو 4 ساله آلمانی را با 40 میلیون می‌خره 15 سال هم براش آخ نمیگه این است دید اقتصادی نه هر روز مردم را اذیت کردن.......
ناشناس۵۰۹۷۵۳۲۰:۵۹:۴۰ ۱۳۹۷/۶/۱
این صنعت باید به بخش خصوصی واقعی سپرده شود و تعرفه خودروهای خارجی هم باید هر ساله کم شود در غیر اینصورت یک عده مدیر دولتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم جیب ملت را برای رفاه حال خود و ژن های خوب خالی می کنند.
ناشناس۵۱۰۰۷۸۰۹:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۶/۲
فعلا که اقتصاد دست ژنهای خوبه و چنین چیزی ممکن نیست!
amin۵۰۹۷۷۰۲۱:۲۶:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۱
اینا که تاحالا با هر اراده و گرده خاک بپا کردن ...موفقم شدند قیمتم بالا بردن بقیه صحبتها الکیه و حاشیه ست تا حالا یکبار بگید گفتن قیمت بره بالا ...نرفته باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۵۰۹۷۸۳۲۱:۴۴:۰۸ ۱۳۹۷/۶/۱
ما گران فروشی را می توانیم تحمل کنیم اما توهین را نه ، اینهمه صنایع مختلف ورشکسته شدند اشتغال زا نبودند ؟ چه کسی گفته اشتغال آفرینی نکنید ، سوال این است که اگر از صدر تا ذیل قطغعات خودرو خارجی است پس چرا تولید می کنید ؟ باید قانونی تصویب شود که خودروساز داخلی باید صد در صد قطعات مورد نیاز را در داخل کشور تولید کند ، مونتاژ خودرو با قطعات خارجی هیچ فرقی با واردات خودرو ندارد ، اگر واردات قطعات خارجی متوقف شود ، مشکل حل می شود ، یا می توانند بعد از بیست سال بدنه پراید را در داخل تولید کنند یا نمی توانند ، سوال دیگر من این است که اینهمه صنایع عظیم فولاد چرا نتوانسته اند هنوز ورق مورد نیاز خودرسازان را تولید کنند که هنوز باید فولاد را وارد کنیم ؟
ناشناس۵۱۰۰۸۱۱۰:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۶/۲
معمولا هیچ کشوری همه قطعات یک خودرو و حتی کالاهای ساده تر رو هم تولید نمیکنه چون از نظر اقتصادی به صرفه نیست. مهم اینه که طراحی توسط کجا انجام میشه و دانش و ارزش افزوده اصلی و قطعات مهم کجا ساخته میشه.
پژمان۵۰۹۹۱۹۰۱:۱۸:۰۹ ۱۳۹۷/۶/۲
از بدبختیمون هست که گران‌فروشی رو میتونیم تحمل کنیم .بدبخت تر از ما هم مگه هست؟؟؟هیچ انسانیتی تو مسیئولین وجود ندارد.
مسعود۵۰۹۹۳۶۰۱:۵۴:۳۷ ۱۳۹۷/۶/۲
دود افزایش قیمت به چشم کی میرود!!!الف:مریخی ها ب:ترامپ ج:موش های کف خیابان ولیعصر د:پزشکان بدون مرز (آخه این چه سئوالیه خوب معلومه دودش تو چشم مردم میره)
ناشناس۵۰۹۹۴۸۰۲:۲۴:۱۴ ۱۳۹۷/۶/۲
دود افزایش قیمت خو دروها به چشم چه کسی می رود ؟.... تیتر البته ما فعلا کاری به دود افزایش قیمت خود روها نداریم که به چشم چه کسی می رود و به چشم چه کسی نمی رود ، اما این قدر میدانیم که از ابتدای خلقت خود رو تا کنون دود خودروها به چشم عابر های پیاده می رفته و گرنه سواره ها که دریغ از یک ذره دود !!... حالا شاید به همین علت بوده که گفته اند : سواره از پیاده خبر نداره !! اما برادر جان ، ای کاش افزایش قیمت ها فقط و فقط منحصر به خودروها بود که در این صورت جای شکرش باقی بود ،خیلی هم باقی بود ، اما چنان که افتاده است و دانی افزایش قیمت ها از قیمت سنجاق و سنجاق قفلی بگیر تا سنگ پا ، تا قند شکن و گوشت کوب و تا الک و تله موش ... تا کفش و جوراب و خوراک و پوشاک بگیر تا خودرو بنز و سانتافه !! .همه سر به فلک کشیده ...حالا با کمال تاسف و تعجب می بینم که با دو برابر شدن قیمت بیشتر اجنا س حقوقم نصف شده ، قدر ت خریدم نصف شده ، حقوق ۲میلیون و چهارصدی ام شده یک و دویست !! .. دوتا خربزه میگه بیست هزار تومان !! ... یاد باد سال های قبل که کنار نان و پنیر مان خربزه و هندوانه هم می گذاشتیم !!! حالا منظور این است که ای کاش فقط خودروها افزایش قیمت داشت ، عرض کردم که حتی تله موش هم دوبرابر ... !!!
ناشناس۵۰۹۹۸۱۰۶:۵۶:۴۳ ۱۳۹۷/۶/۲
نویسنده:تحمیل هزینه به خریداران سیاست اشتباهی است... نه عزیز جان اشتباه نیست،چوان با سیاستهای دولت من جمله تعرفه بیش از حد خودرو های خارجی خریداران داخلی بدبخت ناچاران محصولات داخل رو با هر قیمتی بخرن
ناشناس۵۰۹۹۸۲۰۶:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۶/۲
به جای آه و ناله تحریم کنید نخرید
ناشناس۵۱۰۰۷۳۰۹:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۶/۲
جالبه خودرو سازها ماههاست که خودروها را احتکار کردند و الان که قیمت خود حداقل سه برابر قیمت قبلیشه حرف از این می زنند که قیمت کارخانه از روی قیمت حاشیه بازار تعریف بشه!!!تا هم برای کارخانه دار ارزنده باشه و هم برای خریدار!!!!!!!(یعنی چقدر این خودرو ساز ها هوای مردم رو دارند که نمی خوان پول مردم دست دلال ها بره!!!!) این ... ها مردم رو به بازی گرفتن! برای مردم چه فرقی می کنه پول اضافی و زور رو به دلال کوچک بدهند یا به دلال بزرگ که ....؟؟؟!!!
ناشناس۵۱۰۲۲۶۱۱:۵۴:۴۹ ۱۳۹۷/۶/۲
مردم تورو به خدا و هرچیزی که اعتقاد دارید اگر نیاز مبرم به خودرو ندارید خرید نکنید اینها کارکنانشان را بهانه کرده اند بپرسید ببینید افزایش حقوق کارگر چند درصد داشته اند؟ نخرید لطفا
ناشناس۵۱۰۲۹۷۱۳:۰۰:۲۵ ۱۳۹۷/۶/۲
جناب روحانی برای تمرین هم که شده این موضوع را به آرای عمومی بگذارید ببینید نظر مردم راجع به این شرکتها و ادامه فعالیتشان چیست.
بهارلو۵۱۰۷۳۶۱۹:۱۰:۳۵ ۱۳۹۷/۶/۲
ادامه کار فرغون سازان همواره با حمایت همه جانبه وزارت صنعت .شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد. تعزیرات و سازمان به اصطلاح حمایت از مصرف کننده همراه بوده و به نوعی به مردم ... و دهن گجی کرده اند.نقش کمرنگ مسولین قضایی درمبارزه و جلوگیری از این معضلات بوجود آمده را نیز نبایستی از نظر دور داشت.
ناشناس۵۱۰۸۴۱۲۱:۳۷:۲۷ ۱۳۹۷/۶/۲
درصورت جمع کردن خودرو سازها فرض اینکه پرسنل اخراج شوند انها در بازار در بحث خدمات دوباره مشغول میشن اون مدیرای نا لایق هستند که بی کار میشوند
ناشناس۵۱۱۰۶۵۰۶:۲۸:۵۶ ۱۳۹۷/۶/۳
دودش به چشم اقازاده ها میرود چون بدبخت از انها در جامعه نداریم
ناشناس۵۱۱۰۸۰۰۷:۲۸:۱۵ ۱۳۹۷/۶/۳
چرارسانه ملی هر روز تعداد کشته های تیراندازی در آمریکا با آب تاب فراوان اعلام می کند چرا تعداد کشته ها و مصدومان تصادفات ماشینهای ایران خودرو و سایپا اعلام نمی کند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین