توصیه ترکیه به ترامپ

گروه جهان الف،   3970530040 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار مقاله ای در روزنامه 'یو.اس.ای تودی' آمریکا از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواست تا در روابط با دیگر کشورها، به جای اعمال فشار اقتصادی و تعرفه مضاعف، دیپلماسی را بیازماید.

توصیه ترکیه به ترامپ

به گزارش ایرنا، چاووش اوغلو در این مقاله با انتقاد از سیاست های فشار اقتصادی ترامپ در قبال ترکیه نوشت: او به جای اعمال تعرفه مضاعف بر تولیدات ترکیه، بایستی به دیپلماسی و زبان گفتگو روی بیاورد. وی همچنین در این مقاله آورد: 'تحریم ترکیه و تهدید به اعمال بیشتر آن به معنای از خود دور ساختن کشوری است که سرآمد بسیاری از کشورهای عضو ناتو به شمار می رود.'

چاووش اوغلو اقدام آمریکا در قبال ترکیه را که قصد دفاع از منافع ملی خود را دارد، آسیب زدن به خود دانست و نوشت: تحریم آمریکا علیه آنکارا، اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده و در عین حال اعمال تعرفه‌ مضاعف بر روی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه، بر منافع تجاری اتحادیه اروپا - آمریکا تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی در مقاله خود با بیان این که ترکیه در پایگاه اینجرلیک میزبان سربازان آمریکایی است، ادامه داد: ترکیه در صف مبارزه با داعش قرار دارد و ارزش این میزبانی در میدان نبرد بسیار بزرگ است. وزیر امور خارجه ترکیه در این مقاله همچنین اعلام کرد: در سال 2006 ناتو مقرر کرد که کشورهای عضو 2 درصد از درآمد ناخالص ملی خود را به مصارف دفاعی ناتو اختصاص دهند و ترکیه تلاش دارد که تا سال 2024 به این هدف برسد.

وی ترکیه را از قدیمی ترین و در عین حال از نظر راهبردی از مهمترین اعضای ناتو برشمرد و نوشت: 'به عنوان دومین ارتش قدرتمند در داخل ناتو، از بخش جنوبی جغرافیای ناتو محافظت می کنیم.' به گزارش ایرنا، روابط آنکارا ـ واشنگتن بر سر زندانی شدن کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

تداوم تنش در روابط میان آنکارا و واشنگتن موجب وارد آمدن شوکی به بازار ترکیه به ویژه بازار معاملات ارز این کشور شده و موجب کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی شد به طوری که هم اکنون هر دلار آمریکا به قیمت 6.01 لیر و هر یورو نیز به قیمت 6.96 لیر به فروش می رسد که حدود 10 درصد کمتر از بالاترین رقم ثبت شده است.

مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی به 62.5 درصد و در برابر یورو به حدود 53.1 درصد رسیده است.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه در حال طی کردن دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه شهر ازمیر ترکیه دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد. در پی تبدیل حکم بازداشت موقت در زندان به حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

واشنگتن به علت آزاد نشدن کشیش آمریکایی بازداشت شده در ترکیه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد و دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.
رایزنی و مذاکره مقامات ترکیه و آمریکا برای حل اختلاف به وجود آمده در پی زندانی شدن این کیشش آمریکایی و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر ادامه یافت ولی با رد درخواست آمریکا برای آزادی وی از سوی دادگاه ترکیه، رییس جمهوری آمریکا در اقدامی دیگر، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کرده و بر شدت تنش ها افزود.

هفته گذشته، جفری هونیر کاردار سفارت آمریکا در آنکارا با این کشیش در محل زندان خانگی وی دیدار ملاقات کرده و خواستار آزادی وی شده بود.

جمعه گذشته برای سومین بار، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده این کشیش، درخواست آزادی وی را رد کرد.

آندرو برونسون کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه تحت محاکمه‌ بوده، به اتهام همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.

برونسون در حال طی دوران بازداشت موقت خود بود ولی دادگاه ازمیر دو هفته پیش با توجه به وضعیت جسمانی، حکم زندان وی را به حبس خانگی تبدیل کرد.

جلسه بعدی دادگاه برونسون 50 ساله اهل کارولینای شمالی که از دو دهه پیش در ترکیه زندگی می کند، قرار است 12 اکتبر سال جاری(20 مهر ماه 97) برگزار شود و ممکن است به تحمل حداکثر 35 سال زندان محکوم شود. دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است ادعایی که مقامات آنکارا آن را رد کرده و پرونده ان را یک پرونده حقوقی عادی و قضایی اعلام می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۵۵۴۸۰۹:۲۳:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۳۰
توصیه (التماس) نوکر به ارباب
ناشناس۵۰۵۵۶۶۰۹:۳۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۳۰
جوجه رو آخر پاییز میشمرند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین