جزییات نامه به سران قوا تشریح شد؛ قالیباف: معضلات فعلی اقتصادی کشور راه حل دارد/ بانکداری ما باعث شده ثروتمندان هر روز ثروتمندتر شوند/ نقدینگی بی‌حساب و کتاب صرف سفته بازی شد

گروه سیاسی الف،   3970528137 ۷۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

قالیباف گفت: سیاست اعطاء سودهای موهوم در یک دهه اخیر آغاز و از سال ۹۲ صرفا برای کاهش تورم شدت گرفت، اما بدلیل رکود بخش اقتصاد نتیجه عکس داد و اکنون با تعمیق رکود، تورم را نیز افزایش داده است. اکنون سالانه حدود بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان سود پرداخت می شود.

قالیباف: معضلات فعلی اقتصادی کشور راه حل دارد/ بانکداری ما باعث شده ثروتمندان هر روز ثروتمندتر شوند/ نقدینگی بی‌حساب و کتاب صرف سفته بازی شد

به گزارش الف، اواخر هفته گذشته خبری مبنی بر نوشتن نامه از سوی محمدباقر قالیباف برای سران قوا به عنوان اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی منتشر شد که گفته شد وی در این نامه راهکارهای عملیاتی را به تفصیل در راستای کمک به دولت جهت مدیریت حوزه نقدینگی و ارز ارائه داده است.

آرزوهای قالیباف

محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دلایل نگارش این نامه اظهار کرد:  قبل از هر چیز این را عرض کنم که مسائل و معضلات فعلی اقتصادی کشور راه حل دارد و این راه حل هم با تغییر رویکرد و سیاست ها و اجرای برنامه های هوشمندانه در داخل کشور امکان پذیر است. واقعا انسان حسرت می‌خورد که ما روزانه معادل 9 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را تولید می‌کنیم و فقط 3 میلیون بشکه صادر می‌شود و دو و نیم میلیون بشکه هدر می‌رود و مابقی هم در داخل بصورت بی رویه مصرف می شود. ما کشور ثروتمندی هستیم که متاسفانه منابع مان را درست استفاده نمی کنیم.

وی معتقد است: این موضوع هیچ ربطی به تحریم و سیاست خارجی ندارد. همچنانکه نیروی انسانی جوان کشور نیز هرز می‌رود و ما دچار یک چالش ذهنی هستیم که نمی‌شود و نمی‌گذارند و نمی‌توانیم. البته مشکلات اقتصادی کشور ما، یک شبه و یک ماهه و یک ساله ایجاد نشده و محصول عملکرد یک دولت و دو دولت هم نیست، اما قطعا هم درمان کوتاه مدت دارد و هم بلند مدت. بویژه اکنون که در شرایط حساسی هستیم و در این شرایط باید همه دلسوزان مردم و نظام و انقلاب، با وحدت و همدلی به دنبال حل مسائل اقتصادی و بویژه مشکلات معیشتی اقشار متوسط و کم درآمد باشند. بنده هم ضمن مشورت با کارشناسان اقتصادی و بویژه در دو ماه اخیر بصورت فشرده جلساتی را در این زمینه هم در کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص و هم با مشاوران و کارشناسان اقتصادی داشتم که جمع بندی آن را در مرحله اول با عنوان راهکارهای مدیریت حوزه نقدینگی و ارز در یک نامه یازده صفحه‌ای به اعضاء شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه گانه و مسوولان مرتبط، ارسال کردم.

خطای تجویز به دنبال خطای تشخیص

وی درباره محتوای این نامه و آن‌چه در خبرها مبنی بر صرفا در حوزه نقدینگی و ارز  بودن آن مطرح شده، نیز گفت: بنده در این نامه تلاش کردم تا به فوری‌ترین مسائل اقتصاد ایران بپردازم. ریشه بحران فعلی اقتصادی، عدم انضباط مالی بانک ها ناشی از اقتصاد دولتی، نفتی و رانتی است. حقیقت آن است که مدل فعلی بانکداری در کشور ما باعث شده که ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و فقراء هر روز فقیرتر شوند؛ بنابراین مقدمه لازم، تشخیص درست است چون خطای تشخیص، خطای تجویز را هم به دنبال دارد. همانطور که می دانید، بسیاری از کارشناسان اقتصادی افزایش افسارگسیخته نقدینگی را سم مهلک می‌دانند، چون بدون پشتوانه، با تعیین سودهای بی‌ضابطه، پول خلق شده و این خلق اعتبار به بخش واقعی و پویای اقتصاد تزریق نشده است. مثالی برای تبیین این موضوع می‌زنم فرض کنید خونی که در بدن از قلب پمپاژ می‌شود ، اولا بیش از حد و ثانیا میزان قابل توجهی از آن صرفا به یک دست فرد هدایت شود و بقیه اعضاء از کمبود خون رنج ببرند. چه اتفاقی می‌افتد؟ نقدینگی بی حساب و کتاب کشور صرف سفته بازی شده و همانطور که عرض کردم به بخش واقعی اقتصاد مانند تولید و صنعت و کشاورزی تزریق نشده است. طبیعی است این بیماری پمپاژ نقدینگی در یک عضو، بتدریج غیرقابل تحمل شده و همه اقتصاد کشور را دچار چالش کرده است.

وی ادامه داد: این سیاست اعطاء سودهای موهوم در یک دهه اخیر آغاز و از سال 92 صرفا برای کاهش تورم شدت گرفت، اما بدلیل رکود بخش اقتصاد نتیجه عکس داد و اکنون با تعمیق رکود، تورم را نیز افزایش داده است. اکنون سالانه حدود بیش از 270 هزار میلیارد تومان سود پرداخت می شود. دقت کنید این رقم بیش از دوبرابر درآمد فروش سالانه نفت و هفت برابر رقم یارانه نقدی است.  بنابراین نسخه اول برای درمان این بیماری، تلاش برای بازگشت فوری انضباط مالی بانک هاست. بنده در این نامه راهکارهای عملیاتی برای اعمال این سیاست پیشنهاد دادم. از جمله آن ها جلوگیری از اتکاء دولت به منابع بانکی برای جبران کسری بودجه، جلوگیری از رشد موهومی ترازنامه بانک ها، وضع محدودیت در اعطاء تسهیلات بانکی کلان به اشخاص و موسسات تابعه و وابسته به سهامداران بانک ها، محاسبه سود علی الحساب سپرده های بانکی به صورت واقعی و سه ماه یک بار و موارد جزیی تر که از بانکداری مخرب جلوگیری می کند و نتیجه این تصمیمات اصلاح نظام بانکی و انضباط مالی دولت است.

تفکیک سپرده گذاران خرد و کلان

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این‌که این سیاست انضباط مالی چه تغییری در تعیین نرخ سود بانکی و چه آورده‌ای برای عموم مردم دارد؟ نیز اظهار کرد: سیاست پیشنهادی ما تفکیک سپرده گذاران خرد و کلان است. ما در کشور 80 میلیون نفری، بیش از 400 میلیون حساب سپرده داریم. 99.9 درصد سپرده ها زیر یک میلیارد تومان است. ارزش کل سپرده های موجود در بانک ها را درنظر بگیرید. هفتاد درصد این رقم ، صرفا در مالکیت کمتر از یک درصد سپرده گذاران است. یعنی 99 درصد بقیه صاحبان سپرده ها، فقط سی درصد ارزشی سپرده ها را در اختیار دارند. این معادله و مقیاس را هرچه جزیی تر و دقیق تر کنید، نتایج حیرت آور و دردناک‌تری را بدست می آورید. همچنانکه در زمینه اعطای تسهیلات نیز به همین شکل شکاف فاحشی وجود دارد و عموم مردم از تسهیلات کلان بی بهره اند و این تسهیلات کلان به افراد معدودی اعطاء می شود که بخش اعظم حجم آن، صرف سفته بازی می شود. چنانکه یک مورد اخیر اعلام شد یکی از بالاترین افراد در فهرست خرید سکه، کسی بوده است که برای کار دیگری از بانک وام کلان گرفته بوده است. نکته جالب این‌که مطابق آمار رسمی، 60 درصد تسهیلات اعطاء شده، برای استمهال وام های قبلی بوده است.

مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی

وی افزود: خب از برآیند همه این اعداد و ارقام، یک گزاره روشن بدست می آید و آن هم این‌که تکلیف اورژانسی مسوولان در حوزه اقتصاد در وضعیت فعلی ، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی است. یعنی کافی ست فقط برای آن یک درصد صاحبان سپرده های کلان، که حدود هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در اختیار دارند، مسیرهایی تعیین شود که مشوق انتقال نقدینگی از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد و واقعی اقتصاد ایران باشد. یک برنامه‌ریزی هماهنگ، هوشمندانه و متمرکز که تا آخرین گام آن در اجرا به دقت رهگیری شود. این یعنی توزیع متوازن خون در رگ‌های اقتصاد ایران. این اتفاق به صرف دستور و بخشنامه و تمهیدات بازدارنده محقق نمی شود باید برای سپرده گذاران کلان انگیزه ایجاد کرد. تعریف بسته مالیاتی مقابله با سفته بازی و معافیت ها در حوزه های تولید و طرح های نیمه تمام دولت بخشی از این برنامه هاست. البته لازمه اعمال سیاست هدایت جریان نقدینگی، اجرای دقیق قواعد و مقررات پولشویی است. مبدا و مقصد تراکنش های مالی و موضوع انتقال بویژه درخصوص سپرده های کلان باید شفاف شود. این رصد و کنترل نقل و انتقالات سپرده های کلان بانکی لازمه مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی در کشور است.

نقدی که به سامانه نیما وارد است

وی درباره پیشنهادی که در موضوع ارز و سامان دادن به وضعیت آن در این نامه ارائه داده است، نیز گفت: محور دوم نامه بنده به موضوع مدیریت تخصیص، کشف نرخ و تأمین ارز و امکان پوشش ریسک نرخ ارز و سرمایه گذاری ارز-پایه اختصاص یافته است. ارز حاصل از فروش نفت باید با نظارت دقیق به کالاهای اساسی اختصاص یابد و به اشتباه اسم این بخش را بازار نامیدند، در حالی که اقتضای بازار کشف قیمت است و اینجا فقط تخصیص است در واقع بازاری که تحت عنوان بازار ثانویه نامیده شده و اخیرا در سامانه نیما قیمت توافقی خریدار و فروشنده ملاک عمل قرار گرفته، بازار اصلی است ! هرچند نسبت به وضعیت ناهنجار سه ماه گذشته در سوء استفاده از رانت ایجاد شده حاصل از نرخ ارز دستوری، این بازار به قاعده کشف قیمت نزدیک شده است، اما هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد که بخش عمده ای از آن به ساختار سامانه نیما باز می گردد. بنده در نامه ایرادات این سامانه را مانند عدم تضمین ایفای تعهدات طرفین معاملات، امکان تعیین طرف معامله توسط صادرکننده و در نتیجه امکان تبانی قبلی برای تخصیص ارز، فهرست کردم و مدل پیشنهادی جایگزین آن را در قالب بازار سرمایه به تفصیل مطرح کردم. همچنین در جهت حفظ ارزش پول و استفاده از ارزهای در اختیار مردم راهکار استفاده از گواهی سپرده ارزی، صندوق ارزی و استفاده از ابزارهای پوشش ریسک نرخ ارز برای فعالان اقتصادی را پیشنهاد دادم. همچنین در زمینه تامین ارز در شرایط تحریم نیز موارد متعددی را ارائه کردم که یک نمونه آن صندوق تضمین برجام میان ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام است که جزییات مفصل و مشروحی دارد.

پیشنهاد سبدکالایی بر مبنای محور جهیزیه

قالیباف درباره نتیجه این سیاست‌ها در حوزه نقدینگی و ارز  و آورده‌ای که می تواند برای اقشار ضعیف و کم درآمد داشته باشد نیز خاطرنشان کرد: ببینید، مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی و رونق بخشیدن به بخش واقعی اقتصاد، یعنی تحول در اشتغال و به حرکت درآمدن چرخه تولید ثروت در جامعه که بصورت عادلانه همه مردم جامعه از آن منتفع می شوند. متاسفانه در حال حاضر به بهانه کمک به مردم رانت های بزرگی در اقتصاد توزیع می شود، نظیر آن‌چه در این روزها در بورس کالا شاهد هستیم که منتفع اصلی آن، بخش کوچکی از اقتصاد است. این رانت ها باید بطور کامل حذف و در قالب سیاست‌های جبرانی در اختیار مردم و نیازمندان واقعی قرار بگیرد. یک پیشنهاد سبدکالایی بر مبنای محور جهیزیه برای حدود شش میلیون خانوار است که خود این سبد کالایی به رشد تولید داخل هم کمک می کند. البته ما در مراحل بعدی ، بسته‌های افزایش قدرت اقتصادی مردم و برنامه اجرایی برای حوزه واردات و صادرات، مبارزه با قاچاق، ساماندهی نظام مالیاتی و اشتغال مبتنی بر نیروی انسانی ماهر را بصورت مدون ارائه می‌کنیم. امیدوارم این نامه و بسته های آتی که ارائه می شود، مورد استفاده دولت قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ایوانغرب۵۰۲۲۹۸۱۷:۴۷:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درود بر قالیباف. کاش این دوره رییس جمهور شده بودی
ناشناس۵۰۲۳۹۳۱۸:۳۴:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
انفاقا خدا رو شكر نشد. اگر هزار تومان دلار بالا ميرفت اصلاح طلب ها مدعي ميشدند شما سواد اداره كشور را نداشتيد. خدارو شكر كه خودشون الان هم دولت هم مجلس و همه جا رو در اختيار دارند و حرف اضافه اي نميتونن بزنن
ناشناس۵۰۲۵۶۲۲۰:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اصلاح طلب ؟ اصول گرا ؟جناح چپ ؟ جناح راست؟ آیا واقعا این جناح ها از درد ما مردم خبر دارن ؟
ناشناس۵۰۲۴۴۶۱۹:۰۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بابا این ادم هم رئیس جمهمر شده بود باز دلار 12 تومن میشد میومد میگفت تقصیر دولت قبل بوده چه کاری مگه میتونست بکنه تحریم بین المللی چه ربطی به دولت داره کاری از دست کسی برنمیاد
دانشجو اقتصاد۵۰۲۵۲۱۱۹:۴۸:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جواب به ناشناس۵۰۲۴۴۶ دوست عزیز دلار 12 هزارتومانی به خاطر خلق نقدینگی 1000 هزار میلیاردی توسط دولت روحانی است و این حجم عظیم نقدینگی در کنترل بانک هاست اگر دولت روحانی این حجم عظیم نقدینگی را بوجود نمی اورد قیمت دلار 12 هزارتومان نمی شد . هر چه قدر نقدینگی بیشتر شود به همان اندازه تورم می شود و قیمت دلار بالا می رود
ناشناس۵۰۲۹۸۱۰۳:۲۹:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
عزیز نقدینکی سال 84 حدود 58 هزار میایارد تومن بوددر سال 92 در حدد 400 تا 700 هزار بنا به روایتهای مختلف بوده و 10 برابر تا 14 بابر شده بوده ده ها موسسه مالی اعتباری در فاصله 86 تا 91 خلق شد و نقدینگی ده برابر شد در این دو لت و دولت قبل دو تا 3 برابر شده نقدینگی ما همیشه در حال رشد بوده ضمنا من تا حالا خیری از اقتصاد خوندها ها دیدم هر طرحی دوستان شما دادن به ضرر مردم شده هدفمندی یارانه ها رو شما دادید که مردم را بیچاره کرد مالیات بر ارزش افزوده را در شرایط رکود اوردید به رکود دامن زدید و ده ها طرح اشتباه دیگه اصرار هم دارید که دلا بره بالا تا صدراتی که نیست رونق بگیره!
ناشناس۵۰۳۱۱۵۰۸:۱۷:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
ولی نگفتی چرا دولت مجبور به خلق نقدینگی شد. آیا بجز بدهیهای دولت قبل دلیل دیگه هم داشت قالیباف هم راه دیگری نداشت
ناشناس۵۰۳۲۴۸۰۹:۵۴:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
قشنگ معلومه یه چیزی شنیدی، یعنی تا ۱۰۰۰۰ سال دیگه تمام مشکلات کشور تقصیر احمدی نژاد، شانس آوردین چنین بهانه ای برای توجیه بی کفایتی دولت دارین
ناشناس۵۰۶۰۱۸۱۲:۵۰:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۳۰
شما نگرفتی و سریع رفتی دنبال جناح بازی(( هرچند جناحی وجود نداره)) دولت قبلی و دوت کنونی با سیاستهای مخالف هم دچار این مشکل شدند
ناشناس۵۰۶۶۲۳۱۷:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۳۰
کلا تاریخ ایران به دوران قبل احمدی نژاد و بعد احمدی نژاد تقسیم میشه.
ناشناس۵۰۳۱۷۷۰۹:۱۳:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
یارانه ها یکی از دلایل رشد نقدینگی است.
ناشناس۵۰۲۹۵۴۰۱:۵۹:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۹
تمامی دولتها تا حالا کاملا بصورت هردمبیلی! مملکت را اداره کرده اند و از این درهم برهمی فقط رانتخوارها و وابستگان مسئولین با بلعیدن منابع ملی اعم از مادی و محیطی کمال سو استفاده را برده اند . کیفیت طبیعت و زندگی مردم طی این سالهای متمادی در حال سقوط پرسرعت به نازل ترین وضع است. راهکارها هم فقط منجر به خروج از چارچوبها شده است و مشکلات کلان بصورت غامض تر مرتبا به آیندگان منتقل میشود . متاسفانه مدیران کلان کشور هم بطور مستبدانه ای بدون اخذ مطالعات و محاسبات کارشناسان تصمیمات بسیار بزرگ و ناگهانی میگیرندکه شوربختانه نتیجه آن بخصوص از سال 84 تا کنون مشاهده میشود. راهکار این است که همگی از بالا تا پایین به علم و کار علمی و اخلاق انسانی اهمیت بدهیم.
ناشناس۵۰۳۲۴۲۰۹:۵۱:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۹
داداش من به اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی عمده مشکلات اقتصادی ما ریشه در داخل دارد اگه بنا به جنگ و تحریم واین موضوعات بود که وضع ما از سوریه و افغانستان و یمن و لیبی و عراق که بدتر نیست، پس چرا اونجا اینقدر وضع اقتصادی خراب نیست؟؟؟؟؟؟ این نشانه ای از بی کفایتی مولا اجرایی کشور است
ناشناس۵۰۲۵۰۳۱۹:۳۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مشکل اصلی اقتصاد کشور چاپ 1000 هزار میلیارد پول بدون پشتوانه طی 5 سال ریاست روحانی است حالا این حجم عظیم نقدینگی به سمت دلار و سکه و خانه رفته و باعث بالا رفتن قیمت ها شده . دولت روحانی بزرگترین ضربه را به اقتصاد ایران زد و باعث شد پولدار ها پولدار تر شوند و فقرا بدبختر .بیشتر این نقدینگی در اختیار بانک هاست و دولت هم متاسفانه طرفدار بانک هاست و نه مردم عادی . دولت اگر منافع ملی کشور را بر منافع یک عده ثروتمند ترجیح می داد می توانست این حجم عظیم نقدینگی را به سمت ساخت پروزه های زیربنایی و تولید ملی هدایت کنه ولی متاسفانه به قول اقای راغفر دولت در تسخیر گروه های رانتی است و رانت خوارها فکر منافع خودشون هستند و نه منافع ملی
ناشناس۵۰۲۶۵۴۲۱:۱۲:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مشکل اقتصاد ما ساختاری است، مگه همین روحانی و احمدی نژاد با شعار مبارزه با فساد و گرانی و کنترل دلار رأی نگرفتن ولی نتوانستن کاری کنند
محمد قاسمی۵۰۲۷۸۸۲۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
سود سپرده؛ عظیم‌ترین منبع رانت بی‌تردید سود سپرده‌های بانکی یکی از مهم‌ترین نمودهای دولت رفاه پنهان (سیاست‌گذاری در راستای تأمین منافع طبقات بالا) است. نظام بانکی در سال 1396 بیش از 280 هزار میلیارد تومان سود بین سپرده‌های بانکی توزیع کرده که معادل 19 درصد کل نقدینگی موجود در کشور است. این عدد بیش از 3 برابر مجموع بودجۀ سلامت و آموزش کشور، بیش از 9 برابر کل یارانۀ نقدی توزیع‌شده، تقریباً معادل 40 برابر بودجۀ نهادهای حمایتی (کمیتۀ امداد و سازمان بهزیستی)، و بیش از 6 برابر کل بودجۀ عمرانی کشور است.
ناشناس۵۰۳۰۱۳۰۵:۵۳:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۹
مدیریت ایشان در شهرداری تهران نمره خوبی نداشت
ناشناس۵۰۳۲۵۱۰۹:۵۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۹
عوضش الان مدیریت تهران متحول شده و شاهد افتتاح پی در پی پروژه ها و دگرگونی! تهران هستیم!!؟!
ناشناس۵۰۶۰۲۲۱۲:۵۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۳۰
حداقلش ژن خوبها استخدام نشدند
ناشناس۵۰۳۱۶۴۰۹:۰۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۹
متاسفانه مردم ایران به ندرت انتخاب درستی انجام می دهند.قالیباف یکی از بی نظیرترین مدیرانی است که در تاریخ انقلاب خدمات گسترده ای انجام داده است.
ناشناس۵۰۴۹۸۰۲۲:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
یه چند تا از این خدمات گسسسسسسسسترده رو بگو
mostafa.kamali95@yahoo.com۵۰۲۳۰۲۱۷:۴۸:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
احتمال اینکه مسایل ارزی بوجود امده حاصل سناریو و اتاق فکر دولت برای جلوگیری کردن از تبعات ورشکستگی و زیان بانک ها و بدهی های دولت به بانک ها اقدام به دستکاری نرخ ارز کرده تا از اینکار جلوگیری نماید در حقیقت زیان بانک ها و بدهیدهای دولت در کل جامعه سرشکن شده است
ناشناس۵۰۲۵۵۴۲۰:۰۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون اگر معضل ورشکستگی پنهان بانک ها اشکار می شد تمام شیرازه مملکت از هم می پاشید و هرج و مرج و غارت کشور را فرا می گرفت مسولان با تشکیل اتاق فکر و با گران کردن دلارو سکه و ملک و بازارهای دیگر و جابجایی بازارها به منابع بسیار عظیمی برای جبران کسری های دولت و زیان های بانک ها و بدهی های دولت به بانک ها از طریق سرشکن کردن هزینه های زیان روی تمامی مردم بدست اوردند و در حقیقت کشور را تا چتد سال از بحران فراگیر دور کردند چند سال اینده هم خدا کریم است
ناشناس۵۰۲۹۳۵۰۱:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چه مدیریت مشعشعی ؟!
ناشناس۵۰۲۳۰۳۱۷:۴۹:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
راه حل شما؟ مشکلات سطحی رو که همه می دونیم ولی کسی توان حلشون رو نداره چون مشکلات زیربنایی مانع اصلی هرنوع تغییر هست.
ناشناس۵۰۲۴۳۰۱۸:۴۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
راه حلی پایدار متصور نیست زیرا بانک مرکزی استقلال ندارد
ناشناس۵۰۲۵۰۷۱۹:۳۵:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
راغفر: برخی بانک‌های خصوصی کانون‌های فساد هستند/ دولت در تسخیر گروه‌های رانتی است/ بازار ثانویه باید تعطیل شود
ناشناس۵۰۲۷۳۱۲۲:۲۷:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
تنها یک قلم از وام های مدیران بانک انهم زیان ده بسته به سمتشان از 400 تا 500 میلیون تومان با سود 2 درصد بوده برای پایلوت نهاد های نظارتی میتوانند با کنترل پروفایل مدیران بانک ت به این فساد ها دسترسی پیدا کنند
علی کبیری۵۰۲۳۰۸۱۷:۵۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جناب قالیباف شانس شما و اقای ریسی بود که پیروز انتخابات نشدید و الا تمام کاسه و کوزه ها سر شما خراب میشد
جلیلی۵۰۲۳۰۹۱۷:۵۲:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اوضاع نظارت در کشور انقدر شیر توشیر است که بسیاری از تسهیلات کلان بانکی طی چند ماه گذشته صرف خرید سکه و ارز شده این یعنی فساد سیستماتیک
کارشناس ارشد نظام بانکی کشور۵۰۲۳۱۹۱۷:۵۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همین فرداد 3 بانک بزرگ کشور که دارای زیان های سنگینی هم هستند فرداد970529 جلسه مجمع عنومی دارند که طبق سنوات گذشته مدیرانش پس از مجمع عمومی یک پاداش معادل 6 ماه حقوق و یک پاداش ویژه وکلان هم از مجمع عمومی می گیرند با این مدیران زیاده خواه که این تنها یک قلم از صدها دریافتی انها در طی سال نی باشد تولید و اشتغال در کشور به جایی راه نمی برد
ناشناس۵۰۲۴۷۴۱۹:۲۰:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
از سازمان بازرسی درخواست می شود همین فردا جلوی این غارت را بگیرنند و و غارت های سال های گذشته را نیز در فرصت مناسب از انها پس گرفته و در صورتدنیاز محاکمه نمایند از طریق معرفی به مراجع ذیصلاح
ناشناس۵۰۲۳۲۱۱۸:۰۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش بسی اتش زدند به دیده و دل جوانان بیکار کشور خویش
ناشناس۵۰۲۳۲۸۱۸:۰۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کاش کاپیتان تو رای می اوردی و امروز این دولت سرکار نبود.
mostafa.kamali95@yahoo.com۵۰۲۳۳۱۱۸:۰۵:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
بر طبق بررسی سازمان های مردم نهاد الان به جز امار بالای معوقات بانکی بیش از 70 دزصد انچه که تسهیلات کلان بانکی بیان می شود در حقیقت معوقات کلان بانکی است که با دادن تسهیلات جدید بدهی های قبلی را تسویه و سود های ظا6ری برای خود ساخته و از محل این سود ها پاداش های کلان گرفته اند
ناشناس۵۰۲۳۳۷۱۸:۰۸:۳۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جناب سردار همه وجود مشکلات را قبول دارند مهم راه حل واقعی است نه کلی گویی ها لطفا طرح خود را به مجلس بدهید تا کمسیونهای تخصصی امکانات عملی را بررسی و در صورت تصویب عملی شود لطفا از این شرایط ویژه استفاده تبلیغی نشود
سرباز۵۰۲۴۱۶۱۸:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
ای کاش قدرشو بیشتر میدونستیم طرح شو بدونه هیچ سر و صدایی داده مجلس دولت و قوه....
ناشناس۵۰۲۴۴۴۱۸:۵۹:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
شما بايد از روحاني اينجوري طلبكار باشي نه از يك دلسوز
ناشناس۵۰۲۵۶۰۲۰:۱۰:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
راه حل داده دیگه
استاد۵۰۲۳۴۰۱۸:۱۱:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
رياست جمهور اينده
ناشناس۵۰۲۳۶۰۱۸:۱۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
آقای قالیباف ، چنانچه ( بانک شهر ) هم مانند دیگر بانکها ثروتمندان را ثروتمندتر کرده که قطعا پاسخ مثبت می باشد ، لطفا اهداف تاسیس این بانک را همراه با درصد محقق شدن این اهداف را شفاف و صادقانه اعلام فرمائید
سرباز۵۰۲۳۶۴۱۸:۲۳:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دکتر نبودت بدجور داره تو ذوق میزنه بیا باهم بسازیم این مملکت رو .....
یوسف۵۰۲۳۷۳۱۸:۲۷:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
به خدا توام باشی وضع مردم همینه
بهلول۵۰۲۳۸۴۱۸:۳۱:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
سوابق آقای قالیباف ایجاد توسعه بر مبنای ایجاد بدهی برای شهرداری و دولت بوده است.هیچ سوابقی در درآمد سازی ندارند. من از قدم زدن روی پل طبیعت لذت می برم ولی از دیدن برج در سر چهارراه ها و کوچه های با عرض کم و ترافیک ناشی از ان متنفرم. ایشان هم مثل بیشتر مدیران مدیر هزینه و تقسیم پول و منابع کشور هستند و نه در آمد.
ناشناس۵۰۲۳۸۵۱۸:۳۱:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
(واقعا انسان حسرت می‌خورد که ما روزانه معادل 9 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را تولید می‌کنیم و فقط 3 میلیون بشکه صادر می‌شود و دو و نیم میلیون بشکه هدر می‌رود و مابقی هم در داخل بصورت بی رویه مصرف می شود.)!!!!!!!!!!! صادرات نفت ایران در بهترین شرایط حدود 2 و نیم میلیون بشکه در روز است که با صادرات فرآورده های نفتی بزحمت به 2 میلیون و هفتصد هزار بشکه در روز میرسد. این 3 میلیون را از کجا آوردید؟ ضمنا 2 و نیم میلیون بشکه در روز هدر میرود؟!!!!!!!!!!!!! به کجا هدر میرود اینهمه نفت؟ و مابقی یعنی 3 و نیم تا 4 میلیون بشکه هم مصرف داخل است؟!!!!!!!!! وزارت نفت چنین آماری را تایید میکند؟
ناشناس۵۰۲۹۹۷۰۴:۳۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۹
اینها میایند با غرور برای کشور "برنامه" میدهند اما هنوز آمار و واقعیت های اولیه کشور را نمیدانند.
علی۵۰۳۱۴۸۰۸:۵۷:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
گفته معادل 3 میلیون بشکه،‌ یعنی اون 200 هزار بشکه مشتقات از نظر ارزش برابر 500 هزار بشکه نفته و جمعا میشه 3 میلیون
ناشناس۵۰۲۴۰۷۱۸:۳۶:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یعنی کافی ست فقط برای آن یک درصد صاحبان سپرده های کلان، که حدود هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در اختیار دارند، مسیرهایی تعیین شود که مشوق انتقال نقدینگی از بخش غیرمولد به سمت بخش مولد و واقعی اقتصاد ایران باشد. یک برنامه‌ریزی هماهنگ، هوشمندانه و متمرکز که تا آخرین گام آن در اجرا به دقت رهگیری شود....... همه اش کلی گویی....
رضا۵۰۲۷۰۳۲۲:۰۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چطوره پولشان را مصادره کنیم؟
ناشناس۵۰۲۴۰۹۱۸:۳۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
روزنامه اصلاح طلب: اصولگرا ها كجايند چرا راه كار ارائه نميدهند فرداي ان روز قاليباف نامه و راه كار ميده روزنامه اصلاح طلب: قاليباف راه احمدي نژاد را در نوشتن نامه در پيش گرفته
ناشناس۵۰۲۴۱۴۱۸:۴۰:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
جناب قالیباف نظرتان راجب مشکلات اقتصادی جدید ترکیه چیست ؟علتش داخلیه ؟
ناشناس۵۰۲۴۵۲۱۹:۰۴:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
طرح خودت رو بیان کن
ناشناس۵۰۲۵۲۷۱۹:۵۲:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درست ترین جمله آقای قالیباف: "لازمه اعمال سیاست هدایت جریان نقدینگی، اجرای دقیق قواعد و مقررات پولشویی است. مبدا و مقصد تراکنش های مالی و موضوع انتقال بویژه درخصوص سپرده های کلان باید شفاف شود. این رصد و کنترل نقل و انتقالات سپرده های کلان بانکی لازمه مدیریت هوشمندانه جریان نقدینگی در کشور است". ای کاش دولت و مجلس ما معنای این جمله را می فهمیدند.
ناشناس۵۰۳۰۷۱۰۷:۳۷:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
اتفاقا دولت و مجلس این رو خوب میفهمند برای همین باهاش کاملا مخالفند. برای خود کاپیتان هم بد میشه اگه بشه!
ناشناس۵۰۳۱۹۱۰۹:۲۰:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
حرف زدن راحته ایشون اگر بلد بود تو شهرداری انجام می داد
مهرداد۵۰۲۶۰۶۲۰:۳۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
برای آن یک درصد صاحبان سپرده های کلان، که حدود هزار هزار میلیارد تومان از نقدینگی را در اختیار دارند، اولا باید مورد مواخذه قرار بگیرند که این پول کلان را از کجا آورده اند و اصل 49 قانون اساسی بر آنان اجرا گردد. ثانیا بخش مولد و واقعی اقتصاد ایران هیچگونه ظرفیتی برای جذب این حجم نقدینگی ندارد زیرا متناسب با تولید داخلی بوجود نیامده است.
ناشناس۵۰۲۶۴۸۲۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
درود بر مرد عمل ....قالیباف.
ناشناس۵۰۲۶۹۹۲۲:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دادن سود بیشتر به سپرده اوج ناپختگی است ، شما نقدینگی را مانند یک توپ تنیس در نظر بگیرید وقتی بانکها سود سپرده را بالا می برند این توپ تنیس که توپ پینگ پنگ نمیشه میشه توپ فوتبال یعنی بزرگتر میشه و قدرت تخریبش هم بیشتر میشه .
ناشناس۵۰۲۸۸۸۰۰:۲۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
همین پول های که الان تو بانک اگه خارج بشه به سمت سکه طلا و دلار خودرو و کالا میره نه تولید و بعد تورم 30000%
ناشناس۵۰۲۷۸۱۲۳:۰۳:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
حرف همه می زنند به عمل کار براید کار جهادی انقلابی مبارزه با رانت خواری زمین خواری پارتی بازی رشوه خواری ثروتهای باداورده ودرنتیجه عدالت اقتصادی واجتمایی وفرهنگی ودرنتیجه رضایت اجتمایی واستواری ایران ونظام اسلامی وسرافرازی ایران وایرانی
ناشناس۵۰۲۷۸۹۲۳:۱۱:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
أين چيزهايي كه شما گفتي سردار همه مسوولين حاكميتي مي گويند در اين كشور عمل كننده نيست وگرنه همه مشكل ومعضل را ميدانند چيست كه به نظر ميرسد توان مقابله با اژدهاي هفت سر فساد سيستمي را ندارند
ناشناس۵۰۲۸۴۹۲۳:۵۷:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
کجایی که یادت بخیر
ناشناس۵۰۲۹۵۹۰۲:۰۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
واقعا انسان حسرت می‌خورد که ما روزانه معادل 9 میلیون بشکه نفت و مشتقات آن را تولید می‌کنیم و فقط 3 میلیون بشکه صادر می‌شود و دو و نیم میلیون بشکه هدر می‌رود و مابقی هم در داخل بصورت بی رویه مصرف می شود. ما کشور ثروتمندی هستیم که متاسفانه منابع مان را درست استفاده نمی کنیم.
ناشناس۵۰۳۰۱۸۰۶:۰۲:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چرا قانون مشروعیت سنجی اموال مسعولین در چهار دهه انقلاب بر اساس الزامات اصل ۴۹ و اصل ۱۴۲ قانون اساسی در مجلس مسکوت شد و پیگیری نشد چرا نمایندگان مجلس که در اواخر سال ۱۳۹۶ با دو فوریت دنبال تصویب آن بودند دیگر صدایشان در نیامد ...شفافیت به ضرر چه کسانی بود چه کسانی مایل نیستند ریشه یابی اموالشان انجام شود ...پس نماینده مردم آنجا رفته اگر بدنبال مشروعیت سنجی نباشد بدنبال چیست ....مردم حقشان است بدانند چه کسی در زمینه اموالشان خادم و چه کسی خاین بوده ...آقایان نمایندگان شعار ندهید این حق مسلم مردم رادوباره مطرح و احیا کنید ...ما مردم منتظریم بدانیم اراده برای مبارزه با فساد وجود دارد
غلام۵۰۳۰۲۳۰۶:۱۵:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
اینها همش نتیجه نشست و برخواست با کارشناسای بی تجربه است. کار اجرایی نکردی برادر. همش رییس بودی.
محمد۵۰۳۰۹۳۰۷:۵۹:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
لطفاسفسطه نکنید آقای قالیباف و نسخه اقتصادی برای کشور و ملت نه پیشید ؛ معضلات ایجاد شده در شهرداری در زمان مدیریت شما غیر قابل جبران است
ناشناس۵۰۳۱۸۹۰۹:۱۹:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۹
اقای قالیباف شما بزرگترین مشکل کشور رو بانک داری اون می دونید میشه بفرمایید نیروی انتظامی چه ربطی به بانکداری داره که شما بانک قوامین رو تاسیس کردین؟ میشه بفرمایید شهرداری چه ربطی به بانکداری داره که شما بانک شهر رو تاسیس کردین؟ وقتی یک ارگانی بره دنبال بانک داری که نه وظیفش هست و نه تخصصش این مشکلات پیش میاد که اتفاقا آقای قالباف هر جا مدیر شده بانک ایجاد کرده
dayani۵۰۳۲۵۸۰۹:۵۸:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
چرا اقای رضایی که دکترای اقتصاد دارد و دستی در امور مملکت دارد، اینگونه پیشنهادهایی نمی دهد، میداند که نا درست است ؟ یا میداند که در عمل نمی شود یا نمی گذارند؟
ناشناس۵۰۳۲۸۰۱۰:۰۷:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
جناب آقای قالیباف صد افسوس که گوش شنوایی برای حل مشکلات مردم و دریافت راهکارهای دلسوزانه وجود ندارد و حتی دلسوزی افرادی مانند شما رو وارد فاز سیاسی می کنند
ناشناس۵۰۳۳۷۸۱۰:۴۹:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۹
این همه می گن نقدینگی نقدینگی ....خوب نقدینگی را که من با پرینتر رنگی توی خونم ایجاد نمی کنم ..همین بانک مرکزی از خدا بی خبر ایجاد می کنه ...غیر از این هست؟
رضا۵۰۳۴۵۱۱۱:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۹
سلام الف عزیز سوالات مهم زیر مطرح است:1-توسعه شهر تهران در زمان ایشان آیا اصولی بود یا به بهای فروش تراکم و ساخت مجموعه های تجاری انجام گرفت 2-آیا بانک شهر عملکردی غیر از بانکهای دیگر دارد3-قوه مجریه چقدر میتواند باعث تغییر وضعیت فعلی کشور شود3-در وضعیت بالای تورم چگونه سود بانکی قابل کاهش است و......
ناشناس۵۰۳۵۲۳۱۱:۴۳:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۹
روحانی هم با همین اطمینان حرف از حل مشکلات می گفت حتی قسم جلاله خورد که مشکلات راه حل دارد بابا دست از سر مردم بردارید
ناشناس۵۰۳۶۹۷۱۲:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۹
‏اکونومیست: از نظررتبه وضعیت سکونت پایتخت ایران از بین 140 کشور رتبه 128 را دارد. ‏10شهر نخست این فهرست به ترتیب وین (اتریش)، ملبورن (استرالیا)، اوساکا (ژاپن)، کلگری (کانادا)، سیدنی (استرالیا)، ونکوور (کانادا)، تورنتو (کانادا)، توکیو (ژاپن)، کپنهاگ (دانمارک) و آدلاید (استرالیا) هستند. خود بخوان عملکرد را...
ناشناس۵۰۳۹۸۰۱۴:۱۵:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۹
دوست عزیز اینکه رتبه ی شهری رو از 132 بیاری 128کار راحتی نیس.چیزی ک شما منتظرش هستی معجزه هس.در عالم منطق رخ نمیده
ناشناس۵۰۴۱۷۱۱۵:۰۷:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۹
این کی اقتصاددان شد؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین