عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: دلار 4200 تومانی در محاسبه قیمت مواد اولیه حذف شود

گروه اقتصادی الف،   3970528095 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

کمیسیون صنایع و معادن مجلس با قیمت کالاها بر مبنای دلار 4200 تومانی و ایجاد فرصت برای عده ای خاص مخالفت است از این رو تصمیم شورای عالی بورس در خصوص لزوم واقعی شدن قیمت کالاها در بورس کالا منطقی است.

دلار 4200 تومانی در محاسبه قیمت مواد اولیه حذف شود

على اسدى كرم، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در گفت و گو با الف به تبعات احتساب قیمت کالاها با دلار 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: تجربه قبل و بعد از انقلاب نشان داده كه روش هاى دستورى هيچگاه موثر نبوده و با موفقيت همراه نشده است.


وی در ادامه بيان كرد: هر زمان كه به اقتصاد دستور داده ایم و برای ایست اجباری قیمت ها تلاش کرده ایم، نه تنها شاهد نتایج مثبتی نبوده ایم بلکه با گرانی و التهاب بیشتر مواجه شده ایم.
اسدى با تاكيد بر اينكه روش قيمت گذارى دستورى به عنوان روش مطلوبى در بازار تلقى نمى شود، افزود: از نظر بازار آزاد قيمت بايد از طريق عرضه و تقاضا تعيين شود و بايد از طريق رايج كردن چنين شيوه اى، توليد كالاهاى باكيفيت را مدنظر قرار داد.


عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس افزود: در صورتى كه قادر به افزايش كيفيت كالا در بازار باشيم در واقع توانسته ايم تا زمينه رقابت بين توليدكنندگان با توليد كالاهاي مختلف كه معمولا از طريق بخش خصوصى توليد مى شوند را ايجاد کنیم تا از نظر كيفيت هم رديف يگديگر باشند و از اين طريق مى توان در بحث قيمت تمام شده موفق تر عمل كرد.


او به تاثير قيمت گذارى دستورى در ایجاد دوگانگی قیمت ها و رانت اشاره و بيان كرد: به طور حتم قيمت گذارى دستورى زمينه ايجاد رانت و فساد را در بازار ايجاد خواهد كرد، اين روش به هيچ عنوان جوابگوى بازار نيست و تجربه اى كه تاكنون اقتصاد دنيا داشته است نشان دهنده نامطلوب بودن روش دستورى بوده است، زيرا رانت و فساد را به دنبال خود به همراه دارد و به دليل ايجاد برخى از مشكلات مجبور مى شوند تا مجددا روش هاى حاكم در بازار را تغيير دهند.


اسدى با بيان اينكه قيمت گذارى دستورى تاثير به سزايى را بر پيكره توليد كشور خواهد گذاشت، گفت: در زمان قيمت گذارى دستورى به دليل كاهش انگيزه توليدكنندگان از ميزان رقابت كاسته مى شود و همين امر باعث نابودى كيفيت بالاى كالاها كه توليدكننده بايد دنبال كنند، خواهد شد، بنابراين ايجاد زمينه هاى بى كيفيتى كالا محصول قيمت گذارى دستورى خواهد بود.
او در پايان خاطرنشان كرد: در صورتى كه موضوع قيمت گذارى دستورى از سوى دولت پیگیری شود، كميسيون صنايع و معادن مجلس به طور حتم با این اتفاق مخالفت می کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۰۱۸۰۳۱۴:۱۷:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۸
یعنی اقتصاددانهای دولت و همتی از تبعات این تصمیم مطلع نبودند؟؟؟!!!!!! چرا تصمیمات در این کشور اینقدر بی ثبات است و هر روز یکی یک تصمیم می گیرد و یک چیز می گوید؟؟!!!!
ناشناس۵۰۱۹۰۱۱۴:۴۸:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چون خودشون هم نمی دانند دارند چه میکنند
ناشناس۵۰۲۷۱۷۲۲:۲۱:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
قیمت واقعی دلار زیر دو هزار تومان هست هر کسی هم که بالاتر بگوید یا بفروشد باید در آن دنیا حساب پس دهد و در آتش جهنم بسوزد
ناشناس۵۰۱۹۰۳۱۴:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مردم موش ازمایشگاهی هستند چرا نداره
ناشناس۵۰۱۸۷۷۱۴:۴۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اقتصاد دستوری را حذف کنيد مسئله ای نيست. ولی دريافتی ها بخصوص دريافتی کارمندان، کارگران و بازنشستگان را هم با اقتصاد غير دستوری هماهنگ کنيد. کاری که تاکنون انجام نداده ايد و اقشار مذکور را در فقر نگه داشته ايد
ناشناس۵۰۱۹۱۳۱۴:۵۴:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
نظر امروز ما اين است تا شب خدا كريم است هر روز دو تا سه بخشنامه بابت ارز و اقتصاد در اين مملكت صادر ميشه و اگر در اين چهار روز اينده دلار قيمتش امد پايين فقط و فقط بخاطر تعطيلات شش روزه عيد قربان كشورها إمارات و تركيه و عراق و أفغانستان نه هنر بانك مركزى ايران
ناشناس۵۰۱۹۹۱۱۵:۱۸:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اصلا میدونی چی میگی,اگر قیمت ها ازاد بشه یعنی تعطیلی ناگهانی تمام کارخانه ها و کارگاهها
ناشناس۵۰۲۱۳۴۱۶:۲۸:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
چاره دیگری نیست. اگر این کار را هم نکنند، مواد اولیه کارخانه‌ها باز هم به قیمت ۴۲۰۰ به دست آن‌ها نخواهد رسید.
ناشناس۵۰۲۰۴۴۱۵:۴۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این دستورالعمل فعلی هم ظاهرا دست پخت مجلسیان بود. اینجور کار کردن و نظر دادن و اجراء کردن و دوباره تغییر دادن و طرح نو در انداختن شده حکایت مسولین ما. اینطور مشخص میشود که دوستان تصمیم گیرنده هیچ مسولیتی نه درقبال مردم و حتی خدا برای خود متصور نیستند
ناشناس۵۰۲۱۳۳۱۶:۲۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
مثل اینکه این اقایان از خیلی چیزها اطلاع ندارند . مثلا نمیدانند قدرت خرید مردم را از بین بردن و مردم دیگه پولی براشون نمیمونه که بخوان خرج اضافه بکنن . مثلا نمیدونند تولید کننده پول و سرمایه در گردش نداره که بتونه مواد اولیه گران بخره . بعد از همه این داستان ها اگر تولید کننده بتونه مواد اولیه بخره و تولید کنه چند وقت باید صبر کنه تا جنس هاش فروش بره چون مردم قدرت خرید ندارند .
ناشناس۵۰۲۷۶۶۲۲:۵۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
و این داستان تراژیک همچنان هر ۸ سال یکبار تکرار میشه مردم را بخاک سیاه مینشاند ولی تجربه و عبرتی در کار نیست
ناشناس۵۰۲۱۳۸۱۶:۳۱:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۸
دو روزدقبل که یک مقاله از استاد اقتصادی در دانشگاه اهواز گذارده بودید که می گفت آزادسازی پیشنهاد کسانیست که دنبال سودجویی و رانت هستند!!!!!
ناشناس۵۰۲۲۲۲۱۶:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۸
اگر یک بار دستورات صادره شده از لحاظ دستور ادبی و نگارشی معکوس خوانده شود مطمئنا همه چی درست میشه. مثلا گفته شود از این به بعد همه اجناس با دلار 4200 حساب شود ولی 25 قلم کالای اساسی با نرخ آزاد. خدا وکیلی یکبار نخبه های مملکتی این کار رو انجام بدن ببینن چی میشه. اگر خواستید از لحاظ منطق محاسباتی و الگوریتم ریاضی هم میشه ثابتش کرد. به امید گرانی
ناشناس۵۰۲۲۸۸۱۷:۴۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۸
پفک میشه ۵۰ تومن ۷۰ در دان مرغ وارداتی است ۳/۸۴۰ کیلو برای یک قطعه مرغ هر مرغ ۱/۸ کیلو خودتون حسلب کنید مزغ کیلویی چند ؟؟؟
سلیمانی۵۰۲۵۱۴۱۹:۴۱:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۲۸
لازمه رسیدن به آن آزادسازی مزدوحقوق ویارانه خواهد بودچراکه باحقوق ویارانه فعلی قدرت خریدمردم به کالاهای بادلار ۴۲۰۰تومانی نمیرسدچه برسدبه کالایی با دلار۱۰هزارتومانی یابیشترواین یعنی وجودنقدینگی بیشتر دولت به افزایش یارانه وحقوق نه اعتقادداردونه توان مهاروهدایت حجم نقدینگی افزون شده راخواهدداشت تجربه چندماه گذشته نشان ازناتوانی دولت دراین زمینه راداردولی اگرشرایط ایجادشودوتمام قیمتهاآزادشودیابه میزان لازم به یارانه های نقدی اضافه شودمنظورنهایی که کشف کیفیت وقیمت دربازاربوسیله مصرف کننده وتولیدکننده است خواهیم رسید
ناشناس۵۰۲۷۶۴۲۲:۵۰:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۸
این یعنی حضرات مثلا کارشناس اقتصادی و تصمیمگیران کلان اقتصادمون حتی متوجه نیستن بعداز چندسال رکود که تولید کننگان را ناتوان کرده و آه در بساط ندارن لذاسه برابر شدن قیمت مواد اولیه تمام سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را خواهد بلعید و قدرت خرید و سرمایه در گردش تولیدکنندگان به یکسوم کاهش پیدا میکنه یعنی تولید به یکسوم افت میکنه و دستکم نیمی از نیروی کار مازاد شده و در معرض اخراج قرار میگیرند و قیمت محصول ۳ برابر میشه درحالیکه مصرف کننده هم قدرت خرید نداره پس چرخ اقتصادی واحدهای تولیدی طی چندماه متوقف و تعطیلی حتمی خواهد بود
پیمان۵۰۲۸۲۶۲۳:۳۷:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۸
همچین حرف میزنه انگار تو ایران قیمت بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشه! نه عزیز تو ایران اگه دلال ها و صراف ها بتونن دلار رو 1 میلیارد هم میکنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین