چالش‌های سال 97

محمد کاظم انبارلویی،   3970527136

این خیلی نیاز به تحقیق و مطالعه ندارد که چالش‌های پیش رو در سال 97 سال چهل ‌سالگی انقلاب را فهرست کرده و راه‌ حلی برای آن پیدا کنیم. آمریکا و دشمنان قسم خورده نظام به حیات طیبه در ایران به ویژه در چهل ‌سالگی انقلاب رشک و حسد می ‌برند و با حقد و کینه از ملت ایران یاد می‌کنند، چرا که شاهدند مردم بیش از پیش و جدی‌تر از همیشه پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌اند.

چالش‌های سال 97

 انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی است و اگر خدای بزرگ پشتیبان این ملت و انقلاب نبود، همان روزهای اول، انقلاب با دسیسه‌ها و نیرنگ‌ها و توطئه‌های کوتاه جنگ داخلی، جنگ خارجی و تهدیدهای نرم و سخت از بین می‌رفت.

یک مطالعه دم ‌دستی نشان می‌دهد ما در سال 97 با چالش های زیر روبه‌رو هستیم؛

1- تشدید خصومت آمریکا و رژیم صهیونیستی و قدرت‌های منطقه‌ای علیه ملت ایران، آثار این خصومت را در تشدید تحریم‌ها و زدن زیر قول و پیمان آنها در برجام به وضوح می‌شود دید.

 آمریکایی‌ها این فشار را از اواسط مردادماه تا نیمه آبان و از نیمه آبان تا پایان سال  مرحله‌بندی کرده‌ اند و امیدوارند در 13 آبان  شعار مرگ بر آمریکا را در ایران نشنوند و تا پایان سال، زندگی انقلابی در ایران را پایان بخشند.

این یک رؤیای چهل‌ساله است که فقط خواب آن را در کاخ سفید رؤسای جمهور می‌دیدند و تاکنون هم تعبیر نشده است.

اسامی دستگیرشدگان در لشکرکشی خیابانی عناصر ستون پنجم آمریکا در ناآرامی‌های دی‌ماه گذشته که  چنین آشوب‌هایی‌ها را تدارک دیدند از 200 نفر تجاوز نمی کند. آمریکا با چنین لشکر و حشم ضعیفی به جنگ 80 میلیون ایرانی پای کار انقلاب آمده است.

ای کاش یک آدم عاقل در کاخ سفید وجود داشت و تفسیری از بلاهت رهبران امنیتی آمریکا را برای سردمداران آنها توضیح می‌داد.

میلیاردها دلار هزینه می‌کنند، با آنکه سخت به «اصالت سود» معتقدند نتوانسته‌اند اندکی «درآمد» برای این هزینه به عنوان یک کارکرد براندازانه ارائه دهند.

تکلیف دستگاه دیپلماسی کشور معلوم است؛ باید کرکره مذاکره با آمریکا و امید به اروپا را پایین بکشد و نگاه خود را به قدرت‌هایی بدوزد که به دلیل افزایش قدرت منطقه‌ای ایران التماس می‌کنند روابط راهبردی با تهران داشته باشند.

 اینکه ایران ماه‌هاست در چین سفیر ندارد غفلت وزارت خارجه در نگاه به قدرت‌هایی است که به هر دلیل در جنگ اقتصادی پنجه در پنجه آمریکا دارند و مایلند با ایران روابط راهبردی تعریف شده‌ای داشته باشند.

هزار راه نرفته در سیاست خارجی داریم که متأسفانه 5 سال گذشته از آن غفلت شده؛ آقایان راهی را رفتند که از پیش معلوم بود بن بست است.

2- مشکلات اقتصادی کشور ده ها عنوان دارد که بارها توسط نخبگان و اقتصاددانان گفته شده، راه‌حل آن هم ارائه شده است. بی اعتنایی دولت به مالیه عمومی و حفظ ارزش پول ملی، آسیب‌هایی را پدید آورده است که باید فکری برای آن بشود. باید دولت بپذیرد فکرهایی که در این مورد داشته، جواب نداده است.

 دولت، هم در تئوری و هم در عمل در حوزه اقتصاد باید تجدید نظر کند. هزار فعل نکرده دارد که باید به آن فکر کند و هزار فعل کرده هم دارد که خود بهتر از هر کس می‌داند جواب نداده است.

 دولت باید در چینش تیم اقتصادی خود تجدید نظر کند. رئیس دولت باید مسئولیت حسن و قبح تصمیماتی که کار را به اینجا رسانده است بپذیرد و پاسخگو باشد. او باید ارزیابی درستی از تصمیمات نادرست در حوزه اقتصاد داشته باشد.

تداوم این وضعیت تورم یک رقمی را که برگ برنده دولت در حوزه اقتصاد بود، از دستش خارج کرده و می‌رود رکوردی به جای بگذارد که در هیچ  دولتی در گذشته سابقه نداشته است.

بالأخره باید مسئولین اقتصادی یک روزی توضیح دهند منشأ پدیداری حجم نقدینگی افسانه‌ای در اقتصاد ایران چیست؟ چگونه می‌خواهد بهمن نقدینگی را از قیمت طلا و ارز دور کند و به سمت تولید سوق دهد؟

آمریکایی‌ها از مرداد تا آبان روی تحریم‌های پولی، مالی و بانکی تمرکز کرده‌اند. آنها اخلال در نظام پولی و بانکی ما را هدف قرار داده‌اند. همین بساط را در ترکیه راه انداخته‌اند. واکنش دولت و مردم ترکیه جالب است، موضع رئیس دولت ترکیه معقول‌تر و حتی انقلابی‌تر از موضع ماست!

3- عدم مدیریت فضای مجازی باعث شده است عملاً سرویس‌های فنی و ارتباطی وسیعی را در اختیار ستون پنجم دشمن قرار دهیم که به راحتی با سرویس‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا و اسرائیل و برخی دولت‌های روسیاه اروپایی ارتباط برقرار کنند.

هر چند اپوزیسیون کاسب در داخل و خارج صدای اربابان خود را درآوردند و از بی‌تحرکی و کم‌کاری آنها شکایت دارند، اما دشمن را نباید ضعیف پنداشت. دشمن می‌خواهد انسجام و وحدت ملی را از بین ببرد.

اگر تولید دو قطبی‌های کاذب نشد، دشمن می خواهد از طریق دیگر شکاف‌هایی پدید آورده و زیست ضد انقلابی خود را در شکاف‌ها تأمین کند.

دستگاه قضائی و امنیتی با کمک دولت باید این منفذ را ببندند. متأسفانه به رهنمودهای رهبری در باب مدیریت فضای مجازی و مأموریت‌های تعریف شده برای شورای عالی فضای مجازی توجه جدی نشده است. حداقل امسال باید به آن اهتمام جدی شود.

کافی است  مسئولین دولتی به سیاست‌های کلی اعلام شده از سوی رهبری و نیز هشدارها و راهکارهای معظمٌ له که در پیدا و پنهان جلسات فرموده‌اند، عمل کنند.

4- مشکلات اجتماعی اقتصادپایه، آسیب‌های اجتماعی و تهدیدات زیست‌محیطی از دیگر چالش‌های مهم کشور است. طبقات ضعیف جامعه از بی‌انضباطی مالی و دولتی و کاهش ارزش ریال رنج می‌برند. قدرت خرید مردم فوق العاده آسیب دیده است.

 پیش‌بینی های بودجه دولت در سال 97 در بخش درآمدها با نوسانات قیمت ارز کاملاً به هم ریخته شده است. دولت به عنوان اصلی‌ترین بازیگر بازار ارز، بیشترین نفع را از این آشفته بازار می‌برد.

اینکه با تغییرات نرخ ارز و طلا چه منابع عظیمی به لحاظ درآمدی آزاد می‌شود، باید دقیقاً مورد احصاء قرار گیرد. بخشی از این درآمدها باید به ترمیم زخم درآمدی اقشار ضعیف جامعه که با کاهش ارزش ریال آسیب دیده‌اند، اختصاص یابد.

دولت در مورد تغییرات و تهدیدات زیست محیطی یک تکان جدی به خود بدهد. توصیه‌های مسئولین ذی‌ ربط مبتنی بر اینکه مردم دعا کنند، خوب است، اما به دنبال این دعا هم باید حرکت و تدبیری باشد. پدیده خشکسالی و ریزگردها و... با تدبیر رهبری در مورد مهار آب‌ها به جای خوبی رسیده است. دولت در این زمینه باید کارهای زمین‌مانده را به یک نقطه روشن برساند.

تصمیمات کلیدی و بزرگی در جلسات مشترک قوا با رهبری در چاره‌جویی برای کمک به محرومین و مستضعفین گرفته شده است. برخی از آنها توسط نهادهای ذی‌ربط عملیاتی شده و آثار غم و غصه را از دل شمار زیادی از هموطنان برداشته است. پروژه‌هایی مثل قلعه گنج که برای برون رفت از محرومیت، عملیاتی شده، در کشور کم نیست. اما بسیاری دیگر، از وظایف نهادهای مسئول همچنان بر زمین مانده و فاقد عملکرد است.

 سال 97 سال چهل‌سالگی انقلاب است. این انقلاب، انقلاب محرومین و مستضعفین است و هنوز هم پس از گذشت چهل سال مردم به ویژه محرومین، بزرگ ترین پشتیبان انقلاب بوده و هستند. دولت باید برای پاسخ به این نجابت و حمایت و همراهی مردم حرفی برای گفتن داشته باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  7. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  8. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  9. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  10. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  11. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  12. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  13. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  14. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  15. اسراییل چه باید بکند؟ 

  16. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  17. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  18. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  19. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  20. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  21. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  22. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  23. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  24. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین