گزارش یک بازداشت

گروه جهان الف،   3970527097

"کشیش آمریکایی بازداشتی در ترکیه تبدیل به سمبل تنش‌ها میان آمریکا و ترکیه شده است."

گزارش یک بازداشت

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تنش میان آمریکا و ترکیه نوشته است: سرنوشت اندرو برانسون که متهم به ارتباط با سازمان‌های تروریستی است سرنوشت یک پژوهشگر ترکی – آمریکایی ناسا و چندین نفر از کارکنان نمایندگی دیپلماتیک آمریکا را که اکنون در بازداشت به سرمی‌برند، نیز نیز تحت‌الشعاع قرار داده است. از سوی دیگر ترکیه با رد درخواستش برای بازگرداندن فتح‌الله گولن از سوی آمریکا که به گفته مقامات ترکیه کودتای ۲۰۱۶ را طراحی کرده بود، ذهنش مخدوش شده است.

جنگ لفظی میان این دو متحد ناتو بیشتر از یک دعوای شخصی میان رجب طیب اردوغان و دونالد ترامپ، روسای جمهور ترکیه و آمریکا بوده که با اظهارات غیرقابل انعطافشان احتمال هر گونه حل بحران را منتفی کرده‌اند. دو کشور در حال حاضر درباره حمایت آمریکا از شبه نظامیان کرد در سوریه و هم چنین برنامه ترکیه برای خرید سامانه اس ۴۰۰ روسیه اختلاف نظر دارند.

در حالی که همه امیدوار به دستیابی به یک راه حل سریع برای حل بحران میان دو کشور بودند، دادگاه ترکیه روز جمعه دادخواست آزادی این کشیش بازداشتی را برای سومین بار رد کرد.

پس از آن در یک جنگ لفظی، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد واشنگتن تحریم‌های بیشتری را در صورت عدم آزادی این کشیش بازداشتی اعمال خواهد کرد، وزیر تجارت ترکیه نیز در واکنش به این اظهارات اعلام کرد دولت وی به هرگونه تهدید تجاری از سوی آمریکا پاسخ می‌دهد.

آمریکا دو وزیر دولت ترکیه را تحریم کرده و تعرفه‌ها علیه واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه را دو برابر کرده است.

ترکیه نیز در پاسخ، تعرفه‌های برخی از واردات آمریکا را افزایش داده و محصولات الکترونیکی آمریکا را بایکوت کرده است.

در حال حاضر ترکیه به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارزش لیر خود است زیرا با تشدید این بحران ارزش لیر به پایین‌ترین حد خود رسیده که این مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که شرکت‌ها ممکن است قادر به پرداخت بدهی‌های بالای خارجی خود نباشند و همین مساله باعث ورشکستگی‌های بزرگ در این کشور شود.

کارشناسان مالی اعلام کردند ترکیه باید نرخ بهره بانکی را افزایش دهد تا جلوی افزایش تورم را بگیرد اما اردوغان مخالف آن است زیرا ممکن است رشد اقتصادی دچار نوسان شود.

در این میان رهبر حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرده اردوغان از این بن‌بست درباره وضعیت کشیش بازداشتی به عنوان یک بهانه برای مقصر نشان دادن آمریکا برای مشکلات اقتصادی و انحراف افکار عمومی از سوءمدیریت خود استفاده می‌کند.

کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه روز پنجشنبه در آنکارا اعلام کرد: آیا فکر می‌کنید با آزادی برانسون لیر ترکیه بار دیگر ارزشش افزایش می‌یابد و بدهی‌های ترکیه کاهش پیدا می‌کند؟

حامیان برانسون، کشیشی که یک کلیسای کوچک در شهر ساحلی ازمیر را اداره می‌کرد، گفته‌اند که اتهامات وارده مبنی بر ارتباط وی با شورشیان کرد و همچنین فتح‌الله گولن غیرواقعی و نامعقول است.

در گذشته اردوغان پیشنهاد تبادل برانسون را در قبال گولن -کسی که مقامات آمریکایی اعلام کردند ترکیه باید شواهد قانع کننده‌ای را برای هرگونه استردادش ارائه کند- داده بود.

کمیته امور پژوهشگران و دانشمندان، پرونده برانسون را با پرونده سرکان جالج، پژوهشگر ناسا که در همین زمان مشابه به اتهام مشارکت در کودتا بازداشت شده و اکنون به بیش از هفت سال زندان محکوم شده است، مقایسه می‌کنند.

این کمیته در ششم ماه اوت در نامه‌ای از مایک پامپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا خواستند که خواستار آزادی این دانشمند ۳۶ ساله شوند.

مقامات آمریکایی نسبت به بازداشت چندین نفر از کارکنان ترکیه‌ای‌الاصل نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در ترکیه از جمله متین توبوز، حمزه اولوجای و مته جانتورک نیز اعلام موضع کرده‌اند.

در مقابل ترکیه نیز از روند قضایی محمد هاکان آتیلا،‌ معاون پیشین هالک بانک ترکیه که محکوم به کمک به ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا شده، انتقاد کرده است.

آنکارا اعلام کرده که پرونده آتیلا که به ۳۲ ماه زندان محکوم شده است یک پرونده سیاسی است.

این در حالی است که اگر کشیش بازداشتی آمریکایی گناهکار شناخته شود، به ۳۵ سال زندان محکوم می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین