آیا حزب‌الله قوی‌تر از ارتش اسرائیل است؟

گروه جهان الف،   3970527078 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دلایل و مصادیق محکم و آشکاری صرف نظر از تعصبات احساسی وجود دارد که مؤید معادله‌ای است که دبیر کل حزب الله اخیرا درباره برتری قدرت مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی مطرح کرد.

آیا حزب‌الله قوی‌تر از ارتش اسرائیل است؟

به گزارش فارس، پایگاه خبری «العهد» لبنان در یادداشتی به قلم «شارل ابی نادر»، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان با عنوان «چرا مقاومت قوی‌تر از اسرائیل است»، به تشریح دلایلی پرداخت که اعتبار و درستی سخنان جدید دبیر کل حزب الله مبنی بر قوی‌تر بودن مقاومت از ارتش اسرائیل را ثابت می‌کند.

در این یادداشت آمده است: آخرین سخنرانی دبیر کل حزب الله در دوازدهمین سالگرد پیروزی لبنان بر اسرائیل در ژوئیه 2006، مثل بیشتر سخنرانی‌های مناسبتی یا دوره‌ای وی جامع و دربرگیرنده دغدغه‌های افکار عمومی داخل، منطقه‌ و جهان بود.

به گفته نویسنده وجه تمایز سخنرانی تازه سید حسن نصرالله  پاسخ وی به یکی از افسران دشمن بود که حزب الله را دومین قدرت بزرگ منطقه پس از «ارتش اسرائیل» برشمرد، و دبیر کل حزب الله برای اولین بار با طرح معادله مقایسه قدرت حزب الله با قدرت دشمن اسرائیلی تاکید کرد که حزب الله امروز قوی‌تر از دشمن اسرائیلی است، و این را به طوری ساده و واضح بیان کرد.

العهد آورده است، طبعا بسیاری، معادله دبیر کل حزب الله را تایید می‌کنند و می توان آنها را در چند بخش جای داد:

نخست، طرفداران حزب الله و دبیر کل آن هستند که از سر عشق، تعهد و ایمانی که به حزب الله دارند به سخنان رهبرانش معتقد هستند، بدون اینکه به دنبال جستجوی دلیل یا توجیهی برای ثابت کردن اعتقاد خود باشند و این نتیجه اعتماد بی چون و چرای آنها به حزب الله است.

دوم، گروهی که او نیز به معادله دبیر کل حزب الله ایمان اذعان دارد اما پس از بررسی بسیار، دقت ، مقایسه و استدلال منطقی و علمی به این نتیجه رسیده است.

سوم گروهی که بر این معادله صحه نمی‌گذارد و سیاستش هم کاملا با سیاست حزب الله متفاوت است، اما یک عقیده و منطق علمی در اختیار دارد که می تواند بر مبنای آن استنتاج کند، حزب الله قوی است و قوی‌تر از اسرائیل است، این گروه چه بسا امیدوار است که معادله مذکور به مرور زمان عوض شود آن هم با جنگی که دشمن به راه اندازد و در آن بر حزب الله پیروز شود تا به تضعیف این جنبش منجر شود اما تا آن زمان اذعان دارد که حزب الله قوی‌تر از اسرائیل است و این موضع را بدون هیچ پنهان کاری آشکارا اعلام می‌کند.

همچنین کسانی هستند که موافق معادله دبیر کل حزب الله نیستند و به آن هم اذعان ندارند آنها را می‌توان در بیش از یک گروه جای داد.

گروهی که کاملا مخالف حزب الله هستند، آنها از سر کینه‌ کور به این معادله اعتقادی ندارند نه اینکه بر اساس یک منطق علمی و صرف نظر از درستی یا نادرستی دیدگاه و گرایش سیاسی آنها آماده هیچ بحث و بررسی این موضوع نیستند و به خود فرصتی برای تحقیق منطقی درباره آن نمی‌دهند گروهی که ضرورتی برای بحث و گفت‌وگو با آنها نیست.

 گروه دیگر که به این معادله متقاعد نشدند و آنها از طرفداران یا مخالفان حزب الله هستند، اما وجه مشترک آنها در نیازشان به تحقیق و اثبات این معادله است، آنها معتقدند که از داده‌های موجود این گونه استنتاج نمی شود که حزب الله قوی‌تر از اسرائیل است، آنها اطلاعات کاملی از توانمندی بزرگ دشمن و ظرفیت های مالی، علمی و نظامی آن در اختیار دارند که در واقع امر اصلا قابل مقایسه با قدرت ناچیز حزب الله ( به اعتقاد آنها) نیست.

این گروه معتقدند  معادله مطرح از سوی دبیر کل حزب الله تنها برای بالا بردن روحیه طرفداران  و اعضای حزب و جامعه حزب الله بوده است و هم اینکه جنگ روانی در مقابله با دشمن را تقویت کند.

این گروه آخر که حامی حزب الله هستند یا نیستند به معادله دبیر کل حزب الله اذعان ندارند، آنها نیاز به داده‌هایی دارند که این معادله را ثابت کند که از نظر آنها این داده‌ها وجود ندارد.

نویسنده تاکید کرد: مقایسه قدرت دو طرف با یکدیگر نمی‌تواند صرفا بر اساس سبک و سنگین کردن حجم فاکتورهای قدرت هر کدام از آنها باشد، بدون اینکه دستاوردهای هر کدام در تقابل با دیگری بررسی شود.

وی افزود: به معنای دیگر اگر قدرت منجر به تحقق هدفی نشود که برای آن خلق شده و به خاطر آن به کار گرفته می‌شود، هیچ فایده‌ای ندارد و از معادله مقایسه بیرون می‌رود قدرتی که نتواند به یک پیروزی، هدف و نتیجه‌ای منجر شود، کامل نیست.

العهد در ادامه از همین خاستگاه به مقایسه قدرت حزب الله و قدرت دشمن اسرائیلی پرداخت و  رویدادهای  تاریخی، میدانی و راهبردی را که مصادیق اثبات این معادله است، بازخوانی کرد.

به نوشته این وبگاه خبری، هنگامی که در سال 2000 حزب الله مناطق اشغالی در جنوب و همچنین در منطقه البقاع الغربی از جنگ دشمن اسرائیلی درآورد، ثابت کرد که قوی‌تر از اسرائیلی است که زیر ضربات رزمندگان آن شکست خورد به رغم اینکه حزب الله در آن زمان از ظرفیت و قدرت برتر برخوردار بود، یعنی فاکتورهای اصولی قدرت را در اختیار دارد و نتیجه گرفته می‌شود حزب الله با آزادی مناطق اشغالی ثابت کرد که قوی‌تر ازاشغالگرانی است که در این میدان شکست خوردند.

العهد دومین مصداق برتری قدرت حزب الله را در پیروزی این حزب بر دشمن صهیونیستی در جنگ تابستان سال 2006 عنوان کرد و افزود: حزب الله اول اینکه نگذاشت هدف دشمن در سرکوب توانمندی، ظرفیت‌ها و قدرت نفوذ آن از بین برود و دوم اینکه خسارات سنگینی به نیروهای دشمن در میدان نبرد یا در جبهه داخلی اسرائیل وارد کرد، آن هم به رغم توانمندی بزرگی که رژیم اشغالگر در اختیار داشته و آن را به عرصه نبرد آورده بود.

به عقیده نویسنده سومین دستاورد حزب الله در جنگ 33 روزه، سیلی روانی سنگینی بود که بر صورت دشمن به لحاظ نظامی، سیاسی و دیپلماتیک وارد کرد و برای او عقده شکست و ذلالتی درست کرد که هنوز هم به رغم تغییرهای وسیعی که در عقیده و راهبرد خود ایجاد کرده نتوانسته از آن خلاصی یابد و این گونه حزب الله ثابت کرد که از دشمن قوی‌تر است.

 این وبگاه خبری آورده است: امروز حزب الله قدرت نظامی و دیپلماتیک خود را در منطقه هم به نمایش گذاشته است، در سوریه اراده حزب الله پیروز شده و اراده دشمن به زانو درآمد تا  ثابت کند که محور مقاومت در یمن در عراق و در نزاع منطقه‌ای علیه ایران و حزب الله قوی‌تر است.

العهد ادامه داد: حزب الله قوی‌تر است چون به رغم اینکه این حزب در انتخاب گزینه‌های دشوارتر و خطیرتر ریسک کرده بود اما این گزینه‌ها پیروز شد و گزینه‌های اردوی دشمن اسرائیلی در تحقق اهداف خود ناکام ماند، از همین رو حزب الله و اردوی او قوی‌تر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۹۵۵۳۱۱:۵۳:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
چه دلایل باحالی؟؟؟؟
ناشناس۵۰۰۱۸۶۱۶:۵۳:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
دلیل از این ساده تر که اگر اسرائیل میتونست همون بلایی رو که سر فلسطین و غزه میاره ، سر لبنان و حزب الله هم بیاره ، یک لحظه هم تردید نمیکرد ؟
ناشناس۵۰۰۷۹۴۲۳:۵۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۷
من به این دلایل کاری ندارم ولی میدونم اسرائیلی که هر وقت دلش بخواد به هرجایی موشک میزنه, الان 12 ساله جرات نکرده یه تیر سمت لبنان شلیک کنه. این هم مهم نیست که کدوم قویتره به نظرم مهم اینه که کدوم بیشتر از طرفش میترسه.
احساسی۴۹۹۶۳۸۱۲:۲۹:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۷
نه حزب ا... کاملا میتونه ارتش اسراییل رو نابود کنه و نه برعکسش
ناشناس۵۰۰۲۱۵۱۷:۰۹:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۷
پس با این استدلال کوموله هم از ارتش ایران می تونه قویتر باشه!
ناشناس۴۹۹۷۵۵۱۳:۰۹:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
بحث برتری ارگانهای چریکی در نبرد ناهمتراز و بهره گیری از موانع طبیعی و اقدامات ایذائی است یک ارتش کلاسیک را فقط میتوان با یک ارتش کلاسیک دیگر مقایسه کرد نه نیروهای مبارز
ناشناس۴۹۹۸۰۴۱۳:۳۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اسراییل را با بزرگتر حزب الله نمیشه مقایسه کرد
ناشناس۵۰۰۱۶۷۱۶:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اگر اسرائیل میتونست با اونها مبارزه کنه و راحت شکستشون بده حتما این کار رو میکرد و منتظر نظر جنابعالی هم نمی موند . همونجور که هروقت عربها سر و صدا کردن ، از مصر گرفته تا عربستان ، زده توی دهنشون . اما وقتی جرات حمله کردن نداره و فقط از دور پارس میکنه معناش اینه که ارتش قدرتمند شما ، ضعیفتر از اونیه که بهش دل بستی .
ناشناس۵۰۰۲۲۹۱۷:۲۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اگر منظورت ایرانه که همه دارن میبینن چجوری اسرائیل از ترسش داره گریه و زاری میکنه و از همه عالم کمک میخواد ! چجور قدرت غیر قابل مقایسه ایه که به امریکا و اروپا و عربها و آسیایی ها و ... احتیاج داره تا برای ایران شاخ و شونه بکشه ؟
ناشناس۵۰۰۳۰۷۱۸:۱۱:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
نیازی به مقایسه نیست. این وعده خداوند است. فان حزب الله هم الغالبون.
ناشناس۴۹۹۹۷۷۱۵:۰۱:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
حزب ا... همیشه پیروز است بر خدا توکل دارند..............
پیمان۵۰۰۳۵۴۱۸:۳۹:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۷
اسرائیل بمب اتم داره یعنی سلاحی که هر کشوری رو شکست ناپذیر میکنه (البته به شرطی که طرف مقابلش بمب اتم نداشته باشه)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین