جزئیات نامه‌نگاری فولادی‌ها با وزیر اقتصاد

گروه اقتصادی الف،   3970527047 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شرکت‌های فولادی در اعتراض به ادامه سیاست ارزان فروشی محصولات فولادی و معدنی در بازار رسمی کالا، در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی، خواستار پاسخگویی نسبت به سودرسانی به دلالان شدند.

جزئیات نامه‌نگاری فولادی‌ها با وزیر اقتصاد
 

به گزارش مهر، با ادامه سیاست ارزان فروشی محصولات فولادی و معدنی در بازار رسمی کالا ، سهامداران این شرکت ها در دومین نامه سرگشاده خود این بار مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد و رئیس شورای عالی بورس را خطاب قرار داده اند. آنها در نامه خود به وزیر اقتصاد، از عدم واکنش و بی‌اعتنایی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی به درخواست رسیدگی به ماجرای قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی در بازار رسمی کالا انتقاد کرده‌اند.

در متن این نامه آمده است: اوایل مردادماه در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور که رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم هست اعلام کردیم که در بازار کالا در حق سهامدار و تولید کننده محصولات فولادی اجحاف می شود و آسیب های قیمتگذاری دستوری فولاد را متذکر شدیم و از او استمداد کردیم تا رسیدگی کند اما تا به این لحظه این مقام مسئول واکنش درخور توجهی به این موضوع نداشته است.حال درخواست خود را با شما مطرح می کنیم چرا که شما رئیس شورای عالی بورس هستید و شورای بورس طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (۱ آذر ۱۳۸۴)، در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف سامان‌دهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون با ترکیب، وظایف و اختیارات مقرر در آن قانون تشکیل شده است.

در این نامه به بسته ارزی جدید دولت اشاره شده و آمده است : دو هفته پیش دولت جمهوری اسلامی با ارائه بسته جدید ارزی توسط بانک مرکزی رسما تورم دلار و سایر ارزها را پذیرفت و به صادرکنندگان اجازه داد ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ واقعی که در بازار ثانویه ارز کشف می شود تبدیل به ریال کنند و در دو هفته گذشته دلار آمریکا با نرخ میانگین حدود ۹۰۰۰ تومان در این بازار بین واردکننده و صادرکننده معامله شده است.حال سوال اینجاست وقتی تورم دلار به طور واضح توسط دولت پذیرفته می شود و صادرکننده تنها در این نرخ ها حاضر شده دلار خود را به ریال تبدیل کند چطور دولت به خود این اجازه را می دهد که صنعت فولاد را مجبور کند محصول خود را بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی در بازار داخلی عرضه کند!؟

در واقع تورم واقعیتی انکار ناپذیر است که در ۷ ماه گذشته اقتصاد کشور با آن مواجه شده و همگام با افزایش نرخ ارز نهاده های تولید هم افزایش پیدا کرده ، دستمزد نیروی انسانی رشد کرده ، نرخ های حمل و نقل تغییر کرده و عملا تولید کننده در فضای تورمی در حال ادامه تولید است و الزام او به فروش محصول بدون لحاظ کردن اثرات ناشی از تورم جفای در حق تولید کننده و سهامداری است که در این شرکت ها سرمایه گذاری کرده است.

سهامداران شرکت های فولادی در نامه خود به کرباسیان یک پرسش بنیادی مطرح کرده اند و این که مگر بالاترین مقام تصمیم گیرنده بورس های کالایی شورای بورس نیست ، پس چرا به وزارت صنعت ، معدن و تجارت اجازه چنین دخالت بزرگی داده شده و وزیر صمت و معاون او چندین بخشنامه در رابطه با قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا صادر کرده اند!؟

سرمایه گذاران خرد شرکت های فولادی ادامه داده اند : متاسفانه وزارت صمت مسئولیت مستقیمی در بازار سرمایه ندارد ، لکن از ابتدای مردادماه با قیمت‌گذاری دستوری محصولات فولادی طبق بررسی های دقیق حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان رانت برای دلالان از محل الزام فولادی ها به ارزان فروشی محصولات در بازار رسمی کالا ایجاد کرده است و از طرفی دیگر ناامیدی تولید کننده را از تداوم تولید و رویگردانی سرمایه گذاران بازار سهام را از ماندگاری در بورس موجب شده است، آیا شما به عنوان نماینده دولت در بازار سرمایه اطلاع دارید که قیمت میلگرد ، شمش و تیرآهن در بازار آزاد چقدر است و در بازار رسمی کالا چقدر!؟

سهامداران صنعت فولاد در نامه خود به اظهارات حمایتی مسعود کرباسیان از بازار سرمایه اشاره کرده و نوشته اند : آقای کرباسیان! صحبت های پنجشنبه ۲۴ خرداد ماه سال جاری خود را به یاد دارید؟ ما یک بار دیگر اظهارات خودتان را برایتان یادآوری می کنیم : «تحولات هفته‌های گذشته سبب شده تا مردم به دنبال کالاهای جایگزین برای دارایی‌هایشان باشند. نتیجه این که سرمایه‌ها به سمت بازار سکه، خودرو و مسکن رفته و درنتیجه رشد قیمت‌ها در پس افزایش تقاضا رخ داده است. بنابراین فضای حاکم براین بازارها تحت تأثیر این جو برهم‌خورده است. اما راهکار مواجهه با مشکل، ‌توجه به واقعیت‌های اقتصاد کلان کشور است و بر همین اساس هم دولت در تلاش است که با مهار روند رشد نقدینگی، سرمایه‌ها را به سمت بازارهای مولد هدایت کند که نمونه آن رشد شاخص بازار سرمایه طی دو روز اخیر است.(پنج شنبه ۲۴ خرداد)

البته این فقط شما نبودید که مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردید. بعد از شما از رئیس جمهور محترم گرفته تا معاون اول رئیس جمهور و سایر دولتمردان هر یک درباره بورس و اهمیت بورس سخنرانی یا مصاحبه کردند ، کار به جایی رسید که در جلسه سران قوا هم به شکل بی سابقه ای درباره بورس و اهمیت آن صحبت شد ؛ روز سه شنبه ۲۹ خرداد بود که نوبخت سخنگوی وقت دولت‌ اعلام کرد : «امروز در نشست سران قوا چگونگی حمایت از بازار سرمایه و بورس مورد بحث قرار گرفت؛ اعلام شد که هفته گذشته اتفاق خوبی افتاد و به جای این که نقدینگی موجود به سمت ارز یا طلا متمرکز شود و تقاضای غیر واقعی بر روی این دو کالا ایجاد کند، نقدینگی معطوف به بازار سرمایه شد.» اما این پایان کار نبود و در یکی از جلسات سران قوا مالیات فروش سهام را از نیم درصد به یک دهم درصد رساندند و افزایش سرمایه ناشی از سود انباشته شرکت ها را هم معافیت از مالیات اعلام کردند.

در ادامه این نامه سرگشاده آمده است: آقای کرباسیان!واقعا این همه دعوت از مردم برای حضور در بورس برای ضرر رساندن به آن ها بود؟آیا از وضعیت بازار سهام بعد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد اطلاع دارید؟ آیا می دانید دلیل رشد بازار سهام در ماه های خرداد و تیر افزایش نرخ سهام شرکت های فولادی و معدنی بود و بعد از قیمت گذاری دستوری فولاد بازار سهام روزهای خوبی را تجربه نکرده است چون عملا تورم موجود در کشور به این شرکت ها منتقل نشده و آن ها در سایه مداخلات دولتی از تورم عملا عقب مانده اند و مجبور هستند محصولات را با نرخی بسیار ارزان در اختیار دلالان بگذارند؟ آیا خبر دارید این روزها در بازار رسمی کالا برای خرید فولاد ، دلالان صف می کشند تا میلگرد ۲۳۰۰ تومانی را قراضه کنند و با قیمت ۳۴۰۰ تومانی بفروشند؟؟ راستی این پرسش مهم یادمان رفت، مگر شرکت های فولادی را دولت واگذار نکرده است؟ پس چطور به خود اجازه می دهد که در فضای کسب و کار بخش خصوصی دخالت کند؟ این حاتم بخشی دولت به دلالان از جیب تولید کننده و سهامدار خرد هیچ توجیهی ندارد!

در پایان این نامه آمده است: شما به عنوان وزیر اقتصاد و رئیس شورای بورس مسئول مستقیم رسیدگی به این ماجرا هستید. چرا از حقوق سهامداران دفاع نمی کنید ؟ چه کسی پاسخگوی سودرسانی به دلالان از جیب سهامدار و تولید کننده است؟

دیدگاه کاربران

سید حامد۴۹۹۳۹۱۱۰:۲۲:۵۷ ۱۳۹۷/۵/۲۷
شرکت های فولادی از یک طرف با تامین سنگ آهن و گاز طبیعی به قیمت مفت و از طرف دیگر با عرضه محدود محصولات به بازار ازیک طرف بحران قیمت در مصالح فولادی ایجاد کرده اند و ازطرف دیگر سود سرشاری بدست آورده اند
مهرداد۴۹۹۵۵۵۱۱:۵۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۷
منابع معدنی ارزان و برق ارزان و آب تقریبا رایگان را که متعلق به عموم مردم ایران است میخواهند با چندین برابر ارزش برداشته شده از حق ملت دوباره به مردم غالب کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین