بازگشت دلالان ارز به معاملات شبانه

گروه اقتصادی الف،   3970526070 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

با ابلاغ دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز از سوی بانک مرکزی، دلالان به معاملات شبانه روی آورده و در حال انجام فعالیت های سفته بازی هستند.

 بازگشت دلالان ارز به معاملات شبانه

به گزارش الف به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، ارزاز جمله بازارهایی بود که از سال گذشته تاکنون سر و صداهای زیادی در اقتصاد و سایر بخش های مرتبط در کشور ایجاد کرده، نوسان های لحظه ای، هجوم مردم عادی برای خرید و فروش و حضور پُررنگ و همیشگی دلالان در این بازار از جمله موضوعاتی بود که بازار ارز طی یک سال گذشته به خود دید.

بانک مرکزی و دولت نیز در سوی دیگر ماجرا بیکار ننشسته و هرگونه اقدامی که موجب آرامش و ثبات بازار و همچنین کوتاه شدن دست دلالان بود انجام دادند. به گونه ای که در اوایل امسال شاهد اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار و ممنوعیت فعالیت صرافان بودیم.

اما اخیرا با ارائه بسته ارزی و راه اندازی رسمی بازار ثانویه، بازار ارز و بازیگران این بازار نیز نسبت به این تغییرات واکنش نشان داده و موجب شد تا نرخ ارز از نوسان و هیجان های کاذب دور شود. بانک مرکزی نیز اواسط مردادماه دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز به شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. در چند روز اخیر و بعد از باز شدن صرافی‌ها و شروع به کار بازار ثانویه، بازار ارز با ثبات بیشتری نسبت به گذشته به کار خود ادامه می دهد.

سفته بازان و دلالان که طی این چند ماه با ایجاد نوسان های شدید سودهای کلانی به سبب عدم شفافیت و قاچاق بودن ارز به جیب زده بودند در روزهای اخیر فضا را برای ایجاد نوسان شدید در قیمت سکه و ارز در طول روز بسته یافتند و نتوانستند در معاملات فیزیکی به بازار التهاب وارد کنند؛ از اینرو به روش قدیمی معاملات شبانه رو آورده اند و بعد از بسته شدن بازارها با معاملات کاغذی سعی در ایجاد التهاب و صعودی کردن بازارها دارند تا بتوانند همچون گذشته از آب گل آلود ماهی بگیرند.

مزیت معاملات شبانه در این است که بازیگران آن محدود هستند و عمق بازار کم و دیگر خبری از عرضه و تقاضا توسط مردم و یا بانک ها در آن وجود ندارد و هر فردی نمی تواند به راحتی به مافیای آن وارد شود به همین جهت به راحتی سفته بازان در این معاملات می توانند با قیمت ها بازی کرده و جهت را به سمت دلخواهشان تغییر دهند.

گفتنی است این مشکل معاملات کاغذی شبانه و جوسازی های شبانه در گروه ها و کانال های وابسته به سفته بازان که باند های مافیایی تعدادی از آنها در خارج از کشور هدایت می شوند از گذشته و سالیان قبل نیز وجود داشته اما تاکنون کنترلی بر فعالیت این قبیل معاملات و شبکه ها نشده است، در عین حال باید منتظر اقدامات مقابله ای بانک مرکزی و قوه قضاییه در این رابطه باشیم

دیدگاه کاربران

رضا۴۹۸۵۳۴۱۵:۳۱:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۶
تا زمانی که دولت به خلق پول ادامه دهد هبچ امیدی به کنترل نرخ ارر وجود ندارد شما نمی توانی رفاهی را که وجود ندارد با چاپ پول ایجاد کنی و بین مردم توزیع کنی لازمه بهبود فضای اقتصادی کشور یک بسته چندگانه شامل حذف ۸۰ درصد یارانه ها بلاخص یارانه سوخت،متوقف کردن افزایش عمومی دستمزدها و منوط کردن ان به سوداوری و در قالب کسری از سود بودن البته اگر سودی وجود داشته باشد،افزایش ۱۰ ساله سن بازنشتکی و ملی کردن موقت تمام بانک ها و کاهش سود سپرده ها به ۲ درصد در کنار فریز کردن سه ساله سپرده های بالای ۲ میلیارد تومان می باشد هیچ راه دیگری هم وجود ندارد.با این کار نرخ رشد نقدینگی و تورم به صفر نردیک می شود و اوضاع سامان می گیرد.
ناشناس۴۹۸۶۹۹۱۸:۲۵:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۶
دوست عزیز شما فکر می کنید دولت پول خلق می کند ؟ حجم پول و اسکناس فیزیکی موجود در کشور ۳ درصد میزان نقدینگی است . نقدینگی را بانک های تجاری با دادن وام ها و پس ندادن ان ایجاد می کنند . اگر شخص الف یک میلیون به شخص ب قرض دهد یعنی قدرت خرید از الف به ب منتقل شده ولی اگر همان شخص از بانک وام بگیرد عددی خلق شده که دیگرانی که در ان بانک سپرده دارند بدون هیچ کم و کاستی می توانند از سپرده خود برداشت کنند . حال اگر شخص وام گیرنده اصل و فرع وام خود را ندهد این یعنی خلق پول و نقدینگی .
ناشناس۴۹۸۹۰۴۲۲:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۶
ارز كشور بصورت حواله هاي قاچاق از طريق دبي و كويت و تركيه و مالزي و چين بصورت حواله براي مهاجران به كانادا و استراليا و تركيه و ساير نقاط براي خريد املاك خارج ميشود ، يك مشت دلال خياباني هم اسكناس ميخرند و ميفروشند ، داستان چيز ديگري است ، مشكل ارز را در دبي و كويت و عمان و تركيه بايد پيدا نمود
ناشناس۴۹۸۹۵۲۲۳:۰۶:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۶
اگه سود رو به صفر برسونن بانك ها درجا برشكست مي شن
ناشناس۴۹۹۰۳۷۰۰:۳۸:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۷
تا نود در صد شعب بانکها تعطیل نشوند و تمام مدیران بانکی در بیست سال اخیر ممنوع الخروج و مدارک بانکها بازرسی نشود اوضاع به سامان نخواهد شد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین