در رونمایی آلبوم همایون شجریان چه گذشت؟

گروه فرهنگی الف،   3970525077

مراسم رونمایی از آلبوم «ایران من» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان شامگاه چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در رونمایی آلبوم همایون شجریان چه گذشت؟

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین ماهوزی مدرس دانشگاه در ابتدای برنامه رونمایی از آلبوم «ایران من» در تالار وحدت با قرائت متنی ادبی درباره این آلبوم موسیقایی گفت: برای من باعث افتخار است که طی مجلسی می توانم درباره آلبوم «ایران من» صحبت کنم. به هر حال آغاز پروژه «سی» تولد نوای ادب و عرفان این سرزمین بود. عوامل پروژه  وارد سفری نو در حوزه حماسه شده بودند. یکی از مشکلات آنها در این پروژه پیدا کردن داستانی از شاهنامه بود به همین جهت داستان زال و رودابه را انتخاب کردند که درکی بصری از عشق و مهر بود.

در این فضا رستم در آغوش مهری آنچنانی رشد و پیدا می کند. او از خردسالی نگهبان آریایی ها می شود. او خیلی کوچک است که باور دارد باید از ایران پاسداری کند. او برای حفظ میهن هفت خوان را طی می کند و در نهایت در مرکز شاهنامه با عشق عحیبی به مهر میهن مواجه می شود. اما او مهر به میهن را به فرزندش ترجیح می دهد. این سخت ترین آزمون رستم است که از آشنایی عمیقی که با فرزندش دارد بیگانه می شود. اینجاست که رستم بعد از اینکه میهن را حفظ می کند مهر فرزندش را نیز درک می کند.

کارهای ما درهای جدیدی را برای موسیقی باز کرد

سهراب پورناظری آهنگساز آلبوم «ایران من» پس از صحبت های ماهوزی روی صحنه آمد و ضمن قدردانی از دست اندرکاران پروژه توضیح داد: خیلی خوشحالم که سرانجام من از شرمندگی شما درآمدم و بالاخره این آلبوم منتشر شد این آلبوم سنکین ترین پروژه ای بود که از من و گروه انرژِی گرفت به همین خاطر وسواس زیادی برای انتشار داشتم که باعث شد کمی دیر به شما برسد. این اثر در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده  و زمانی بیش از ۲۰۰ ساعت صرف تولید آن شده که امیدوارم شما آن را دوست داشته باشید.

وی ادامه داد: ما سالهاست با تمام سختی هایی که شما بهتر از من می دانید مشغول کار در حوزه موسیقی هستیم و شما مطمئن باشید در این دوارن تمام انگیزه من ایران بوده و در این راه یاری همایون شجریان یک پشتوانه بزرگ برای من بوده که باعث شد این آثار به ثمر بنشیند.

همکاری ما با تولید آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» آغاز شذ و در این مدت تلاش کردیم تا طیف وسیعی از علاقه مندان موسیقی ایرانی را با گنجیه موسیقی ایرانی ارتباط دهیم. ما سالها موسیقی مقامی را اجرا کرده بودیم و می توان گفت اتوبان چهاربانده ما همین بود. ما مطمئن بودیم که بعد از «آرایش غلیظ»با هجمه هایی زیادی برخورد خواهیم کرد.

اما بسیار خوشحالیم که مخاطبان ما حتی کودکان کارهای ما را بر اساس اشعار بزرگان ادبیات ما زمزمه می کردند. این برای ما دستاورد بزرگی است که همواره به سرزمین ایران فکر می کردیم. ما پس از این برنامه های کنسرت نمایش سی را برگزار کردیم که تجربه بسیار ارزشمندی برای ما بود. واقعا هر روز که ما به اجرای پروژه نزدیک می شدیم استرس کار برای ما زیادتر می شد اما اتفاقی افتاد راهی را برای موسیقی ایران باز کرد.

این آلبوم هیچ انتفاعی برای ما ندارد

این نوازنده بیان کرد: ما دیدیم که مدل هایی از این تجربه باعث گشوده شدن دریچه ای از موسیقی ایرانی برای مردم باز شد. خیر دیگری که این پروژه برای ما داشت این بود که مخاطبان عزیز اجرای موسیقی در مراکز باستانی فضای جدیدی را تجربه کنند.

شما دیده اید که بسیاری از اجراهای موسیقی در جهان در مراکز باستانی اجرا می شد و این باعث خوشحالی بود که این در باز شد و باعث شد که ۱۲۰ هزارمخاطب از برنامه ما در یک مکان تاریخی دیدن کنند. امیدوارم این روزگاری که در آن قرار گرفتیم خوش رنگ تر شود و دل شما مخاطبان را زیباتر کند.

این پروژه قطعا به دلیل عدم رعایت کپی رایت هیچ انتفاعی برای ما ندارد اما امیدواریم با شکل جدیدی که این سی دی به شما عرضه می شود بفهمیم که تیراژ واقعی اثر چقدر است. من در اینجا از برادرم تهمورس تشکر می کنم که در این چند ساله واقعا ما را حمایت کرد.

پورناظری گفت: بیست سال پیش با گروه شمس در کنار همایون شجریان روی صحنه تالار وحدت آمدم. من در این مدت خوشحالم که در کنار دوستی با همایون شجریان موهبت حضور در محضر استاد محمدرضا شجریان را داشتم. هنرمندی که امیدوارنم هرچه زودتر شاهد حضورش در کنارمان باشیم. زیرا حضورشان در این روزها کنار ما واقعا کارساز است. به هر صورت من در این مدت از پدرم، محمدرضا شجریان، برادرم و همایون شجریان آموختم. او در این راه دردسرساز پرکتک کنارم بود و امیدوارم او سال های سال بتواند برای موسیقی این کشور پرچم داری کند.

قدردانی همایون شجریان از استاد کریم خانی

همایون شجریان نیز بعد از صحبت های پورناظری درباره آلبوم «ایران من» اظهار کرد: چند روز قبل که مستر سی دی برای تولید نهایی شد، سهراب به من زنگ زد که بخشی از قطعه هست که باید دوباره بخوانم اما من گفتم که دیگر وسواس را کنار بگذار که اگر این را هم انجام بدهی قطعا چند ماه دیگر این آلبوم منتشر می شود.

اگر بخواهم درباره آلبوم «ایران من »صحبت کتم باید بگویم یک مطلب کلی وجود دارد. ما در این آلبوم از نوازندگان ترکیه ای و ارمنسناتی استفاده کردیم که برای من جالب توجه بود. این آلبوم ترکیبی از کنسرت سی و کنسرت ایران من است. ما در کنسرت سی آوازی داشتیم که آن را از استاد کریم خانی استفاده کردم. من واقعا مبهوت صدای این هنرمند بودم. من تلاش کردم با استفاده از هنرمندی ایشان این کار را بخوانم.

وی با ذکر خاطره ای از محمد اصفهانی پیرامون حضور استاد کریم خانی در دفتر شرکت دل آواز با حضور محمد رضا شجریان گفت: سالها قبل استاد کریم خانی ملاقاتی با پدرم در دفتر قدیمی شرکت دل آواز داشتند. پدرم این هنرمند را نمی شناخت اما می گفت پسرم وقتی این هنرمند در شرکت می خواند پنجره های دفتر می لرزید.

به هر حال این را گفتم که نکته ای از پدر را یاد کنم که می گفت اوج خوانی یک هنرمند باید به نحوی باشد دل مخاطب را به دست آورد بنابراین من این قطعه را به استاد کریم خانی تقدیم می کنم. ما در آلبوم قطعه «خوب شد» را هم داریم که بسیار قطعه خوب و پرمخاطبی شد و دقیقا برعکس قطعه ای که به آن اشاره کردم ، شد. این قطعه یکی از ویژگی های آلبوم ایران من است .

در کنار این قطعات آثاری هستند که سهراب آنها را براساس آثار استاد مشکاتیان و نوع آوازم پدرم ساخته است. در مورد قطعه «ایران من» هم باید بگویم که سه بخش خوانندگی در آن وجود دارد که خواننده باید در کنار تصنیف خوانی باید د عین حال ظرافت های احساسی را رعایت کنیم و بعد می رسیم به قطعه مرغ سحر که دوست داشتم به شیوه پدرم بخوانم .

وزارت ارشاد و شهرداری پیگیر کنسرت خیابانی هستند

شجریان در بخش دیگری از صحبت های خود به ماجرای کنسرت خیابانی خود در تهران اشاره کرد و گفت: ما به همراه آقای ترابی به شدت پیگیری ماجرا هستیم. شهرداری هم پیگیر ماجرا هست و چناچه مشکل دیگری که من تخصص آن را ندارم وجود نداشته باشد من تمام و کمال درخدمتم.

آلبوم «ایران من» به شکلی ویژه از سامانه «پیش فروش» ارائه می شود و متقاضیان بعد از ثبت نام در این سامانه می توانند روز 12 شهریور آن را از طریق شرکت پست دریافت کنند.

پخش کلیپی از اظهارنظر هنرمندان مطرح کشورمان از جمله اصغر فرهادی، آیدین آغداشلو، پژمان حدادی، شهرداد روحانی، جعفر پناهی، کیخسرو پورناظری ، مهناز افشار پیرامون مجموعه کنسرت های«ایران من»، پخش قطعه «اسفندیار» از پروژه «سی» به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان، باطل کردن تمبریادبود رونمایی از آلبوم «ایران من»، اجرای زنده قطعه «ایران من» با هنرمندی حسین رضایی نیا، آیین مشکاتیان، هادی اسماعیلی، تینا جامه گرمی، نگار نوراد، نیلوفر سهی و گروه «شهرزاد» از جمله بخش های مختلف این مراسم بود.

کیخسرو پور ناظری، حمید نعمت الله، حبیب رضایی، الهام پاوه نژاد،شاهرخ تویسرکانی، حسین رضایی نیا،  آزاد میرزا پور، رایان شجریان، آوا مشکاتیان، شیرین یزدان،رعنا آزادی ور، سحر دولتشاهی، امیر جدیدی، بخش همانان ویژه مراسم رونمایی آلبوم «ایران من» با اجرای مهدی پاکدل بود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین