فارن پالیسی: آمریکا درحال ارتکاب جنایات جنگی در یمن است

گروه جهان الف،   3970525045 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تارنمای نشریه «فارن پالیسی» با اشاره به جنگ یمن نوشت که دولت آمریکا درحال ارتکاب جنایات جنگی هولناکی است و واشنگتن باید از جنگ سعودی ها علیه یمن خارج شود.

فارن پالیسی: آمریکا درحال ارتکاب جنایات جنگی در یمن است

به گزارش ایرنا، «میکا زنکو» پژوهشگر ارشد در اندیشکده انگلیسی «چتم هاوس» نوشت: دولت آمریکا باید حمایت نظامی مستقیم از جنگ علیه یمن به سرکردگی عربستان را از همان روز اول حمله متوقف می کرد. مشارکت آمریکا در این جنگ از 26 مارس 2015 آغاز شد، یعنی همان زمانی که یک سخنگوی وقت کاخ سفید اعلام کرد: پرزیدنت اوباما مجوز حمایت لجستیک و اطلاعاتی از عملیات نظامی به سرکردگی [شورای همکاری خلیج فارس] را صادر کرده است.

بیست و ششم مارس «کریستن جیلیبراند» سناتور دموکرات ایالت نیویورک در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا از ژنرال «لوید آستین» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا پرسید که هدف نهایی شورای همکاری خلیج فارس از حمله هوایی به یمن چیست؟ و آیا به نطر وی احتمال موفقیت در این جنگ وجود دارد؟

ژنرال آستین پاسخ داد: «من فعلا نمی دانم که هدف های خاص سعودی ها از حمله چیست و بعدا شاید بتوانم احتمال موفقیت آن را ارزیابی کنم.» به عبارت دیگر، فرمانده نظامی مسئول نظارت بر حمایت از حمله تازه در خاورمیانه نمی دانست که هدف دخالت در یمن چیست و نمی توانست احتمال موفقیت آن را ارزیابی کند. آمریکا بدون آنکه هدف و چشم انداز روشنی داشته باشد در این جنگ شریک شد.

این مساله دو نتیجه در پی داشت. نخست آنکه، فهرستی بلندبالا از جنایت جنگی به وجود آمد که هفته گذشته نیز ادامه یافت؛ به طوری که هواپیماهای سعودی با استفاده از مهمات آمریکایی یک اتوبوس مدرسه را بمباران کرده و ده ها کودک مدرسه ای یمنی را به قتل رساندند. دوم آنکه، دولت آمریکا با پیشه کردن سکوت به این اقدام پاسخ داد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هیچ کدام علنا به این قتل عام نپرداختند. یک سخنگوی پنتاگون فقط از عربستان خواست که «این حادثه تراژیک را به طور کامل و سریع بررسی کند».

سه سال پس از آغاز کابوس حقوق بشری در یمن که روز به روز بدتر هم می شود، کنگره و مردم آمریکا هرگز پاسخ روشنی درباره پرسش های سناتور جیلیبراند دریافت نکرده اند. مقام های آمریکایی به جای آنکه سیاست ایالات متحده روشن کرده یا به شریک جرم بودن کشورشان در جنگ بی امان علیه یمن اعتراف کنند، مشکل را به سازمان ملل محول کرده اند.

اینکه چرا مقام های دولت اوباما و ترامپ تلاشی برای توجیه حمایت آمریکا از تعرض عربستان به یمن انجام نداده اند، یک دلیل ساده دارد و آن این است که این حمایت ها غیرقابل توجیه است. کمتر از یک ماه پس از آغاز نقش آمریکا در جنگ یمن یک مقام پنتاگون که نامش فاش نشد، اعلام کرد: اگر در مورد علت حمایت ما از این جنگ سوال بپرسید، پاسخ بسیاری از مقامات این است که ما نمی توانستیم مانع از بروز آن شویم. این اظهارات نشان دهنده سهل انگاری آشکار آمریکا در مسائل راهبردی است، یعنی به سلاطین عرب اجازه داده تا با تصمیم های ضعیف خود سیاست نظامی آمریکا را تعیین کنند.

مقام های دولت اوباما در اظهارات پشت پرده سعی می کنند تا توجیهی برای مشارکت آمریکا در این جنگ ارائه دهند. آنها کمک های آمریکا به ارتش کشورهای عربی خلیج فارس را به حمایت سران آنها از توافق هسته ای با ایران مرتبط می کنند. اما حالا که ترامپ از این توافق خارج شده، این توجیه ضعیف دیگر موضوعیت ندارد.

برخی از مقام های دولت ترامپ که با آنها صحبت کرده ام، استدلال ضعیفی در مورد دلایل ادامه حمایت خود از حمله به یمن ارائه می دهند: آنها می گویند که این اقدام باعث می شود تا «نفوذ مخرب ایران در منطقه تحت نظارت باشد».

اما تنها دلیلی که می توانم درباره ادامه کمک تسلیحاتی و آموزشی و همچنین حمایت لجستیکی آمریکا از جنگ علیه یمن حدس بزنم این است که حمایت ها در دولت های دموکرات و جمهوریخواه وجود داشته است؛ همانطور که پیش تر در ویتنام آموختیم و هر روزه در افغانستان شاهد هستیم، دولت های وابسته به هر دو حزب بزرگ سیاسی تصمیم های راهبردی ضعیفی اتخاذ کرده و ادامه داده اند. بنابراین، حزبی که در راس قدرت نیست به سودش نیست که از سیاست فعلی انتقاد کند.

هر بار که خبری در مورد کشته شدن غیرنظامیان با استفاده از مهمات آمریکایی منتشر می شود، سران کاخ سفید و کنگره از هر دو حزب مسئول آن و شریک در این جرم هستند. وقتی از لحاظ اخلاقی در موقعیت ضعیفی قرار داشته باشیم به سادگی می توان همانند «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا اظهارات عجیبی به زبان آورد. او روز یکشنبه گفت: ما درگیر جنگ داخلی نیستیم. در واقع، ما به جلوگیری از کشتار مردم بی گناه کمک می کنیم.

آمریکا از 25 مارس 2015 مستقیما در این جنگ درگیر بود و حمایت های آن مانع از کشتار مردم بی گناه نشده است. زمان آن فرارسیده است که حمایت آمریکا از جنگ سعودی ها خاتمه پیدا کند. مهمتر آنکه، آمریکا هرگز نباید بدون هدف و منظور بار دیگر وارد جنگ شده و یا از جنگ های دیگران حمایت کند.

دیدگاه کاربران

سپهر۴۹۷۰۳۲۱۳:۴۲:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
بمب های آمریکایی مسلمانان را می کشند! در افغانستان و سوریه و لیبی در عراق و پاکستان و یمن و فلسطین بمب های آمریکایی مسلمانان را می کشند! اتوبوس کودکان یمنی کاروان بدرقه عروس و داماد بیمارستان مدرسه هواپیمای مسافربری مراسم تشییع و خاکسپاری شهدا بمب های آمریکایی مسلمانان را می کشند!
ناشناس۴۹۷۲۹۲۱۶:۲۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۵
باید با همه پرسی عمومی دولت در یمن تعیین شود نه با سلاح حوثی ها یا عربستانی ها
ناشناس۴۹۷۵۳۲۲۰:۰۶:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
تمام حرف حوثی ها هم دقیقا همین است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین