نرخ دلار در بازار غیررسمی و آزاد ایران چگونه تعیین می‌شود؟

گروه اقتصادی الف،   3970525036 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نرخ دلار در بازار غیررسمی و آزاد ایران چگونه تعیین می‌شود؟ این پرسشی است که پاسخ‌های متفاوتی برای آن است. به‌غیر از دلاری که از سوی دولت قیمت‌گذاری می‌شود، در دوره‌های مختلف عوامل متعددی در تعیین نرخ این ارز در بازار داخلی ایران مؤثر بوده است.

نرخ دلار در بازار غیررسمی و آزاد ایران چگونه تعیین می‌شود؟

برای سال‌های طولانی نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های دوبی روی نرخ دلار آزاد ایران تأثیر داشته است ولی پس از محدود شدن راه‌های نقل و انتقال ارز از طریق امارات اکنون مناطق دیگری در اطراف ایران همانند عراق و افغانستان هم به تأثیرگذاران قیمت ارز در کشور ما پیوسته‌اند.

نرخ دلار در بازار غیررسمی و آزاد ایران چگونه تعیین می‌شود؟ این پرسشی است که پاسخ‌های متفاوتی برای آن است. به‌غیر از دلاری که از سوی دولت قیمت‌گذاری می‌شود، در دوره‌های مختلف عوامل متعددی در تعیین نرخ این ارز در بازار داخلی ایران مؤثر بوده است. برای سال‌های طولانی نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های دوبی روی نرخ دلار آزاد ایران تأثیر داشته است ولی پس از محدود شدن راه‌های نقل و انتقال ارز از طریق امارات اکنون مناطق دیگری در اطراف ایران همانند عراق و افغانستان هم به تأثیرگذاران قیمت ارز در کشور ما پیوسته‌اند. این روزها درکنار قیمت‌های متنوعی مانند دلار دولتی، بازار ثانویه، صرافی‌ها و... که در سایت‌ها منتشر می‌شود، دلار سلیمانیه عراق و هرات افغانستان هم طرفدار زیادی دارد.

درحالی که نرخ ارزهای مختلف براساس فرمول‌های اقتصادی به نسبت ثابتی مانند تفاضل نرخ تورم یا شاخص جهانی هر ارز تعیین می‌شود، در کشور ما به‌دلیل اعمال تحریم و محدودیت در مبادلات بانکی دایره عوامل مؤثر بر نرخ ارز گسترده‌تر از سایر کشورهاست.

محمد طبیبیان، اقتصاددان درکانال تلگرامی خود پاسخ به این پرسش که چه عواملی نرخ ارز را در یک اقتصاد تعیین می‌کنند؟ می‌گوید: «ارز هم مثل هر کالا یا دارایی دیگر دارای یک قیمت نسبی و یک قیمت اسمی است. در اقتصاد آنچه قیمت تلقی می‌شود در واقع قیمت نسبی هر کالا است. قیمت نسبی دلار به این برمی‌گردد که مردم چگونه خیار، خربزه، نان، جوراب، سکه طلا، مستغلات و... را با دلار مقایسه می‌کنند و چه عواملی سبب می‌شود که مردم در یک روز قیمت نسبی بالاتری برای دلار نسبت به روز قبل تعیین کنند. قیمت نسبی را هم برای همه چیز عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. درمجموع چهارعامل تراز بازرگانی خارجی، تراز مبادله خارجی (نسبت قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی)، شرایط سیاسی و کسر بودجه‌های دولت در تعیین قیمت نسبی ارز مؤثرند. ‎عامل اساسی دیگری که در تعیین قیمت ارز دخیل است و قیمت اسمی آن را تعیین می‌کند نرخ تورم داخلی در مقایسه نرخ تورم خارجی است. اگر نرخ تورم در داخل بالاتر از نرخ تورم خارجی باشد ارزش پول داخلی کاهش یافته و قیمت پول خارجی را افزایش می‌دهد.»

اما درسال‌های گذشته صرافی برخی از کشورها مانند امارات (دوبی) نقش زیادی درتعیین نرخ دلار صرافی‌های ایران و بازار آزاد داشته‌اند.

**نقش دوبی میان عراق و افغانستان توزیع شده است
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در گفت‌و‌گو با «ایران» دراین باره گفت: با توجه به حجم بالای تجارت خارجی ایران و امارات این کشور در تعیین قیمت دلار ایران تأثیرگذار بوده است. درشرایط قبل از تحریم از حدود 40 میلیارد دلار صادرات ایران حدود 30 میلیارد دلار آن از طریق امارات انجام می‌شد. درمجموع دوبی پایگاه ری اکسپورت (صادرات مجدد) ایران بوده است و پس از چین دومین شریک تجاری کشورماست.

مسعود دانشمند افزود: دراین دوره صادرکنندگان بزرگ ایران همانند واحدهای پتروشیمی و معدنی در بانک‌های امارات بخصوص دوبی حساب داشتند و درآمد ارزی آنها همان جا منتقل و صرف واردات کالا می‌شد. این اقدام باعث یک چرخه دلاری دربازار دوبی و یک چرخه ریالی در بازار ایران می‌شد. ریال به صرافی‌های دوبی داده می‌شد و دلار دریافت می‌شد.

وی توضیح داد: به‌دلیل حجم بالای مبادلاتی که میان ایران و امارات انجام می‌شد، نرخ دلار در دوبی به طور مستقیم بر بازار ایران تأثیر داشت، اما پس از اعمال تحریم‌ها این نقش کمرنگ‌تر شده است. براساس گفته‌های وی نقشی که دوبی در گذشته به تنهایی بازی می‌کرد، هم‌اکنون بین عراق، افغانستان و دوبی توزیع شده است. اما هنوز به ثبات نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز دوبی به‌صورت قطعی جایگزینی پیدا نکرده است، گفت: سلیمانیه و اربیل سعی دارند این نقش را بازی کنند اما مبادلات تجاری ایران با این مناطق تنها 10 درصد از مبادلاتی است که ایران با دوبی دارد. از سوی دیگر هرات افغانستان نیز به‌دلیل محدودیت مبادلات ارزی و تجاری نیز نتوانسته است نقش برجسته‌ای داشته باشد.

دانشمند ادامه داد:درصورتی که مبادلات ارزی ایران از دوبی به سوی مسقط تغییر مسیر دهد می‌توان امیدوار بود که در آینده عمان این نقش را برعهده بگیرد.

**صرافی‌های سلیمانیه و اربیل به میدان می‌آیند
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز درگفت‌و‌گو با «ایران» گفت: در دورانی که صرافی‌های دوبی همکاری حداکثری با صرافی‌های ایران داشتند، امکان رشد صرافی‌های اقلیم کردستان عراق مانند سلیمانیه و اربیل وجود نداشت. پس از کاهش همکاری میان صرافی‌های دوبی و ایران نیز براساس سیاست دولت صرافی‌های ایران تعطیل شد و این بستر فراهم نشد. یحیی آل‌اسحاق افزود: اکنون بسترهای همکاری میان صرافی‌های دوطرف فراهم شده است. البته بانک مرکزی ایران درحال برطرف کردن برخی از مشکلاتی است که دراین زمینه وجود دارد. علاوه براین باید میان صرافی‌های دو طرف مذاکراتی برای ایجاد اعتماد برگزار شود. به گفته وی با حل مشکلات و رشد همکاری‌ها صرافی‌های سلیمانیه و اربیل می‌توانند در مبادلات ارزی ایران نقش پررنگ‌تری بازی کنند.

وی تأکید کرد: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در کالاهای غیرنفتی حدود 6 میلیارد دلار در سال و با احتساب کالاهای نفتی به 11 میلیارد دلار می‌رسد که طی ماه‌های اخیر با رشد 23 درصدی همراه بوده است. آل‌اسحاق اضافه کرد: البته هم‌اکنون ایران و عراق برپایه دلار با یکدیگر مبادله‌ای ندارند اما بحث صرافی‌ها متفاوت است.

**نقش ارزی افغانستان
درمیان نرخ‌هایی که برای دلار عنوان می‌شود، دلار مشهد به طور معمول ارزان‌تر از تهران است که علاوه بر بعد مسافت قیمت دلار در آنسوی مرز یعنی افغانستان بر آن تأثیر می‌گذارد. درواقع نرخی که در بازار سرای شهزاده در کابل برای دلار تعیین می‌شود بر نرخ دلار مشهد و سپس تهران تأثیر می‌گذارد. رئیس هیأت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان درباره نقش افغانستان در تعیین نرخ دلار در ایران گفت: هم‌اکنون حجم مبادلات ارزی درافغانستان چندان زیاد نیست. با وجود این ورود دلار از این کشور به ایران توسط واسطه‌ها یا کارگران در نرخ‌ها تأثیر دارد.

علا میرمحمد صادقی در گفت‌وگو با «ایران» افزود: هر چه مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یابد تأثیر مبادلات ارزی این کشور در ایران بیشتر می‌شود. طی سالیان گذشته در تجارت خارجی کمتر به کشورهای همسایه توجه کرده‌ایم. این درحالی است که می‌توان از ظرفیت‌های این کشورها استفاده کرد و نیازهای کشور را با سرعت و هزینه کمتری تأمین کرد.

منبع: روزنامه ایران

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۶۴۸۶۰۸:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۵
چرا نقل انتقالات را به جاي امارات از قطر و يا عمان انجام نمي دهيم؟
ناشناس۴۹۶۵۷۲۱۰:۰۲:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
نرخ ارزش دلار توسط بانک مرکزی تعیین می شود هر زمان که بانک مرکزی بخواهد تزریق دلار را به بازار کم و یا حتی قطع می کند و توسط دلالان خود در بازار قیمت دلار را بالا می برد، دوبی و افغانستان و عراق نقش تعیین کننده ثانویه دارند
ناشناس۴۹۶۵۸۳۱۰:۱۰:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۵
مرکزی بنام international currency rate در لندن وجود دارد که بیش‌تر روی نرخ ارزهای بی ثبات بین‌الملل فعال است وتعیین نرخ با ابزارهای این مرکز سنجیده و اعلام می‌شود علت اختلاف زمانی سه و نیم ساعته اعلام نرخ ارز نیز بهمین دلیل است
ناشناس۴۹۶۶۴۶۱۰:۴۸:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
بر همگان واضح و مبرهن است که قیمت ارز بطور مشترک و کاملا هماهنگ فقط توسط انحصارگران تعیین میشود اولینش بانک مرکزی دومی ( شریک بانک مرکزی ) یعنی شرکتهای رانتخوار صادر کننده نورچشمی یعنی پترو شیمی ها و تولید کنندگان فلزات و صنایع معدنی که مجازند هرچقدر میخواهند از منابع ملی را با دلار ۱۲۰۰ تومان بگیرند و دستمزد نیروی کار را به ریال بدهند و پس از صادرات محصول ارز حاصله را بمقداری که دلشان خواست در بازار سیاه بفروشند و هرطور خواستند عرضه و تقاضا را شکل دهند ومدام بین ارزش دلارشان و ارزش سهامشان در بورس بازی کنند و برای سهامداران خاص خود کاسبی کنند درست مثل خودرو سازان انحصارگر که خون مردم را در شیشه کرده اند
ناشناس۴۹۶۸۳۰۱۲:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۵
شما کشور را یک روستا فرض کن که تولیدش به اندازه ی 100 دلار است و غضنفر هم به عنوان بانک مرکزی روستا، سال اول صد ریال پول چاپ کرده،سال دوم 200 ریال، و همین طور مرتب پول چاپ می کند سال به سال پولش بی ارزش تر میشه دیگه. و بعد داد و بیداد که مقصر جانعلی است و... خلاصه مسولین بخش تولید و بانک مرکزی باید شرمنده ی ملت باشند
ناشناس۴۹۶۸۷۸۱۲:۲۹:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۵
بی ارزش شدن پول حسابی به یک معضل تبدیل شده، بدتر این است که کمتر به طور شفاف به خساراتی که به مردم وارد می‌شود پرداخته می شود مثلا 40 میلیون ده سال پیش شما، اگر مسکن یا زمین می خریدی امروز پانصد میلیون باید باشه تا همان زمین را بخری در حالی که شما سپرده گذاری کردی نزد بانک و امروز با سودش شده 150 میلیون ولی بانک رفته ویلا و زمین و دلار و طلا خریده با پول شما و سه برابر سود کرده!!!!!!!!! آیاغیر از این است؟
ناشناس۴۹۷۵۰۱۱۹:۳۸:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اگر به فرایند افزایش قیمت دلار د رچند دهه گذشته نگاه کنید می بینیم که تقریبا هر ده سال یکبار قیمت دلار ده برابر شده ، یعنی اتفاق غیر عادی رخ نداده ، مشکل اینجاست که فنر قیمت را دستوری ثابت نگه می دارند و مجبور می شوند هر چند سال یکبار ان را رها کنند تا به نرخ واقعی برسد ، به عبارت بهتر اگر از ابتدای دولت روحانی ماهی صد تومان افزایش قیمت داشتیم ، بازهم به قیمت فعلی می رسیدیم اما دچار شوک نمی شدیم ، افزایش ارزش دلار در اقتصاد غیر مولد و نفتی ما طبیعی است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین