پاسخ ظریف درباره شبهات مطرح شده در مورد سهم دریای خزر؛ در گفت‌وگو با الف: دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه نیامده است/ سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش نیافته است

گفت‌وگو از معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3970524029 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی با الف به مسائل پیش آمده در مورد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر واکنش نشان داده و اینکه گفته می‌شود ایران از حق خود در دریای خزر کوتاه آمده است را تکذیب کرد.

پاسخ ظریف درباره شبهات مطرح شده در مورد سهم دریای خزر؛ در گفت‌وگو با الف: دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه نیامده است/ سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش نیافته است

به گزارش الف، روز یکشنبه ۲۱ مردادماه پنجمین نشست سران حاشیه دریای خزر در بندر آکتائو قزاقستان در مورد این دریا برگزار شد و در این اجلاس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در ۲۴ ماده به امضای سران پنج کشور ساحلی دریا یعنی ایران، روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان رسید.

موافقتنامه‌ حمل و نقل بین کشورهای ساحلی خزر، موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی خزر درباره همکاری‌های تجاری و اقتصادی، موافقتنامه پیشگیری از حوادث در دریای خزر، پروتکل مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر، پروتکل مبارزه با تروریسم و همچنین پروتکل همکاری و تعامل نهادهای مرزبانی کشورهای ساحل دریای خزر، شش موافقتنامه‌ای بودند که در اجلاس سران در آکتائو با حضور وزرای مربوطه امضا شد.

اما پس از تصویب کنواسیون رژیم حقوقی دریای خزر، برخی رسانه ها و فضای مجازی این موضوع را با دیدگاه های متفاوت براساس احساسات و شایعه نشر کردند. یکی از بحث هایی که در این باره بر سر زبان ها افتاده، این است که ایران و شوروی سابق، هر کدام ۵۰ درصد از این دریا را صاحب بودند و این مالکیت به رسمیت شناخته شده، لیکن بعد از فروپاشی شوروی، سهم ایران به ۱۱ درصد کاهش یافت و دولتمردان ایرانی نتوانستند از مالکیت ایران بر خزر حراست کنند. 

این موضوع غلط حتی با سوء استفاده تبلیغاتی معاندین و رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شده و آنها نیز به دروغ این بحث را مطرح کرده که «سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر»، به شدت تنزل یافته و مسئولان از حق ایران کوتاه آمده‌اند و قبول کرده‌اند که سهم جمهوری اسلامی از دریای خزر کاهش پیدا کند.

در این رابطه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گو با خبرنگار الف، این موضوعات مطرح شده را نادرست خواند و افزود: چنین چیزی وجود ندارد.

ظریف در پاسخ سوال الف مبنی بر اینکه برخی این شبهات را مطرح می‌کنند که سهم ایران ۵۰ درصد بوده و در حال حاضر به ۱۱ درصد رسیده است آیا صحت داره؟ گفت: نخیر در هیچ زمانی در گذشته پنجاه درصد بوده و نه الان ۱۱ درصد یا هر عدد دیگری است. جز کشورهای روسیه و قزاقستان سهمی هنوز تعیین نشده است.

وزیر خارجه کشورمان در مورد اینکه آیا دولت از حق ایران در دریای خزر کوتاه است آمده است؟، به خبرنگار سیاست الف گفت: اینطور نیست و ایران از هیچ چیز کوتاه نیامده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پایان خطاب به منتقدان و افرادی که این چنین مسائلی را مطرح می‌کنند خواست گفت و گوی زیر را که در مورد رژیم حقوقی دریای خزر و جزيیات آن است مطالعه کنند.

۱- به طور کلی، اجلاس سران کشورهای عضو دریای خزر از چه زمانی آغاز شد؟

پس از فروپاشی شوروی سابق، نخستین اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران تشکیل شد که در آن اجلاس، مسأله محیط زیست مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در آن اجلاس یک اعلامیه سیاسی ۲۵ ماده‌ای هم منتشر شد و بعد از آن در کشورهای مختلف جلسات دیگری هم تشکیل و درمورد ابعاد مختلف دریای خزر بحث و بررسی شد.

۲- اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر با چه هدفی برگزار می شود و ایران به دنبال چه دستاوردی از این اجلاس است؟ 

پس از دو دهه مذاکره بین پنج کشور ساحلی خزر، در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست ها، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، نهایی و مورد موافقت کشورهای عضو قرار گرفته و در نظر است که در حاشیه نشست سران در آکتائو قزاقستان، متن این کنوانسیون به همراه شش موافقتنامه دیگر به امضاء برسد. این کنوانسیون حاصل اجماع ۵ کشور بوده و پس از هزاران ساعت بحث و بررسی و مذاکره حاصل شده است. در این سند، منافع همه کشورهای ساحلی رعایت شده و از آن می توان به عنوان یک سند ارزشمند در روابط خارجی کشورمان یاد کرد. ۲۱ روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست محیطی (EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعا نوید بخش آینده بسیار روشن برای ملت ها و دولت های ما به شمار می رود.

۳- شش سند دیگر مورد اشاره که همراه کنوانسیون رژیم حقوقی به امضاء می رسد کدام هستند؟ 

این اسناد شامل موافقتنامه های حمل و نقل و ترانزیت، تجاری و اقتصادی، مبارزه با تروریسم، مبارزه با جرایم سازمان یافته، تعامل و همکاری های مرزبانی و پیشگیری از درگیری های نظامی خواهند بود.

۴- اهمیت امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در چیست؟ 

کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مثل قانون اساسی کشورها می باشد، یعنی سندی جامع و چارچوبی است که بر اساس آن حقوق و تعهدات کشورهای ساحلی مشخص می گردد. متعاقباً بر پایه این اصول کلی، کشورهای ساحلی خزر با امضای موافقتنامه های تخصصی به جزئیات خواهند پرداخت. امضای کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات ۲۱ ساله در این ‌خصوص خاتمه می بخشد. البته باید اذعان کرد که امضای این کنوانسیون، پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری به شمار می رود.

۵- آیا موارد دیگری در خصوص خزر لاینحل باقی مانده که در آینده نیاز به مذاکره بیشتر بین کشورهای عضو داشته باشد؟

تقریبا ۹۰ درصد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر نهایی شده که در آکتائو به امضاء خواهد رسید. تنها دو مورد تعیین خطوط مبدا و تحدید حدود بستر و زیر بستر دریا باقی مانده که نیاز به مذاکره بیشتر و تعامل بین کشورهای عضو دارد. امیدواریم که با همکاری همه کشورها، این دو مورد نیز هر چه سریعتر نهایی گردد. بنابراین اجماع بی نظیری میان کشورهای ساحلی دریای خزر حاصل شده که برای همه این کشورها یک پیروزی به شمار می رود.

 ۶- خطوط مبدأ و تحدید حدود، چه زمانی مشخص خواهد شد؟ 

در کنوانسیون مزبور روشن می‌شود که خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر پنج کشور بعداً تعیین شود؛ البته در مورد خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و مخصوصاً در یک بند قید شده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه می باشد و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد، اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقتنامه‌های بعدی باید روشن شود.حدود بستر و زیر بستر هم در این موافقتنامه روشن نیست و تعیین آن به آینده واگذار می شود و این یکی از مسایلی بوده که حدود ۲۲ سال است راجع به دریای خزر بین این پنج کشور مذاکره می‌شود. 

۷- ویژگی های کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر چیست؟ 

خزر یک دریاچه است که طبیعتاً رژیم حقوقی آن خاص و ویژه خودش می باشد و با رژیم حقوقی دریاهای آزاد مندرج در کنوانسیون سال ۱۹۸۲ حقوق دریاها نیز متفاوت است. ما و کشورهای ساحلی با الگو برداری از رژیم حقوقی سایر دریاچه ها و استفاده از مفاد کنوانسیون حقوقی دریاها و تطابق آنها با وضعیت دریای خزر، یک رژیم حقوقی خاص و منحصر به فرد برای خزر تنظیم کرده ایم. در این کنوانسیون تصریح شده که همه مسایل حقوقی دریای خزر تنها با اتفاق نظر پنج کشور عملی و اجرایی بوده که این نکته بسیار مهم و اساسی است و کاملاً رژیم حقوقی این دریا را از کنوانسیون دریاها جدا می‌کند. همچنین این کنوانسیون، رفت و آمد کشتی‌های نظامی خارجی را در این دریا کاملاً ممنوع می‌کند.

... این موضوع اهمیت بسیاری از لحاظ امنیت ملی کشورهای حاشیه خزر دارد. در کنوانسیون ذکر شده دریای سرزمینی مشخص و مناطق انحصاری ماهیگیری و رفت و آمد کشتی‌ها تعیین می‌شوند. در مجموع، این یک کنوانسیون بسیار با مهم است که ما را یک قدم به جلو می‌برد، اگر چه هنوز مسایل بسیار مهمی برای آینده باقی می‌مانند.

۸- علت طولانی شدن مذاکرات مربوط به کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر چه بوده است؟ 

بلافاصله پس از فروپاشی شوروی سابق و تشکیل چهار جمهوری مستقل در اطراف خزر، بحث و گفتگو برای تعیین یک رژیم حقوقی کامل برای دریای خزر به گونه ای که همه کشورهای ساحلی بتوانند از منافع این دریا در یک چارچوب مدون و مشخص استفاده کنند آغاز شد. با توجه به اختلاف نظرات کشورهای عضو در مسائل مختلف، این مذاکرات تاکنون به درازا کشیده و همانطور که ذکر شد دو مورد تعیین خطوط مبداء و تحدید بستر و زیر بستر همچنان مورد بحث است که امیدواریم با همکاری سایر کشورها بتوانیم این موضوعات را نیز نهایی نمائیم. یعنی به عبارت دیگر در خصوص این مسائل مهم، کشورهای ساحلی هنوز به تفاهم و جمع بندی نهایی نرسیده اند.

۹- وضعیت نیروهای نظامی و امنیتی در دریای خزر چگونه خواهد بود و آیا کشورهای ثالث نیز در این دریا حضور نظامی خواهند داشت؟ 

بر اساس توافق کشورهای ساحلی خزر، این دریا به عنوان یک دریای صلح و دوستی بین کشورهای عضو خواهد بود و حضور نیروهای نظامی ثالث در خزر ممنوع می باشد. همچنین دریانوردی در این دریا تنها زیر پرچم ۵ کشور ساحلی انجام خواهد شد و کشورهای ساحلی نمی توانند قلمرو خود را جهت اقدام و تجاوز به سایر کشورها در اختیار بیگانگان قرار دهند. جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفاً با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

۱۰- با توجه وجود منابع غنی نفت در دریای خزر، آیا در مورد نحوه برداشت از این منابع توافقی حاصل شده است؟

منابع نفتی که مورد منازعه نباشد توسط خود کشورها مورد بهره برداری قرار می گیرند. در خصوص منابع مشترک یا مورد اختلاف نیز، اصل بر این است که دو یا سه کشور ذینفع در این خصوص با یکدیگر توافق و نسبت به بهره برداری از منابع نفتی اقدام کنند. چنانچه در این خصوص بین کشورها توافقی حاصل نشود، از آن منابع بهره برداری صورت نخواهد گرفت.

۱۱- مسأله ترانزیت در دریای خزر تا چه میزان برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد؟ 

مسأله ترانزیت یکی از مسایل بسیار مهم برای دریای خزر، کشورهای ساحلی و منطقه محسوب می شود. شرق خزر، یعنی ترکمنستان و قزاقستان به ایران و از آن طریق به آب‌های جنوب و خلیج فارس و دریای عمان متصل شده است؛ برای اتصال غرب دریای خزر هم قدم‌های اولیه برداشته شده و پروژه آستارا – آستارا اجرا شده است و ما به فکر اجرای خط آهن رشت به آستارا هستیم که با همکاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، این کار انجام می‌گیرد. ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی از این دو کریدور بزرگ در شرق و غرب دریای خزر و از طریق این راه مهم ترانزیتی به آسیای میانه، قفقاز، روسیه و به اروپا متصل می‌شوند.

۱۲- آیا موضوعات دیگری نیز در زمینه همکاری بین کشورهای عضو، در اجلاس سران مطرح می شوند؟

کشورهای ساحلی دریای خزر ظرفیت‌ها و فرصت‌های بسیار خوبی مخصوصاً از لحاظ اقتصادی، حمل و نقل، جابجایی کالا و مسافر و مسأله گردشگری دارند که در کنار مباحثی که در این جلسات مطرح می‌شوند، این ظرفیت‌ها نیز مورد بحث قرار می گیرند. دریای خزر، دارای نفت و گاز است که می تواند به عنوان پیشران توسعه باشد. همکاری‌های بین کشورها در زمینه استخراج، بهره‌برداری از نفت و همچنین سوآپ نفتی و گازی از جمله مواردی است که همواره بین ما و کشورهای ساحلی دیگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در این اجلاس هم این مباحث ادامه می یابد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۴۸۵۰۰۹:۳۸:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب آقای صادقی نماینده مجلس! پارسال دوست و امسال دشمن روحانی؟ #حزب_باد
محمد۴۹۴۹۷۳۱۰:۵۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینکه سهم ایران قبلا 50 درصد نبوده دروغ است چون در توافق نامه قبل نسبت مساوی بین ایران و روسیه بوده. دوم اینکه چرا جناب ظریف راجع به سهم درخواستی ایران چیزی به زبان نمی آورند؟ چرا فقط باید سهم دوکشور دیگر که یکی همان روسیه 50 درصدی بوده معلوم شود ولی سهم ما معلوم نباشد. چرا همه چیز را به بیگانگان و بدخواهان نسبت می دهیم. ایم حق کشور ماست که مردم می ترسند روسیه دوباره مثل ترکمنچای هوا کند
آریابان۴۹۵۱۰۰۱۱:۳۵:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب ظریف فرموده اند که تقریبا ۹۰ درصد نهایی شده و فقط دو مورد باقی مانده : تعیین خطوط مبدا !!!! و تحدید حدود بستر !!!! و زیر بستر دریا !!!!.. پُر واضحه که این 10 درصد باقیمانده بخودی خود باندازه کل 100 درصد کنوانسیون !!!!!! اهمیت داره زیرا تعیین کننده و در بر دارنده حقوق کشور های عضو و بویژه ایران میباشد .
ناشناس۴۹۵۲۶۸۱۲:۴۱:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آیا ایران در زمان شوروی سابق، واقعاً مالک 50 درصد خزر بود؟ ده روز است هر گوشه شبکه های مجازی را باز میکنی فریاد و فغانی بلند است ای وای من ای وای ایران که در بی کفایتی حاکمان 50% سهم خزری ایران به 11% رسید و باجها داده ایم و چه و چه ... و البته پشت سر این وا اسفاها خود تحقیری دردناکی را پی می گیریم که بیا و ببین. اما یک نفر از جمع آن 5 میلیونی که پست را خوانده اند و آن 3 میلیونی که آن را like کرده اند و آن همگانی که بَرَش حاشیه نوشته اند یکبار از خود نپرسیدند چطور ممکن است کشوری صاحب 80% ساحل یه دریاچه ای باشد، تازه ابرقدرت و عاشق اضافه کردن سرزمین هم باشد، مالک کل شمال آسیا هم باشد، بعد دریاچه این به این مهمی را با کشوری که دست برقضا سلطنتی هم هست و هم پیمان رقیب دیرینش ، امریکا، 50-50 (شما بخوانید فیفتی فیفتی!) تقسیم کند. آنهم در حالیکه سمت ایرانی خزر هم عمیقتر است و هم منابع نفت و گاز بیشتری دارد و هم ماهی خاویاری در آن زندگی میکنند... و بر فرض محال چنین کرده باشد یک وطن پرست در کل شوروی نبوده صدایش در بیاید که این چه باجی است به ایران میدهید؟ و اصلا چرا؟ بیل به کمر استالین و خُرُوچوف و بِرژنِف و گُرباچوف ( رهبران قبل از فروپاشی شوروی) خورده بوده یا معلوم مغزی بوده اند چنین حاتم بخشی کرده باشند؟ تازه این حضرات چشم طمع به کل ایران داشتند که بلکه با تصرف ایران به ابهای آزاد برسند.
اردشیر۴۹۵۶۴۹۱۵:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ظاهرا شما کشف بزرگی کرده اید و آن اینکه کل دریای خزر متعلق به روسیه بوده و ما اصولا سهمی نداشته ایم ! خدا روشکر
ناشناس۴۹۶۶۳۶۱۰:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
استدلالتان تو حلق بی بی سی، صفروف و محمود صادقی
ناشناس۴۹۵۹۵۴۱۸:۲۹:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
شما یک کم تاریخ بخونید متوجه میشید. وطن‌پرستان روسیه از گرفتن قفقاز و ارمنستان و ... و الحاق به کشورشان شاد و خوشنود بودند و گرفتن سهم بیشتر از خزر را به آینده موکول کردند تا بعضی افراد مثل شما فراموش کرده باشند که تا کجای خزر مال ایران (به عمد نمیگویم کشورشان!) بوده است‌.
ناشناس۴۹۵۷۰۴۱۵:۵۰:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ایشان گفتند سهم روسیه و قزاقستان مشخص شده سهم آنها چقدر مشخص شده نگفتند!؟ مجلس نشان خواهد داد یک مجلس دولتی هست یا یک مجلس مردمی و برای کشورش
كمتر دروغ بگوييم۴۹۵۹۰۶۱۷:۴۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در تفاهم نامه هاي قبلي هيچ عبارتي دال بر «مالكيت» نيست. اصلاً حرفي از مالكيت نيست. فقط گفته دو طرف، به طور يكسان «حق كشتيراني» در درياچه را دارند. مثل اينكه بنده و شما دو تا آپارتمان داشته باشيم با يك حياط مشترك. اگر مساحت آپارتمان شما 1000 متر باشد و مال من 100 متر، هر دو حق داريم به طور يكسان در كل حياط مشترك قدم بزنيم، مهماني بگيريم يا دوچرخه سواري كنيم. اما در مالكيت با هم برابر نيستيم. بعد از فروپاشي شوروي بود كه حرف «مالكيت» پيش كشيده شد و ورثه شوروي سابق هر كدام اصرار دارند كه بحث «مالكيت» شفاف سازي شود. حتي اگر تمام طرفين كماكان موافقت كنند تردد كشتيها در كل درياچه به طور يكسان براي هر پنج كشور آزاد باشد بايد قضيه مالكيت 5 كشور براساس يك منطق مورد اجماع همگاني، شفاف شود.
ناشناس۴۹۶۳۰۹۰۰:۳۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۵
بالاخره چند درصد بوده چند شده ؟؟؟؟ همه حرفهای او را شنیدم معلوم بود چیزی را مخفی می کند ساده بگو چند درصده الان؟؟؟
ناشناس۴۹۵۰۸۷۱۱:۲۹:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
پروفسور!!!! صادقی فقط اعلام کرد از مفاد و موضوع مذاکرات بی اطلاع است و خواستار توضیح شد....این چه ربطی به دشمنی و دوستی دارد؟؟؟؟!!!!!
ناشناس۴۹۴۸۵۹۰۹:۴۲:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
شما در مذاکرات درخواست چند درصد برای سهم ایران در دریای خزر را داده اید؟
ناشناس۴۹۴۸۶۰۰۹:۴۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
تجربه نشان می دهد که ادعاهای آقای صادقی نماینده مجلس را نباید جدی گرفت احتمالا فردا شاهد عذرخواهی وی از روحانی بابت تهمت اخیرش در مورد سهم دریای خزر خواهیم بود.
ناشناس۴۹۴۸۹۱۱۰:۰۲:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
صادقی و مطهری نشانداده اند صدای واقعی مردم هستن. اگر صادقی این سوال را مطرح نمیکرد آیا کسی پاسخگو بود.
محمد قاسمی۴۹۴۹۳۷۱۰:۳۱:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
تابحال از این صدای مردم در خصوص رانتهای بزرگ ارز و گرانی های اخیر و فساد های دولتی چیزی شنیدی؟ تا بحال جز حصر و برجام چیزی شنیدی ؟
ناشناس۴۹۵۰۷۷۱۱:۲۶:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
نخواستی بشنوی!!!!
ناشناس۴۹۵۱۶۴۱۲:۰۱:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
"صدای مردم " درباره افتضاح اقتصاد و دزدی ها چرا شنیده نمی شه؟
ناشناس۴۹۶۰۴۲۱۹:۴۳:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ربطی به بحث نداره لطفا فرافکنی نکنید
ناشناس۴۹۵۱۵۸۱۲:۰۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ادعایش در مورد حساب های بانکی که درست بود .
ناشناس۴۹۵۵۶۶۱۴:۴۰:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
غلط بود عزیزم خود طیب نیا گفت غیرقانونی نیست چرا انقدر از اخبار پرتید
ناشناس۴۹۴۸۶۴۰۹:۴۴:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
همون ضد انقلاب و رسانه هایشان که تا دیروز با ژست حمایت از دولتی ها ، انقلاب را میکوبیدن ، حالا همون دولت و امثال ظریف رو به وطن فروشی متهم می کنن.!! دیدید که حمایت ضد انقلاب از دولتی ها درانتخابات تاکتیکی بود جناب ظریف!!
ناشناس۴۹۶۰۴۶۱۹:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ربطی به بحث نداره
ناشناس۴۹۴۸۶۵۰۹:۴۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در موردبرجام هم زیاد ادعا داشتید که بعدها معلوم شد همش دروغه
ناشناس۴۹۵۱۵۷۱۱:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
احسنت
ناشناس۴۹۵۲۵۵۱۲:۳۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
برجام هیچی نبود ولی الان که آمریکا نقضش کرده خود شخص شما جلوتر از همه تو صف دلار و سکه خوابیده بود
ناشناس۴۹۴۸۸۰۰۹:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آقا من بی سواد نه میدانم کنوانسیون چیست و نه این چیزهای دیپلماتیک یکی صاف و ساده به من بگه سهم ایران چند درصد است؟ همین
احسان۴۹۵۰۶۴۱۱:۲۲:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
صرفا جهت اطلاع شما عزیز بیسواد عرض میشود سهم ایران نسبت به قبل هیچ تغییری نداشته است.آسوده باشید.
ناشناس۴۹۵۶۴۶۱۵:۲۵:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
صرفاً جهت اطلاع شما میگویم که به دلیل برخی مسائل پشت پرده سیاسی، سهم ایران از دریاچه خزر برخلاف قرارداهای قدیمی قطعاً کاهش خواهد یافت!
اردشیر۴۹۵۶۵۹۱۵:۳۳:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ظاهرا شما جزو دیپلماتهای حاضر در جلسه بوده اید !!!! خود آقای ظریف با این اطمینانی که شما اظهار نظر کرده اید نگفته اند
ناشناس۴۹۵۷۴۸۱۶:۱۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
مسولیتتون تو وزارت خارجه چیه؟ آهان شاید آقا زاده اید و از همه چیز نظام خبر دارید؟! شایدم رانت خبری
ناشناس۴۹۴۸۹۶۱۰:۰۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چی شد 50 یا 11 ما که نفهمیدیم
ناشناس۴۹۵۰۴۱۱۱:۱۵:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اولاً که فعلاً هنوز سهمی معلوم نشده، ثانیاً اگر قرار بود سهمی باشه (به خاطر طول ساحل کم ایران) سهم ما میشد 11%، تو این قرارداد فعلی تصمیم گیری در این موضوع رو به آینده موکول کردن اما یه بندی گذاشتن و توش نوشتن که «شکل ساحل بعضی کشورها نباید مبنا قرار بگیره»، که این به نفع ایرانه، چون شکل ساحل ما از همه بدتر و کوتاه تره. این بند یعنی در مذاکرات آینده بقیه نباید دوباره تأکید کنن روی این قضیه که طول ساحل ایران کوتاهه پس شما به 11% قانع بشید.
ناشناس۴۹۴۹۰۶۱۰:۱۲:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
یک عده دشمنی خاص با صادقی دارند هر کاری بکند و هر حرفی بزند این عده فوری شروع به بهانه گیری میکنند حال انکه ایشان نماینده مجلس است حق دارد بپرسد و یا مردم را در اتفاقاتی که درشرف است بگذارد اقای ظریف هم بگویند چرا قبل از امضا مطبوعات و مردم را در جریان مفاد این کنوانسیون قرار ندادند او این کنواسیون را مجلس باید رد کند چون مبهم و تعهد اور برای ایران و به نفع اغمار روسیه و شرکا است
ناشناس۴۹۴۹۱۵۱۰:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
مدارکش را نشان بدید اگر راست میگوئید
محمود۴۹۴۹۴۵۱۰:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب ظريف ، در برجام هم از همين ادعا ها داشتين كه پوچ از آب درآمد.
ناشناس۴۹۵۰۰۳۱۱:۰۲:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
لطفا مدل برجام نپیچونید خواست ما چند درصد است ؟ در ضمن هنوز سهم مشخص نشده شما استفاده رژیم حقوقی را بر چه مبنایی انجام دادی ؟
حبیب۴۹۵۰۳۱۱۱:۱۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ظریف بالاخره نگفت چند درصد مال ایران است
ناشناس۴۹۵۱۶۶۱۲:۰۲:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینطورکه پیش میره هیچ وقت نخواهد گفت. زودتر شرشون کم بشه. اگر بگذارند.
ناشناس۴۹۵۰۴۵۱۱:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آقای ظریف چرا در یک جمله نمی‌گویید توافق اصلی از لحاظ سیاسی و حقوقی انجام شده و به نوعی به ایران تحمیل شده.آنچه میماند کارهای ژئو گرافی و نقشه برداری است .
ناشناس۴۹۵۰۵۹۱۱:۲۰:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چو رستم درآمد به مازندران نظر کرد بر آب دریای آن پس آنجا صدایی به گردون بخاست که دریای مازندران مال ماست نخواهیم یک قطره دادن به کس خزر مال ایرانیان است و بس نه قزاق و ارمن، نه ترک و نه روس نشايد كه خود را نشانند لوس نگردد خزر هیچ تقسیم و پخش وگر شارگ من رود یا که رخش بيارم دلایل فراوان بسی که جز ما، خزر نیست مال کسی خزر ماهی خاویار آورد پس آن خاویارش دلار آورد که تا هست ما را نیازی به پول شریکی نداریم بر آن قبول نخواهیم یک قطره دادن به کس خزر مال ایرانیان بود و هس!
ناشناس۴۹۵۱۳۰۱۱:۵۲:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
فکر کنم اینهم به مجموعه خرابکاری های برجامی آقایون مدعی اضافه شده. خرابکاری هایی به ویزگی بخت همراه با مخفیکاری.
ناشناس۴۹۵۱۳۴۱۱:۵۴:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اصلا در این شرایطی که کشورمان تحت فشار است، چه لزومی به این توافق بود؟
محسن۴۹۵۱۵۱۱۱:۵۸:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
من که نفهمیدم چی فرمودند اگر کسی متوجه شد که چی امضاء شده به زبان ساده و عامه فهم هم به من بگه
ناشناس۴۹۵۱۷۳۱۲:۰۴:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
11/2 درصد که هم دکتری ظزیف زیر سوال نرود و هم 11 درصد تکذیب شود .
ناشناس۴۹۵۱۹۸۱۲:۱۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
من به شدت با صادقی و مطهری مخالفم ونسبت به رسانه های معاند خارجی به شدت تنفر دارم اما چرا دولت مردان از جمله جناب ظریف نمی گویند سهم ایران از دریای خزر چقدر است؟ قبلا که سهم ایران 50 درصد وسهم شوروی هم 50 درصد بوده است حالا شوروی به چند کشور کوچک تجزیه شده ومی بایست سهم روسیه کاهش پیدا کند چرا سهم ایران کاهش پیدا کرده است؟
ناشناس۴۹۵۲۰۰۱۲:۱۶:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
توی این یک هفته همش شده بود دریای خزر
ناشناس۴۹۵۲۸۰۱۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
یکی از بحث هایی که در سالیان اخیر در این باره بر سر زبان ها افتاده این است که ایران و شوروی سابق، هر کدام 50 درصد از این دریا را صاحب بودند ولی بعد از فروپاشی شوروی، سهم ایران به 11 درصد کاهش یافت و دولتمردان ایرانی نتوانستند از مالکیت ایران بر خزر حراست کنند. اگر بخواهیم فارغ از "احساسات" و "شایعات" موضوع را بررسی کنیم و به جای حرف های غیر مستند به قانون و منطق، اسناد و قواعد حقوقی مراجعه کنیم باید بگوییم که اساساً ایران هیچگاه مالک 50 درصد خزر نبوده است و دمیدن بر یک مالکیت واهی، چیزی جز سیاسی کاری و خودتحقیری نیست. در این باره نکات زیر قابل توجه است: 1 - گرم هیچ از درس جغرافی دبستان یادمان نباشد، با یک جستجوی سادی که میتوانیم نقشه خزر را بدست بیاوریم تا موج نادانی رسانه ای ما را هم با خود نبرد! نقشه خزر و کشورهای ساحلی اش را مقابل تان بگذارید. فارغ از این که در آن سوی خزر یک کشور(شوروی سابق) قرار دارد یا چهار کشور (روسیه،قزاقستان،ترکمنستان و آذربایجان)، بکوشید با یک خودکار، خزر را طوری تقسیم کنید که 50 درصدش به ایران برسد. آیا با توجه به نقشه و موقعیت طبیعی دریاچه و کشورهای اطرافش چنین تقسیمی اساساً امکان پذیر است؟ کسانی که دم از مالکیت 50 درصدی ایران می زنند، احتمالاً بدون نگاه کردن به نقشه ، به این موضوع فکر کرده اند و با خود گفته اند: خیلی خب! دو کشور بودن و یه دریا وسط شون. لابد باید 50 - 50 بین شون تقسیم بشه دیگه !!! 2 - اگر به نقشه بنگرید، ایران تنها بخش کوچکی از سواحل جنوبی خزر را در اختیار دارد (کمتر ا چهار همسایه دیگر) و چندین برابر آن در اختیار کشورهای دیگر است. چگونه می توان پذیرفت که ایران با اندکی ساحل، صاحب نیمی از خزر شود و بقیه با سواحلی به مراتب طولانی تر از ایران ، مالکیت کمتری داشته باشند. در زمان شوروی سابق هم همین منطق ساده حاکم بود. هرکه خاکش بیش، آبش بیشتر !! - بارها گفته شده است که در سال های 1921 و 1940 ، ایران و شوروی سابق، معاهده هایی امضا کرده بودند و طبق آن معاهده ها، مالکیت خزر را بین خودشان بالمناصفه تقسیم کرده بودند. سپس گفته می شود که تجزیه شوروی سابق، نافی حق ایران نیست و کشورهای باقی مانده از شوروی سابق، باید میراث دار آن 50 درصد خودشان باشند نه این که کل خزر را مجدداً بین خود تقسیم کنند. این سخن در صورتی درست بود که بین ایران و شوروی سابق، چنین معاهده ای وجود می داشت. اما واقعیت این است که در هیچ کجای این دو معاهده، مالکیت خزر بین ایران و شوروی تقسیم نشده است بلکه هر دو کشور توافق کرده اند که در آب های خزر به طور مساوی "حق کشتیرانی" داشته باشند، از معافیت هایی برخوردار شوند و بتوانند تا 10 میل دریایی از سواحل خود ماهیگیری کنند. اگر کلمه به کلمه این دو معاهده را بررسی کنید درخواهید یافت که تقسیم 50 درصد مالکیت دریا در این معاهده ها وجود خارجی ندارد. بنابراین، وقتی اساساً چنین توافقی وجود ندارد ، چرا باید بر اساس "هیچ و آنچه نیست" سخن گفت؟ مگر قرار است کشورهای ساحلی خزر بر مبنای توهمات ما رفتار کنند؟ بازیچه مصاحبه های ساختگی با فلانی و بهمانی قرار نگیرید که آن فردی تاجیک طرف مصاحبه با BBC نه عضور مذاکره کننده بوده و نه کارشناس آن. تنها یک کارشناسی امور بین المللی است که برای بازی دادن ما و خوشامد آن شبکه حرفهایی زده و وقتی خبرنگار ایرانی به سراغش رفته منکر گفته هایش در BBC شده و ادعا کرده از حرفهایش سوء تعبیر کرده اند که البته هر دو مصاحبه موجود است. مراقب باشید عزت نفس و حس وطن پرستی مان را به بازی نگیرند و تخریب نکنند... هیچ کس!
ناشناس۴۹۵۸۴۱۱۷:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب جغرافی دان ! کشورهای فعلی ارمنستان ، قزاقستان و آذربایجان جزء خاک ایران بوده اند وقتی با خیانت این کشورها از خاک ایران جدا شده اند آب دریای خزر که از ایران جدا نشده بلکه در مالکیت ایران بوده است ، شما می فرمایید چون این سرزمین های ساحلی را به زور از ایران گرفته اند حتما باید آب را هم با خود می بردند.خوب در آن زمان فکر می کردند آب دریای خزر به درد آنها نمی خورده واصراری بر مالکیت آن نداشته اند به همین دلیل 50 درصد مالکیت دریای خزر از آن ایران شده و50 درآن از آن شوروی حالا که نمیشه ما از آن 50 درصد چشم بپوشیم به فرض این که ساحل کمتری نسبت به آنها داریم.
ناشناس۴۹۶۱۷۸۲۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
بحث تقسیم سهم یعنی تقسیم منابع نه اینکه زمین دریا رو بین هم تقسیم کنن!
مهدی۴۹۵۴۳۴۱۳:۴۳:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
آیا نباید با آقای صادقی برخورد بشه؟! ایشون بابت دروغهای بیشمارشون قرار نیس زندانی بشن؟! قوه قضاییه چکاره‌س آخه؟! چون نماینده مجلسه دروغ گفتن حلاله؟!
ناشناس۴۹۵۴۶۷۱۴:۰۰:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
الف جان هیچگاه نظرات واقعی مردم را درج نمی کنی در مورد خزر اینکه طول نوار ساحلی ما ۸۰۰ کیلومتر و طول نوار ساحلی روسیه تزاری و بعد شوروی ۵۷۰۰ کیلومتر . بعدش ابر قدرتی مثل روسیه تزاری و شوروی می گذاشتن ۵۰ درصد ۵۰ درصد با ایران شریک باشن دوما طبق موافقت نامه های قبلی حق بهره برداری از بستر دریا هیچگاه درج نشده بود ۲۰۰ سال پیش که نفت و گازی نبود . الان بحث حول محور بهره برداری از بستر و کف دریاچه خزر هست که هنوز هیچ تفاهم نامه ای امضا نشده . چرا اینقدر ادرس غلط به مردم می دهید
ناشناس۴۹۶۰۱۰۱۹:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
برادر اگر قرار داد ایران با شوروی به محاکم بین المللی می رفت سهم ایران بسیار بیشتر از الان بود در آن قراداد سهم منابع حاصل از دریا ۵۰ .۵۰ تقسیم شده بود خط ساحلی یک بحث است سهم ۵۰ درصدی ایران از منابع دریایی و نفت و گازی آن بحثی دیگر می گید چون اون موقع کشف نشده پس بحث نفت و گاز متنفیه؟ برادر عزیز سخن شما نشان می دهد شما از قرادادها اطلاع ندارید نیامدن و ذکر نکردن دقیق این مطلب به معنی متنفی بودن آن نیست
ناشناس۴۹۵۵۹۲۱۴:۵۵:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
ایندگان قضاوت می کنند....................................
ناشناس۴۹۵۶۶۲۱۵:۳۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در کتابهای درسی دهه 60 و 70 به جای کلمه دریای خزر از عبارت دریای مازندران استفاده می شد ولی پس از دهه 80 همواره از عبارت دریای خزر استفاده شده است. نمی دانم دلیل آن چه بود؟ برخی از بزرگترها یادشان هست که بر روی سکه های زرد رنگ 5 تومانی بعد از انقلاب از عبارت دریای مازندران استفاده شده بود.
ناشناس۴۹۶۳۷۳۰۳:۰۷:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
اسم این دریا دریای قزوین بوده که برگردان ان کاسپین شده است
ناشناس۴۹۵۹۰۰۱۷:۴۰:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سهم ایران از 50 درصد چقدر شده است
علی 671۴۹۵۹۸۱۱۸:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۴
دوسال دیگه همه چیز مشخص می شود که آقایون پنهانی چه کرده اند .
نعمت الله جوکارنامیوندی۴۹۵۹۸۵۱۸:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب ظریف به مردم‌خودتان جواب دیپلماتیک ودوپلو ندهیدصراحتا بفرمایید از نظرشما سهم ایران ازدریای خزر درگذشته وحال چقدر بوده !؟
وکیل دادگستری۴۹۶۰۶۰۲۰:۰۰:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در صورتیکه در این قرارداد خزر، دریاچه معرفی می شد ما سهم ۲۰ درصدی داشتیم اما حالا که ایران قبول کرد تا خزر ، دریاچه نباشه امکان به کرسی نشوندن حرف ما پایین میاد مخصوصا که هر توافقی در آینده بشه از روی توافق الان می گن خودتون گفتین خزر ، دریاچه نیست و می زنن تو سر ما. متاسفم که آقای ظریف واقعیت رو شفاف به مردم نگفت
ناشناس۴۹۶۳۹۹۰۶:۳۶:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
شايد 50 در صد عنوان نشده باشه ولي استفاده مشترك بوده
شیخی۴۹۶۵۵۴۰۹:۵۲:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۵
آقای ظریف تاریخ درباره شما قضاوت خواهد کرد ..............
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین