واکنش قاسمی به شایعات درخصوص تحدید حدود دریای خزر

گروه جهان الف،   3970523251 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

سخنگوی وزارت خارجه گفت: هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر سلب نشده است.

واکنش قاسمی به شایعات درخصوص تحدید حدود دریای خزر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بهرام قاسمی در پاسخ به برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی درخصوص تحدید حدود دریای خزر افزود: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر که روز یکشنبه به امضا رسید باید عنوان کنم که این کنوانسیون و امضای آن یک دستاورد بزرگ و موفقیت برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: این متن یک موافقتنامه و کنوانسیونی است که شاید برای تفاهم بر روی آن بیش از دو دهه بحث و تبادل نظر پنج کشور ساحلی دریای خزر انجام شده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در حاشیه نشست سران پنج کشور حاشیه دریای خزر، این کنوانسیون امضا شد و شش موافقتنامه دیگر نیز در کنار آن، از جمله موافقتنامه حمل و نقل و ترانزیت، موافقتنامه تجاری و اقتصادی، موافقتنامه مبارزه با تروریسم، موافقتنامه مبارزه با جرایم سازمان یافته و موافقتنامه تعامل و همکاری‌های مرزبانی میان پنج کشور به امضا رسید.
­

قاسمی تأکید کرد: همچنین یک موافقتنامه نیز به امضا رسید که بر اساس آن از درگیری‌های نظامی در خزر پیشگیری خواهد شد.
وی با بیان اینکه یک نکته مهم در این کنوانسیون این است که اجازه نمی‌دهد هیچ نیروی خارجی و بیگانه در دریای خزر حضور داشته باشد اظهار داشت: این یکی از نکات مهم و یکی از موفقیت‌های بزرگ برای پنج کشور عضو خزر است.

قاسمی افزود: تصور من این است که بعد از دو دهه مذاکره مفصل که بیش از هزاران ساعت وقت کارشناسان، مدیران، وزرا و سران این کشور‌ها را به خود اختصاص داد یک نقطه عطف در مسائل منطقه به حساب می‌آید و این روز را شاید بتوان روز همبستگی منطقه‌ای میان پنج کشوری دانست که می‌تواند به صلح، ثبات و امنیت منطقه، کمک شایانی کند.

وی تصریح کرد: تصور می‌کنم در نهایت باید خزر را دریایی از صلح و امنیت و دوستی تلقی کرد و امیدوارم این کنوانسیون که بیش از ۹۰ درصد مسائل دریای خزر را بین پنج کشور حل و فصل کرده است بتواند زمینه ساز حل و فصل چند موضوع دیگری که باقی مانده است باشد که باید آن‌ها را حل و فصل کرد و به تفاهم رسید شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در ادامه با اشاره به موضوع تحدید حدود دریای خزر اظهار داشت: آنچه مهم است این است که ما در این کنوانسیون در خصوص تحدید حدود و تعیین خط مبدأ هیچ صحبت و تفاهمی انجام نداده ایم.

قاسمی افزود: آنچه متأسفانه توسط برخی از افراد و حتی شخصیت‌ها عنوان می‌شود و صحبت از تقسیم دریای خزر می‌کنند و یا این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در این کنوانسیون متضرر شده است، باید گفت: سخنان درست و دقیقی نیست.

وی تأکید کرد: این صحبت‌ها نه مبنای حقوقی دارد و نه می‌شود روی آن حساب کرد، بلکه بیشتر گمانه زنی‌ها و سلیقه‌های فردی و حتی برداشت‌های فردی است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: من باید به مردم عزیز ایران اطمینان بدهم که با این کنوانسیون، ما به موفقیت‌های خوبی در مورد حقوق ایران، درخصوص دریای خزر دست یافته ایم و هیچ حق و حقوقی از جمهوری اسلامی ایران و ایران زمین سلب نشده است و امیدوار هستم کسانی که در فضای مجازی و برخی مقالات با اصرار و بدون داشتن هیچ گونه منطق، توجیه و تفسیر درستی و یا برداشت دقیق حقوقی در مورد این کنوانسیون اظهار نظر‌های نادرستی عنوان می‌کنند و باعث نگرانی و شاید ناراحتی برخی از مردم شریف ایران می‌شوند، بگویم که با یک واقع بینی و دقت عمل بیشتری به این کنوانسیون توجه کنند و با یک درایت بیشتری به تفسیر و برداشت خود از این کنوانسیون نظر داشته باشند.

قاسمی ادامه داد: دریاچه خزر یکی از معضلات و موضوعات بسیار سخت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران طی این دوران و دوران اتحاد جماهیر شوروی بود که خوشبختانه در این کنوانسیون و در این چارچوب با مفاهیم اولیه و تفاهمات اولیه در بیش از ۹۰ درصد موضوعات به تفاهم رسیده ایم و ان شاءالله در مورد تحدید حدود بستر، زیربستر و خط مبدأ مذاکرات کماکان میان پنج کشور ساحلی ادامه پیدا خواهد کرد و امیدوارم در ادامه مذاکرات و در ادامه راه بتوانیم هر آنچه را حق و حقوق جمهوری اسلامی ایران و مردم خوب ایران است تأمین کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۴۴۰۷۲۲:۳۶:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
رقیب برای هر دستاورد این دولت جز سیاهنمایی و تهمت کاری دیگر نمی کند.
ح.م۴۹۴۵۰۵۲۳:۴۹:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۳
حق با شماست دستاوردی مثل برجام مثلا یکی از این موارد هست !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۴۹۴۵۶۰۰۰:۴۳:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
وقتی کسانی همچون ولایتی،قالیباف و...معترفند در شرایطی که پرونده ایران را زمان احمدی نژاد باعث شد،شوت کنند شورای امنیت و بهترین کار در آن زمان برجام بوده و موفقیت بزرگی؛حال امثال شما هر چه دوست دارید ببافید!!
ناشناس۴۹۴۷۷۷۰۸:۴۳:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
مردم از 50 درصد حقوق خود در دریای مازندران نخواهند گذشت هر دولتی که غیر از این تصویب کند مردم .. نخواهند گذشت
ناشناس۴۹۴۹۱۰۱۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
.. کیا ادعای سهم 50 درصد و واگذاری خزر به روسیه و ... را مطرح میکنن برای تَکراریا یه کم آی کیو زیاده یه کم حافظه معمولی ام آرزوست
آریابان۴۹۵۲۶۳۱۲:۳۹:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۴
درسته که هیچگاه عدد 50 درصدی در هیچیک از دو توافق پیشین میان ایران و شوروی قید نشده ولی از دیگر سوی، شاهدیم که روسیه به امضای قرار داد های دو جانبه با دو کشور قزاقستان و آذربایجان اقدام کرده است. جای تردید نیست که چنانچه (خدای ناکرده) چنین تقسیماتی در بخش ایرانی رخ داده بود، قطعا روسیه مدعی حاکمیت خود بر حداقل !!!!! نیمی از خزر میشد .
شمالی۴۹۴۵۰۶۲۳:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۳
لطفا جهت شفاف سازی اظهان عمومی و البته راستی آزمایی اظهارات آقای قاسمی و توضیح به ملت باید هر چه سریعتر آقای ظریف و نمایندگان مسئول و کارشناسان صاحب نظر در تلویزین حاضر شوند و با سند و مدرک به مردم توضیحات لازم رو نسبت این موضوع ملی ارایه دهند بویژه توافقات آخرین جلسه و نتایج آن درست مثل کاری که در مورد برجام انجام می شد.
ناشناس۴۹۴۵۱۸۰۰:۰۳:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۴
تاريخ پاسخ خواهد داد
سعید۴۹۴۶۴۹۰۶:۰۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
...تاریخ در مورد ..شما که ... قضاوت خواهد کرد
ناشناس۴۹۴۶۵۷۰۶:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۴
شما یک نگاه به نقشه تقسیم دریای خزر قبل و بعد از این به اصطلاح دستاورد بنداز ببین چقدر اینا از مرز دریایی رو از دست دادن
ناشناس۴۹۴۶۷۳۰۷:۱۴:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
این پنج کشوری که میگه همه قبلا جزو شوروی سابق بودن که فروریخت لذا از نظر مرزی وهرگونه بهره برداری از دریای خزر هیچگونه تغییری نباید به وجود بیایدایران بایدهمون سهم پنجاه درصدی خودش را از دریای خزر داشته باشد.یعنی پنجاه درصدایران وپنجاه درصد روسیه وکشورهای دیگر که قبلا جزو شورروی سابق بوده اند. لذا اگر یک درصد از این سهم کم بشه خیانت بزرگ به مردم هست اگر راست میگید عین متن این کنوانسیون رو که امضاکردید منتشر کنیدما سند میخواهیم اونم رسمی دیگه دروغ های شما رو به همین سادگی نمیتونیم قبول کنیم. ضمنا شما در چه مقامی هستید که درباره زمین و آب ایران از طرف مردم تصمصیم میگیرید؟ قرارداد ترکمن چای با روسیه ؟؟؟؟؟؟ مردم رو چی فرض کردین؟؟؟؟؟؟ اینهمه توجنگ ایرانوعراق خون دادیم که یک وجب از خاکمون دست متجاوزها نره اونوقت شما میریددودستی آب ایران رومیدیدبه روسیه ؟؟؟؟؟؟؟ که مثلا حامی شما در مقابل آمریکا باشه؟ همش فکر حمله نظامیازطرف دریای خرزهستیدکه بعدمثلا اگه حمله شدروسیه ودوتاسهتا کشور دیگه بیان حمایتتون کنند؟؟؟؟ اینقدرما بد بخت شدیم ؟؟؟؟؟ چه تضمینی هست اون موقع بیان حمایت کنند؟؟؟؟؟ چه جوراعتماد میکنید در مقابل همچین چیزی که چندان مهم هم نیست اینهمه امتیاز بدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۹۴۷۰۹۰۷:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۴
همینجوووور داره دستآورد جمع میشه و همینجووور ما داریم تو مشکلات بیشتر غرق میشیم... خودرو وطنی داره همینطور میره بالا ..و .. و ..... چقد ما دستآورد داریم
ابراهيم۴۹۴۷۱۴۰۸:۰۲:۴۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
سلام پس ماجراي صحبت كارشناس روسي كه گفته ماتعجب كرديم هيئت ايراني از حق ٥٠درصدي خود حمايت نكرد و پخش نقشه تقسيم شده درياي خزر چيست
سعیدروشن کرمانشاهی۴۹۴۷۷۲۰۸:۴۱:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۴
جناب سخنگو..بفرمایید برای چتددرصد سهم‌ایران ازدریای خزرتلاش می کنید !؟چرارسما اعلام نمی کنید خودرا محق به چنددرصد می دانید؟
ناشناس۴۹۴۷۸۶۰۸:۴۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
.. همين روزاست كه اسمشون هم تغيير بكنه فكر كنم در چند سال آينده ايران یه بيابان كامل تو نقشه باشه
ناشناس۴۹۴۷۹۲۰۸:۵۲:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
نقشه جدید ایران را منتشر کنید فکر کنم سر گربه که ایران ماست به باد رفت
ناشناس۴۹۴۷۹۷۰۸:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
اینو نگه چی بگه!!
ناشناس۴۹۴۸۵۵۰۹:۴۱:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۴
در زمان شوروی سابق استفاده ایران و شوروی ار دریا بطور مساوی بوده حالا هم ایران بطور حتم ایران نباید کوتاه بیاید حد اقل اینست که همه بطور مساوی سهم داشته باشند ولی با توجه به قراردادهای قبلی و سوابق تاریخی ایران باید بطور حتم تقاضای داشتن سهم بیشتری بنماید و مصرانه روی حرف خود بایستد وگر نه همان سهم مساوی را هم موافقت نمی کننند .ایران نباید هیچ عجله ای در تقسیم دریاداشته باشد چون در این شرایط که ایران تحت تحریم است شرایطی غیر منطقی به ایران تحمیل می شود.اصلا ایران نبایستی وارد مذاکرات میشد چون شرایط بنفع ایران نیست
ناشناس۴۹۴۸۵۷۰۹:۴۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۴
چون از طرف مجلس شورای اسلامی بررسی و تصویب نشده است قابل تامل است
ناشناس۴۹۴۸۷۳۰۹:۴۷:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۴
وقتی در باره مسائل مختلف شفاف صحبت نشود و کارشناسان اجازه صحبت نداشته باشند عرصه برای اطلاع رسانی شبکه های مجازی باز می شود. پس مسئولین بهتر است ابتدا رفتار خود را اصلاح کنند و با مردم روراست باشند تا اعتماد مردم به صحبت های آنها بیشتر شود. در این نوشته بالا من متوجه نشدم بالاخره سهم ایران از دریای خزر چقدر است و جه معاهده ای مبنای تقسیم است..اینکه انتیازات دیگری به دست آمده است دلیل نمی شود که ما از حقی بگذاریم.بیشتر روی این امتیازها مانوور داده می شود تا سهمی که قانونا کشور ما از خزر دارد.
ناشناس۴۹۵۰۵۴۱۱:۱۹:۵۵ ۱۳۹۷/۵/۲۴
کنوانسیون که امضا کردید چرا قبل از امضا در مطبوعات منتشر نکردید تا مردم و کارشناسان ان را بخوانند که چیست مگر مملکت .. که بدون اجازه از صاحبان ان میروید امضا میکنید که فردا برای کشور تعهد ایجاد کنید حال که چنین شد مردم فهمیدن که شما امین این ... ما شهید دادیم که چنین اجحافی صورت بگیرد و یا شما ...را با منافع ملی اشتباه گرفتید کلا این وزارت امور خارجه باید عوض شود و افراد وطن پرست و شهید پرور جایگزین گردند
ناشناس۴۹۶۳۸۷۰۴:۵۳:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۵
جای تعجب است اذر بایجان و ترکمنستان که روزگاری قسمت هایی کوچک از ایران بودند حالا در خواست سهم بیشتر از ایران که مادر خودشان بوده و 80 میلیون جمعیت دارد میکنند این منطقی نیست قرار داد با شوروی سابق استفاده ایران و شوروی ار دریا بطور مساوی پیش بینی شده گول روسیه را نحورید احتمال دارد در ظاهر برای قانغ نمودن ایران سهم کمتر از مساوی را قبول نموده باشد و طی توافقی داخلی با کشورهای همسو اطراف دریاچه سهم بیشتری از انها طلب کند انها هم پیمانند ما نباید پیشنهاد های انها را قبول کنیم سهم ما بیشتر از سهم مساوی می باشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین