برای داشتن کبد سالم چه باید کرد؟

گروه سلامت الف،   3970522085

اگر می خواهید کبدتان سالم باشد و همیشه از آن مراقبت کنید بهتر است این مطلب را بخوانید.

برای داشتن کبد سالم چه باید کرد؟
 

 

اولین توصیه برای داشتن کبد سالم

به گزارش سایت الودکتر، اگر می‌خواهید کبد خود را سالم نگه دارید و از بیماری های کبد در امان باشید، تا جایی که می‌شود به رژیم غذایی خودسبزیجات مانند کلم بروکلی اضافه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد این ماده‌ی غذایی می‌تواند از بدن در برابر بیماری کبد چرب غیر الکلی محافظت کند. اگر از کلم پخته خوشتان نمی‌آید می‌توانید از آن در سالاد کلم به همراه چند عدد بادام و توت خشک و سرکه لذت ببرید. همچنین می‌توانید آن را کبابی کرده و با سیر و سرکه بالزامیک مزه دار کنید. برگ‌های سبز سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان قوی به نام گلوتاتیون هستند که به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. می‌توانید از این ماده‌ی مغذی در سالاد برای شام استفاده کنید. اگر کمی با سیر و روغن زیتون آن را سرخ کنید بسیار خوشمزه می‌شود. همچنین می‌توانید برگ‌های آن را با پنیر پارمسان تازه امتحان کنید.

این غذاها را به کبد خود هدیه کنید

غذاهای حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌های B، C  و E می‌بایست به صورت روزانه برای تقویت سلامت کبدمصرف شوند. غذاهای غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌های مذکور بسیار مفید می‌باشند. مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازیکبد مفیدند. غذاهای غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می‌کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

بسیاری از غذاها (برای مثال: بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌ای، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند از جمله: گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره.

سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم می‌باشد. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E  می‌باشند.

مصرف غذاهای غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم است. غذاهای مرسوم غنی از امگا 3 عبارتند از: ماهی‌ها (از جمله : ساردین، سالمون، قزل آلا و…)، مغزها و روغن‌هایی گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

* اطمینان حاصل کنید که از مصرف غذاهای پرچرب و پرکلسترول اجتناب می‌کنید، و اقلام غذایی سالم و روغن‌های غیر اشباع چند زنجیره‌ای مفید برای بدن را مصرف می‌نمایید. تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد مطلوب کبدتان کمک شایانی می‌کند.

فیبر، دوست کبد

غذاهای سرشار از فیبر به کار کبد کمک می‌کنند. آیا برای شروع روز خود به دنبال بهترین رژیم غذایی کبد هستید؟ جو دو سر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که این ماده‌ی مغذی می‌تواند وزن اضافی و چربی‌های شکم را از بین ببرد که بهترین راه برای دور نگه داشتن کبد از انواع بیماری‌هاست.

میوه های ضداختلالات کبدی

گریپ‌فروت این میوه مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان دارد و فرآیند پاک کردن کبد را انجام می‌دهد. لیوان کوچکی از آب گریپ‌فروت به تولید آنزیم‌های برطرف‌کننده سموم کبدی کمک کرده و سموم و مواد سرطان‌زا را از بدن دفع می‌کند.

ماده‌ی مغذی به نام پلی فنولز در این میوه وجود دارد که می‌تواند از بدن در برایر کبد چرب غیر الکلی محافظت کند که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است. اگر بلوبری دوست ندارید می‌توانید از سایر مواد غذایی حاوی پلی فنولز مانند شکلات تلخ، زیتون و آلو استفاده کنید.

چغندر و هویج هر دوی این‌ها حاوی فلاوونوئیدهای ‌گیاهی و بتاکاروتن هستند. خوردن چغندر و هویج عملکرد کلی کبد را تحریک کرده و آن را بهبود می‌بخشد.

سیب این میوه لذیذ پکتین بالایی دارد و مواد شیمیایی لازم برای پاکسازی ‌سموم از مجاری دستگاه گوارشی را در اختیار دارد و همچنین تحمل سموم را حین فرآیند پاکسازی برای کبد راحت‌تر می‌کند.

لیمو ترش این نوع میوه‌های دایره‌ای شکل مقادیر بالایی ویتامین C دارند که به تبدیل مواد سمی به موادی که قابل جذب توسط آب باشد، کمک می‌کند. نوشیدن آب لیمو یا عصاره این میوه هنگام صبح کبد را تحریک می‌کند. آووکادو این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان «گلوتاتیون» است که نقش حیاتی در پاکسازی سموم مضر از کبد دارد.

نوشیدنی های ویژه کبد

چای سبز این نوشیدنی سرشار از آنتی‌اکسیدان و حاوی ترکیباتی برای کمک به عملکرد بهتر کبد است و می‌توان در کنار رژیم غذایی ازآن به عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کرد.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت کبد خود انجام دهید حفظ وزن متعادل خود است. به جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه یا نوشیدنی‌ های ورزشی آب بنوشید. از اینکه روزانه شما را از چه میزان کالری نجات می‌دهد شگفت زده خواهید شد.

منبع: الودکتر

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین