سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، پروپاگاندا یا واقعیت؟

عبدالله شهبازی / پژوهشگر تاریخ،   3970522049 ۶۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر، پروپاگاندا یا واقعیت؟

تبلیغاتی که از دیروز شروع شده درباره «سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر»، که گویا اکنون به شدت تنزل یافته، مبنای تاریخی و حقوقی ندارد و تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) است. چند بار در فیسبوک و در گروه تلگرامی توضیح داده‌ام.

حکومت رضا شاه اندکی پس از انقلاب ۱۹۱۷ و صعود بلشویک‌ها در روسیه و گسترش آن به باکو و همسایگی ایران مستقر شد که مقارن بود پایان جنگ «روس‌های سفید» (ژنرال‌های روسی مخالف حکومت بلشویکی) با نظام سیاسی جدید شوروی. این جنگ شالوده تخاصم شوروی با غرب است و در تاریخنگاری گاه «جنگ چرچیل» خوانده می‌شود. (چرچیل جوان تا سال ۱۹۲۱ وزیر جنگ بریتانیا بود.) برخی محققین معتقدند اگر این رویه خصمانه علیه شوروی جدید نبود مسیر تاریخ به شکل دیگر می‌توانست رقم خورد.

در این فضا، رضا شاه می‌توانست سهم ایران از دریای خزر را با حکومت جدید شوروی تعیین کند ولی نکرد و این مسئله مهم و حیاتی برای ایران مبهم ماند. چرا؟

دریای خزر هیچگاه تماماً متعلق به ایران نبوده برخلاف خلیج فارس.

ولی در زمان استالین این امکان هم برای رضا شاه و هم برای حکومتی که محمدرضا شاه جوان در رأس آن بود پس از شهریور ۱۳۲۰ (در زمان احیای ماجرای جنجالی نفت شمال پس از پایان جنگ دوم جهانی) وجود داشت که طی قراردادی سهم ایران را در دریای خزر بطور کاملاً مشخص تعیین کند ولی نکردند. اگر آن زمان، بخصوص زمان رضا شاه، سهم ایران در دریای خزر تعیین می‌شد، اگر ۵۰ درصد سهم ایران نمی‌شد بالاخره می‌توانست ۳۰ درصد باشد. به این دلیل، پس از فروپاشی اتحاد شوروی و تبدیل دریای خزر به حوزه مالکیت ۵ کشور مجاور آن، سهم ایران به شدت کاهش یافت.

مسئله مهم بعدی ماجرای جنجالی نفت شمال است که دو بار بحرانی شد. یک بار اواخر احمد شاه و جنگ نفتی در ایران و بار دیگر پس از شهریور ۱۳۲۰ و دولت محمد ساعد مراغه‌ای. در ماجرای نفت شمال، برخورد ایران به شوروی، که به نفت ایران نیاز داشت، خصمانه بود در حالی که مخفیانه و حتی علنی در حال مذاکره با رویال داچ شل و استاندارد اویل بود برای اعطای امتیاز نفت شمال به این دو کمپانی.

در مقابل، رضا شاه با اتخاذ سیاست ناسیونالیسم افراطی ایرانی سبب شد حاکمیت ایران بر خلیج فارس (که قلمرو نفوذ ایران بود) بکلی از دست رود و حاکمیت وهابیون بر جنوب خلیج فارس تأمین شود. به این معنا که حلقه واسطه حاکمیت ایران بر جنوب خلیج فارس عشایر عرب شیعی ایرانی بودند بویژه بنی‌کعب. بنی‌کعب همیشه خود را ایرانی می‌دانست و حتی زمانی که دولت قاجاریه به شدت مالیات مطالبه می‌کرد، و عثمانی‌ها پیشنهاد کردند مالیات چند ساله را ببخشند ولی تبعه عثمانی شوند، اعراب شیعی بنی‌کعب نپذیرفتند.

عشایر عرب شیعی جزء مهمی از ایران بوده‌اند و سد استواری در مقابل تهاجم وهابیون به عتبات. ولی سیاست ناسیونالیسم افراطی رضا شاه، که متکی بر عامل پیوندهای تاریخی اقوام متنوع ایرانی یعنی ساکن فلات ایران و عامل مذهب تشیع نبود، و فقط بر قومیت «ایرانی» و زبان فارسی تأکید می‌کرد، این عنصر مهم در اقتدار منطقه‌ای ایران را از بین برد و اکنون کار به جایی رسیده که ما نه تنها در میان اعراب شیعی خوزستان بلکه در برخی مناطق سنی‌نشین نیز با گرایش‌های تجزیه‌طلبانه ضد ایرانی مواجه هستیم.


اگر ایران در دوران پهلوی حکومتی «ملی» بود و روابطی مشابه با هند دوران نهرو با شوروی داشت، سهم ما از دریای خزر در چند موقعیت استثنایی و عالی به سود ایران می‌توانست تعیین شود و سهمی البته نه ۵۰ درصد ولی مثلاً ۳۰- ۴۰ درصد برای ایران کسب کند. ولی حکومت رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی خط مقدم جبهه غرب علیه شوروی و در تحریکات و «جنگ سرد» علیه شوروی به شدت فعال بودند و بنابراین منافع ملی ما را هم در دریای خزر و هم در خلیج فارس به باد دادند.

موقعیت اول، اوضاع سال‌های اولیه اقتدار رضا خان سردار سپه/ رضا شاه بعدی است که ماجرای نفت شمال اوج گرفت و به قتل ماژور ایمبری در ماجرای مرموز سقاخانه آشیخ هادی تهران انجامید برای ممانعت از انعقاد قرارداد با کمپانی آمریکایی سینکلر اویل. این توطئه را کمپانی‌های استاندارد اویل آمریکا و رویال داچ شل رقم زدند و نقش داشت در صعود و استقرار دیکتاتوری مهیب رضا شاه.

موقعیت دوم سال پایانی جنگ دوم جهانی بود که استالین به شدت به قرارداد نفت شمال ایران امید داشت برای بازسازی صنایع نابودشده شوروی در جنگ جهانی دوم. دولت ساعد مراغه‌ای، در همدستی با کانون‌های غربی بويژه کمپانی رویال داچ شل، رویه‌ای محیلانه در پیش گرفت که خشم استالین را برانگیخت و به ماجرای غائله سال‌های ۱۳۲۴- ۱۳۲۵ آذربایجان و کردستان انجامید و سرانجام با وعده انعقاد قرارداد نفت شمال با استالین از سوی قوام‌السلطنه ارتش سرخ ایران را ترک کرد و غائله آذربایجان و کردستان پایان یافت ولی قرارداد نفت شمال با شوروی منعقد نشد.

در مقابل، همانطور که در بالا نوشتم، برخلاف دریای خزر، خلیج فارس حوزه حاکمیت ایران بود. ولی رضا شاه با تبدیل کردن ناسیونالیسم افراطی (شووینیسم) ایرانی به «ایدئولوژی» رسمی حکومت خود و حذف اقتدار اعراب شیعی ایران بر جنوب خلیج فارس این منطقه بسیار مهم را عمداً، و هماهنگ با سیاست بریتانیا، در کنترل کامل وهابیون و آل‌سعود قرار داد.

قبلاً چند بار به تفصیل نوشته‌ام که اعراب شیعی بنی‌کعب استوارترین سد دفاع از وهابیون بوده‌اند و حلقه اتصال «ایرانیت» و «عربیت» و چنان به ایرانیت خود مباهی بودند که حتی در مقاطعی پیشنهادهای فریبنده عثمانی را نپذیرفتند که خود را تبعه عثمانی بخوانند.

حالا، آقای عباس امانت هر چه می‌خواهد از رضا شاه تعریف کند؛ رضا شاهی که در عالی‌ترین و استثنایی‌ترین فرصت‌های تاریخی حتی این جربزه را نداشت که با شوروی قرارداد منعقد کند و سهمی خوب برای ایران در دریای خزر به دست آورد و در منطقه خلیج فارس نیز اقتدار ایران را تماماً، منطبق با برنامه‌های کانون‌های قدرت غربی، به نفع آل‌سعود حذف کرد.


دیدگاه کاربران

ناشناس۴۹۰۵۵۵۰۹:۴۶:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شوروی سابق تکه تکه شد، ایران که تکه نشده. اون قسمت مربوط به خودشون رو باید بین خودشون قسمت میکردند‌.
هوشیار۴۹۰۶۸۳۱۰:۲۸:۲۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مسئله اینه ک سهم ایران شخص نبود و این 50 درصد فقط حق کشتیرانی بود نه سهم ایران از دریای خزر
مهرداد۴۹۱۷۴۹۱۵:۵۹:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
یک توصیه برای خودتان میگویم که بعدا اگر نتیجه مورد انتظارتان نشد خیلی اذیت نشوید. جای اینکه اطلاعاتتان را ز نشریات زرد و کانال تلگرامی و ... جمع کنید. بروید ریشه و اصل توافقات اولیه دریای خزر ر مطالعه فرمایید و بعد هم به لحاظ حقوقی موضوع را بررسی فرمایید. خواهید دید که واقعیت چیز دیگریست.
ناشناس۴۹۰۵۶۶۰۹:۴۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگر سهم ایران ۵۰ درصد بوده ،این یعنی یک نفر ترکمنستانی که در زمان شوروی در سواحل خودش شنا می کرده ، یعنی وارد حریم ابی ایران شده!! ۱۷ درصد سواحل و سهم ۵۰ درصدی؟!!!
ناشناس۴۹۰۶۴۳۱۰:۱۷:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به حمدالله روسها در همه جا مدافع دارند
ناشناس۴۹۱۰۶۴۱۲:۱۷:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
مزدوران آمریکایی هم همینطور
ناشناس۴۹۱۷۷۵۱۶:۰۸:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
توده ای ها هم هنوز همه جا هستند و طرفدار منافع روسیه
ناشناس۴۹۱۱۸۶۱۲:۵۴:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
آن زمان ترکمنستانی بعنوان یک کشور مستقل وجود نداشته که مردمش بخوان در ساحل دریا شنا کنند، ضمن اینکه مساله منابع و حق بهره مندی از این منابع در دریای خزر هست نه خط مرزی کشورها
ناشناس۴۹۱۲۴۹۱۳:۱۶:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
براساس قوانین بین الملل تا عمق 15 کیلومتری از ساحل خودشان میتوانند راحت شنا کنند. مابقی دریا که در عمق 15 کیلومتری ساحل هیچ کشوری نیست 50 به 50 بین ایران و شوروی سابق تقسیم شده بود
ناشناس۴۹۱۵۵۵۱۴:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عزیز من اون طور که تو فکر می کنی، تقسیم نمی کنند. همه همسایه ها سهمشون از ساحل را تا فاصله مشخصی دارند ولی مسئله پهنه اصلی و منابع اون هست که باید به عدالت تقسیم شود.
شهروند حقوقدان۴۹۰۵۸۴۰۹:۵۵:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
شما سهم برایر مصرح در توافق بین اتحاد حماهیر شوروی و ایران که از آن تحت عنوان ۵۰‎٪ یاد می شود رها کردی تاریخ/سیاست قلم می زنی؟
عوام۴۹۱۴۸۳۱۴:۲۶:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کاملا صحیح هست: طی دو قرارداد فیمابین یکی در 1921و دیگری 1940 بر مشاء بودن دریای مازندران بدون ذکر درصد تاکید شده بود. و اهل قانون میداند که وقتی ذکری از درصد سهم شرکا نباشد هیچ معنی دگری ندارد جز بالسویه؛ یعنی 50/50. گذشته از آن اخیرا در تلویزیون بی بی سی از کارشناس برنامه آقای صفر اف (رئیس مرکز مطالعات ایرانی روسیه و عضو هیئت مذاکره کننده در خصوص رژیم حقوقی و تقسیمات سرزمینی دریای خزر ) پرسیده شد که چگونه سهم ایران به حدود 13% تقلیل یافت. او گفت که در اولین جلسه در سال 1993 در مسکو نماینده ایران حضور داشت. ما منتظر بودیم که او سهم ایران را که بر اساس درک ما 50 درصد بود مطالبه کند تا کمیسیون هم با چانه زنی کمی کمتر اما در همان حدود را با ایران توافق کنیم. اما نماینده ایران که گویا از قبل آمادگی داشت بدوا ابراز کرد که دولت ایران ( زمان آقای رفسنجانی) با درک شرایط خواهان تقسیم بالمناصفه دریای خزر است. صفر اف میگوید پس از آن بود که ما از بیست درصد شروع کردیم که باهمکاری وزارت خارجه و دولت ایران به رقم کنونی رسیدیم.
ناشناس۴۹۰۵۹۰۰۹:۵۶:۰۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
سفسطه سرسپردگانه روسیه !!! اقا برو یه نگاه به نقشه ایران بنداز میفهمی که نصف خزر در نقشه ایران قرار داره ... یعنی 50 درصد خزر متعلق به ما بوده 11 درصد رو هم بزور بهمون میدن ....
ناشناس۴۹۱۰۷۸۱۲:۲۱:۱۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بنده روسی نیستم. امیدوار تهمت نزنید. خدایی 50 درصد خزر رو به ایران بدند، ترکمنستان و آدربایجان حق شنا هم ندارند. به نظرم پافشاری بر سهم 20 درصدی منطقیتره تا اینکه بخواهیم برای چیزی که نشدنیه حرص بخوریم.
فرزان۴۹۰۵۹۵۰۹:۵۹:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نویسنده بسیار گنگ بیان کرد رضا شاه باعث از بین بردن پیوندهای اعراب ایرانی با ایرانیت شده. متاسفانه هیچ توضیحی نداد. آیا قضیه شیخ خزئل را میگوید؟ یک منبعی چیزی اشاره میکرد جهت مطالعه هم خوب بود. نمیشود که ابهام ایجاد نمایید با مطلب خود
ناشناس۴۹۰۹۱۴۱۱:۳۶:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نویسنده مقاله جناب آقای عبدالله شهبازی پژوهشگر معروف تاریخ است. لطفا در نقد ایشان جانب احتیاط را رعایت کنید.
ناشناس۴۹۱۰۵۴۱۲:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عبدالله شهبازی مانند خسرو معتضد تحلیل های تاریخی جهت دار می نویسند
ناشناس۴۹۱۷۸۷۱۶:۱۱:۵۴ ۱۳۹۷/۵/۲۲
با این مقاله ایشان نشان دادند که بهتر هست کتاب کودکان را بخواند بجای نظر دادن درباره تاریخ
ناشناس۴۹۰۵۹۷۱۰:۰۰:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ظاهرن قبل از اون ایران حق کشتیرانی در دریای خزر را هم نداشته! اونوقت شما می گید چرا رضاشاه 50 درصدش را نگرفته؟
ناشناس۴۹۰۶۰۹۱۰:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
داداش داری آسمون ریسمون میکنی فیلمشو همه دیدن که اون مسئول قزاقستانی در مورد 50 درصد سهم ایران در مذاکرات سال 1996 حرف میزنه
ناشناس۴۹۰۷۷۲۱۰:۵۵:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
و سال 1996 دوره خاتمی و وزیر خارجه ان کمال خرازی چنین ایران فروشی صورت گرفت
ناشناس۴۹۱۰۰۵۱۲:۰۱:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خاتمی یا روحانی مهم نیست
ناشناس۴۹۰۶۱۳۱۰:۰۵:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همان توهم بابت بحرين حكومت ال خليفه چهار صد سال حاكم بحرين هستند و هيچ سندى وجود نداره كه بحرين روزى تابع دولت مركزى ايران است ولى مردم ايران حرف ها شاه ملعون باور كردن كه بحرين و أفغانستان و تركمانستان و آذربايجان جزيى از سرزمين ايران است
امین۴۹۰۸۰۳۱۱:۰۳:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بحرین یکی از استانهای ایران بود برو مطالعه کن
ناشناس۴۹۱۲۹۸۱۳:۳۲:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اقا أمين لطفا سند تاريخى كه بحرين استان ايران بود و نام حاكم ايرانى استان بحرين و تاريخ ان بمن بى اطلاع بگو از شما ممنون هستم كه راهنمايي كردى
علی۴۹۱۶۰۳۱۵:۰۳:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ولی بجاش سه تا جزیره پر از نفت گرفتیم که هنوز امارات و اعراب برای پس گرفتنش دارن گریه می کنند
ناشناس۴۹۰۹۲۰۱۱:۳۷:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
حتما فردا هم راجع به اروند و سه جزیره هم همین اظهار نظر رو میکنید
ناشناس۴۹۱۳۲۴۱۳:۳۷:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
بحرین از سال ۱۷۸۳ تحت حکومت آل خلیفه قرار گرفته‌است، در حالی‌که حکومت قاجار و پهلوی آن را بخشی از ایران می‌دانست. بحرین از سال ۱۸۲۰ میلادی تحت سرپرستی کشور بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۷۱ اعلام استقلال کرد و ایران اولین کشوری بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت.[۴]
ناشناس۴۹۰۶۱۵۱۰:۰۷:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
چقدر روسیه تو ایران طرفدار داره که چنین سخن میگن نکند اینها روس هستند فارسی سخن میگند
ناشناس۴۹۰۹۳۰۱۱:۳۹:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
كمتر از طرفدارهاي آمريكا و اسرائيل هستند
ناشناس۴۹۰۶۲۹۱۰:۱۳:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
میگه مبنای 50 درصد سهم ایران نه تاریخی و نه حقوقی کاش میشد جواب چنین اشخاصی را داد شما میتوانستید منتشر کنید این افراد فکر نکنم ایران برایشان مهم باشد
ناشناس۴۹۰۶۳۲۱۰:۱۴:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
انسان برای مال خودش اینجور بخشش نمی کنه که ایشون برای مال یک ملت نظر یه می دهد.
ناشناس۴۹۰۶۶۱۱۰:۲۲:۱۱ ۱۳۹۷/۵/۲۲
نکته دردناک اینه که در عهد نامه 1921 دو نکته وجود داشت یک بند برمی گشت به سهم 50 درصدی که به نفع ایران بود. و در ماده شش به روسیه اجازه میداد که هنگامی که از نیروی خارجی احساس خطر کنه در ایران نیرو پیاده کنه ( که در اشغال ایران در شهریور سال هزار و سیصد و بیست به همین بند استناد کرد و بعد از جنگ جهانی هم به استناد همین بند آذربایجان را تخلیه نمیکرد) اگر این قرار داد کل عهد نامه را باطل میکرد بازهم جای دلگرمی بود ولی تنها بند هایی را باطل کرده که به نفع ایران بوده و ماده شش هنوز اعتبار دارد
ناشناس۴۹۰۷۳۱۱۰:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب نویسنده طبق آخرین قرارداد 50 درصد بوده برو بیشتر بخوان
ناشناس۴۹۰۷۳۵۱۰:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همانطور که رییس جمهور هم گفت همه تقصیرات گردن قبل از انقلاب هست!!!!!
ناشناس۴۹۱۰۱۹۱۲:۰۴:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کلا تقصیرا مال قبل از انقلابه
ناشناس۴۹۱۴۹۵۱۴:۳۱:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
میزان تعهد رئیس جمهور به ایران و ایرانی این روزها داره خودشو فریاد میزنه.
ناشناس۴۹۰۷۳۹۱۰:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۲
جناب شهبازی آقای رجب صفراف عضو تیم مذاکره کننده روسیه طرحتا گفنتد ایران سال 96 در مذاکرات اعلام کرد سهم کشورهای حوزه خزر مساوی است که باعث تعجب و خوشحالی کشورهای بجا مانده از شوروی شد چرا که ایران طبیعتا باید سهم 50 درصدی خود را طلب می کرد و سهم 50 درصد شوروی بایدبین وراث تقسیم می شد
ناشناس۴۹۱۷۰۵۱۵:۳۸:۴۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
عبدالله شهبازی کارشناس تاریخ می نویسد : ویدئو سخنان فردی بنام رجب صفروف را در کانال بی‌بی‌سی فارسی شنیدم. این آقای رجب صفروف رسماً دروغ می‌گوید. ایران سهم ۵٠ در صد از دریای خزر در هیچ قراردادی نداشته و اصولاً سهم ایران و شوروی در هیچ قراردادی تعیین نشده. معماست برایم که این آقا کیست و اگر واقعاً کارشناس روسیه است چرا و با چه انگیزه‌ای دروغ می‌گوید؟
ناشناس۴۹۱۷۰۹۱۵:۳۹:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این آقای صفر اف هیچگاه عضو تیم مذاکره کننده دربار خزر نبوده است
ناشناس۴۹۰۷۶۳۱۰:۵۳:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
همین توجیهات شما رو همون زمان افرادی بودند که در عهدنامه های ترکمنچای و گلستان توجیه میکردند و زمینه اجراشو فراهم کردن
حسن۴۹۰۷۶۹۱۰:۵۴:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
البته سهم ۵۰ درصدی ایران از دریای خزر منطقی نیست چون در این صورت اگر به نقشه نگاه کنیم می بینیم که کشورهای ترکمنستان و آذربایجان با وجود همسایگی با دریای خزر هیچ سهمی ازش نمی برند.
ناشناس۴۹۰۷۷۹۱۰:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به دوستان توصیه می‌کنم فیلم صحبتهای آقای صفراوف عضو هیات نمایندگی روسیه رو ببینن.دیگه بحثی نمیمونه
ناشناس۴۹۰۷۸۲۱۰:۵۷:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
دوره اصلاحات خاتمی و وزیر خارجه ان کمال خرازی این صورت گرفت ان طور که صفروف میگوید که خود روس ها تعجب کردند
ناشناس۴۹۱۲۵۸۱۳:۱۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
من نه اصولگرا هستم نه اصلاح طلب. هیچکدومشون واسم مهم نیستن. ولی عزیز من 1996 به شمسی میشه سال 1374 تا 1375 و تازه در خرداد 1376 آقای خاتمی رییس جمهور شدن که میشه سال 1997 میلادی . مهم نیست که کی اینکارو کرده مهم اینه که این کار اشتباهه
ناشناس۴۹۱۲۶۹۱۳:۲۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هرکس مقصر است اعدامش کنید. فرقی نمکند که باشد.
kids۴۹۰۸۷۰۱۱:۲۴:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اصلا ما کاری نداریم که چی بوده و چی شده، هرجا دیدی پای روسیه وسطه بدون یه چیزی ازت کنده
ناشناس۴۹۰۹۸۷۱۱:۵۵:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خیال نکنید به روسها دریا را بخشیدید شما را حمایت خواهد کرد همین روسها به شما ضربه زده اند وضربه های بزرگی هم خواهند زد
ناشناس۴۹۱۱۱۴۱۲:۳۴:۰۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
ما این حرف ها سرمون نمیشه. همانطوریکه خلیج فارس همیشه فارسه. و همانطوریکه انرژی هسته ای حق مسلم ماست. 50 در صد بستر و زیر بستر دریای خزر هم سهم ما است. تازه آذربایحان و ارمنستان و گرجستان هم ایالات خودمان بودند. و اگر موقع فروپاشی شوروی روابط بهتری با دنیای غرب داشتیم میتوانستیم حاکمیت خود را به آنها نیز تسری دهیم. حالاهم بهتر است که از ظرفیت تاریخی و فرهنگی خودمان دفاع کنیم و به دنیا نشان دهیم که ایران یک ابر قدرت تمدنی است که از اول تاریخ در شرق مدیترانه حاکم بوده و این ظرفیت تمدنی خود را با الهام گرفتن از آموزه های اصیل اسلامی بطور مضاعف تقویت کرده است. و اگر کسی بخواهد با این منطقه از دنیا تعاملی داشته باشد ، باید به ایران وایرانی احترام بگذارد.
ناشناس۴۹۱۲۴۳۱۳:۱۴:۴۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به شهادت دیپلماتهای اصلاح طلب، سهم ما در زمان شوروی تا زیر خط آستارا- یعنی حدود 12 درصد.جلوتر از آن کشتی های ایران حق تردد نداشتند...
ناشناس۴۹۱۲۸۷۱۳:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خليج فارس تمام متعلق به ايران است !!!! بقيه كشورهاى خليج و عربستان هيچ حقى ندارن چقدر عوام فريبى ميكنيد
ناشناس۴۹۱۵۴۵۱۴:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
به جای این همه بحث متن آخرین قرار داد را یک مطلع در اینجا قرار دهد تا مطابق آن بحث گردد
ناشناس۴۹۱۵۷۶۱۴:۵۵:۳۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
هرکی می خواد یه چیزی بگه باید گریزی به صحرای کربلا بزنه و یه حمله ای به رضا شاه بکنه. مگه سواحل یا بستر دریای خزر کمتر یا بشتر شده که او موقع میشد سهم بیشتری گرفت. اگه شوروی یک جانبه بعضی از امتیازاتی که در ترکمانچای از ایران گرفته بودن پس نمی داد که الان ما حتی حق کشتیرانی در دریای خزر نداشتیم. بندر انزلی هم مال اونا بود. اینا رو شوروی در اول انقلابشون بخاطر روحیه انقلابی و جلب توجه ایران به ایران برگردوند. بحث سهم دریای خزر فقط به کف دریا مربوطه. یعنی تا کجای کف دریا متعلق به ایرانه و می تونه اونجا اکتشافات نفت و گاز بکنه. نگاهی به نقشه نشون می ده که سواحل ایران بخش کوچکی از دریارو تشکیل میده. فرقی نمی کنه شوروی بود و با یک کشور طرف بودیم یا الان با 5 کشور طرفیم. بحث 50 درصد هیچوقت مطرح نبوده. 50 درصد یعنی ما سواحل آذربایجان و ترکمنستان رو متعلق به ایران بدونیم. این موضع خنده دار خواهد بود و کسی به آن توجه نخواهد کرد. ایران از ابتدا بحث 20 درصد یعنی یک پنجم رو مطرح کرده. ولی خط ساحلی ایران طوریه که طرفهای دیگه می گن سهم شما 11 یا 13 درصده. حالا تو مذاکرات تا کجا پیش برن دیگه امر دیگه ای یه.
وحید۴۹۱۵۸۸۱۴:۵۹:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۲
الان بحث دریای خزر هست. چه ربطی به خلیج فارس داره؟؟؟؟؟؟
ناشناس۴۹۱۶۰۷۱۵:۰۴:۱۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
اگه بجای روسیه اسراییل بود بازم همینو میگفتی؟؟
ناشناس۴۹۱۶۱۳۱۵:۰۶:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
این قرار داد 1921 کجاست چرا کسی متن آنرا منتشر نمیکند که ایران حق کشتیرانی در آنرا نداشت .
ایرانی۴۹۱۷۲۲۱۵:۴۵:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۲
خود کارشناس روس تو بی بی سی میگه ما سال ۹۷ انتظار داشتیم ابران ادعای ۵۰ درصد بکنه و ما آمادگی پذیرش داشتیم طبق قرارداد ۱۹۴۰ ولی ایران تقاضای بیست درصد و کرد و بعد هم چون بیست درصد قابل اجرا نبود کلا موضوع عوض شد واقعا سرم سوت کشید۰ دریا رو دادیم رفت
ناشناس۴۹۱۸۴۸۱۶:۳۰:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۲
انصاف در نوشتار شما گم شده است کسی که دو رویداد تاریخی را بدون روشنگری به هم می دوزد یا فریبکار است یا مغالطه گر شما از شیخ خزعل و سرسپردگی او چیزی گفتی؟اگر یک طایفه عرب به زعم شما مانع وهابیت بودند،چه سود که خوزستان تحت لوای سردار اقدس شیخ خزعل برای دولت و شاه ایران یعنی احمد شاه هیچ ارزشی قائل نبود،یک خودمختاری تحت الحمایه انگلستان و اما مایل بودم درباره دو قرارداد 1921 و 1954 روشنگری کنید اینکه حق کشتیرانی نداشته ایم را با کل موضوع سهم 50 درصد یکی کردن و در نتیجه از کل منافع آن چشم پوشیدن بسیار ترسناک است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین