تئاترشهر بی‌حریم و نمایش‌های بی‌مخاطب

گروه فرهنگی الف،   3970521116
تئاترشهر بی‌حریم و نمایش‌های بی‌مخاطب

احسان زیورعالم در روزنامه فرهیختگان نوشت:

بحث بر سر حریم تئاترشهر همیشه مطرح بوده است. اگر نگاهی به تصاویر دهه 60 تئاتر شهر بیندازید، درخواهید یافت روزگاری در اطراف این سازه مدور، نرده‌های فلزی قرار داشته تا تن پر درد این سازه هنری را از فضای پارک و چهارراه ولیعصر جدا کند و به نوعی مسائل حراست و حفاظتی‌اش مستقل از محیط پیرامونش دنبال می‌شد.

در زمان حضور حسین پاکدل اما قرار بود به جای حفاظ فلزی بی‌رنگ و رو، با رویکردی هنری و برآمده از هنرهای تجسمی، حفاظی هنرمندانه به دور تئاترشهر شکل بگیرد، حصاری که هیچ‌گاه ساخته نشد و در عوض همان حصار فلزی برچیده شد تا تئاترشهر وصفه آن بدل به بخشی از پارک دانشجو شود.

پارکی که همواره آبستن رویدادها و اتفاقات ناگوار اجتماعی است. افرادی که محدوده تئاترشهر و اطرافش را می‌شناسند، می‌دانند صندلی‌های بتونی تئاتر شهر، گاهی محل نشستن کسانی می‌شود که هیچ ارتباطی با فضای فرهنگی این مجموعه ندارند؛ از ساقیان موادمخدر گرفته تا...  حتی در زمان دستگیری عوامل داعش مشخص می‌شود که محل حضور تیم تروریستی برای انجام عملیات تروریستی‌شان جایی نیست جز تئاترشهر چراکه چهارراه ولیعصر و فضای اطرافش، پرترددترین مکان شهر تهران به حساب می‌آید.

در همان زمان، با مطرح شدن رابطه تئاترشهر و مساله حضور داعش در تهران، خبرنگاران و فعالان تئاتری بار دیگر داستان حریم تئاترشهر را پیش کشیدند. حریمی که به واسطه حضور بی‌حساب دستفروشان نیز تصویری فاجعه‌بار به خود گرفته است.

با این حال هیچ مسئولی درباره وضعیت اطراف شهر پاسخگو نبود تا جایی که مرضیه برومند که در آن زمان جشنواره شانزدهم عروسکی را در پیش داشت، از وضعیت اطراف تئاترشهر به‌شدت گلایه می‌کند و آن را عاملی بر عدم حضور خانواده‌ها می‌داند.

وضعیت زمانی حاد می‌شود که اتفاقات دی‌ماه 96 روی می‌دهد و با اینکه چند نمایش قابل توجه در سالن‌های پنج‌گانه تئاتر شهر اجرا می‌شود؛ اما شرایط برای اجرا سخت می‌شود. فضای مجموعه تئاترشهر به واسطه اغتشاشات به بخشی از فضای متشنج شهر بدل می‌شود و نیروهای امنیتی مجبور به عقب کشیدن تا دیوارهای تئاترشهر می‌شوند. این مساله موجب تعطیلی تئاترشهر می‌شود؛ چراکه مخاطب نمی‌تواند به واسطه حلقه امنیتی وارد این مجموعه فرهنگی و هنری شود. این رویداد به افت فروش بسیاری از نمایش‌ها منجر می‌شود.

در چنین فضایی بار دیگر مساله حریم تئاترشهر مطرح می‌شود تا هنرمندان و منتقدان خواهان تعیین این حریم از سوی شهرداری شوند؛ اما شهرداری در تمامی این سال‌ها، با وجود قول‌های متعدد، هیچ‌گاه حاضر به تفکیک فضای تئاتر شهر و پارک نمی‌شود.

وضعیت در این ایام بار دیگر محل ضرر زدن به هنرمندان شده است. امیرحسین شفیعی، تهیه‌کننده نمایش «خسیس» می‌گوید: «در روزهای اخیر به سبب وضعیت امنیتی تئاتر شهر فروش نمایش تازه مریم کاظمی با افت شدید روبه‌رو شده است.» او به «فرهیختگان» گفته است: «روز جمعه با وجود حضور مخاطبان نمایش پشت درهای سالن اصلی تئاترشهر، پلیس به مسئولان  تئاترشهر اخطار می‌دهد که درها را ببندند تا اخلال‌گران وارد فضای تئاترشهر نشوند. این رویداد باعث می‌شود بخش عمده‌ای از مخاطبان که عددشان به حدود 100 نفر می‌رسید نتوانند وارد تئاترشهر شوند و از تماشای نمایش محروم ‌شدند.»

وضعیت برای فروش نمایش‌ها نیز فاجعه‌بار بوده است. تهیه‌کننده نمایش «خسیس» می‌گوید: «در روزهای گذشته این نمایش با فروش متوسط 6میلیون تومان در روز روبه‌رو بوده است؛ اما این روزها با وجود جو امنیتی فروش این نمایش به صفر رسیده است.» شفیعی با اشاره به هزینه بالای تولید این نمایش که نزدیک به 20 بازیگر دارد، معتقد است: «با رویه کنونی ممکن است گروه نمایشی «خسیس» شکستی تجاری بخورد که علتش نمایش و محتوای آن نیست.»

وضعیت برای دیگر نمایش‌ها نیز خوب نیست. فروش نمایش‌ها که هر هفته توسط اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر می‌شود نشان می‌دهد وضعیت برای کل سالن‌های تئاترشهر یکسان بوده است. در چنین شرایطی این تصور وجود دارد در صورت مشخص بودن حریم تئاترشهر و تفکیک آن از پارک و چهارراه پرحادثه ولیعصر، می‌شد مخاطب را از اغتشاش‌گران مجزا کرد؛ امری که تا امروز میسر نشده است.» حال حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مدعی شده است طرح حریم تئاترشهر در حال آماده‌سازی است.

این عضو شورای شهر به «مهر» گفته است شورا در تلاش است تا مهرماه سال جاری شرایط پیرامون تئاترشهر تغییر کند. البته نگاه حق‌‌شناس در بحث حریم با موضوعیت «پهنه فرهنگی رودکی»، حدفاصل خیابان انقلاب، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو و خیابان ولیعصر است که به گفته او دیگر در این پهنه مساله گذر شهریار در میان نیست. وی درباره مسئولیت شهرداری منطقه 11 نیز گفته است: «اقدام لازم درباره پیرامون مجموعه تئاتر شهر جزء وظایف شهرداری منطقه ۱۱ است.

قطعا با توجه به وضعیت جدید به دنبال تغییرات در بوستان دانشجو هستیم. آن هم با تاکید بر اینکه حریمی را برای تئاتر شهر تعریف کنیم.» حق‌شناس بدون اشاره به وضعیت یک هفته گذشته اطراف تئاترشهر نگاه را به سوی دستفروشان برده و از ساماندهی آنان سخن گفته است و علت این وضعیت را وجود ناهماهنگی بین شهرداری منطقه ۶ و ۱۱ عنوان کرده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین