معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خبر داد؛ بازگشت ۱۰۰۰ نخبه از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا

گروه اجتماعی الف،   3970521057 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه درصدد هستیم فضایی برای بازگشت نخبه هایمان فراهم کنیم، گفت: طی ۲ سال و نیم گذشته ۱۱۰۰ نخبه ایرانی به کشور بازگشتند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خبر داد؛ بازگشت ۱۰۰۰ نخبه از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا
رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، آمار مهاجرت نخبگان ایرانی، تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور و چگونگی فعالیت نخبگان در کشور صحبت کرد.

مشروح گفتگوی مهر با سورنا ستاری به شرح زیر است:

*یکی از شایع ترین آمارهایی که درباره ایران همیشه ورد زبانها است، آمار مهاجرت نخبگان است همیشه عنوان می شود که ما در این زمینه در مقایسه با سایر کشورها آمار بالایی داریم شما به عنوان رئیس بنیاد ملی نخبگان این موضوع را تأیید می کنید؟

بهترین و معتبرترین آمار برای مهاجرت به صورت کلی همان آماری است که توسط سازمان ملل منتشر می شود؛ متاسفانه کسی موضوع مهاجرت را نفی نمی کند اما اعداد ژورنالیستی گفتن در خصوص مهاجرت نخبگان باعث ضربه زدن به سیستم فکری کشور خواهد شد.

*بر اساس همین آمار سازمان ملل وضعیت مهاجرت دانشجویان یا قشر نخبه ایرانی به خارج از کشور چقدر است؟

طبق آمار سازمان ملل ایران جزء کشورهایی است که نه مهاجر پذیر و نه مهاجر فرست است؛ ما الان در چنین جایگاهی هستیم و آمار آن نیز هر ساله منتشر می شود.

*پس آمارهایی که از سوی صندوق بین المللی پول منتشر می شود صحیح نیست؟

 آمارهایی که از قول صندوق بین المللی پول منتشر می شود که تعداد بالایی از ایران مهاجرت کرده اند و این اخبار در سایت ها می چرخد، آمارهای صحیحی نیستند.

*در حال حاضر آخرین آمار دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور چقدر است؟

آمار دانشجویان خارج از کشور ما بسیار پایین است؛ یعنی حدود ۴۷-۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور داریم که به نسبت جمعیت دانشجویی کل کشور که برابر با ۴ ونیم میلیون است، تقریبا حدود یک درصد می شود.

این در حالی است که متوسط دنیا در این زمینه بالای ۳ درصد است و ما بر اساس آخرین آمار نرخ بالایی در زمینه تحصیل دانشجویانمان در دانشگاههای خارجی نداریم.

*این میزان مهاجرت بیشتر در چه رشته هایی صورت می گیرد؟

ما ایرانی ها به علوم پایه و مهندسی در اروپای غربی، امریکا و کانادا معروف هستیم. از طرفی در پزشکی و علوم انسانی آمار کمتری داریم. در پزشکی کمتر از علوم پایه بوده و در علوم انسانی آماری شاغلان به تحصیل در خارج از کشور بسیار انگشت شمار هستند.

۸۳درصد دانشجویان ما در علوم پایه و مهندسی در امریکا مشغول به تحصیل هستند. ما معروف به علوم پایه هستیم.

در سایت امریکایی و کانادایی آمار مهاجرت های۶۰-۷۰ ساله به تفکیک جنسیت، تحصیلات و ابعاد مختلف مشخص شده است؛ در این سایت مشخص شده که آمار مهاجرت ایرانی ها به کانادا سیر نزولی داشته است به صورتیکه طی چند سال اخیر از حدود ۱۶هزار به ۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

*تعداد مهاجرت دانشجویان ایرانی به خارج از کشور در مقایسه با قبل از انقلاب چه تفاوتی داشته است؟

در زمان انقلاب ۱۷۰ هزار دانشجو در داخل مشغول به تحصیل بودند و همزمان ۱۰۰هزار دانشجو در خارج از ایران تحصیل می کردند که از این تعداد ۵۷-۵۶ هزار نفر فقط در امریکا درس می خواندند؛  کشور ما در آن زمان بزرگترین کلونی دانشجوی خارجی در امریکا بود اما جالب است که در آن زمان به ما لقب فرار مغزها نمی دادند.

*کشور ما در مقایسه با سایر کشورها که آمار مهاجرت بالایی دارند چه وضعیتی دارد؟

اکنون عربستان ۵برابر ما دانشجو در خارج از کشور دارد. کره ۸ برابر و چین هم ۳۵۰ هزار دانشجو در خارج از کشور دارد و این یعنی تعداد ما به نسبت سایر کشورها کمتر است.

یک مطالعه توسط NSF یا بنیاد ملی علوم امریکا بر روی دانشجویان دکتری در سال ۲۰۱۵ انجام شد که بر اساس آن متوسط ماندگاری این افراد در امریکا در رشته مهندسی و علوم پایه  ۶۸ درصد است.

البته این بد نیست که ما فرزندانمان را تشویق به تحصیل در رشته های مختلف در خارج از کشور کنیم.اما مهم عدم ماندگاری آنها در خارج از کشور است.

*چه تعداد ایرانی نخبه مقیم خارج از کشور به ایران بازگشته اند؟

طی دوسال و نیم گذشته هزار و صد نفر بازگشته اند که ۷۰ درصد آنها  در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده اند.

*چقدر تلاش کرده اید تا فضا را برای بازگشت و ماندگاری مهاجرین تحصیلی به کشور فراهم کنید؟

ما روی سیاست های برگشت کار کردیم و به نتیجه رسیدیم که اگر یک فضایی در داخل  ایجاد شود که که یکی از پایه های آن استارتاپ ها باشد، می توانیم محیط را برای برگشتنشان فراهم کنیم.

اکنون می بینیم که بسیاری از موفق ترین استارتاپ ها در داخل به واسطه افرادی راه اندازی شده اند که از خارج برگشته اند؛ خیلی از آنها در فیس بوک اوبر، گوگل و... فعالیت داشته اند و همان ایده ها را در کشور ما نیز بومی سازی و پیاده سازی می کنند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۸۸۵۳۱۰:۲۸:۴۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این همه وزیر وزرا که دوست ندارند بازنشست شوند همه نخبه هستند
ناشناس۴۸۸۸۷۵۱۰:۳۸:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دیگه دارید میخندونیدا
ناشناس۴۸۸۸۸۶۱۰:۴۵:۵۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دلیل کاهش مهاجرت از ایران به دیگر کشورها عدم قبول مهاجر ایرانی به ان کشورها از طرف کشور مقصد است نه اینکه ایرانیها میل به رفتن نداشته باشند. اتفاقا در حال حاضر متقاضیان مهاجرت به شدت افزایش یافته است و کسانیکه هم رفته اند دیگر بر نمی گردند . پسر 13 ساله من فکر رفتن است و من مطمئن هستم که وی قبل از 18 سالگی از ایران خواهد رفت و خود من هم میل به این کا ر را را دارم . جلوه دادن انچه که واقعیت است را به انچه که ما دلمان می خواهد . واقعیت این است که برادر من پس از رفتن دیگر بر نگشت . بسیار از فامیل من هم سکنه ان ور آب شدن . بسیاری از دوستان و همکاران نخبه ای که رفتند و دیگر بر نگشتند همه به لحاظ آماری کمک می کنند تا بفهمیم چند درصد از مردم ایران رفته اند. اتفاقا انها که رفته اند سرمایه های عظیم این مملکت هستند . من هم قصد رفتن دارم . به نظر شما من که میدانم تا شش سال دیگر قرار است دلار به 25 هزار تومان برسد چرا باید در این مملکت بمانم و خودم روز به روز فقیر تر شوم و آینده روشنی هم در انتظار فرزندانم نیست . آقای ستاری به درجات بالای مدیریت دولتی رسیده اند و مجبورند که از عملکرد دولت دفاع کنند اما واقعیت را میتوان در بین مردم دید .
ناشناس۴۸۹۷۰۵۱۶:۱۰:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عدم پذیرش مهاجر ایرانی درست نیست. مهاجر غیر متخصص را از هیچ جای دنیا نمی پذیرند
محمود۴۸۸۸۹۰۱۰:۵۱:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
آقای ستاری چرانمی گویی آنهایی که ازایران خارج می شوند نخبگان ودرصدرآنها فارغ اتحصیلان دانشگاه شریف هستند پس درآمارت ذکر کن چنددرصد نمرات بالای 1000نفراول کنکور درایران هستند نه اینکه رتبه اول کنکور را با دانشگاه آزاد ابرقو و...غیرانتفاعی درصدبگیری . متاسفم که اینگونه معاون علمی خلط مبحث می کند
ناشناس۴۸۹۶۶۱۱۵:۳۳:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
سلام آقا محمود عزیز کاری به این خبر ندارم. ولی شما هم اینجا دارید خلط مبحث میکنید. لطفا احترام ها رو نگه دارید. اگر امکانش بود اینجا ایمیل دانشجو شریفی که پروژه برنامه نویسیش رو به دانشجو دانشگاه آزاد میده که بنویسه و مدرک شریف بگیره ارسال میکردم. به تلاش و به روز بودن هست آقا محمود، نه اسم دانشگاه. چنددرصد از مسئولین مدرک اولیشون رو از سراسری گرفتن که الآن وضع اینه. (مدرک اولیه، نه دکترا و ارشدی که تو پیری و برای استحکام سمت گرفتن)
ناشناس۴۸۸۸۹۸۱۰:۵۳:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ایشالله این هزار نفر جزء اونهایی نباشند که در برنامه حالا خورشید در مورد نحوه برگشتشون بعد از گذراندن سی و شش واحد درسی صحبت شد.
فاطیما۴۸۹۳۳۱۱۳:۱۶:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مطمئنا هیچکدام ازنخبگان برنمی گردن منظورشون ...
پروفسور ع.م. م. ج. jadid1964@yahoo.de۴۸۸۹۰۹۱۰:۵۶:۳۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مدیریت شما بسیار ضعیفه، فقط چون فرزند شهید ستاری بودی به این مقام رسیدی. حتی برخی از معاونتهات از تو لایق تر هستند. این آمارت هم چرته. یادم نمیره دوسال و نیم پیش اومدم ایرون که شرکت ... بزنم که اتفاقا مورد تحریمی هم بود و در امروز تحریم خیلی میتونست تحریم شکن باشه، تو سازمان زیر نظر شما (صنایع هوا فضا) اصلا جواب نامه نگاریهامو هم ندادن اصلا احساس مسئولیت هم نمیکردن، فقط چند تا دانشجوی دکتری رو آوردن که باهاشو صحبت کنم و ازم اطلاعات بکشن. اینجوری میخواین در مقابل آمریکا وایستین؟ تازه همون دانشجوهای دکتری هم آمالشون این بود برن ایرباس و بوئینگ و .... کار کنن اصلا تو فکر موندن نبودن. هر چه تلاش کردم نذاشتن منطقی رو ببینم یا شایدم خود منطقی نمیخواست نمیدونم. الانم دوساله که برگشتم آلمان دیگه هم تلاش نمیکنم تو ایرون کاری شروع کنم. حتی رفتم تو شهر صنعتی پرند زمین مزایده ای بخرم خودم بدون حمایت شما و با سرمایه گذار خارجی کارو شروع کنم سرمایه گذار رو هم آوردم ایران همه چیز آماده شد ولی سازمان عمران پرند و یه دانشجوی سابقم سرمو کلاه گذاشتن. سازمان عمران پرند حتی جواب نامه اعتراض منم بعد از گذشت دوسال نداده اند و من حلالشان نخواهم کرد. شجره طیبه علم و صنعت و تو اون کشور از ریشه میزنن و اینهمه فساد و اختلاس و رانت و بعدش آمار دروغ برا بقا بر ریاست! وامصیبتا.
مهدی۴۸۸۹۱۳۱۰:۵۶:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خروجی این نخبه ها هم بگویید چیست چه کار مهمی کردند چه گرهی از مردم و مشکلاتشان باز کردند
عضو هیات علمی۴۸۹۴۱۶۱۳:۴۸:۴۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
شرایط مدیریتی طوری است کار نخبگان به درد جامعه نمی خورد.
ناشناس۴۸۸۹۳۰۱۱:۰۴:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
پس اگه آمار اینقدر کمه چرا جلوی ارز دانشجویی را گرفته اید مگه کل پرداختی ارز به دانشجویان با مبالغ هنگفتی که برای وارادات بیل و کفن داده اید برابری می کنه؟؟
پیرمرد۴۸۸۹۵۱۱۱:۱۱:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
خدا رحم کنه.
ناشناس۴۸۸۹۵۳۱۱:۱۳:۰۵ ۱۳۹۷/۵/۲۱
این نخبگان قراره باچی بیایند بااین اقتصاد یا اینکه باقیمت بلیط پرواز خارجی که تا چند ماه دیگه کلا پروازهای خارجی حذف میشه بدلیل گرانی افسار گسیخته بلیط
ناشناس۴۸۸۹۷۶۱۱:۲۱:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دکتر من عضو هیات علمی هستم. فقط یک چیزو بدون یا خوابی یا خودتو به خواب زدی با حقوق 500 یورو ما همه به فکر رفتنیم.
علی۴۸۸۹۹۲۱۱:۲۸:۴۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بیچاره ها اومدند ایران مثلا ده هزار دلار داشتند تبدیل کردند به ریال شده 37 میلیون تومان، حالا الان فکر میکنند اگه دوباره بخواهند برگردند کلا 3700 دلار بیشتر ندارند. در نتیجه همینجا میمونند. آخه مگه نخبه .... هست که برگرده؟
ناشناس۴۸۸۹۹۹۱۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
"حدود ۴۷-۴۸ هزار دانشجوی ایرانی در خارج از کشور داریم که به نسبت جمعیت دانشجویی کل کشور که برابر با ۴ ونیم میلیون است، تقریبا حدود یک درصد می شود". خوب عزیز محترم تو هر دهاتی یه دانشگاه زدین و بیش از چین با جمعیت میلیاردی موسسه آموزش عالی دارین. همه رو از دم میفرستین دانشگاه خوب نسبت میشه یک درصد. به نسبت تعداد دانشجویان دانشگاههای قابل قبول میشه چند درصد؟ اقلا بین 10 تا 20 درصد. حالا بماند که (اگر نه همه) خیلی هاشون در مقایسه با داخل چه کیفیتی دارند و در واقع محصول دانشگاه های تراز اول کشورند. آمار رو اینجوری بدین و تفسیر کنین غیر از شما برای ملک و ملت چه فایده ای داره؟
مازنی۴۸۹۰۰۰۱۱:۳۳:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بیان اینجا چیکار کنن ؟ شما برای اینایی که داخل هستند کار و امکانات و امنیت فراهم کردین که نگران اونایی که خارج هستند شدین ؟ اونا گلیمشون رو میتونن از آب بیرون بکشن ، لازم نیست جارو به دممان ببندیم .
عبدالله۴۸۹۰۴۵۱۱:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
دانشجویان با این اوضاع آشفته کشور برا چی میان؟؟؟مگر اینکه سوگلی بوده و تو این آشفته بازار و بخور بخور جایی را برای خوردن و بردن چاپیدن یافته باشند
ناشناس۴۸۹۰۷۲۱۱:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۲۱
مشکل کشور اشخاصی که شما اونها رو نخبه می نامید نیستند مشکل خود شما اسلاحتلبا هستین
ناشناس۴۸۹۰۸۱۱۱:۵۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۲۱
به ازای هر 100 نفری را که از مملکت فراری می دهیم حتی یک نفر هم بر نمی گردد. درست مثل سرمایه های مالی کشور که در حال خروج هستند.
علی۴۸۹۱۷۰۱۲:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اگر هم درست باشه که بعید است و بیایند با این همه گرگ و زبل خان و مافیایی که جز فرزندان و دامادها و برادرزاده های خودشون به کسی راه نمی دهند بعد از دو سه ماه با حالت گریان و افسرده برمیگردند .
هیات علمی سابق ایران۴۸۹۱۷۵۱۲:۲۲:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
بعنوان ایرانی خارج از کشور عرض کنم تعریفتان از نخبه در چهارچوب پرسشنامه طراحی شده خودتان است که در ایران نخبه را با وابستگی های خاص و سهمیه های خاص تعریف کردید. اگر تعریف نخبه را بین المللی کنید خیلی بیشتر از اونی که فکر میکنید متخصص ایرانی در خارج از کشور هست که نخبه هستند و مایل به برگشت نیستن.
ناشناس۴۸۹۳۰۵۱۳:۰۸:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۱
از همان دانشگاه شریف که فاغ التحصیل شدید سئوال کنید در پنج سال گذشته چند درصدشان بخارج رفته اند و چند نفر بازگشته اند و
آارش از روستا۴۸۹۴۵۲۱۴:۰۶:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
شما واقعا مخاطب رو چی فرض کردی؟؟؟ مگه طرف از بهترین دانشگاهای دنیا و کشورها برگرده و بیاد اینجا بیکار بگرده!!!!
ناشناس۴۸۹۴۷۰۱۴:۱۴:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
ایکاش تو کشور همه چیز بادلار ارزش گداری نمی شد...نخبه صرفا فارغ التحصیل شریف و رتبه زیر۱۰۰۰ نیست..نخبه ای که درد مررم ومملکتش را نداشته باشه وفقط فکر پول باشه نخبه نیست...نخبه اون کسانی هستند که بادستهای خالی کشورشان را ساختند...فقط هم دنبال یه میز نبودند...به گذشته المان و ژاپن نگاه کنید...
ناشناس۴۹۰۰۶۷۲۲:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۵/۲۱
عزیز دل این که با کوشش تلاش ژاپنی ها و آلمانی ها کشورشونو ساختن شکی درش نیست. اما یه جای کار میلگنه اونم اینکه تو اون کشورها مسولین و اداره کنندگان ریل گزاری های مناسبی انجام دادند و مردم با تلاش و کوشش و از خودگذشتگیشون قطار پیشرفت ممکلکتوشنو به قول شما با دستهای خالی حرکت دادن... مشکل اینجاست جان برادر که شما با دست خالی که هیچ با دست پر هم تلاش کنی قطار کشور رو نمی تونی به جایی برسونی چون ریلی وجود نداره. فساد و رانت دیگه جون مردمو به لبشون رسونده . . .
ناشناس۴۸۹۵۵۱۱۴:۴۵:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۲۱
کدوم نخبه اینا بچه های خودشون هستند که با پول تو دانشگاه های الکی... خارجی درس می خونند بعد از گذروندن یکی دوسال با رانت باباشون میان تو دانشگاه های کشور و ادامه تحصیل میدن و مدرک میگیرن خدا شاهده اینا اگه ده سال پشت سر هم تو کنکور شرکت می کردن هر ده سال جز آخرین رتبه ها بودند
ناشناس۴۸۹۵۷۴۱۴:۵۲:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۱
حتما به خاطر شرايط ايده آل و آينده روشن در كشور بازگشتند نه ؟ خواهش مي كنيم ما رو انسانهاي با شعور فرض كنيد برادر اين كشور جايي گذاشتند كه يك نخبه علاقه اي بر ماندن داشته باشه ؟
ناشناس۴۸۹۶۱۱۱۵:۰۸:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۲۱
اعداد ۱۰۰۰ و ۱۰۰ نشان می دهند قضیه چیه همینطوری یک چیزی گفتند عالی جناب!
مثبت نگر۴۹۰۲۵۸۰۲:۳۹:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۲۲
کشور نخبه کش.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین