فرشاد مومنی: رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید/ انتقاد از سخنان«بسیار غم انگیز» رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی

گروه اقتصادی الف،   3970519143 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس مؤسسه دین و اقتصاد گفت: باید به سران سه‌قوا به‌ویژه رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی هشدار داد کسانی که از رهگذر کاهش ارزش پول ملی منافعی را به دست آورده‌اند، در حال تعزیه‌گردانی هستند.

فرشاد مومنی: رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید/ انتقاد از سخنان«بسیار غم انگیز» رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی

به گزارش الف، فرشاد مومنی در جلسه هفتگی موسسه دین و اقتصاد گفت: امروز یک وفاق جمعی میان متفکران توسعه پدید آمده که ثمربخش‌ترین و پایدارترین شیوه خروج از دورهای باطل فقر و عقب‌ماندگی تلاش برای نظم اجتماعی غیر قائم به شخص است. این مسئله در کارهای درخشان داگلاس نورث و همکارانش صورت‌بندی شده و در کتاب« خشونت و نظم‌های اجتماعی» انعکاس یافته و ارایه شده است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تلاش‌های دیگر در ایران یا خارج از آن نشان می‌دهد که بخش بزرگی از دستاوردهای بزرگ تمدنی در طول تاریخ به این بر می‌گردد که نظم اجتماعی در بردارنده همه حیطه تا چه میزان در تخصیص منابع از سلایق شخص محور تبعیت کرده یا تا چه میزان  ضابطه‌مند و غیرقائم به شخص است.

مومنی یادآور شد:  نقطه عطف موج‌های سه‌گانه انقلاب صنعتی به‌عنوان خصلت معجزه‌آسای توان تولیدی، تاریخ نشان داده که این پدیده بیشتر ریشه در تحولات نهادی قرن ۱۸ داشته و ضابطه‌ها را به جای نژاد، قومیت و عقیده معیار برخورد دانسته است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از این جنبه در مباحث اسلامی نیز موضوعات بی‌نظیری توسط شهید بهشتی مطرح شده که با مرور آثار او می‌توان ادعا کرد که ایده نظم غیرقائم به شخص متعلق به اسلام است که ایشان ایده‌های بدیعی را در این مورد ارایه کرده‌اند. شهید بهشتی نیمه‌دوم ۱۳۴۰ مطرح کردند چرا دین اسلام متمایز و متفاوت از دیگر ادیان ابراهیمی است و چرا این دین برخلاف دیگران به نام پیامبر خود نامیده نمی‌شود.

وی افزود: پیامبر نباید مروج خود باشد بلکه ضابطه‌ها و اصول را باید ترویج کند و این ابتکار خارق‌العاده را باید به نام اسلام ثبت کرد. همچنین فلسفه وجودی قانون اساسی ما نیز براساس یک نظم اجتماعی غیر قائم به شخص است و در صورت توجه در آن و بحث ولایت‌فقیه متوجه می‌شویم که مناسبات براساس قرارداد بین مردم و حکومت است.

وی با اشاره به اهمیت و نقش کیفیت سیاست‌های اجتماعی دولت گفت: مسئله مهمی که در این زمینه مطرح است اینکه با مشاهده تحولات سه دهه اخیر می‌توان اینگونه برداشت کرد که اعتبار و مشروعیت حکومت‌ها بیش از هر چیزی تابع گستره و کیفیت سیاست‌های اجتماعی دولت‌ها است. حتی لیبرال‌ها، دولتی که نگران رفاه تمام شهروندان باشد را دولت ایده‌آل می‌دانند و اگر دولت در تسخیر و وامدار یک گروه خاص باشد دیگر مشروعیت ندارد چراکه چنین دولتی به معنای واقعی از آزادی‌های فردی نمی‌تواند دفاع کند.

این صاحب‌نظر اقتصادی تصریح کرد: در بحث‌های جدی در حیطه سیاست اجتماعی غیر از رفاه همگانی، حقوق استاندارد که به همگان تعلق بگیرد نیز مطرح می‌شود. ما مسئولیت ارایه راهکارهای مشخص برای بهره‌مندی از کالاهای عمومی را به‌عنوان دغدغه یک دولت توسعه‌گرا می‌دانیم و کالاهای عمومی قابل تشخیص نیست که گستره آن هوای پاک، دفاع ملی، آموزش، مراقبت‌های پزشکی و ... را شامل می‌شود.

مومنی افزود: به این ترتیب ما متوجه می‌شویم دولتی که به‌صورت عالمانه توسعه پایدار را دنبال می‌کند تا چه اندازه ضابطه‌محور است یا در اختیار گروه‌هایی است که دولت را در تسخیر دارند.

رییس موسسه دین و اقتصاد درباره اهمیت حقوق مالکیت گفت: درباره مسائل جاری کشور نیز باید به همه ارکان ساختار قدرت یادآور شد که یکی از حقوق شهروندی که در تمام دنیا به رسمیت شناخته شده، به رسمیت شناختن حق مالکیت است. اگر دولت به سمت شیوه‌های خاص از قاعده‌گذاری باشد که از دل آن تعرض به حقوق مردم خارج شود علاوه بر اینکه حکومت از نظر اسلامی مخدوش می‌شود از نظر بحث توسعه‌گرایی نیز به همین ترتیب است.

وی اضافه کرد: عنصر گوهری که میزان اهتمام و مسئولیت هر حکومتی درباره حق مالکیت را به محک می‌گذارد، طرز برخورد با پول ملی است. در سه دهه گذشته شاهد این پدیده بودیم که ارزش پول ملی همواره قربانی مطامع دلالان، رباخواران و وارد کنندگان بوده و بهای این رویکرد که با سهل‌انگاری غیرقابل بخشش همراه بوده، عموم مردم و فرودستان و تولیدکنندگان جامعه بوده و در جامعه‌ای که مردم و تولیدکنندگان از فهرست اولویت دولت خارج شوند آن حکومت متزلزل خواهد شد.

مومنی با اشاره به بازار ثانویه ارز گفت: باید به سران سه‌قوا به‌ویژه رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی هشدار داد کسانی که از رهگذر کاهش ارزش پول ملی منافعی را به دست آورده‌اند، در حال تعزیه‌گردانی هستند و دولت را برای کاهش ارزش پول ملی تشویق می‌کنند که شکل نوین این تضعیف در قالب بازار ثانویه ارز جلوه‌گر شده و باید نسبت به بنیه کارشناسی رییس‌جمهور و رییس بانک مرکزی تاسف خورد.

وی ادامه داد: روزهای اخیر سخنان سست رییس‌جمهور و صحبت‌های ناسنجیده رییس‌ بانک‌مرکزی بسیار غم‌انگیز بود چون یک مقام مسئول اقتصادی به وضوح می‌گوید از منظر ما مصرف‌کنندگان نسبت به تولیدکنندگان اولویت دارند. منهای همه صلاحیت‌های فنی، اگر قرار باشد بانک‌مرکزی در غیاب دیدگاه توسعه‌گرا اداره شود، به رییس‌جمهور و رییس بانک‌مرکزی توصیه می‌شود یا استعفا دهند یا تمهیداتی بیاندیشند تا بنیه‌فکری خود را ارتقاء دهند و یک بازنگری‌ جدی در این زمینه داشته باشند.

استاد دانشگاه علامه بازار ثانویه ارز را شعبده‌بازی دانست و افزود: البته در این مورد ویژگی‌های بازار در نظر گرفته نشده و بزرگترین خطای راهبردی آن وابسته کردن سرنوشت تولید کنندگان و فرودستان به مطامع رانتی سوداگران ارز بوده که طبیعی است چنین رویکردی نمی‌تواند دستاوردی داشته باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین به مقام‌های نظارتی نسبت به این موضوع  هشدار می‌دهیم و حاضریم خطاهای راهبردی آن را مشخص کنیم. متاسفانه یک رویکرد جزیره‌ای نسبت به ارز وجود دارد که نه ربطی به سیاست‌های دولتی دارد، نه سیاست‌های تجاری. این نشان می‌دهد تا چه اندازه در راستای منافع غیرمولدها شتابزده بوده‌اند.

مومنی با اشاره به مشکل نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: افراد با دیدگاه‌های گوناگون بر این موضوع تاکید دارند تا زمانی‌که نتوانیم منشاء سرطان‌گونه نقدینگی را بر طرف کنیم و دهان این بختک و هیولا باز باشد، درباره نرخ بهره و ارز نیز تصمیم مناسبی نمی‌توانیم بگیریم. این نقدینگی به اعتبار نابرابری‌هایی که در همه عرصه‌ها ایجاد کرده به شکل شکننده‌ای موجب عدم تقارن حتی میان دارندگان ارز شده است.

رییس موسسه دین و اقتصاد تصریح کرد: کسانی که به شکل ناموجه ارزطلب شده‌اند و از سویی نقدینگی بالایی دارند تمایلی به خرید کالاهای داخلی ندارند که بخش بزرگی از آنها خصلت نابارور و رانتی داشته که با دور بودن از مشخصه تولید سعی در تحریک تب سوداگری دارند. با تکرار این مسئله صمیمانه و مشوقانه توصیه می‌کنم، رانت‌جویی را برای بقای خود متوقف کنید تا بسترهای مادی، ذهنی و اجتماعی ایران که مورد تهدید است ترمیم شوند چون در غیر این صورت ضرر خواهید دید. متاسفانه این کارهای غیرتوسعه‌ای و خانمان برانداز از موضع بازارگرایی صورت می‌گیرد و ذهن غیر متخصص تصمیم‌گیری به‌دلیل نداشتن صلاحیت‌های لازم تحت تأثیر جو رسانه‌ای سوداگران قرار می‌گیرد.

این اقتصاددان یادآور شد: وقتی همین دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را مطرح کرد طرفداران لاشخورها ادعا کردند که این نرخ موجب چند نرخی و فسادآور خواهد بود و حالا چون منافع سوداگران را تامین می‌کند اشکالی ندارد.

به گزارش ایلنا، رییس موسسه دین و اقتصاد با اشاره به اهمیت ارز در شرایط تحریمی کشور گفت: وقتی وزیر کار در آستانه تحریم‌ها می‌گوید تقریبا یک‌میلیون فرصت شغلی را از دست خواهیم داد؛ آیا شدت اضطرار باید بیشتر از این باشد تا منابع ارزی کشور به جای کالاهای حیاتی به کالاهای لوکس اختصاص نیابد. مگر شما نمی‌گویید در شرایط غیرعادی و بدتر از جنگ هستیم، پس چرا راهبردی‌ترین ابزار یعنی ارز را به بازارهای بدون نهادهای پشتیبان و بخش قانونی جنگلی می‌سپارید.

وی در پایان تصریح کرد: دولت براساس دیدگاه کوته‌نگرانه سعی می‌کند دلارهای نفتی را به بازار تزریق و معادل ریالی بیشتری کسب کند در حالیکه در صفحات ۳۴ تا ۴۹ گزارش اقتصادی سازمان برنامه در سال ۷۳ نشان می‌دهد به‌ازای هر ریال درآمدی که از فروش سوداگرانه ارز بدست می‌آید هزینه‌های مصرفی دولت ۳.۵ برابر افزایش می‌یابد و بر همین تجربیات این توهم دولت را راهی باتلاق می‌کند اما گویی منافع افراد اجازه می‌دهد تا این تذکرات تعمدا نادیده گرفته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۵۸۵۸۱۳:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۹
بنده که تخصصی در اقتصاد ندارم ولی بعنوان یک شهروند همینقدر می فهمم که با اینهمه منابع، این طرز اداره ی یک کشور بزرگ نیست .
ناشناس۴۸۵۹۸۰۱۴:۴۲:۰۷ ۱۳۹۷/۵/۱۹
بله ولی منابع قابل استفاده نیست چون کشور تحریم
ناشناس۴۸۶۸۴۰۰۰:۱۲:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۲۰
یعنی میفرمایی چل سال منابع کشور قابل استفاده نبوده,پس چطو عده زیادی از مردم ک وابسته به جایی هستن تیلیاردر شدن
ناشناس۴۸۷۲۲۱۱۰:۴۷:۵۸ ۱۳۹۷/۵/۲۰
اَلّلهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج خدا این ملت را نجات بده.
ناشناس۴۸۶۲۱۸۱۶:۳۹:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۹
یوسفیان‌ملا: 9 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی گُم شد ضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که سرنوشت ۹ میلیارد دلار ارزی که با نرخ دولتی داده شده است مشخص نیست عزت الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص نحوه نظارت برای اختصاص ارز 4200 تومانی به شرکت ها برای واردات کالاهای اساسی گفت: اولین گامی که باید در این بخش برداشته شود همانند همه موارد مبارزه با مفاسد اقتصادی، شفافیت است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اختصاص 11 میلیارد دلار ارز دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: از این مقدار تنها 2 و نیم میلیارد دلار افشا و متأسفانه مشخص نیست نزدیک به 9 میلیارد دلار چه شده است.
ناشناس۴۸۵۸۸۸۱۳:۵۶:۳۹ ۱۳۹۷/۵/۱۹
آقای دکتر صمیمانه از ابراز نظر کارشناسی شما سپاسگزارم ایکاش در بین مسئولین کشور کسی پیدا میشد که گوش شنوا و فکری دلسوز میداشت واز کارشناسان ودانشگاهیان واقعی استفاده میکرد
ناشناس۴۸۷۵۳۵۱۳:۵۶:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۲۰
دقیقا
ناشناس۴۸۵۸۹۶۱۴:۰۰:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۹
شما پرچم اتش نزن درست میشه . اگر دولت قیمت ارز رو ازاد کنه تورم 100% هم بیشتر میشه
ناشناس۴۸۵۹۳۳۱۴:۱۶:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۹
>>>>به‌ازای هر ریال درآمدی که از فروش سوداگرانه ارز بدست می‌آید هزینه‌های مصرفی دولت ۳.۵ برابر افزایش می‌یابد <<<<<< آیا گوش شنوائی هست؟؟
ناشناس۴۸۵۹۴۸۱۴:۲۵:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۹
پس انداز های اندک مردم در بانک ها ارزشش نصف شد و مسوولان عین خیالشان نیست
ناشناس۴۸۶۸۷۳۰۱:۱۱:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
عین خیالشون نیست چون ارزش سرمایه اونها با دلار محاسبه میشه
ناشناس۴۸۵۹۶۸۱۴:۳۹:۲۲ ۱۳۹۷/۵/۱۹
اون 200 خانواده ای که نماینده مجلس گفته اقتصاد کشور رو در دست گرفتن بازداشت کنید!
ناشناس۴۸۶۵۰۸۱۸:۳۷:۱۴ ۱۳۹۷/۵/۱۹
عزیزم با این کار مجلس و دولت تعطیل می شود
ناشناس۴۸۶۹۲۰۰۲:۴۴:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۲۰
و پس از بازداشت اعدام کنید لطفا سریعتر
ناشناس۴۸۶۱۱۲۱۵:۴۹:۲۴ ۱۳۹۷/۵/۱۹
این دیگه چه سازمانی هست تاحالا اسمش رو هم نشنیدم
ناشناس۴۸۶۱۸۱۱۶:۲۰:۲۱ ۱۳۹۷/۵/۱۹
به رییس‌جمهور و رییس بانک‌مرکزی توصیه می‌شود یا استعفا دهند یا تمهیداتی بیاندیشند تا بنیه‌فکری خود را ارتقاء دهند. چون بخش دوم بسیار دشوار و زمان بر است، شاید اگر بخش اول توصیه عملی شود فرجی در پی داشته باشد.
جبار۴۸۶۲۴۹۱۶:۵۳:۲۶ ۱۳۹۷/۵/۱۹
بنده خدا نگفت که ما جزو اون ۲۰۰ خانواده نیستیم .
ناشناس۴۸۶۳۷۴۱۷:۵۶:۰۲ ۱۳۹۷/۵/۱۹
چنان شکمهایشان به حرام خواری و رانت خواری الوده شده که طبق قران دیگر پاک نمیگردند مگر که همگی در اتش خشم خدا نابود شوند
ايراني۴۸۶۷۱۴۲۲:۱۰:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۹
خانه از پاي بست ويران است .فساد سيستماتيك در همه وجوه اداره امور كشورمان ريشه دوانده است فقط يك معجزه الهي مي تواند مؤثر باشد. الهي آمين
ناشناس۴۸۶۸۶۸۰۱:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۵/۲۰
آقایان اقتصاددان شما مسئولید باید در خصوص مشکلات و ضعفهای این دولت با توجه به امکانات موجود انتقاد کنید و راهکار ارائه بدهید به دور از جناح و باند بازیهایی که مملکت را به فنا داده است اول از همه باید طرفداران این دولت نظرات انتقادی و پیشنهادات عملی خود را ارائه دهند چون این دولت که تمام حرفهای جناح مقابل را دشمنی تلقی می کنند حتی به قیمت نابودی حقوق ملت و له شدن اقشار ضعیف
ناشناس۴۸۶۹۱۱۰۲:۱۵:۱۶ ۱۳۹۷/۵/۲۰
شما کجای کار هستید. این همان دولت کارگزاران رانتجو است. دارن کیف میکنن!!!
ناشناس۴۸۷۰۸۹۰۹:۱۰:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۲۰
حیف که کارشناسان سالم و پاک مثل ایشون به سرعت از سیستم تصمیم گیری حذف می شوند.
بهلول۴۸۷۲۴۵۱۱:۰۲:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۲۰
1.افرادی که ارز گرفته اند مجرم نیستند. در آن زمان این کار جرم نبوده است.در پایان دولت خاتمی همه گونه رانت حذف شده بود. ارز دو نرخی یعنی رانت.عوارض ارز دو نرخی فساد است.ارز تک نرخی هم ثبات و امنیت کشور را نیاز دارد. 2.افرادی با وابستگی های مختلف و جناح های مختلف منتفع شده اند. قوه قضائیه چند نفر را در وزارت صنایع بابت خودرو دستگیر کرد.آیا وارد کننده و مالک خود رو ها هم بازداشت شدند؟ 3. نیاز به اعدام نیست. تفاوت بهای ارز را در قالب مالیات بر درآمد از دریافت کنندگان ارز بگیرند.
ناشناس۴۹۷۰۰۷۱۳:۳۲:۱۲ ۱۳۹۷/۵/۲۵
تیتر روزنامه اطلات 5/25 " اقتصاد با بگیر و ببند اصلاح نمی شود" تیتروزنامه سیاست روز " مبارزه با فساد آرامش چه کسی را بر هم می زند " گفته اول سخن رئیس جمهور و گفته دوم در جواب سخن رئیس حمهور میباشد. جناب روحانی دنبال چیست ؟ چقدر مماشات و مدارا ؟ حتما باید صدای شکستن استخوانهای مردم را بشنوند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین