بسته جدیدی ارزی دولت و ضعف‌های آن

محسن زنگنه،   3970518084 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
بسته جدیدی ارزی دولت و ضعف‌های آن

بعد از حدود پنج ماه تلاطم در بازار ارز و سکه ، بانک مرکزی ، اوایل هفته جاری از بسته ارزی خود رونمایی کرد. عمده راهکارهای بسته عبارتند از: تبعیت بازار ثانویه ارز از طریق اجبار کلیه صادرکنندگان به ویژه صنایع پتروشیمی و فلزات به عرضه ارز خود ازطریق بازار ثانویه، تثبیت نرخ ۴۲۰۰ تومان ارز دولتی برای کالاهای اساسی و دارو، مجوز خرید و فروش ارز توسط صرافی ها و در نهایت عزم دولت برای مبارزه با فساد و افزایش نظارت برای جلوگیری از رانت های ارزی.

ضمن آن که همه این اقدامات، اقداماتی مثبت و صحیح است و جا داشت که از چند ماه پیش مورد توجه مدیران بانک مرکزی قرار می گرفت تا شاهد این مقدار آسیب به اقتصاد کشور نمی بودیم، اما به نظر می رسد اگر ایرادات این بسته رفع نشود در دراز مدت و حتی میان مدت می تواند آثار سوئی بر اقتصاد بگذارد که به اختصار در این نوشته به آن اشاره می شود.

تعمیق بازار ثانویه و آزاد گذاشتن صنایع پتروشیمی و صنایع فلزی و صادر کنندگان عمده برای فعالیت در بازار ثانویه، آزادی صرافی ها در خرید و فروش ارز، حمایت از کالاهای اساسی و دارو و توجه به قشر آسیب پذیر و اهتمام دولت به اعمال نظارت و مبارزه با فساد و رانت خواری و ایجاد فضای روانی و آرامش بخشی به جامعه از نقاط قوت این بسته است.

آن چه از محتوای بسته و سخنان رئیس جدید بانک مرکزی و نیز سخنان رئیس جمهور در گفت وگوی ویژه خبری برمی آید، دولت به جای حل اساسی و اصولی بحران پیش آمده، عملا به دنبال به تاخیر انداختن آثار این بحران و حفظ ثبات ظاهری بازار و اطمینان بخشی به مردم برای کوتاه مدت است.

اقتصاد امروز دنیا اثبات کرده است، راه حل های ایستا و خطی برای رفع یک مشکل چاره ساز نیست. در حالی که دولت ها در ارائه راه حل های اقتصادی برای برون رفت از مشکلات، حتی مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و تأثیرات آن بر شاخص های اقتصادی را نیز مدنظر قرار می دهند.بسته ارائه شده حتی از منظر اصول اقتصادی نیز دچار ضعف های اساسی است که با هدف ترمیم و اصلاح آن به برخی موارد اشاره می شود.

1 - تجربه ۴۰ ساله بعد از انقلاب نشان داده است که وجود ارز دونرخی» (آزاد و دولتی) امکان ایجاد رانت و فساد را فراهم می کند و امکان نظارت و کنترل به صورت کامل وجود ندارد و این موضوع موجب رشد فساد و رانت خواری خواهد شد و در نتیجه اعتماد عمری و سرمایه اجتماعی کشور را دچار خدشه خواهد کرد. آن چه امروز بیش از تورم و قیمت ارز و دلار مردم را ناراحت و سرخورده می کند، وجود بی عدالتی ها و رانت خواری هایی است که عمدتا به دلیل ضعف سیستم ها و قوانین پیش می آید.

2 - دولت محترم اعلام کرده است که مانع افزایش قیمت ۲۵ کالای اساسی تا پایان سال ۹۷ از طریق تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، خواهد شد و بر همین اساس به مردم امیدواری می دهد که نگران تورم نباشند. در این خصوص باید بدانیم اقتصاد یک شبکه به هم متصل است. یک کارخانه مواد لبنی نمی تواند صرفا به دلیل تامین ارز دولتی برای علوفه دامی، قیمت محصولات خود را ثابت نگه دارد. وقتی هزینه های زندگی اعم از مسکن، خودرو ، خدمات و ... افزایش یابد، نیروی کار اعم از متخصص و ساده ، هزینه خود را افزایش می دهد . علاوه بر آن هزینه های خرید و نگهداری تجهیزات و دیگر مواد اولیه نیز برای تولید کننده افزایش می یابد بنابراین تولید کننده هم برای حفظ سود سابق اش ناچار به افزایش بهای تولیدات خود است و به تدریج بهای کالاهای اساسی هم در کنار دیگر کالاها افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود در میان مدت شاهد تورم دو رقمی در حدود  در۲۰ درصدیا بالاتر خواهیم بود و دولت تنها با افزایش یارانه ارزی از بیت المال می تواند این افزایش تورم را به تاخیر بیندازد.

3 - بسته ارزی با توجه به فهرست بانک مرکزی که شامل 25 کالا برای دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است در میان مدت، اقتصاد بخش کشاورزی و دامی را با رکود و مشکلات سنگین مواجه خواهد کرد و تعطیلی و رکود کشاورزی و دام داری و صنایع وابسته را به دنبال خواهد داشت. برنج، چای، گندم، جو،ذرت،حبوبات، دانه های روغنی، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و روغن های خوراکی از جمله کالاهایی هستند که مشمول دریافت ارز دولتی برای واردات می شوند.

پیش بینی می شود با توجه به تورم ایجاد شده (که از هم اکنون چهره خود را نشان داده است)، از یک سو هزینه های تولید در بخش کشاورزی و دام داری و صنایع غذایی افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر این بخش حق افزایش قیمت های خود را به دلیل یارانه ارزی نخواهند داشت بنابراین به تدریج تولید داخل کاهش می یابد و نیاز کشور بیشتر از طریق واردات تامین می شود. عقلانی نیست وقتی هزینه های تولید افزایش یافته است و همان محصول با ارز دولتی و قیمتی به مراتب ارزان تر وارد کشور می شود، تولید کننده با همان قیمت به عرضه ادامه دهد بنابراین به کاهش تولید یا توقف آن مبادرت می کند و این یعنی وابستگی کشور در تولید کالاهای اساسی.

4 - هرچند بازار و مکانیسم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت ارز (و حتی دیگر کالاها) مکانیسمی علمی و مورد قبول و اجماع خبرگان اقتصادی است اما تجربه های مکرر نشان داده است که اگر ملزومات و پیش نیازهای این بازار فراهم نباشد، اهداف مد نظر محقق نخواهد شد. پیش بینی می شود بدون حضور دولت و بانک مرکزی و بازار گردانی آن، ارز در قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خود داد و ستد خواهد شد و در نهایت بازار سکه و کل اقتصاد را به دنبال خود خواهد کشاند. دولت نمی تواند از زیر بار تعیین قیمت ارز در بازار ثانویه شانه خالی و با شعار اقتصاد آزاد، این بازار را به حال خود رها کند.

الگوهای بازار آزاد و کاهش حضور دولت و قدرت بانک مرکزی، نسخه های تاریخ گذشته ای است که بیشتر به یک ژست سیاسی شبیه است تا یک راهکار اقتصادی و در دولت هایی که خود طراحان و مروجان این سیاست ها هستند امروز بدان عمل نمی کنند یا حداقل الزامات قانونی و نهادهای مورد نیاز را تامین و تقویت کرده اند. پیش بینی می شود بازار ثانویه به رغم تعمیق آن، بدون بازار گردانی هوشمندانه بانک مرکزی نمی تواند در جهت ثبات بازار ارز و پیشگیری از حباب قیمتی آن حرکت کند.

5 - بخشی از اقتصاد ما متاثر از موضع گیری ها و سیاست ها و اقدامات دیگر کشورها به خصوص آمریکا و اتحادیه اروپاست. اظهارات اخیر ترامپ و اقدام وی در بازگرداندن بخشی از تحریم ها نشان از یک جنگ تمام عیار اقتصادی دارد. این بسته راهکارهای لازم را برای تقابل با اقدامات احتمالی دشمنان خارجی تدارک ندیده است. باید تمهیداتی اندیشیده شود که با یک موضع گیری خارجی، شاخص های بازار ارز و سکه دچار تلاطم نشود  که احتمال تحقق آن در مدل ارائه شده کم است.

به طور خلاصه اجرای این بسته در کوتاه مدت ممکن است یک فضای روانی در جامعه ایجاد کند و موجب ثبات نسبی بازار ارز در قیمت های کشف شده در بازار ثانویه شود اما در میان مدت موجب افزایش تورم و رکود و آسیب  در بخش کشاورزی و صنایع غذایی و کالاهای اساسی خواهد شد و در دراز مدت، مشکلات موجود را در حجم گسترده تری موجب می شود و نسخه دایمی و اصولی برای برون رفت از آسیب های اقتصادی کشور نیست اما می توان با یک نگاه سیستمی و جامع و رفع نواقص و تبدیل تهدید تحریم به فرصت، این بسته را ارتقا بخشید. از آن جا که هدف همه در این برهه حساس، باید کمک به دولت باشد، هر نقدی نیز باید همراه راه حل باشد و نگارنده نیز در مجالی دیگر به ارائه راهکارها می پردازد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۳۹۶۴۱۱:۳۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
ضعف هاش وقتی بیست تومن شد برطرف میشه
mostafa.kamali95@yahoo.com۴۸۴۱۲۶۱۲:۵۷:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دولت باید سیستم کوپنی را دوباره احیا کند و الا اقشار ضعیف با این تورم و تورم های اینده خرد و له لورده خواهند شد و سود جویان نیز به ثروت های افسانه ای جدیدی خواهند رسید
کارشناس مالیاتی۴۸۴۱۳۲۱۳:۰۰:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۸
با توجه به اینکه امثال مالکین واحد های مسکونی فشار زیادی به مستاجرین اورده و اجاره های بسیار سنگینی می گیرند لذا سازمان مالیاتی باید مالیات های زیادی از موجرین بگیرد و این مالیات ها را صرفا صرف ساخت مسکن اجتماعی نماید
ناشناس۴۸۴۱۳۵۱۳:۰۱:۴۵ ۱۳۹۷/۵/۱۸
و رانتها همچنان ادامه دارد چون کلا این دولت رانتی است
ناشناس۴۸۴۴۶۳۱۴:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
با اعلام قیمت ۲.۸ میلیونی برای سکه‌های ودیعه‌ای توسط بانک مرکزی، بار دیگر قیمت سکه در بازار سقوط کرد. امروز در بازار آزاد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز قبل ۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۲ میلیون و ۹۰۶ هزار تومان معامله شد. هر قطعه نیم‌بهار آزادی امروز شاهد کاهش قیمت بود به‌نحوی که در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی یک میلیون و ۵۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۸۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۴۶۰ هزار تومان فروخته می‌شد.
ناشناس۴۸۴۵۶۳۱۵:۴۳:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۸
یک ماه دارند میگن قراره ازاد بشه بعد میبینی ازاد که نشده همان شرایط قبلی برای دلار 4200 تومنی قبلی بوده گویا هنوز باید خیلی گرانتر بشه تا ازاد بشه مثل قبل و یا معنی ازاد شدن عوض شده ما خبر نداریم مردم را مسخره کردن این جماعت هر چه گرانتر شود مثل باتلاقی خواهد بود که بیشتر اقتصاد را نابود خواهد کرد و مقصر انهایی هستند که این کارها را کردن بایدروزی جوابگوی مردم باشند و ان روز دور نیست
ناشناس۴۸۳۹۶۸۱۱:۳۶:۳۲ ۱۳۹۷/۵/۱۸
شما همش مشکلات رو مطرح می کنید ولی راهکاری براش ندارید !!! شما راهکارتون رو ارائه کنید !!!
ناشناس۴۸۴۱۴۶۱۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دقت کنید،‌آخر مطلب گفته شد که راه کار هم ارائه خواهد شد ... صبور باشید
ناشناس۴۸۴۲۷۱۱۳:۳۳:۵۱ ۱۳۹۷/۵/۱۸
راهکاربی ندارن شما اگر دقت کنید برای تحریمهای قبل 91 هم فقط انتقاد داشتن هدف هعم اینه که دولت ناکارامد نشون داده بشه
علی۴۸۴۰۰۵۱۱:۵۶:۰۹ ۱۳۹۷/۵/۱۸
چند شب پیش مطمئن بودم دوباره بازار به هم خواهد ریخت هروقت اقای روحانی با ارامش صحبت کرد معلومه که اوضاع خرابه ایشان هروقت اوضاع خوبه هجومی وبی پرده صحبت میکنند
ناشناس۴۸۴۰۰۷۱۱:۵۹:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
يكي از بخشهاي اين مصوبه بند 5 آن است كه كليه كالاهايي كه ارز بانكي و نيمايي براي آنها حواله شده است و ليكن هنوز از گمرك ترخيص نشده باشند بايد مابه تفاوت ارز دولتي و آزاد آن توسط واردكننده پرداخت شود. اين در حالي است كه بخش عمده اي از اين كالاها ممكن مواد اوليه شركتهاي توليدي و يا ماشين آلات خطوط توليد باشد كه شركتهاي توليدي بر مبناي ارز بانكي تصميم به واردات گرفته اند و اين مسئله لطمه مالي سنگيني به آنها وارد مي كند و بعضا باعث ورشكستگي واحدهاي توليدي و بيكاري هزاران كارگر مي شود اين موضوع كاملا مغاير با شعار حمايت و از توليد و واحدهاي توليدي است
ناشناس۴۸۴۰۴۰۱۲:۱۸:۰۴ ۱۳۹۷/۵/۱۸
مشخص هست که این دولت دشمن داخلی دارد و تا سرنگونی ان هم این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت .
ناشناس۴۸۴۳۰۲۱۳:۴۳:۰۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دشمن این دولت مدیران وتصمیم گیران بی تجربه و سطحی نگر اون هستند که وسعت دیدشون فقط نوک دماغشون هستش...
علی۴۸۴۰۴۷۱۲:۲۲:۱۸ ۱۳۹۷/۵/۱۸
این بسته هم جواب نمیدهد دلار امروز ۱۰۸۰۰ تومان شد بللاتر هم میرود. امیدی به این دولت و سیستم نیست
ناشناس۴۸۴۲۱۸۱۳:۱۹:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دلار 10000 تومن الان ساعت 13
ناشناس۴۸۴۰۸۹۱۲:۴۱:۰۸ ۱۳۹۷/۵/۱۸
دلار دوباره نزدیک ده تومن شد و سکه نزدیک چهار میلیون و بزودی رکوردهای جدید ثبت خواهد شد.
امیر حامد۴۸۴۰۹۸۱۲:۴۴:۴۲ ۱۳۹۷/۵/۱۸
راه درست اینست که: 1- به هیچ شکلی چند نرخ نداشته باشیم. 2- نرخ را بازار آزاد تعیین بکند. 3- به تولید کنندگان کالای اساسی مستقیما سوبسید ریالی بدهیم. 4- بانک مرکزی در مواقع لازم با تزریق ارز به بازار از طریق صرافی بانکها و مجاز نوسانات را کنترل کند. 5- از طریق تعیین تعرفه های منطقی گمرکی با قاچاق مبارزه کنیم. 6- سوبسید های کمک به مصرف کننده فقط از طریق کالاهایی باشد که قابل قاچاق شدن نیستند، مانند برق و گاز، .. 7- نرخ بنزین و گازوییل واقعی شود. 8- نرخ دارو با همکاری بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه ها تعیین شود و ورود داروی ساخته شده خارجی فقط در انحصار آنها باشد.
جمشید۴۸۴۱۰۱۱۲:۴۵:۳۴ ۱۳۹۷/۵/۱۸
تو رو خدا یه کاری کنید. قشنگ بانک مرکزی آخره هفته رفته تعطیلات دلار آزاد شده ۱۱ هزار تومان همان آش و همان کاشه
ناشناس۴۸۴۱۲۷۱۲:۵۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
نصف تجارت الکترونیک ایران بخاطر تحریم ها فلج شده . شما انتقال کار بین المللی ندارید چون ویزا کارت و مستر کارت و پی پال و خیلی سایت های فری لنسر و ... کاربران ایران تحریم کردن . هیچ کس هم به فکر حل مشکلات نیست
ناشناس۴۸۴۱۶۴۱۳:۰۷:۲۹ ۱۳۹۷/۵/۱۸
تا زمانی که دولت از همه ظرفیتها و نظرات دلسوزانه کارشناسان استفاده نکند و اهتمام جدی در رفع معضل فساد و رانتخواری نداشته باشد، مشکلات حل نخواهد شد ... تنها راه نجات کشور، تکیه به جوانان انقلابی و استفاده از ظرفیتهای کشور است ...
ناشناس۴۸۴۲۶۳۱۳:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
رییس جمهور عراق گفته تحریم های امریکا رو بر ضد ایران اجرا میگنه . چه کسی پاسخگویی است
ناشناس۴۸۴۳۴۷۱۳:۵۶:۴۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
نوکران امریکا باز جلسه می گذارند که از چه راه به دامن امریکا بیافتند تا اقتصاد را درست کند. مشتی بی سواد با مدارک قلابی که ایده ای برای مدیریت کشور ندارند. این وطن فروشان برای اداره کشور باید از امریکا دستور بگیرند.
ناشناس۴۸۴۳۵۰۱۳:۵۷:۲۷ ۱۳۹۷/۵/۱۸
راه حل برخورد جدی با مفسدین و رانخواران در هر پست و مقامی است با هر گونه وابستگی، بصورت علنی و مجازات فوری است. کاری که صورت نمیگیرد.
جواد۴۸۴۳۵۵۱۳:۵۸:۵۹ ۱۳۹۷/۵/۱۸
یک پیش گویی واقع بینانه از سال 1404 ؛ با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، دلار رسمی که تا 10800تومان پیش رفته بود، بار دیگر با کاهش بیش از 4۰۰ تومانی امروز به 10400 تومان برگشت.در سیاست جدید ارزی به غیر از کالاهای اساسی و دارو که با نرخ 10400تومان وارد می‌شود، تمامی کالاهای وارداتی دیگر که مورد تایید وزارت صــمــت قرار می‌گیرد، بر اساس نرخ تعیین شده در بازار ثانویه وارد خواهند شد. بازار ثانویه محلی برای عرضه ارز ناشی از صادرات غیرنفتی و با نرخ توافقی بین واردکننده و صادرکننده و با نظارت بانک مرکزی انجام می‌شود. در بازار دوم بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت 20125 تومان فروختند. نرخ هر دلار امریکا با کاهش در بازارفردوسی در محدوده 21هزار و 100 خرید می شود، اما بین 22000تا 22500 به فروش می رسد. امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز قبل8 میلیون و 528 هزار تومان و سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 8 میلیون و 100هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای 18عیار نیز امروز 700هزار و ۵۰۰تومان ارزشگذاری شده بود. با اجرای این بسته آرامش به بازار برگشت!!!!!
عوام۴۸۴۴۰۴۱۴:۱۸:۵۲ ۱۳۹۷/۵/۱۸
نکته جالب اینجاست که بندهایی برای هزینه‌‌ ثبت نام دانشگاه و هزینه‌ فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده ولی به این موضوع توجه نشده است که دانشجوی در حال تحصیل علاوه بر هزینه‌ ثبت نام دانشگاه، هزینه‌های دیگری هم مانند خورد و خوراک، رفت و آمد، محل اقامت و غیره هم دارد و این هزینه‌ها بزای دانشجویان متاهل که همراه خانواده برای تحصیل آمده‌اند دوچندان است. همچنین برای کسانی که در خارج مشغول کار هستند و برای خانواده خود پول حواله میکنند راهکاری مشخص تشده است.
ناشناس۴۸۴۴۲۳۱۴:۳۱:۵۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
90% تولیدات داخلی مونتاژ جنس چینی و اروپایی و هندی . مواد اولیه وقتی وارد نشه کدام تولید ؟
ناشناس۴۸۴۴۴۷۱۴:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۵/۱۸
از این انشاها خسته شدیم
سارا*۴۸۴۵۲۵۱۵:۱۴:۳۵ ۱۳۹۷/۵/۱۸
راهکارهای هیئتی و کیلویی نتایج هئیتی و کیلویی به همراه دارد. ماه‌هاست این ممکلت با مشکل افزایش روازنه نرخ ارز رو به روست، مسئولین خوابند، بعد یک شبه رئیس بتنک مرکزی عوض می‌شه و از توی جیبش بسته ارزی در میاره! تا کی باید بازیچه و ملعبه‌ی خیمه شب‌بازی های مثلا مسئول باشیم
ناشناس۴۸۴۵۵۲۱۵:۳۶:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
بدون توجه به مکانیزم های پذیرفته شده جهانی در خصوص انتقال ارز وتبدیل ارز ها به یکدیگر و نحوه تسویه حساب بین بانکی به اتکاء یک نرم افزار داخلی و تعدادی صرافی که خود نیز متکی به چند صرافی محدود در امارات می باشند نمی توان بازرگانی خارجی کشور را در قرن بیست ویکم مدیریت کرد. مکانیزم عرضه و تقاضای ارز در محدوده یک کشور رابطه نرخ برابری را تعریف نمی کند و اگر بازار ثانویه به همین نحو مدیریت گردد قیمت ارز ها فارغ از نرخهای برابری پذیرفته شده کشف خواهند شد یعنی اتکاء بیشتر به دو کشور
ناشناس۴۸۴۵۸۴۱۵:۵۴:۰۶ ۱۳۹۷/۵/۱۸
بزرگ‌ترین دارنده دلار دولت است و از افزایش هر چه بیش‌تر ارزش آن و کاهش ارزش پول ملی حمایت می کند چون می خواهد کسری بودجه را جبران کند. حقوق ها و پاداش های نجومی به ژن خوب‌ها پرداخت کند و ...
ناشناس۴۸۴۶۲۰۱۶:۲۸:۱۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
قیمت کالاهای اساسی مدتهاست دو و سه برابر شده.چه جوری دولت میخواد جلو افزایش قیمت کالاهای اساسی را بگیره؟!
ناشناس۴۸۴۶۲۵۱۶:۳۸:۲۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
با شرایط جدید برای ثبت سفارش گروهای کالا دوم و سوم و سپردن ۵۰ در صد مبلغ سفارش بعلاوه صد در صد مبلغ دلاری سفارش عملا دلار اگر ۸۸۰۰ قیمت دارد برای وارد کننده با پرداخت حقوق کمرگی و سود و مالیات و هزینها جانبی و سود پول که حد اقل شش ماه خوابیده دو برابر یا به عبارتی حد اقل ۱۶ هزار تومان نمیدانم بعضی ها به انید چی ارزانی ماندن
ناشناس۴۸۴۶۹۴۱۷:۴۰:۲۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
راهکار تثبیت نرخ ارز...فقط روش "گرز رستم" است و بس...نه شمشیر عدالت و لبخند تدبیر...
ناشناس۴۸۴۷۱۷۱۷:۵۱:۳۳ ۱۳۹۷/۵/۱۸
خب اگر از دولت بود که سال 91 هم همین اتفاق رخ داد این پیداست یک مشکلی خارج از دولته احتمالا تنش و درگیری بین المللی و روابط بد با دنیا شاید باعثش باشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین