گاردین: آمریکا و انگلیس باید از کودتای ۲۸ مرداد درس گرفته باشند

گروه سیاسی الف،   3970518042 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

آمریکا و بریتانیا باید از کودتای ۱۹۵۳ که به انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ انجامید، درس گرفته باشند. این واقعه باید یادآور نتیجه خطرناک دخالت در سیاست داخلی ایران برای منافع ملی آمریکا باشد. ایرانی‌ها به طرز دردناکی از معنای وسیع‌تر تغییر رژیم در ایران برای کل منطقه آگاهند.

گاردین: آمریکا و انگلیس باید از کودتای ۲۸ مرداد درس گرفته باشند

به گزارش ایلنا روزنامه «گاردین» در یادداشتی به قلم سردبیر این رسانه معروف بریتانیایی، رویکرد این رسانه را در قبال ایران و تحریم‌ها شرح داده و نوشت: اتحادیه اروپا محکم ایستاده است.

بر اساس این گزارش سه سال پیش، «گاردین» از توافق هسته‌ای به عنوان پیروزی و دستاوردی برای دیپلماسی استقبال کرد. در حالی که شکاکان نسبت به ارزش این توافق تردید داشتند، ایران نشان داد که به مفاد این توافق پایبند است. با این حال این توافق هرگز شانس این را پیدا نکرد که به بلوغ برسد و امروز در شرایط مراقبت‌های حفظ حیات است. امروز ترامپ تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و این تحریم‌ها را در ماه نوامبر داغ تر نیز خواهد کرد.

این رسانه در ادامه به مقاومت اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام هم اشاره کرد و نوشت: « ما از این مقاوت استقبال می‌کنیم. سوال اینجاست که آیا این مقاومت می‌تواند توافق را نجات دهد یا نه. هیچ‌کس نمی‌گوید این یک توافق کامل است اما بهترین توافقی است که می‌توانست به دست بیاید.»

«امروز وضعیت بدتر است؛ ایران یک نیروی قوی‌تر در منطقه است و حسن روحانی رییس‌جمهور میانه‌رو ایران، اعتبارش را در داخل به دلیل عدم توانایی در حفظ برجام از دست داده است. افراد کمی بر این باورند که یک توافق بهتر در پیش‌روی ما باشد و دولت آمریکا هدف اصلی‌اش را که مهندسی تغییر نظام در ایران است در عمل و نظر انکار می‌کند.»

این رسانه تاکید کرده تحریم‌ها به هیچ وجه به معنای حمایت از تقاضاهای مشروع مردم ایران نیست. ارزش ریال از ماه آپریل سقوط کرده است. قیمت کالاهای اساسی از جمله دارو افزایش چشم‌گیری داشته است. امسال شاهد تظاهرات‌هایی بودیم که از زمان انقلاب تاکنون دیده نشده بود. مردم از قیمت‌های بالا و کمبود آب عصبانی بودند.

این رسانه بریتانیایی نوشت:  آمریکا و بریتانیا باید از کودتای ۱۹۵۳ که به انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ انجامید، درس گرفته باشند. این واقعه باید یادآور نتیجه خطرناک دخالت در سیاست داخلی ایران برای منافع ملی آمریکا باشد. ایرانی‌ها به طرز دردناکی از معنای وسیع‌تر تغییر رژیم در ایران برای کل منطقه آگاهند.

«سیاست‌های دولت ترامپ، لفاظیها  و تهدیدات شبانه احتمال اصلاحات را کم کرده و ملی‌گرایی و تندروی را تقویت می‌کند. از طرفی نقش سپاه را چه به طور رسمی و چه در پشت صحنه افزایش می‌دهد.»

سردبیر این روزنامه بریتانیایی نوشت: تردیدهای زیادی درباره اینکه آیا قانون مسدودسازی تحریم‌ها که برای کاهش تاثیر تحریم‌های ثانویه بر کمپانی‌های اروپایی که با ایران کسب وکار دارند در نظر گرفته شده موثر خواهد بود یا نه مطرح است. طرح اتحادیه اروپا برای استفاده از بانک سرمایه‌گذاری اروپا جهت حفظ جریان پول، همین الان هم زیر توسط خود بانک زیر سوال رفته است. چرا که گفته‌اند نگران از دست دادن بازارهای آمریکا هستند. یافتن راهی برای اطمینان دادن به کسب و کارها و توانایی تجارت و سرمایه گذاری در ایران به جد چالش برانگیز است. تعهد سیاسی بدون وجود اقدامات استحکام بخش، بی تاثیر است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۴۸۴۷۸۵۱۸:۳۴:۴۰ ۱۳۹۷/۵/۱۸
ایران هیچ کاری را انجام ندهد ولی دموکراسی واقعی را گسترش دهد خودش را بیمه کرده در برابر خطرات
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین